PDA

View Full Version : Nieuwe Pups voor mn Ibz SAS32FMTR



Lacrymosa
5 oktober 2004, 12:32
Ey,

laatst een super koop gedaan met mn SAS, voor een hele nette prijs een super axe

alleen de pickups zijn wat minder, nog steeds niet slecht voor een gitaar voor die prijs btw.

Ik zat te denken aan een Steve's Special in de brug en een Air Norton in de brug.

Maar een TB-5 wil ik ook nog steeds een keer proberen.

Ik ben op zoek naar een toch vrij heldere, gedefineerde sound, maar er moet wel een dik laag in zitten, nou is het een mahonie gitaar en sta ik in D gestemd, met 011 snaren

ook moet er een soort bijtende harmonics in zitten, moeilijk uit te leggen, maar John Petrucci heeft dit ook in zn sound zitten op zn laatste Dream Theater album.

Ik wil een dik, maar strak ritme geluid neer zetten, onze muziek is vrij percussief, maar afwisselend ook veel melodieuze riffs die er mooi uit moet zingen

verder speel ik vrij snelle solo's, die ik eigenlijk ook wel vrij dik wil hebben, maar het moet wel gedefineerd blijven, vandaar dat ik denk dat een Tone Zone nix is.

Een evolution vind ik te schril klinken.

Voor de nek pickup wil ik een gedefineerde sound hebben, maar wel de smoothness van een Paf in de nek.

voor beide elementen moet gelden dat ze geslpit goed clean klinken.

iemand een idee???

CheerS!!

crapton
5 oktober 2004, 12:54
Heb dezelfde gitaar in bestelling, ben dus benieuwd naar de adviezen. Blijft altijd een kwestie van smaak. Waarom vind je de PU's niet zo goed, waar merk je dat met name aan? Blijft de tremolo goed werken bij 0.011 snaren?

Ik heb zelf vroeger een Bill Lawrence L-500 gehad in brug pos in een zeer goed LP kopie (Aria Pro II uit 1975 Japan heel veul spijt dat ik die ooit heb verkocht!!!!). Opvallend was dat het geluid zeer strak en gedefinieerd was zelfs wat droog, wordt niet snel een brij met distortion (ja wel afhankelijk van je versterker enz natuurlijk). Goed gebalanceerd laag en hoog, met wat nadruk op middengebied in mijn mening. Harmonics weet ik niet of dat uit de PU komt of door speeltechniek of versterker.

Heb ook een Evolution gehad en die vond ik best goed maar toch minder strak en duidelijk. Verder heb ik in mijn Epi Sheraton II een Seymour JB, volgens mij lijkt die wel wat op de BL L-500 qua klank. BL'z zijn overigens vrij goedkoop en zeer goed afgewerkt. Ik zit er aan te denken er zelf ook maar een te bestellen in de USA.

Geen ervaring met de andere PU's die je noemt.

Lacrymosa
5 oktober 2004, 13:00
Ik ken de 500-L en XL wel, zijn super pickups, maar niet het gene wat ik zoek voor deze gitaar

waar ik aan merk dat de pickips niet echt helemaal top zijn? helderheid, definitie, sustain etc...........al mn andere gitaren hebben zon beetje Dimarzio en SD pickus, dus dat verschil merk je vrij snel

en harmonics ligt zeker voor een groot deel aan je pickups.

CheerS!!

Anders Destium
5 oktober 2004, 13:28
Lijkt me een zaak voor een SS en AN (wat je zelf al zegt) of 500t/496b. Ik denk dat je met allebei die combinaties erg dicht bij je gewenste geluid zult komen!

Hoe is het trouwens afgelopen met de 2027?

Lacrymosa
5 oktober 2004, 15:18
Ik ben er nog mee bezig, maar eerst moet onze demo af, dan kan ik er aan gaan beginnen

laatst trouwens wel geexperimenteerd met stekkertjes in de gitaar, je neemt een stekkertje met 5 aders, deze soldeer je aan de punten in je gitaar, dan rijg je je element door je gitaar hee, soldeer je de andere kant van het stekkertje er aan, en klik

dit gaat echt 10 keer sneller, en schoner

ga ik ook in de 2027 van Jay cal doen, die wil als ie klaar is toch meteen weer nieuwe elementen ;)

CheerS!!

Lacrymosa
5 oktober 2004, 15:18
Ik ben er nog mee bezig, maar eerst moet onze demo af, dan kan ik er aan gaan beginnen

laatst trouwens wel geexperimenteerd met stekkertjes in de gitaar, je neemt een stekkertje met 5 aders, deze soldeer je aan de punten in je gitaar, dan rijg je je element door je gitaar hee, soldeer je de andere kant van het stekkertje er aan, en klik

dit gaat echt 10 keer sneller, en schoner

ga ik ook in de 2027 van Jay cal doen, die wil als ie klaar is toch meteen weer nieuwe elementen ;)

CheerS!!

Lacrymosa
6 oktober 2004, 11:27
Ik hoorde van Arnold dat de Steve's special niet echt zo helder is als dat ik dacht.

kan misschien aan zen gitaar liggen hoor, maar de andere gitarist in zn band heeft een tone zone in zn gitaar zitten, en die schijnt veel agressiever te klinken

Toch maar proberen een tone zone er in te zetten, en een TB-5 ga ik uiteraard ook nog is proberen, alleen heb ik die nu nog niet

Maar een 500T is idd een heel vet element
iemand enig idee waar die te krijgen zijn?

