PDA

View Full Version : Jimmi hendrix - voodoo child, sound ?



BelgianGuru
4 oktober 2004, 23:35
Hallo,

ik ben er NOG niet uit :D Welke gitaar ik dus ga kopen.

Nu dacht ik rustig voor een standard stratocaster te gaan, maar toen gaf een vriend m een tip om ens de fender cyclone te checken. Nu die klinkt al iets meer naar die jimi hendrix/lenny kravitz stuff. Is dat misschien wat ik zoek als ik die sound het liefst van al hoor ? Ik speel graag zo singlenote solos, maar zo die ruwe stuff is ook echt fun. Nu om een goed voorbeeld van wat ik zoek moet je dus gewoon naar voodoo child luisteren, singlenote klinkt het vet, en in chords zo ruw als een stier ! :D Maar ik denk dat jimi op een strat speelt, maar wat voor soort dan ? Een fat ofzo ?

CHeers

Bluesbreaker
4 oktober 2004, 23:40
een gewone sss strat

X-Pensive Wino
4 oktober 2004, 23:42
gewoon een strat van het rek
de bekenste is waar die mee op woodstock speelde, eind 60er strat (68 ofzoiets)

BelgianGuru
4 oktober 2004, 23:45
shit man kan echt niet kiezen. Zou iemand sound samples van stratocaster, cyclone en toronado kunnen uppen ofzo :) Ok, of misschien gewoon een linkje naar een site ofzo. Die op de fender site zijn veel te kort.

X-Pensive Wino
4 oktober 2004, 23:45
http://www.fender.com/60cyclehum/06112003/strat_article.html

je ken ook ff naar de muziekwinkel gaan en zelf ff een paar strats proberen.
zegt veel meer dan een paar sounfiles

BelgianGuru
4 oktober 2004, 23:50
Maar zou ik daar gewoon ff van het rek cyclone, en strat mogen testen denk je ? Zal ik morgen of overmorgen alleszins eens proberen.

X-Pensive Wino
4 oktober 2004, 23:51
ja lijkt me wel of ze willen niks verkopen in die zaak :-D :-D

BelgianGuru
5 oktober 2004, 00:07
ja pas op, ik ben al in 1 winkel gegaan met die vrag, ik vroeg de man of ik zo een stagg mocht testen. En dat kon niet volgens de man want moest hij iedereen laten testen zou hij na een tijdje tweedehandsgitaren verkopen :(

Btw, die fender strat FAT, is dat niet net iets leuker dan een gewone strat om mee te spelen ? Ik bedoel dus, meer varieteit in sound ofzo ?

BelgianGuru
5 oktober 2004, 00:07
ok wtf ?

Nicci
5 oktober 2004, 07:39
slechts 1 keer op 'ok' drukken. ook al lijkt hij het bericht niet te plaatsen.

Bluesbreaker
5 oktober 2004, 07:49
ja pas op, ik ben al in 1 winkel gegaan met die vrag, ik vroeg de man of ik zo een stagg mocht testen. En dat kon niet volgens de man want moest hij iedereen laten testen zou hij na een tijdje tweedehandsgitaren verkopen :(

Btw, die fender strat FAT, is dat niet net iets leuker dan een gewone strat om mee te spelen ? Ik bedoel dus, meer varieteit in sound ofzo ?

haha, dan moet je tegen die man zeggen dat hij een gaatje in zn hoofd heeft en vragen waar de dichstbijzijnde andere muziekwinkel is

een fat strat is inderdaad gevarieerder, maar dat wil niet zeggen dat je het geluid beter altijd beter moet vinden klinken, gewoon testen dus.


(welke winkel was dat trouwens)

Harry
5 oktober 2004, 09:24
ik wil ook wel weten welke winkel dat is, want dan kunnen we beter wegblijven. Stel je voor dat iedereen daar binnenloopt, dat kost hem zijn vloerbedekking!!

Maiden Michiel
5 oktober 2004, 09:45
Wat een idioot :???:

Ik snap nooit dat er zulke "verkopers" rond lopen in muziekzaken...

michielv
5 oktober 2004, 11:32
Om nog meer verwarring te zaaien: 1 van Jimi's favoriete gitaren was een zwarte ' 67 Flying V.... Inderdaad, Lenny Kravitz speelt ook op een V.


:cool:

Sliver
5 oktober 2004, 12:35
serieus, ik heb nog nooit beelden gezien dat die met een V speelde, vaagheid.

X-Pensive Wino
5 oktober 2004, 12:40
isle of wight concert speeltie red house op een V dacht ik.

dejohan
5 oktober 2004, 13:05
ja pas op, ik ben al in 1 winkel gegaan met die vrag, ik vroeg de man of ik zo een stagg mocht testen. En dat kon niet volgens de man want moest hij iedereen laten testen zou hij na een tijdje tweedehandsgitaren verkopen :(


Laat me raden: Beat Shop in Antwerpen?

