PDA

View Full Version : Nieuwe mixer + sm57 gekocht, maar kom er niet echt uit.



Tomek
5 oktober 2004, 13:57
Hallo mensen,

ik heb gister een nieuwe mixer gekocht (behringer UB 1622 FX) en een shure sm57. Ik wil hiermee mijn gitaar op nemen door de microfoon voor de versterker te zetten.

Nu heb ik gister al wat lopen proberen enzo, maar ik krijg het niet voor elkaar. Als ik de gitaar opneem, dan komt deze maar heeeeeel zachtjes door. Terwijl als ik op de microfoon tik met mijn vinger ik dit wel duidelijk hoor, en de ledjes ook uitslaan op de mixer zelf. Als ik in de microfoon praat dan wordt dit ook redelijk goed opgenomen. Maar als ik hem precies in het midden van de speaker tegen mijn versterker aanzet, dan hoor ik dus bijna niks. Ik vind dit nogal vreemd want ik had begrepen dat de sm57 uitermate geschikt is om op deze manier de gitaar mee op te nemen.

Nu moet ik misschien de versterker harder zetten, maar hij staat sowieso minstens net zo hard als dat ik praat, dus waarom komt het dan maar zo zachtjes door?

Heeft iemand een idee wat er fout gaat of wat ik niet goed doe??

Alvast bedankt!!

bert k
5 oktober 2004, 14:52
Ik denk dat je de zaak flink harder moet zetten. Eerst de mic afregelen. Eerst met praten. druk op het goede kanaal het solo/pfl knopje in. (Zit net aan de bovenkant van de fader) Er gaart een rood lampje branden. Draai ny al pratend de gain (helemaal boven aan het kanaal, klein zwart knopje) zo ver open dat de meter net in het rood flitst.
Nu de mic voor de amp zetten, en het volume zo ver open draaien dat de meter in het rood flitst. (Dat is knap hard ja.) En opnemen maar.

Tomek
5 oktober 2004, 15:05
Ik denk dat je de zaak flink harder moet zetten. Eerst de mic afregelen. Eerst met praten. druk op het goede kanaal het solo/pfl knopje in. (Zit net aan de bovenkant van de fader) Er gaart een rood lampje branden. Draai ny al pratend de gain (helemaal boven aan het kanaal, klein zwart knopje) zo ver open dat de meter net in het rood flitst.
Nu de mic voor de amp zetten, en het volume zo ver open draaien dat de meter in het rood flitst. (Dat is knap hard ja.) En opnemen maar.

Het is dus vrij normaal dat ik de versterker zo hard moet zetten, zodat ik mijn halve huis opblaas? En het kanaal waarmee ik opneem dus op solo?
Waarom is dat als ik vragen mag?

En je bedoelt de meter van de main mix? Tot nu toe kwam ik net tot 1 of 2 lampjes namelijk :)

Tomek
5 oktober 2004, 20:28
Zojuist nog iets geprobeerd met mijn acoustische gitaar.
Ik heb de gain op het microfoonkanaal op 3/4 staan ongeveer, het volume van het kanaal bijna bovenin en de master ook bijna bovenin.

De sm57 of 58 maakt niet uit welke heb ik op zo'n 20 centimeter van de gitaar af. Ik speel iets, en er wordt gewoon BIJNA niks van het geluid geregistreerd.

Das toch niet normaal lijkt me?

harrie-beton
5 oktober 2004, 23:12
is niet normaal nee. tenzij je een "silent guitar" hebt :-D

laten we even wat proberen:

1. hoor je rechtstreeks van de mengtafel (bv via koptelefoon) wel een goed signaal?
Dan zit het fout in op de opname instellingen van je pc. Deze kun je harder zetten (en uitzetten) via het "configuratie scherm - geluid".

2. ander microfoon kabeltje geprobeerd?

3. als je een cd speler op het mengtafeltje zet, hoor je dan wel wat binnen komen?

4. Slaan de meters uit op de mengtafel?

Tomek
5 oktober 2004, 23:58
is niet normaal nee. tenzij je een "silent guitar" hebt :-D

laten we even wat proberen:

1. hoor je rechtstreeks van de mengtafel (bv via koptelefoon) wel een goed signaal?
Dan zit het fout in op de opname instellingen van je pc. Deze kun je harder zetten (en uitzetten) via het "configuratie scherm - geluid".


Als ik een koptelefoon op de mixer aansluit dan hoor ik daar wel wat doorheen ja. Maar ik kan niet zo goed inschatten of dat nou hard genoeg is.




