PDA

View Full Version : cabinet als monitor?



emielow
5 oktober 2004, 20:27
ik heb nu een 4 x 10 cabinet, die achter mij staat op het podium. ik zit er aan te denken om er een 2 x 10 bij te kopen. (ook omdat zo de top volledige power kan leveren)

de 4 x 10 staat achter me, en ik wil dan die 2 x 10 misschien naast me neerzetten ofzo, als monitor. zijn er mensen die dit doen? of heb je er geen zak aan?

het gaat om een hartke 3500 amp, en dan de cabs (XL)

Chris Wolstenholme
5 oktober 2004, 20:44
t nut van een monitor voor mij is meestal om de verre gitarist en de zang te horen, niet zozeer mezelf. als je problemen met t horen van jezelf heb kan je t doen, maar als je die box op bovenop de ander zet zal je denk ik meer horen dan als ie ook op de grond staat.

Voordeel van naast je is wel dat de drummer meer zal horen denk ik.

soapwater
5 oktober 2004, 21:36
Als je het hebt over twee 8-Ohm cabinets, zou ik ervoor zorgen dat je twee keer dezelfde koopt... Dus 2x4x10" zodat elke losse speaker even veel vermogen te verwerken heeft. Als je dus een 4x10"/8 Ohm en een 2x10"/8 Ohm parallel gaat zetten, zal je inderdaad je top optimaal kunnen benutten (4 Ohm -->max vermogen), maar in je 2x10" zal elke speaker het dubbele van het vermogen van de speakers in de 4x10" moeten verdragen... Waarschijnlijk kunnen ze hier wel tegen, maar volgens mij is het niet je bedoeling om meer volume naar jou toe te hebben dan naar het publiek...

soapwater
5 oktober 2004, 21:37
dubbelpost

Anavrin
5 oktober 2004, 23:31
als je 'm dan schuin op het podium weet te parkeren, dan hoor je 'm zelf ook nog, ipv alleen je enkels :wink:

MuNKeY
6 oktober 2004, 01:00
je moet eigenlijk zo'n kickback speakertje bouwen/kopen
die dus schuin staan, daarmee hoor je jezelf best goed, of gewoon je versterker harder zetten, zetten ze het zaalvolume maar zachter

Phyrexian
6 oktober 2004, 11:31
Ik zou persoonlijk die 2x10 (of een 4x10) bovenop je 4x10 plaatsen... wedden dat je jezelf al veel beter hoort? :)

Daarnaast kan je zo'n Wedge aankopen (monitor). Tech 21 heeft er zo ééntje die als combo kan gebruikt worden maar ook het signaal van je amp kan uitversterken zonder kleuring... best interessant, maar niet goedkoop. Mogelijk is die wedge niet meer in productie.

emielow
6 oktober 2004, 11:47
ja het is neit zo dat ik mezelf niet kan horen, maar misschien hoef je um dan bij kleinere optredens niet zo hard te zetten, zodat ie ook nog over de PA kan, en je beter allround geluid heb

Indiana Joost
6 oktober 2004, 12:06
Ik zou pas een kast erbij kopen als je jezelf niet kan horen tijdens een optreden. Je kunt natuurlijk wel een 4x10 van een beter merk halen (maybe zelfs een 4 Ohm?) en je Hartke verkopen? Ik heb zelf ook Hartke spul hoor (Ha3500 en VX1508) en vooral de versterker is gewoon prima, maar kijk als je toch geld hebt...

whoehoe als ik dit weekend naar huis ga heb ik een Mini Q-tron!

emielow
6 oktober 2004, 14:05
ja daar zat ik toen ook aan te denken een goeie 400 watt 4 ohm kast, dan blaast dus de volle 350 watt van je versterker door je kast.

iemand ideeen?

soapwater
6 oktober 2004, 19:02
Ja, koop timmermateriaal, hout, houtlijm, schroeven en alle andere rommel en bouw je zelf een kast met twee eminence Legend B15 speakers... Prima stuff héhé...
Maar jah... Zelfbouw hé :-D

Phyrexian
7 oktober 2004, 09:49
ja daar zat ik toen ook aan te denken een goeie 400 watt 4 ohm kast, dan blaast dus de volle 350 watt van je versterker door je kast.

iemand ideeen?

Peavey 410TVX. Niet duur, héél goeie klank. All-rounder. Stevig en sterk. Wel zwaar, maar best de moeite.

Anders een Ampeg SVT410HLF, maar die zijn wel een serieuze prijsklasse duurder.

Phyrexian
7 oktober 2004, 09:52
ja daar zat ik toen ook aan te denken een goeie 400 watt 4 ohm kast, dan blaast dus de volle 350 watt van je versterker door je kast.

iemand ideeen?

Peavey 410TVX. Niet duur, héél goeie klank. All-rounder. Stevig en sterk. Wel zwaar, maar best de moeite.

Anders een Ampeg SVT410HLF, maar die zijn wel een serieuze prijsklasse duurder.