Trouwens, als je een Cyclone wil testen, bel dan eerst eens rond, want ik denk niet dat er veel winkels zijn waar ze Cyclones hebben liggen.

Sound samples van de Cyclone kan je vinden op de Fender website (onder products, electircal guitars->special edition guitars->cyclone en dan 'hear it' klikken.
Ik vind de Cyclone iets voor jongere gitaristen iets meer geschikt dan een Stat denk ik: humbuckerelement in de neck en Tex Mex Single Coil in de brugpositie, dat scheurt toch wat lekkerder dan een sss strat. Tweedehands ga je hem echter niet vinden. Nieuwprijs: zo'n 650 € denk ik. Worden gemaakt in Mexico.
Van de Strat vind je tientallen samples op de site. Voordeel van de Strat is dat er veel tweedehands zijn. Een in de USA gemaakte strat zou je toch tweedehands kunnen vinden voor 600 €, een in Mexico gemaakte voor zo'n 300-400€.
Vraag in ieder geval veel raad aan andere gitaristen, en ook hier, voor je iets koopt, maar laat ook je hoofd niet op hol brengen. .

Negative K3 fan
5 oktober 2004, 13:35
voodoo chile is volgens mij een gewone (SSS) strat in een dure/oude buizenamp (bassman ofzo?) die over zn nek staat te gaan en dan nog een duur fuzz pedaal erbij.

savecracker85
5 oktober 2004, 15:06
serieus, ik heb nog nooit beelden gezien dat die met een V speelde, vaagheid.
hmm toch wel algemeen bekend dacht ik
http://www.efst.hr/aiesec/big/hendrix1-13.jpg

of jimi met een les paul :P
http://www.bigmagic.com/pages/blackj/jimi.jpg

Bluesbreaker
5 oktober 2004, 15:33
Isle of Wight speelt hij ook op een linkshandige flying V

BelgianGuru
5 oktober 2004, 18:27
Ik ben naar de winkel gegaan vandaag. Ik ga voor de stratocaster. Die man heeft er half uur liggen demonstraten wat het ding kon :) Die gitaar klinkt toch super gewoon ? Ik vraag mij af hoe die gitaren van 3000€ dan wel klinken ! Ook wat info gevraagd over de POD, en hij raadde het ook aan als ik van plan was om de gitaar 95% van de tijd in een studio te gebruiken. Maar die strat, man, want klonk die goed, is exact hetzelfde als die Voodoo stuff van Hendrix ! Je moet er gewoon wat distort over kieperen, en je zit gebakken :) die strat was dus made in mexico, geen USA. Vet beestje, kan niet wachten tot ik er rechtmatig eigenaar van ben :D

Negative K3 fan
5 oktober 2004, 18:38
was het een standard of een classic strat??

Bluesbreaker
5 oktober 2004, 18:41
Ik ben naar de winkel gegaan vandaag. Ik ga voor de stratocaster. Die man heeft er half uur liggen demonstraten wat het ding kon :) Die gitaar klinkt toch super gewoon ? Ik vraag mij af hoe die gitaren van 3000€ dan wel klinken ! Ook wat info gevraagd over de POD, en hij raadde het ook aan als ik van plan was om de gitaar 95% van de tijd in een studio te gebruiken. Maar die strat, man, want klonk die goed, is exact hetzelfde als die Voodoo stuff van Hendrix ! Je moet er gewoon wat distort over kieperen, en je zit gebakken :) die strat was dus made in mexico, geen USA. Vet beestje, kan niet wachten tot ik er rechtmatig eigenaar van ben :D

Ja, maar je moet er ook zelf op spelen, die man weet wel wat hij mooi kan laten klinken op zo'n gitaar. En hij zien in jou niks anders dan een makkelijk beinvloedbare potentiele klant.

Daarbij komt nog eens dat je een gitaar ook lekker moet vinden spelen, niet alleen klinken.

De klant is koning!

Ik begrijp het niet hoor, ga gewoon naar een andere winkel
ik zou, ookal zou je na heel erg aandringen wel verschillende gitaren uitgebreid mogen testen en vergelijken de gitaar gewoon ergens anders kopen. Als een winkel me niet aanstaat koop ik er niks, dat is dan de consequentie.

Blijepanda
5 oktober 2004, 18:51
serieus, ik heb nog nooit beelden gezien dat die met een V speelde, vaagheid.

Op het Isle of Wight festival speelde hij op een flying V (o.a.).

Bluesbreaker
5 oktober 2004, 18:58
Op Isle of Wight? Serieus?
















