PDA

View Full Version : Argh need more gain!



mcik_666
6 oktober 2004, 17:17
Hey mensen!
is al weer n tijdje gelede dat ik hier was..
nou kheb n vraagje! ( ja heb al de zoek funtie gebruikt maar niet echt veel bruikbaars..)
Ik heb dus n Engl screamer combo.. erg fijn ding.. Maar, ik denk dat ik n ziekte heb..Ik wil gain, maar dan niet zo'n beetje ook :cool: . denk aan de oude dimmu borgir etc. het moet ook goed klinken voor deathmetal en het moet daarnaast ook nog eens lekker strak en knallend laag klinken..
ik hoop dat een van jullie mij misschien kan helpe.
zou tof zijn!! :-D
alvast bedankt :)!!
Later!

Mick

ieme
6 oktober 2004, 17:20
powerball kopen of oude chinese buizen erin doen

mcik_666
6 oktober 2004, 17:22
ist powerball.. uber?
en ook geen gladgestreken distortion bedoel ik he :)
het moet ruig met een uitroepteken :)

chinese buizen :???: joke?

ieme
6 oktober 2004, 17:24
zie de powerball topic:

I noticed the amp had on channel 3 and 4 A LOT of gain. The most decent sounds were made with the gain on 2! Also the high frequencies were very present and we were unable to tame them in a good matter. After 15 minutes we had the "best" sound possible, but it indeed lacked everything in the region of clarity and definition. Chords were muddy, everything blended with each others, (higher) notes where hard to recognize and it sounded a bit lifeless. When you hit a chord it didn't sound punchy, a bit hold back.

After taking a quick look at the preamp tubes I noticed it had 1 Sovtek (12AX7WB btw) in the first position and 3 Chinese preamp tubes in the remaining sockets. I took them out and placed the following NOS tubes from left to right:
Philips ECC82 - low gain valve, Mullard production
Philips ECC83 - Mullard production
Philips ECC83 - Mullard production
RFT Muehlhausen ECC81 - low gain superb quality.

We powered the amp back up and gave the tubes some time to warm up and turned the amp on (channel 3). The gain was still at 2 and the amp produced a nice clean sound (lol). We turned the gain up 7 (and most other dials as well) and the amp breathed like never before, yet with far less noise. This was unheard. It had everything you would expect from a great amp. The sound was extremely punchy, almost JCM800 like, notes were clean and clear, top-end was very musical, mids and lows were clearly defined. It totally changed the amp around in sound quality! From an ok sounding amp it became a killer amp. This is how a distortion sound should be: articulate, punchy, clear and defined. It sounded almost like a clean channel, only with a dirtier sound, if you understand what I'm saying. Simply amazing!!


Met chinese buizen op lage gain stand al veeeeeeeel gain

mcik_666
6 oktober 2004, 17:30
klinkt goed ieme :)
thanks..

ik zal maar is n weekendje duitsland doen :P even n dagje MP en dagje berlijn. jee

trouwes. waar komt dat berigt vandaan? wil er wel meer van lezen

thanks nogmaals !
lator

:)

BramVersteeg
6 oktober 2004, 17:32
Wat kun je er aan uitgeven? Kijk, ik kan wel een Diezel Herbert of een Bogner Überschall aan gaan bevelen maar als je 1000 euri te besteden hebt kom je niet ver bij die amps. Of het laag goed uit komt ligt ook aan je cabinet natuurlijk, of aan je speakers. Speel je veel riffs of veel accoorden? Bij riffs vind ik veel gain nog wel lekker maar bij accorden (vooral lage accorden) merk ik dat ik helemaal niet veel gain gebruik om bruut te klinken. En dan wel bruut in de vorm van 'zwaar en brullend' (denk aan gibson en marshall stereo type) i.p.v. stofzuiger bruut (denk aan ibanez en Mesa boogie stereo type).
Maar nieuwe buizen zoals ieme al zei kunnen ook wonderen doen.

mcik_666
6 oktober 2004, 17:37
oops. "_"

mcik_666
6 oktober 2004, 17:39
hm nou sinds ik toch fulltime werk en geen vaste lasten heb :P
laten we zeggen 2000 tot 3000 incl. cab.
2x 12 ofzo :)
maar het is eerst ff om te kijken. maar misschien dat het met nieuwe buizen alleen al te halen is.

tips altijd welkom !

