PDA

View Full Version : Gebarsten buis, vreemd....



Thijssie
6 oktober 2004, 11:53
Gisteren repetitie gehad en ik vond dat mijn Mesa Studio .22+ (2x el84) wat "modderig" klonk en ik had ook het idee dat ik de master hoger moest zetten dan "normaal" om hetzelfde volume te krijgen.

Toch maar ff kijken vanochtend en wat bleek, een van de eindbuizen was aan de bovenkant helemaal wit uitgeslagen.

Toen ik hem er uit wilde halen om de boel wat beter te bekijken, trok ik de bovenkant van het glas van de buis er af, terwijl de gehele buis in de socket bleef zitten. Het ging met zo weinig kracht dat die barst er al in gezeten moest hebben, maar kan dat eigenlijk? Ik ben geen techneut maar zou het binnenwerk van de buis niet onmiddelijk verbranden als daar zuurstof bij komt? En heb ik dus gisteren op 1 eindbuis gespeeld?


En dan de praktische kant, hoe verwijder ik de buis het gemakkelijkst? Kan er spanning op het nu open metalen gedeelte van de buis staan?

birt
6 oktober 2004, 23:43
met die buis kan je niets meer doen. er zal idd een barst geweest zijn waardoor de boel wit werd. je hebt echter geluk dat je geen vuurwerk hebt gezien. het is heel schrikwekkend als een gebarsten buis ineens opbrandt :D


edit: als je bang bent voor spanning op dat metalen gedeelte trek de buis er dan uit met iets rubber of plastic, dat geleid niet :wink:

Nocki
7 oktober 2004, 21:48
Rot voor je. gelukkig zijn mesa amps erg stevig. ik heb zelf welleens een minuut lang zonder speakers eraan geprobeerd te spelen en hij gaf geen krimp. alleen ooit eens een buiz verkeerd in een mesa amp gedaan en toen was er vuurwerk verder geen probleem.

haal idd die buis eruit met iets wat niet geleid. dat werkt. probeer er een andere buis in te doen en dan komt het goed.

ik heb ooit een buis (el84) uit een telefunken radio gehaald en toe ging de studio 22+ een stuk beter klinken... dus mischien is het een goede reden om eens een goede buis erin te doen...

succes.

NOcki

Franc
8 oktober 2004, 10:02
Probeer een foto van de restanten van de buis te maken :) kan een mooi plaatje opleveren. 8-)