PDA

View Full Version : Welke lijm voor het plakken van tolex



Dirk_Hendrik
5 oktober 2004, 20:57
Welke lijm is het meest aan te raden of werkt goed voor het plakken van (nieuw) tolex en waarom?

Antoon
5 oktober 2004, 21:20
bison tix en een fijne lijmkam. Is een soort neopreenlijm die geen draden maakt, dit wordt het meest gebruikt. Je hebt wel altijd veel meer nodig dan je aanvankelijk denkt.

nicoverduin
5 oktober 2004, 21:52
En je moet tijd reserveren om daarna te "trippen" :-D :-D :-D
Nico

e_lukather
5 oktober 2004, 22:05
Polymax €9.95 werkt perfect. super spul! in de bouwmarkt. rode tube

jpb
6 oktober 2004, 00:40
Van Arie-Jan Folkerts: Transparante bisonkit voor de vlakken en gewone (=gele) bisonkit voor de randen. De gele plakt beter maar geeft gas af waardoor je bubbels krijgt op de vlakken, vandaar de transparante, die bubbelt niet. Ik heb het zelf zo gedaan en perfect resultaat.

Mr.Jay
6 oktober 2004, 13:22
Van Arie-Jan Folkerts: Transparante bisonkit voor de vlakken en gewone (=gele) bisonkit voor de randen. De gele plakt beter maar geeft gas af waardoor je bubbels krijgt op de vlakken, vandaar de transparante, die bubbelt niet. Ik heb het zelf zo gedaan en perfect resultaat.

Lijkt me erg lastig werken met 2 lijmen.
Ik heb zelf ook ( net als Antoon ) de beste en mooiste resultaten met BisonTIX, flinke pot heb je nodig, én NIKS bobbels. Het is en blijft wel een geklieder. Heb één miskleun ooit gehad met spuitbuis-lijm van 3M > plakt na 1 jaar nog steeds niet, was wel snel en handig

JaY

matto
8 oktober 2004, 18:19
gewoon witte houtlijm werkt ook goed.

jpb
9 oktober 2004, 17:17
Van Arie-Jan Folkerts: Transparante bisonkit voor de vlakken en gewone (=gele) bisonkit voor de randen. De gele plakt beter maar geeft gas af waardoor je bubbels krijgt op de vlakken, vandaar de transparante, die bubbelt niet. Ik heb het zelf zo gedaan en perfect resultaat.

Lijkt me erg lastig werken met 2 lijmen.[.....]
JaY
Kan wel wezen, maar voor de randen die het snelst loslaten is de ouwerwetse gele bisonkit erg goed. Tolex zit al een jaar of vijf strak om het kassie. To each his own.

josh.vandenberg
10 oktober 2004, 11:38
bison kit en er bij blijven en strak trekken en bubbeltjes eruit drukken,Dan wordt het perfect.Wel in de buiten lucht(stank)

Mr.Jay
10 oktober 2004, 19:26
bison kit en er bij blijven en strak trekken en bubbeltjes eruit drukken,Dan wordt het perfect.Wel in de buiten lucht(stank)

Snap niet wat jullie met "bubbeltjes" en strak trekken hebben, nog nooit meegemaakt.
Is de "nieuwere" doorzichtige Bisonkit ook goed ?
Je ziet er nl. niks van als je wat knoeit.

JaY

josh.vandenberg
10 oktober 2004, 23:31
Bij mijn kasten ging het gisten en kon ik elke 20 minuten de zaak plat drukken en uittrekken.Maar uiteindelijk werd het mooi glad en zat het vaster als bij marshall of peavey.

Wie weet waar je mooi spul kan krijgen.tolex bedoel ik,geen dope of zo(geintje)

Al
16 oktober 2004, 18:47
Snap niet wat jullie met "bubbeltjes" en strak trekken hebben, nog nooit meegemaakt.


Tolex bestaat uit twee lagen. Als je teveel lijm gebruikt raken deze los en krijg je blaren.

Al

Mr.Jay
16 oktober 2004, 19:41
Snap niet wat jullie met "bubbeltjes" en strak trekken hebben, nog nooit meegemaakt.


Tolex bestaat uit twee lagen. Als je teveel lijm gebruikt raken deze los en krijg je blaren.

Al

Ik gebruik JUIST véél lijm, want ik wil dathet VAST blijft zitten.
Ik debkj dat juist bisonkit die blaren veroorzaakt > het is agressiever en "natter" , TIX is dikker, zoals gezegd gene problemen ermee.