PS: speel meer riffs maar af en toe ook wel akkoorden enzo beetje van alles.. moet alleen nog altijd les vinden voor de solo inhoud :roll:
had laatst nog wat gevonde. "wegens financiele redenen gestopt"
Grr!


EDIT::: sorry zag net dat topic staan :oops: :::EDIT

mijnechtenaamisalvergeven
6 oktober 2004, 17:55
ff een vraagje: Hoe hard zet je je versterker meestal?

mcik_666
6 oktober 2004, 17:57
master op 5 a 6
lead volume zelfde

maar idd als ie hard gaat klinkt ie steeds beter :D ( maar mis toch wat als ik meespeel met dimmu )

ik ben gewoon ziek :(
harhar :evil:

BLOK182
6 oktober 2004, 18:19
Bogner Uberschall, Engl Powerball/Savage, misschien Peavey JSX, leuke kandidaten lijkt me. Evt Mesa Rectifier, als je daar van houdt.

andoni
6 oktober 2004, 18:31
1) Een screamer is helemaal niet gevoiced als ultra-brute metal amp. Niet dat het niet kan, maar naar mijn gevoel is het een meer rock gerichte amp.

2) Weet je zeker dat meer gain is wat je wilt? Meer gain doet je niet bruter en zwaarder klinken hoor, alleen maar fuzzier en onduidelijker. Ik speel regelmatig (naast de meer klassieke emo en rock) dingen a la Converge en Walls of Jericho, wat nu niet de meest subtiele stijl is, en ik merk dat ik de 2e mode (= meer gain) van het high gain kanaal van mijn Marshall DSL100 nooit gebruik, en ik speel met passieve elementen. Wat voor gitaar gebruik je? Een goed element kan ook wonderen doen...

3) Misschien eens een goed distortionpedaal proberen?

4) Hoever staan je mids open? :wink:

5) Een cabinet aan je amp hangen vergroot de bruutheid van je sound aanzienlijk :)

Ik ben nu geen deathmetal kenner of zo, maar ik denk dat veel van die bands hun sound uit een rack-gebaseerde rig halen, ik denk dat je wel in de buurt kan komen met een goed pedaal, of zware elementen (niet noodzaeklijk hoge output) in je gitaar moest je dat niet hebben.


Wat ik persoonlijk zeker zou proberen: Een equaliser. Deze zo instellen dat je amp agressiever begint te klinken en eventueel nog een pedaal ervoor.

NeeraDJ
6 oktober 2004, 19:03
Je hebt nou wel veel te besteden, maar je gaat voor kwaliteit niet? Ik heb een ENGL Fireball incl footswitch te koop, die is ook zeer geschikt voor keiharde Metal, naar mijn mening meer harmonic response dan de Powerball. Dit ding is echt chuggah chuggah op de palm mutes en riffs klinken gedefineerd en vol. Is makkelijk in gebruik en nog steeds goed te voicen. Ik vraag er niet heel veel voor, dus PM me maar een voorstel als je interesse hebt. Je hebt misschien nog geld over voor twee V30 4x12's ofzo

EDIT: Dit ding is anderhalve maand geleden aangeschafd en dus niet van nieuw te onderscheiden

AART
6 oktober 2004, 19:23
Je hebt nou wel veel te besteden, maar je gaat voor kwaliteit niet? Ik heb een ENGL Fireball incl footswitch te koop, die is ook zeer geschikt voor keiharde Metal, naar mijn mening meer harmonic response dan de Powerball. Dit ding is echt chuggah chuggah op de palm mutes en riffs klinken gedefineerd en vol. Is makkelijk in gebruik en nog steeds goed te voicen. Ik vraag er niet heel veel voor, dus PM me maar een voorstel als je interesse hebt. Je hebt misschien nog geld over voor twee V30 4x12's ofzo

EDIT: Dit ding is anderhalve maand geleden aangeschafd en dus niet van nieuw te onderscheiden

das toch een soort van gehakte ham? :-D

Flatcat
6 oktober 2004, 19:30
Hoe minder gain je gebruikt, hoe strakker je leert spelen.