Isle of Wight speelt hij ook op een linkshandige flying V

:-D

soup
5 oktober 2004, 19:23
ja pas op, ik ben al in 1 winkel gegaan met die vrag, ik vroeg de man of ik zo een stagg mocht testen. En dat kon niet volgens de man want moest hij iedereen laten testen zou hij na een tijdje tweedehandsgitaren verkopen :(


wat een sukkel , dan verkoop je toch niks , niemand ( denk ik en rare gevallen wanneer die gitaar hier niet te verkrijgen is ofzo ) koopt een gitaar zonder te testen

SiNiSTRaL
5 oktober 2004, 19:29
ja pas op, ik ben al in 1 winkel gegaan met die vrag, ik vroeg de man of ik zo een stagg mocht testen. En dat kon niet volgens de man want moest hij iedereen laten testen zou hij na een tijdje tweedehandsgitaren verkopen :(


wat een sukkel , dan verkoop je toch niks , niemand ( denk ik en rare gevallen wanneer die gitaar hier niet te verkrijgen is ofzo ) koopt een gitaar zonder te testen

nou, ik heb een gitaar en een bass gekocht zonder te testen (puur omdat ik ze via marktplaats kocht en te lui was erheen te gaan, en zeker wist dat ik goeie deals had ;) )

Blijepanda
5 oktober 2004, 19:32
Op Isle of Wight? Serieus?
















Isle of Wight speelt hij ook op een linkshandige flying V

:-D

:-D

Ik zie nu dat het er al drie keer staat :oops:

Bluesbreaker
5 oktober 2004, 19:35
Op Isle of Wight? Serieus?
















Isle of Wight speelt hij ook op een linkshandige flying V

:-D

:-D

Ik zie nu dat het er al drie keer staat :oops:

lol, ik had die eerst ook niet eens gezien eigelijk :D
, en dan geef ik jou commetaar.... :oops:

X-Pensive Wino
5 oktober 2004, 19:46
maaruh zoals ik al in het begin zei ,isle of wight speeltie geloof ik op een V ? (maar weet nie zeker ) :-D :-D :-D :-D

Bluesbreaker
5 oktober 2004, 20:12
inderdaad, op Isle of Wight ja :D

vulvasonic
5 oktober 2004, 22:11
Heeeeee BelgianGuru, ik ben blij voor je dat je zo tevreden bent en dat je JOUW gitaar hebt gevonden.

Nou wil ik hier niet de galbak gaan uithangen, maar ofschoon Hendrix doorgaans op strats speelde (behalve tijdens het beroemde Isle of Wight festival :D ), biedt deze wetenschap geen enkele garantie dat jouw gitaargeluid straks vergelijkbaar is. Zelf heb ik een aantal leuke strats en een paar leuke versterkers (versterkers, ook niet onbelangrijk), maar ook al zou het mijn leven kunnen redden, ik krijg het gewoon NIET voor elkaar om te klinken als Jimi Hendrix. Sterker nog, veel mensen (met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook leden van dit forum) denken PRECIES zoals Hendrix te klinken, maar doen dat NIET.

Het is een beetje als het intrappen van een open deur, maar ik zou je willen aanraden een weinig geduld te betrachten en op zoek te gaan naar een plank waarmee je je lekker voelt. Zoek bij voorkeur niet in die shop waar je geweest bent. Ga daar evenwel TOCH snel even naar binnen, overtuig jezelf ervan de dag daarvoor een flink bord bruine bonen met uien te hebben gegeten, laat je broek zakken en leg een dampende bolus op de toonbank (met de mededeling dat ze daar maar beter niet aan kunnen komen, omdat ze anders met een 2de hands bolus zitten opgescheept).

Om kort te gaan, doe wat je wil en staar je vooralsnog niet blind op 1 of 2 modelletjes. Bij de weg, in Hendrix' tijd had je maar 2 soorten strats: 1 met rosewood toets, of 1 met esdoorn toets.

BelgianGuru
5 oktober 2004, 22:24
Ik staar mij helemaal niet blind op 2 soorten ofzow, die klinkt gewoon vet goed, tuurlijk niet 100% hendrix ofzow he, maar wat heb ik daar nu aan. ALs ik het persoonlijk super klinken vind, dan mag de hele wereld mijn rug op (en dat is 100% no offence, is maar bij wijze van spreken ;)), maar koop ik wel die gitaar ;)

Btw, DE winkel waar ik over spreek is een ANDERE winkel dan dat kutwinkeltje waar ze me niet lieten testen hoor. Ik heb de strat ook zelf getest, speelt wel veel makkelijker dan een spaanse (ik bedoel voor zo duwen en stuff), klonk ook goed bij mij. Die winkel die me niet laat testen, daar koop ik helemaal niets. In die andere winkel, dus waar ik ben gaan testen, daar mocht je zowat alles wat ze hadden testen, ik d8 nog ff een Gibson van 1500€ te testen (of toch in die prijs-buurt ;)) maar ik was te bang om het te beschadigen :D Nee ik vond het persoonlijk echt goed klinken, en in een stratthread van paar dagen terug stond ook alleen maar positieve feedback.