JaY

nicoverduin
16 oktober 2004, 20:36
Ik gebruik ook Bison Tix. Werkt makkelijker. En je krijgt er een gratis "snuifbeurt" bij :-D :-D :-D :-D :-D

Dirk_Hendrik
23 oktober 2004, 14:28
wraaallaaaaahhhhaaaaaaah....


tiedeledieee tralaaalaaaallaah

pomptiediedelodoeoeoeoe


Ben aan het lijmen......... :-D

nicoverduin
23 oktober 2004, 17:14
eerst lijmen dan trippen............................... :-D :-D :-D

matto
23 oktober 2004, 18:26
???

Dirk_Hendrik
23 oktober 2004, 18:30
Dammit wat een werk zeg! Ben net klaar. Het resultaat is te gek maar dammit wat een werk.

Iemand nog interesse in kleine (zeg 10 bij 10 cm) stukjes rough white tolex? Gratis dus. Misschien voor reparatiedoeleinden? PM me maar.

nicoverduin
23 oktober 2004, 18:38
Ik weet het....ik weet het....
NIco

Mr.Jay
23 oktober 2004, 19:16
[quote="Dirk_Hendrik"]Dammit wat een werk zeg! Ben net klaar. Het resultaat is te gek maar dammit wat een werk.

KLUS hè !! welke lijm had je nu gebruikt en hoe beviel het ?

JaY

nicoverduin
23 oktober 2004, 19:18
Ja en dan zowel tijdens als erna :-D :-D :-D :-D

Dirk_Hendrik
23 oktober 2004, 19:25
Lijm, de Tix. Niet teveel en niet te weinig. Te veel is bobbelen.

Hoe beviel het. Mwoah. Ik geloof dat brazilliaanse straatjongetjes het beter kunnen waarderen.

nicoverduin
23 oktober 2004, 19:32
Welkom tot de groep van "Wanhopige snuivers......." :-D :-D :-D :-D

wimmeltje
5 januari 2005, 15:53
Nu heb ik nog een vraagje.

Hoe doen jullie de hoeken netjes maken?

Groet Wim

Dirk_Hendrik
6 januari 2005, 14:08
iets duiderlijker ajb?

het afronden van het hout? Het plakken? Wat bedoel je?

strontraper jos
29 maart 2006, 12:57
hoeveel bison tix heb je ongeveer nodig voor een 2x12 te tolexen?

Mr.Jay
29 maart 2006, 13:32
hoeveel bison tix heb je ongeveer nodig voor een 2x12 te tolexen?

grootste blik
JaY

Negative K3 fan
29 maart 2006, 13:53
ga je echt trippen van dat bison tix? anders moet ik ook maar eens wat gaan tolexen! krijg je er hallucinaties van of is het meer psychisch??

nicoverduin
29 maart 2006, 14:40
ga je echt trippen van dat bison tix? anders moet ik ook maar eens wat gaan tolexen! krijg je er hallucinaties van of is het meer psychisch??De eerste keer was het na het tolexen opde bank gelijk in slaap vallen en wakker worden met barstende koppijn.
Tegenwoordig geen last meer......Reuk orgaan waarschijnlijk deels de verdommenis in geholpen

Nico

JoostBaksteen
29 maart 2006, 16:59
Toen ik de vorige keer, en ook de eerste keer, in mijn (slaap) kamer met Tix aan de gang was gegaan gebeurde er niks :( rot spul :D

Had wel het raam open, en het waaide flink :p

nicoverduin
29 maart 2006, 18:05
Heb je zeker vroeger al teveel gehad......Was voor mij de eerste keer.....drugsloze jeugd gehad:D :D :D :D

Negative K3 fan
29 maart 2006, 18:22
voor hoofdpijn en een beetje slapen vind ik het wel wat veel werk, kun je beter aan de salvia, mescaline, peyote, hawaiian baby woodrose, morning glory, paddo's, truffels, DMT, LSD etc.

maushe
29 maart 2006, 18:23
fotolijm is af te raden dat werkt voor geen meter

nicoverduin
29 maart 2006, 18:29
voor hoofdpijn en een beetje slapen vind ik het wel wat veel werk, kun je beter aan de salvia, mescaline, peyote, hawaiian baby woodrose, morning glory, paddo's, truffels, DMT, LSD etc.De expert:hippie:

JoostBaksteen
29 maart 2006, 18:40
De expert:hippie:

Hij mist toch wel b.v. de ether en de hoestdrank ....


Maar we dwalen wel een beetje af :satisfie:

PeeVee
31 maart 2006, 12:33
Ik heb mijn blonde Twin Reverb cabinet laten retolexen door moeder van maat van me. Zij is gepensioneerd stoffeuze en dus een echte Pro. Dat is overigens te zien aan het resultaat, is gewoon beter dan nieuw. Ik zal 'm een keer door Jay laten keuren, denk dat ie zou voldoen aan JayVee keurmerk nou dan weet je het wel ;). Wilde die mevrouw van bijna 70 niet in de oplossende dampen laten trippen dus heb haar "Tolex Glue" laten gebruiken Dat spul is op WATER basis, dus geen trip erna en makkelijk schoon te maken. Te verkrijgen bij o.a. www.tubesandmore.com en volgens mij verkoopt TAD het ook en misschien ook via Nico te krijgen.