De strakheid bij al die extreme metal bands bepaalt een groot deel van de "hardheid".

Je moet eens www.goremageddon.be checken (mp3 ofzo).
*edit* http://www.thespew.org/sven/Aborted_sanguineverses.mp3 enjoy 8-)

Als dat niet heavy is weet ik het niet. En weet dan heel goed dat ze op een Brunetti spelen (of één van de gitaristen anyway) met gain op 4!!!!!

Zelf heb ik ook een Brunetti XL R-Evo en heb nog die uberschall op komst. Dit is niet omdat ik in bandverband meer gain nodig heb maar puur voor m'n eigen plezier en es te overdrijven op band practice of wanneer ik alleen speel.

Die high gain amps boven de helft zijn meestal over the top hoor...

Oh ja, je moet es je master helemaal (of bijna) openzetten en je apart volumekanaal heel stil, zo heb je meest van je lampen.

mcik_666
6 oktober 2004, 21:40
@ andoni

Mids staan op schaal van 1 / 10 op 7 bass op 8 en treble op 6

Ik heb n ibanez sz met in de brug een dimarzio X2N

""Wat ik persoonlijk zeker zou proberen: Een equaliser. Deze zo instellen dat je amp agressiever begint te klinken en eventueel nog een pedaal ervoor."" hier dacht ik ook aan. een equaliser, las ook op exodus forum dat het je amp ook n dikke schop geeft ( mits goed ingesteld )

@ flatcat. .ik luister die clips morge wel. moet vroeg op morge.. dus k ga zo slapen. tja dat krijg je als je electro-monteur bent :P


allen bedankt voor de reply's in ieder geval!!
slaapze :oops:

Mick

*edit* Oh ja, je moet es je master helemaal (of bijna) openzetten en je apart volumekanaal heel stil, zo heb je meest van je lampen.

Zal ik proberen :) thank you! *edit*

Iceman
6 oktober 2004, 22:09
Flatcat, de Goremageddon cd van Aborted is geen Brunetti!! Hun gitaargeluid op die cd zijn 4 gitaarpartijen. Twee met Dual Rectifier en twee met een Marshall Valvestate 8100 ingespeeld.

Van hun laatste single weet ik het niet.

Flatcat
6 oktober 2004, 22:33
Ik heb het over de laatste opnames, je kunt (en zal wel) gelijk hebben...

Principe blijft echter hetzelfde, maar ik kan hem moelijk onmiddellijk forceren die band te gaan bekijken om te zien dat de gain niet open moet staan om brutal te klinken, right? :)

bloodboiler
7 oktober 2004, 15:45
Veel deathmetal/grindcore bands spelen tegenwoordig over een pod pro.
Ook als de gitaar naar B of zelfs A gestemd is klinkt het live nog altijd zo strak als de billen van Beyonce!

Embryoyo
7 oktober 2004, 17:12
Van hun laatste single weet ik het niet.Hier een nummer van de nieuwe EP:

Gestated Rabidity (http://www.laim.ugent.be/hidden/aborted_gestated_rabidity.mp3)

Phyrexian
7 oktober 2004, 17:16
Aborted rules... Check out In-Quest's laatste cd. Met Sven van Aborted op vocals. Héél harde moderne (death) metal. Ze gebruiken trouwens ook belachelijk weinig gain en ze klinken mega hard...

Embryoyo
7 oktober 2004, 17:21
Ik vind Leng Tch'e nog beter! Das toch ook met Aborted leden?

dejohan
7 oktober 2004, 17:30
Knor!