CheerS!!

Anders Destium
6 oktober 2004, 12:28
Er staat er eentje op marktplaats, verder zijn ze denk ik te bestellen bij grote dealers in Duitsland (goedkoper dan NL).

Lacrymosa
6 oktober 2004, 15:57
in duitsland zijn ze ook al gauw 120/130 euro

en music123 vraagt er 80 voor, zal uiteindelijk dan wel voordeliger uitvallen denk ik

maar goed, eerst geld binnen zien te krijgen

ik denk dak dan toch moet kiezen tussen een seymour duncan TB-5 (Duncan Custom) en een GIbson 500T

moeilijk, moeilijk, moeilijk.....

lijken me allbei super, nah ja, ik weet dat de 500T super is, van JayCal's explorer

CheerS!!

crapton
8 oktober 2004, 20:53
Ik heb de mijne nu ook binnen, fijn gitaartje. Elementen weet ik nog niet zeker, klinken redelijk maar er zitten ook nog 0.009" snaren op ipv 0.010" waar ik normaal mee speel.

Volgens mij hebben deze elementen behoorlijk veel output en verliezen daardoor wat definitie. Ik merkte door volume wat terug te regelen dat wel een stuk beter werd.

In elk geval nog steeds benieuwd naar je uiteindelijke keuze, misschien kan je nog eens een soundsample posten voor en na ombouw.

Overigens heb ik voor deze gitaar 377 Euro betaald geheel nieuw uit de doos, niet gek dacht ik.

Lacrymosa
9 oktober 2004, 11:12
Ik heb een Seymour Duncan TB-5 (DUncan Custom) van SInistral overgenomen

Dus die gaat er binnenkort in, en ook ga ik nog een Tone Zone proberen

CheerS!!

crapton
19 oktober 2004, 20:22
Lacrymosa, heb je die ToneZone al getest in je SAS32? Hoe vind je dat? De SAS is een vrij klein en licht gitaartje, weliswaar mahonie, maar kan volgens mij wel een bass en mid boost element hebben. Heel anders dan een LP.

Vind idd de standaard elementen niet je van het, klinken net niet lekker, iets te veel hoog. Heb nu in USA een Tonezone en een Air Norton besteld bij Musicians Friend, verwacht in 2-3 weken.

Hoe zit dat met die stekkertjes? Heb je een foto? Waar heb je die gekocht? Zin de kleuren van de draden van DiMarzio hetzelfde als die std Ibanez elementen, dus wit=wit, groen=groen enz?

Vind verder de SAS32 met 0.010 snaren wat lastig laag af te stellen zonder fretbuzz, mn B en G-snaar. Heb alle instellingen gecontroleerd volgens handleiding (hals is recht, staat goed etc). Ik kan die nog hoger zetten maar dan past het niet zo goed bij de andere. Hoe is dat bij jou?

-robbert-
19 oktober 2004, 20:48
yo lacrymosa, ik heb dus sinds een weekje de Seymour distortion erin zitten.. (in epiphone SG) Klinkt als een dijk echt een dik geluid zeeeeeer gedefineerd vind ik klinkt geweldig

Lacrymosa
19 oktober 2004, 21:27
De tb-5 klinkt echt heel erg heftig

Vergeleken met alle dimazio elementen die ik heb gehad, klinkt de tb5 zoveel gedefineerder en vooral transparanter, veel eerlijker.

Dimarzio kleurt veels te veel
helemaal de tone zone

Dit is gewoon echt een soort holy grail voor mij (op dit moment dan)
echt heel helder en vet tegelijk, zeer agressief en toch zeer subtiel

helemaal mijn ding

CheerS!!

crapton
2 november 2004, 07:20
Heb nu uit de USA mn Tonezone en Air Norton ontvangen, en ingebouwd. Wat ik me helaas niet goed gerealiseerd heb is dat de neck PU een F-spaced PU is. De bridge lijkt standaard OK, maar daar zou ook een F-spaced passen natuurlijk.

Omdat ik beide PU's heb gewisseld kon ik de bedrading kleurcode 1 op 1 overnemen. Echter de Ibanez AH3 en AH4 PU's zijn volgens mij net omgewisseld tov de DiMarzio's: wit = groen en groen = wit (south), rood = zwart en zwart = rood (north). Rood is hot Dimarzio, zwart is hot Ibanez. Green valt samen met ground DiMarzio, wit idem Ibanez. Dit zal je merken ivm de fase van de PU's.

Ik vind de Tonezone in eerste indruk veel lijken op de SD JB qua sound dus vrij veel midden, en ik kan het weten want die heb in een andere gitaar. De Air Norton idem maar dan de SB Jazz, warm (neck, hehe), vol en goede definitie. Tov de Ibanez PU's minder output, duidelijk minder hoog (minder bright - schel) en m.i. betere definitie. De Ibanez PU's waren ook niet zo slecht, alleen een andere sound, minder subtiel. Ga vanavond repeteren en kijken hoe de sound verder bevalt op hoger volume.