TOLEX GLUE, 1 QUART $14,95 Brush-on adhesive ideal for applying tolex. Cleans up with soap and water. No nasty solvents required. Does not stretch or shrink the vinyl. Quart. S-F316 2006 Catalog page 60

Belangrijk is dat de lijm bij het drogen zelf niet uitzet of "trekt" en dat de tolex zelf niet uitrekt of krimpt van de lijm. DAT is vaak de reden dat tolex loskomt, niet zozeer omdat het niet plakt; maar omdat het zichzelf lostrekt bij bij het drogen. Volgens moeder van maat (was echt een Pro!) was dit IDEAAL spul; beide vlakken insmeren (dacht ik), kwartiertje laten drogen en dan aanbrengen; de gedroogde lijm leek een soort zacht (maar niet nat) rubber, uitstekende hechting, geen bubbels en zit MOER vast. Bij het beplakken van de kast heeft de lijm een voordeel en een nadeel:

Voordeel: tolex eenmaal aangebracht laat het NOOIT meer los
Nadeel: eenmaal aangebracht laat het NOOIT meer los

;)

Wat ik bedoel te zeggen is dat je met bison kit/tix je meestal de vlakken tolex nog wel iets kunt verschuiven nadat het aangebracht is, met dit spul kan dat dus echt NIET. Dat was voor die mevrouw geen probleem (was niet anders gewend) maar kan voor minder gevorderde natuurlijk een probleem zijn.

Mr.Jay
31 maart 2006, 14:21
Ik heb mijn blonde Twin Reverb cabinet laten retolexen door moeder van maat van me. Zij is gepensioneerd stoffeuze en dus een echte Pro. Dat is overigens te zien aan het resultaat, is gewoon beter dan nieuw. Ik zal 'm een keer door Jay laten keuren, denk dat ie zou voldoen aan JayVee keurmerk nou dan weet je het wel ;). Wilde die mevrouw van bijna 70 niet in de oplossende dampen laten trippen dus heb haar "Tolex Glue" laten gebruiken Dat spul is op WATER basis, dus geen trip erna en makkelijk schoon te maken. Te verkrijgen bij o.a. www.tubesandmore.com en volgens mij verkoopt TAD het ook en misschien ook via Nico te krijgen.

TOLEX GLUE, 1 QUART $14,95 Brush-on adhesive ideal for applying tolex. Cleans up with soap and water. No nasty solvents required. Does not stretch or shrink the vinyl. Quart. S-F316 2006 Catalog page 60

Belangrijk is dat de lijm bij het drogen zelf niet uitzet of "trekt" en dat de tolex zelf niet uitrekt of krimpt van de lijm. DAT is vaak de reden dat tolex loskomt, niet zozeer omdat het niet plakt; maar omdat het zichzelf lostrekt bij bij het drogen. Volgens moeder van maat (was echt een Pro!) was dit IDEAAL spul; beide vlakken insmeren (dacht ik), kwartiertje laten drogen en dan aanbrengen; de gedroogde lijm leek een soort zacht (maar niet nat) rubber, uitstekende hechting, geen bubbels en zit MOER vast. Bij het beplakken van de kast heeft de lijm een voordeel en een nadeel:

Voordeel: tolex eenmaal aangebracht laat het NOOIT meer los
Nadeel: eenmaal aangebracht laat het NOOIT meer los

;)

Wat ik bedoel te zeggen is dat je met bison kit/tix je meestal de vlakken tolex nog wel iets kunt verschuiven nadat het aangebracht is, met dit spul kan dat dus echt NIET. Dat was voor die mevrouw geen probleem (was niet anders gewend) maar kan voor minder gevorderde natuurlijk een probleem zijn.

tix werkt precies hetzelfde. Stinkt alleen
JaY

nicoverduin
31 maart 2006, 14:27
tix werkt precies hetzelfde. Stinkt alleen
JaYNa verloop van tijd ook niet meer.........

Mr.Jay
31 maart 2006, 17:52
Na verloop van tijd ook niet meer.........

als je neus dicht zit zeker
JaY

Negative K3 fan
31 maart 2006, 19:26
De expert:hippie:

jammer genoeg is mijn jeugd drugsloos genoeg om slechts 1/3 van dat lijstje te hebben 'genuttigd'...

nicoverduin
31 maart 2006, 22:10
als je neus dicht zit zeker
JaYreuk orgaan deels naar de kl....t....e