.ChiefRebelAngel.
7 oktober 2004, 17:33
blackmetal: voor de ouwere dimmu borgir sound:
gx700 preamp, el34-stil eindtrap a la marshall 9200.

voor een echte deathmetal sound: 5150, engl, rectifier...

Phyrexian
7 oktober 2004, 17:47
Ik vind Leng Tch'e nog beter! Das toch ook met Aborted leden?

Yup, they rule as well. Sven, de zanger van Aborted, drumt bij Lengtche.
De bassist van Lengtche, Nicolas, is een maat van mij.
Ga ze zeker eens live bezig zien... ze zijn mega qua performance. Hilarisch bij momenten :-D

Archie
10 oktober 2004, 11:01
Hoi mcik_666,

Ik heb laatst proefgespeeld op een Screamer 50 combo en vond er echt een geweldige mooie, lage sound inzitten. Vind zelf metal, gothic en progresieve rock mooi en vond dat je er geweldige tonen uit kon krijgen.

Met name de volgende settings hadden me te pakken:
- Gain rond 30% van maximaal
- Bass rond 80%
- Middle rond 70 %
- Treble rond 60 %

En dan spelen met de presence! Als je die opengooit met bovenstaande instellingen dan heb je een zeer volle, diepe en toch nog zeer strakke sound die niet veel te wensen overlaat.

En als je het niks vind: Ik wil in de komende weken een screamer gaan kopen.... :-)

Embryoyo
10 oktober 2004, 11:41
Ik vind Leng Tch'e nog beter! Das toch ook met Aborted leden?

Yup, they rule as well. Sven, de zanger van Aborted, drumt bij Lengtche.
De bassist van Lengtche, Nicolas, is een maat van mij.
Ga ze zeker eens live bezig zien... ze zijn mega qua performance. Hilarisch bij momenten :-DNog effe wat offtopic: Die nieuwe drummer van Aborted is toch die dude van Gronibard en Warscars?

Negative K3 fan
10 oktober 2004, 12:29
Hoi mcik_666,

Ik heb laatst proefgespeeld op een Screamer 50 combo en vond er echt een geweldige mooie, lage sound inzitten. Vind zelf metal, gothic en progresieve rock mooi en vond dat je er geweldige tonen uit kon krijgen.

Met name de volgende settings hadden me te pakken:
- Gain rond 30% van maximaal
- Bass rond 80%
- Middle rond 70 %
- Treble rond 60 %

En dan spelen met de presence! Als je die opengooit met bovenstaande instellingen dan heb je een zeer volle, diepe en toch nog zeer strakke sound die niet veel te wensen overlaat.

En als je het niks vind: Ik wil in de komende weken een screamer gaan kopen.... :-)

ik vond de screamer combo die ik een tijd geleden had gespeeld superveel lijken (kwa sound) op mijn 5150 combo.

Daniël_san
10 oktober 2004, 14:09
Wat kost een screamer ijgenlijk? En wie is de importeur? (kan k ff alleen prijslijten fixen namelijk)

jorrit
10 oktober 2004, 15:40
Zelf heb ik ook een Brunetti XL R-Evo

ow en wat is dat een geile amp, heb hm laatst getest in duitsland en ben sindsdien verliefd.... (en nu extreem jalours op jou...)

charlie_45
10 oktober 2004, 23:11
ik denk dat je gewoon iets moet hebben wat het laag wat breder weergeeft. dan wordt het vet en kun je druk geven in het laag.

een gesloten 2x12 of 4x12 zou al een heel verschil moeten maken.

Embryoyo
14 oktober 2004, 11:59
Wat gebruiken die gasten van Mortician eigenlijk?

Negative K3 fan
14 oktober 2004, 13:44
Wat gebruiken die gasten van Mortician eigenlijk?

waarom zou je dat willlen weten?

volgens mij een soort mislukte kettingzagen waarvan ze de kettingspanning enorm hebben verlaagd voor een extra lage stemming etc.