2. ander microfoon kabeltje geprobeerd?

Ik heb hier meerdere microfoonkabels en microfoons die het in de oefenruimte prima doen.



3. als je een cd speler op het mengtafeltje zet, hoor je dan wel wat binnen komen?

Cd speler heb ik niet geprobeerd, maar wel mijn keyboard heb ik ingelugd. Die komt prima door.



4. Slaan de meters uit op de mengtafel?

Die slaan wel uit ja maar niet echt ver. Maar er zitten op ieder kanaal ook 2 potmeterjes AUX 1 en 2. Als ik die verder opendraai, dan slaan de meters wel verder uit. Maar het signaal wordt dan niet harder.

De microfoons nemen eigenlijk alleen goed op als ik ze vlak voor mijn mond houd, en er dan in praat. Maar dan moet ik de gain op de mixer al over de helft zetten en de volume fader van het kanaal bijna bovenin en de mastervolume ook.

Tomek
5 oktober 2004, 23:59
Ik heb de handel trouwens niet in een geaard stopcontact, die heb ik hier nog niet, maar of dat er iets mee te maken kan hebben?

Ik heb zelf de bagger verstand van mengpanelen en weet amper hoe dit ding werkt, maar het enige dat ik me voor kan stellen is dat de mic preamp het niet doet ofzo??

Ik heb nu toch echt alle knopjes en dingetjes wel geprobeerd voor zover ik weet.

Frits van Mourik
6 oktober 2004, 00:47
Heb je de andere mic-inputs al geprobeerd?
Gebruik je een XLR-XLR-kabel of een XLR-jack?
Staat je routing goed ("main"-knopje op kanaal ingedrukt)?

harrie-beton
6 oktober 2004, 09:29
natuurlijk:


als eerste: R.T.F.M.

































read the fucking manual
(als je dat al gedaan hebt excuses)

harrie-beton
6 oktober 2004, 09:33
Die slaan wel uit ja maar niet echt ver. Maar er zitten op ieder kanaal ook 2 potmeterjes AUX 1 en 2. Als ik die verder opendraai, dan slaan de meters wel verder uit. Maar het signaal wordt dan niet harder.

nu beter gelezen.

Dan is er iets met de routing niet goed ingesteld. Mengtafels zoals deze kunnen verschillende routes schakelen.
De aux1 en aux2 moeten de meters niet beïnvloeden zoals jij het wil, er zijn kleine knopjes om het eindsignaal (main) door te sturen naar de master faders.

Tomek
6 oktober 2004, 10:14
Heb je de andere mic-inputs al geprobeerd?
Gebruik je een XLR-XLR-kabel of een XLR-jack?
Staat je routing goed ("main"-knopje op kanaal ingedrukt)?

Ja ik gebruik XLR-XLR kabels, heb ook de andere mic-inputs geporbeerd.
Main knopje heb ik inderdaad ingedrukt.

Tomek
6 oktober 2004, 10:15
natuurlijk:


als eerste: R.T.F.M.

read the fucking manual
(als je dat al gedaan hebt excuses)

nou dat heb ik wel gedaan, maar er staan gewoon dingen in waar ik niks van begrijp.

Tomek
6 oktober 2004, 10:17
Die slaan wel uit ja maar niet echt ver. Maar er zitten op ieder kanaal ook 2 potmeterjes AUX 1 en 2. Als ik die verder opendraai, dan slaan de meters wel verder uit. Maar het signaal wordt dan niet harder.

nu beter gelezen.

Dan is er iets met de routing niet goed ingesteld. Mengtafels zoals deze kunnen verschillende routes schakelen.
De aux1 en aux2 moeten de meters niet beïnvloeden zoals jij het wil, er zijn kleine knopjes om het eindsignaal (main) door te sturen naar de master faders.

Wat ik uit de handleiding heb begrepen worden die aux routes (om ze maar even zo te noemen) ingeschakeld zogauw ik op het kanaal zelf die AUX1 of AUX2 opendraai. Maar ik heb ook al geprobeerd deze helemaal dicht te draaien, en alles naar de main mix te sturen.

Het vreemde is dat wanneer ik dus mijn keyboard inplug en ik stel dat kanaal ongeveer hetzelfde in dat die dan wel prima doorkomt. Het is echt met die microfoons dat het heeeel zacht wordt.

bert k
6 oktober 2004, 13:38
Aux heb je niet nodig.
Het kanaal waarmee je opneemt hoeft niet op solo te blijven staan, solo gebruik je om je kanaal af te regelen. Je moet echt de gain zo ver open draaien dat de 'main-mix' meter bijna in het rood schiet. Twee groene ledjes is idd te weinig.
Ik stelde voor om eerst met praten te beginnen, omdat dat lekker makkelijk is. Je zingt gewoon wat in de mic, en je regelt de gain bij tot je voldoende signaal hebt. Dan weet je ook of alles goed werkt. Maar los daarvan moet je amp toch wel een zeker volume hebben om lekker te klinken.

