PDA

View Full Version : advies gevraagd over aankoop van een basbox



Harry
5 oktober 2004, 19:51
ik ken iemand die nog meer n00b is dan ik (maar ja, ik ben gitarist :) ), dus om haar te helpen zou ik graag jullie advies willen.

Ze heeft een Hartke 3500 top (350 watt, 2 x 8 ohm), en een SWR Goliath II box (2x10"). Nu wil ze er een box bij, en ze denkt aan een 12" of een 15". Die zou dan ook 8 ohm moeten zijn, maar hoe zit het met het vermogen?
Ze speelt niet de allerruigste muziek, dus vreselijk hard hoeft het niet.
Alvaast bedankt.

Anavrin
5 oktober 2004, 20:07
ik denk dat de 12" weinig nut heeft, als ze al een 2x10" heeft. Ik denk dat de 1x15" of zelfs een 1x18" dan meer verschil maakt (toevoegt aan het geluid). Als ze er niet mee wil optreden, dan is een 1x18" vrij overbodig en onbruikbaar in een kleine kamer, want het effect van die 1x18" is pas duidelijk bij een paar meter afstand. Welke 1x15" ze dan zou moeten nemen, laat ik aan anderen over, want daar heb ik zelf geen ervaring mee. Ik wil zelf nog wel ooit een 1x18" maar dan alleen om mee op te treden.

bassplayer
5 oktober 2004, 20:11
Het vermogen moet minimaal 175 watt zijn. De 2e speaker die ze koopt moet wel een impedantie hebben van 8ohm (en niet minder !!!).

Daardoor wordt de impedantie 4 ohm ( 8ohm + 8ohm = 4ohm) en wordt het volledig vermogen van de amp gebruikt, dus 350 watt. Deze amp verdeeld het in 2 x 175 watt.

Persoonlijk zou ik dan idd voor een 15'speaker gaan.

Harry
5 oktober 2004, 22:42
okee bedankt. Gaan we zoeken naar 15" van ongeveer 200 watt. :)

(het is dus wel voor optredens)

All Dirt
5 oktober 2004, 23:05
Weet wel dat als de SWR 210 4ohm is ( en dat zou heel goed kunnen, kijk even achterop) je er geen box meer bij aan kan sluiten.

En ik heb ooit gehoord dat je van een versterker niet meer dan zijn totaal vermogen moet vragen dus meer dan 350W. Er is dan een kans dat je hem opblaast (de versterker)

Dus 200watt kan denk ik wel als je hem maar niet op vol volume zet.

Maar een 150watt aan 8ohm 15" is denk ik veiliger (voor de versterker)
en heeft nagenoeg evenveel volume, denk ik.

SUC6

Bleak
5 oktober 2004, 23:58
ik heb ook een hartke 3500 en volgens mij kan je achterin gewoon 2 speakers aansluiten, dus 4 ohm hoeft volgens mij geen probleem te zijn toch?

en een hartke transporter 15" is echt spotgoedkoop!

Phyrexian
6 oktober 2004, 11:23
Op een HA3500 kan je geen twee 4 ohm cabinets aansluiten... kans bestaat dat je zo je amp opblaast want de amp 'denkt' dat hij een 2 ohm load aanstuurt (2x 4 ohm parallel is 2 ohm voor de amp)

Wat kan is ofwel één 4 ohm. Eén 8 ohm (let wel je amp draait maar op de helft van z'n power nu). Of twee 8 ohm cabs, parallel (= 4 ohm voor de amp).

Venomer
6 oktober 2004, 11:27
ik heb ook een hartke 3500 en volgens mij kan je achterin gewoon 2 speakers aansluiten, dus 4 ohm hoeft volgens mij geen probleem te zijn toch?

Het feit dat er twee aansluitingen op de versterker zitten zegt natuurlijk niets over de impedantie (het aantal Ohm).

De Goliath (Junior) is er in 4 Ohm en 8 Ohm uitvoering. Als haar Goliath een 8 Ohm uitvoering is, dan kan ze er nog een 8 Ohm box bijplaatsen, anders niet.

Een box van rond de 200 W zou inderdaad prima zijn.

basswasp
6 oktober 2004, 15:52
okee bedankt. Gaan we zoeken naar 15" van ongeveer 200 watt. :)

(het is dus wel voor optredens)
Zou je ons willen laten weten wat de uiteindelijke keus is geworden en waarom? Zelf ben ik ook nog op zoek naar een goede 15" voor erbij.

Harry
6 oktober 2004, 20:50
het kan nog wel even duren voor het zover is, maar als alles gelukt is laat ik het weten.
Bedankt voor de tips!

Wormaap
6 oktober 2004, 22:55
Nog even een dingetje:
Een speaker 'vraagt' geen vermogen, hij vreet het alleen maar :)
Als je amp maar 2x175W kan leveren, dan gaat'ie niet stuk als je er een 200W cab aan hangt. Hij kan wel stuk gaan als de totale impendantie 1/(1/impendantie box 1 + 1/impendantie box 2) lager is dan de minimale impendantie van je amp.