BelgianGuru
5 oktober 2004, 22:25
Ik staar mij helemaal niet blind op 2 soorten ofzow, die klinkt gewoon vet goed, tuurlijk niet 100% hendrix ofzow he, maar wat heb ik daar nu aan. ALs ik het persoonlijk super klinken vind, dan mag de hele wereld mijn rug op (en dat is 100% no offence, is maar bij wijze van spreken ;)), maar koop ik wel die gitaar ;)

Btw, DE winkel waar ik over spreek is een ANDERE winkel dan dat kutwinkeltje waar ze me niet lieten testen hoor. Ik heb de strat ook zelf getest, speelt wel veel makkelijker dan een spaanse (ik bedoel voor zo duwen en stuff), klonk ook goed bij mij. Die winkel die me niet laat testen, daar koop ik helemaal niets. In die andere winkel, dus waar ik ben gaan testen, daar mocht je zowat alles wat ze hadden testen, ik d8 nog ff een Gibson van 1500€ te testen (of toch in die prijs-buurt ;)) maar ik was te bang om het te beschadigen :D Nee ik vond het persoonlijk echt goed klinken, en in een stratthread van paar dagen terug stond ook alleen maar positieve feedback.

X-Pensive Wino
5 oktober 2004, 22:42
Ik ben naar de winkel gegaan vandaag. Ik ga voor de stratocaster. Die man heeft er half uur liggen demonstraten wat het ding kon :) Die gitaar klinkt toch super gewoon ?
met alle respect maar wat voor een K@#T zaak is dat joh ,dat je geneens zelf mag spelen.
dus omdat hij em lekker liet klinken denk je dat het wat is,sorry maar zo koop je geen gitaar.
ga eens naar wat muziek winkels in nederland(daar mag je ze zelf uitproberen,de meeste dan :D ) :wink:

schwalbe
5 oktober 2004, 22:43
Om als mosterd na de maaltijd nog maar eens aan te komen: Hendrix heeft ook diverse nummers met een SG opgenomen.

vulvasonic
6 oktober 2004, 00:16
Om als mosterd na de maaltijd nog maar eens aan te komen: Hendrix heeft ook diverse nummers met een SG opgenomen.

Maar dat was niet op de Isle of Wight :D

dejohan
6 oktober 2004, 13:00
....

BelgianGURU:
1. Geef die naam van die winkel eens waar je niet mocht testen, iedereen wil dit hier graag weten, een forum dient voor zulke dingen
2. kijk ook eens rond naar prijzen op het internet, met name in Duitse en Nederlandse winkels. Ik weet dat de prijzen in kleine Belgische winkels schandalig duur kunnen zijn: ze zijn daar niet te verlegen op een Mex strat te verkopen voor de prijs van een USA strat.
Kijk eens op de site van Music Store in Keulen.
3. Daarnaast: kijk eens voor een Mexicaanse re-issue ('58, '62,...) strat, die zijn naar het schijnt wel beter dan de Mexicaanse standard strats
4. Overweeg eens tweedehands, ik heb al Mexicaanse strats gezien voor 250-300 €. En voor de prijs van een nieuwe Mexicaan kan je een tweedehands USA strat kopen. Kijk in Nederland.

Effe gemarktplaatst:
http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/elektrgitaren/31877.htm?ret=%2Fnieuw_zoek.php3%3Fq%3DFender%2BSt ratocaster

BelgianGuru
6 oktober 2004, 19:07
Ik ga hem halen in Keulen btw, in die music store (normaal gezien toch).

De winkel waar je hem NIET mag testen noemt 'Puissance' in de Koningsstraat in brussel. De winkel waar ik WEL mocht testen, en voorts uistekend werd behandeld (mocht ook zonder probleem ff paar studio monitors uittesten met wat muziek die ik meehad voor die doeleinden) was 'Lesley's music store' in de zuidstraat in Brussel.

BelgianGuru
6 oktober 2004, 19:23
Btw wat vinden jullie van deze gitaar, als je dan toch over vintage bezig bent :

Fender
"Vintage Player 60´s Strat Atztec Gold, RW CH"

Based on the 60´s Strat, Fender created this special model. USA Texas Special Pickups and the American Vintage Bridge are only some of the features that are available for this absolute super deal.

· Alder body
· Custom Gold Finish
· 60´s Strat-Neck with Jumbo-Frets
· USA Texas Special Pickups
· American Vintage Bridge
· Staggered Vintage Mechanics

retail price: 1.132,00€

only: 599,00 €