Tomek
6 oktober 2004, 14:33
Aux heb je niet nodig.
Het kanaal waarmee je opneemt hoeft niet op solo te blijven staan, solo gebruik je om je kanaal af te regelen. Je moet echt de gain zo ver open draaien dat de 'main-mix' meter bijna in het rood schiet. Twee groene ledjes is idd te weinig.
Ik stelde voor om eerst met praten te beginnen, omdat dat lekker makkelijk is. Je zingt gewoon wat in de mic, en je regelt de gain bij tot je voldoende signaal hebt. Dan weet je ook of alles goed werkt. Maar los daarvan moet je amp toch wel een zeker volume hebben om lekker te klinken.

Die tip die je gaf heb ik ook geprobeerd. Dan krijg ik hem ook wel zo ver dat de main-mix redelijk ver uitslaat. Overigens heb ik alles dan al wel helemaal open staan. Maar goed, toen ff een nummer ingezongen en dan begint ie wel een beetje te kraken. Volgens mij omdat de gain dan dus te hoog staat. Met name bij woorden die beginnen met een p, b enzo. Krijg je er zo'n mooie plop voor.

Ik moet trouwens dan ook nog steeds de mic vlak voor me snater houden om enigzins signaal te krijgen. Houd ik hem bijvoorbeeld 10 centimeter voor mijn mond dan wordt er al bijna niks geregistreerd. Heb ik geprobeerd met 3 verschillende mics.

Horus
7 oktober 2004, 13:10
Als je de mixer op je computer hebt aangesloten, en je monitoren op de mixer, dan kan het zijn dat wanneer je door de mic praat je het direct terug hoord door de mixer (dus zonder dat het signaal door de computer gaat). Als je dan iets opneemt gaat het terug door de computer, wat betekend dat als je bijvoorbeeld je volume van je geluidskaart heel zacht hebt staan je alsnog niets hoort. Ik neem met een SM57 op, geheel zonder mixer, op een laag niveau, en haal het volume dan softwarematig omhoog. Meer ruis, maar m'n signaal is in ieder geval hard zat.

harrie-beton
12 oktober 2004, 09:44
ben je al wat verder?
ik bedoel, problemen opgelost??



hb

Tomek
12 oktober 2004, 16:05
ben je al wat verder?
ik bedoel, problemen opgelost??



hb

Ja opzich wel.
Heb afgelopen zondag de mixer in de oefenruimte gebruikt en dat ging prima. Ik denk dat ik thuis gewoon wat te weinig volume gebruik ofzo, in combinatie met het toch niet helemaal goed instellen van de mixer.

Die aux knopjes waar ik het over had dat zijn er dus 2. Eentje waarmee je ingebouwnde effecnten van de mixer bij het kanaal kan voegen. En eentje voor gewoon aux send routes. Deze beide knoppen moet ik dus niet helemaal uitdraaien want dan is het signaal zo goed als weg.

Verder ben ik er achter gekomen dat het met cool edit zeer eenvoudig is om de volumes wat omhoog te gooien, zonder kwaliteitsverlies te leiden.

Dus al met al; Ja, de problemen zijn redelijk opgelost :)

Thanks for asking!!

Frits van Mourik
12 oktober 2004, 23:09
Dat aux-send verhaal blijft toch raar...
Je auxen zouden het signaal niet mogen beïnvloeden :???:

Tomek
13 oktober 2004, 11:08
Dat aux-send verhaal blijft toch raar...
Je auxen zouden het signaal niet mogen beïnvloeden :???:

Tsja ik weet het ook niet :-?

Het blijft inderdaad een beetje vreemd.

Tomek
13 oktober 2004, 22:45
Ik heb net nog even lopen pielen met die aux sends.
Het signaal wat binnenkomt op mijn pc is even hard, of ik die aux nu wel of niet helemaal open draai. Alleen als ik de aux dus op 0 zet dan slaan die meters op mijn mixer gewoon bijna niet uit. Terwijl ik de gain over halverwege heb staan de de volume van het kanaal en main volume ook bijna bovenin.

Draai ik de gain dan wat verder open, dan komen de meters echt mooi tot bovenin :???: