PDA

View Full Version : impedantie, vermogen, hoe zat het ook al weer?



Harry
5 oktober 2004, 11:27
stel, je hebt een basversterker van 350 watt en een Goliath II box (8 ohm, 350 watt?), en je wilt een 15" box erbij. Die zou dan 8 ohm moeten zijn. Maar hoe zit het met het vermogen? Moet dat nog steeds evenveel of meer zijn als het vermogen van de versterker?

Bedankt voor uw input!

Jeroenvanhulsteijn
5 oktober 2004, 11:44
er zijn hier al wat onderwerpen over geweest. wat ik er van herinner is dat je nooit een te lage belasting (ohmse weerstand) op je versterker mag aansluiten.

en ik denk dat het hierom is:

je stuurt een bepaald vermogen naar je box (in jouw geval max 350 watt). Nu is de formule voor vermogen geloof ik: P = I^2*R, P=vermogen, I=stroom (ampère) en R=weerstand. Als je dus een te kleine weerstand aansluit zal de versterker meer stroom moeten gaan leveren ofzo. en dat kannie niet. dus je gaat je versterker overbelasten. grotere belasting eraan hangen mag dan weer wel. je speakers worden dan gewoon minder hard aangestuurd (minder stroom).

hoe dat precies zit met het vermogen van de box kan ik niet uitleggen. volgens mij moet je versterker gewoon krachtig genoeg zijn om de boxen aan te sturen. mensen denken wel eens: ik neem boxen met heel groot vermogen (groter dan de versterker)...dan blaas ik ze niet op. maar volgens mij gaat dat juist ten koste van je geluid omdat je mogelijk niet genoeg vermogen hebt om de boxen aan te sturen. bovendien neem ik aan dat die boxen wel beveiligd zijn (eden gebruikt geloof ik een gewoon lampje). maarja...als je hele gevoelige boxen hebt schijn je ze ook met weinig vermogen aan te kunnen sturen.

hm tja...een en ander mss wat krom uitgelegd. tis alweer tijd geleden dat ik electronica heb gehad.

anyways: als je 2 boxen van 8 ohm parallel aansluit heb je een totale belasting van: 4 ohm. ( 1/Rv = 1/R1 + 1/R2 + .... + 1/Ri). Dus ik zou ze iig in serie zetten als je versterker voor 8 ohm is ontworpen. En als je hem toch in serie zet mag het ding ook 4 ohm zijn of 2 ohm. want bij serie schakeling tel je de weerstand (belasting) gewoon op.

errrm....maarrruh....wacht maar even tot aansluiten tot mijn verhaal bevestigd/afgebrand is. en lees de andere topics na.

pimmetje
5 oktober 2004, 13:25
Qua impedantie is 't altijd beter te proberen om een match te krijgen.
Maar je hoeft er niet AL te moeilijk over te doen, vooral als 't om ff testen gaat.

Meerdere versterkers heb ik al aangesloten op speakers/speakerkasten met een 100% fout (bijvoorbeeld amp 8ohm, cab 4ohm of 16ohm). Ook minder dan 100% fout (amp 8ohm, cab 12ohm of amp 4ohm, cab 2,67ohm) ging prima. Ook m'n vaste amp-tech gaf een keer over een versterkertje aan dat hij op 8ohm het lekkerste werkte en op 4 en 16 net ff wat minder...

Nu zei ik als eerste dus dat het beter is om de impedantie te matchen... maar da's ook deels uit angst. Ik heb 't idee dat dat beter is. Sommigen zeggen juist dat ze een mismatch lekkerder vinden klinken. Lage of hoge impedantie zal/kan ook de toon wat veranderen.

Bij vermogen is het wel handig om te zorgen dat het totale speakervermogen (gewoon optellen 4 speakers van 90Watt=360Watt) niet onder dat van de versterker ligt.
Precies hoe veel vermogen ligt ook een beetje aan 't soort speakers en wat voor geluid je wenst. Als je hele efficiente speakers hebt, zal je je versterker niet vaak ver open hoeven gooien... bij inefficiente speakers wel en die zullen dan dus meer voor hun flikker krijgen.
Voor het geluid scheelt dan ook nog of je wilt dat je speakers snel break-up gaan vertonen of niet. Dat heeft dan ook te maken met hoe ver je je versterker over je speakers open moet gooien om lekker geluid te krijgen.

Overigens gaat dat optellen van speakervermogens niet blind op bij speakers met een ongelijk vermogen en/of ongelijke impedantie... maar misschien dat wat zoeken daar ook bij helpt...

Harry
5 oktober 2004, 19:47
okee, bedankt mannen. weer een stukje verder. Ik zal het voor de zekerheid ook nog even bij de basafdeling vragen.