Bluppie
14 oktober 2004, 13:47
die laatste EP van aborted is brunetti en mesa als ik me niet vergis links brunetti en rechts mesa

Phyrexian
14 oktober 2004, 14:06
Wat gebruiken die gasten van Mortician eigenlijk?

Heeft geen belang eigenlijk... met alle respect voor de muziekanten en de songs (!?) :wink: die ze schrijven, maar de gitaarsound die ze hanteren trekt eerlijk gezegd op niks. Het is uiteraard wel de bedoeling dat hun gitaren zo klinken, maar bon, een 'mooie' gitaarsound is het niet, imho.
Ik dacht dat ze in G stemmen (lage G, ja!!).

Soulflyhigh
14 oktober 2004, 14:14
Ik geloof dat de deftones ook een nummer in G hebben. Maar dan heeft Stephen Carpenter ook wel een Bariton 7 snaar 8-)

Embryoyo
14 oktober 2004, 15:31
Wat gebruiken die gasten van Mortician eigenlijk?

Heeft geen belang eigenlijk... met alle respect voor de muziekanten en de songs (!?) :wink: die ze schrijven, maar de gitaarsound die ze hanteren trekt eerlijk gezegd op niks. Het is uiteraard wel de bedoeling dat hun gitaren zo klinken, maar bon, een 'mooie' gitaarsound is het niet, imho.
Ik dacht dat ze in G stemmen (lage G, ja!!).Oke, ik zal hem wel is in G proberen te zetten. :-D
maar goed, ik vind het wel een mooie gitaarsound.

Maareh...Weet jij toevallig wat die gasten van Last Days of Humanity voor de bas gebruiken op de "Dutch Assault Compilation"? Daar kraakt die bas nog erger dan bij Mortician. :-D

Phyrexian
14 oktober 2004, 15:47
Maareh...Weet jij toevallig wat die gasten van Last Days of Humanity voor de bas gebruiken op de "Dutch Assault Compilation"? Daar kraakt die bas nog erger dan bij Mortician. :-D

No idea. Een RAT of een BIG Muff op bass klinken wel redelijk extreem...

Embryoyo
17 oktober 2004, 21:23
Ik vind Leng Tch'e nog beter! Das toch ook met Aborted leden?

Yup, they rule as well. Sven, de zanger van Aborted, drumt bij Lengtche.
De bassist van Lengtche, Nicolas, is een maat van mij.
Ga ze zeker eens live bezig zien... ze zijn mega qua performance. Hilarisch bij momenten :-DWaar ligt Mechelen eigenlijk? Een beetje vlak bij Limburg?

zo 01-05-2005 komt Leng Tch'e samen met Pig Destroyer en Maggots in De Bosuil in Weert.
Let op! Dit is het enige optreden van Pig Destroyer in Nederland!

www.debosuil.nl

Embryoyo
20 oktober 2004, 17:08
Oh, Aborted en Leng Tch'e komen trouwens ook in Belgie.

http://www.laim.ugent.be/hidden/posterfest.jpg

Of wist je dat al?

mcik_666
22 oktober 2004, 02:11
Hahaha hoe offtopic :)

anyway.. k heb wat geprutst met de pots.. en het ideetje master vol en lead dan maar minder werkt erg fijn :) danke
t zal wel n ziekte zijn,, ben bijna genezen !

bedankt iig voor de tips!
latorz
mick :cool:

Embryoyo
22 oktober 2004, 10:48
Hahaha hoe offtopic :) :-D
En wat vindt je van dat nummer van Aborted van de nieuwe EP? :cool:

gerrekat
22 oktober 2004, 20:10
Pfff DESTRUCTION komt er tenminste nog 1 goede band!

Embryoyo
23 oktober 2004, 10:22
Destruction, Deeds of Flesh, Aborted, Pig Destroyer, Haemorrhage, Suhrim, Leng Tch'e + Local Support Acts !!! :o :o :o

Maarja, het is helemaal in Belgie... :-(