PDA

View Full Version : Powerball van klote naar vet !



Tubefreak
4 oktober 2004, 22:16
Hoi Jongens,

Dubbel posten op 1 forum is een matige actie. Toch ga ik een soort gelijke actie doen, ik heb op het Engl forum een stuk gepost over gain en buizen. En ik vond dat ik dit ook met jullie moest delen omdat ik vaak mensen hoor klagen over een Powerball of andere high-gain amp. Hopelijk hebben jullie er wat aan. Helaas ben ik zo lam dat ik het niet ff heb vertaald... sorry.

gr. Maarten

****************
A friend of a friend had a powerball and complained about the sound. It lacked punch, clarity, definition, etc. He was really, really disapointed by the sound of this amp.

This sunday, by surprise, he came by with his amp when we were rehearsing. It was his lucky day, cause I happen to have a collection of some nice NOS tubes with me. We connected the amp to the cab (Line6 4x12), turned some knobs and were able to find a nice sound.

I noticed the amp had on channel 3 and 4 A LOT of gain. The most decent sounds were made with the gain on 2! Also the high frequencies were very present and we were unable to tame them in a good matter. After 15 minutes we had the "best" sound possible, but it indeed lacked everything in the region of clarity and definition. Chords were muddy, everything blended with each others, (higher) notes where hard to recognize and it sounded a bit lifeless. When you hit a chord it didn't sound punchy, a bit hold back.

After taking a quick look at the preamp tubes I noticed it had 1 Sovtek (12AX7WB btw) in the first position and 3 Chinese preamp tubes in the remaining sockets. I took them out and placed the following NOS tubes from left to right:
Philips ECC82 - low gain valve, Mullard production
Philips ECC83 - Mullard production
Philips ECC83 - Mullard production
RFT Muehlhausen ECC81 - low gain superb quality.

We powered the amp back up and gave the tubes some time to warm up and turned the amp on (channel 3). The gain was still at 2 and the amp produced a nice clean sound (lol). We turned the gain up 7 (and most other dials as well) and the amp breathed like never before, yet with far less noise. This was unheard. It had everything you would expect from a great amp. The sound was extremely punchy, almost JCM800 like, notes were clean and clear, top-end was very musical, mids and lows were clearly defined. It totally changed the amp around in sound quality! From an ok sounding amp it became a killer amp. This is how a distortion sound should be: articulate, punchy, clear and defined. It sounded almost like a clean channel, only with a dirtier sound, if you understand what I'm saying. Simply amazing!!

So what did the trick? Well the original chinese tubes are just awful (fizzy and blurry) and the Sovtek WB's aren't that great either. The NOS tubes produce a far better sound. 2nd which might be a lot more important: gain. The amp has a absurd amount of gain, cascading overdriven sounds won't give you definition. It just compresses the hell out of your signal and blurs the whole sound. The easiest way to solve this is by using one or two low gain valves. This brings back the total level and really lets to tubes distort in a proper matter.

I highly recommend this to anyone who has a modern high-gain-monster amp and who wants more clarity and punch. Current production JJ ECC81 and ECC82 are good tubes to start out with.

Kind regards,
Maarten van Helden

Iceman
4 oktober 2004, 22:42
Maarten, het gifje/jpegje van het frontje van je Quad preamp (met de MvH letters erop) kom ik overal tegen. Grappig.

Met buizen heb ik hetzelfde probleem als met elementen, je kunt ze nergens uitproberen zonder ze eerst te moeten kopen.
Elementen is een kwestie van smaak, maar goede buizen moet iedereen gewoon in z'n buizenbak gooien.

Kun je me adviseren omtrend mijn Triple Rectifier?
Geen problemen met de huidige buizen (standaard Mesa's), maar het idee van tiptop buizen spreekt me wel aan (ja, belachelijk, ik weet het).

Ik gebruik de rectifierbuizen niet, dus gaat alleen om de voor- en eindbuizen. Heb eestal op 6-7 staan.

Ik wil blijven bij 6L6 en die op de EL34 stand zetten, zodat ze meer op hun donder krijgen. dan moeten de 6L6 wel "koud" zijn.

Gr,

Tom/Iceman

Iceman
4 oktober 2004, 22:42
Maarten, het gifje/jpegje van het frontje van je Quad preamp (met de MvH letters erop) kom ik overal tegen. Grappig.

Met buizen heb ik hetzelfde probleem als met elementen, je kunt ze nergens uitproberen zonder ze eerst te moeten kopen.
Elementen is een kwestie van smaak, maar goede buizen moet iedereen gewoon in z'n buizenbak gooien.

Kun je me adviseren omtrend mijn Triple Rectifier?
Geen problemen met de huidige buizen (standaard Mesa's), maar het idee van tiptop buizen spreekt me wel aan (ja, belachelijk, ik weet het).

Ik gebruik de rectifierbuizen niet, dus gaat alleen om de voor- en eindbuizen. Heb eestal op 6-7 staan.

Ik wil blijven bij 6L6 en die op de EL34 stand zetten, zodat ze meer op hun donder krijgen. dan moeten de 6L6 wel "koud" zijn.

Gr,

Tom/Iceman

Mitch
4 oktober 2004, 22:42
Ja, voor de groeiende groep "ik heb een waanzinnige Engl maar weet eigenlijk niet hoe een buizenamp werkt" zal dit vast nieuw zijn.... :D
Oké, flauw, maar serieus: kunnen we dit niet onder ons houden, want NOS buizen zijn al zo duur tegenwoordig
http://smilies.jeeptalk.org/contrib/corky/corkysm53.gif

BLOK182
4 oktober 2004, 23:47
Ik zal het eens proberen, als ik weer geld heb. Heb idd ook zelf het idee dat die Powerball best nèt wat beter kan. Gain is idd absurd, gain op 12 uur is méér dan voldoende.

Iceman
4 oktober 2004, 23:54
Zou het ook gelden voor de 5150?
Die heeft boven de 3 veels te veel gain.

andy
5 oktober 2004, 00:33
@ Maarten. Ik had je stukje op het Engl forum al gelezen. Het was weer een reaktie op....
Maar ik denk toch dat een heleboel mensen een amp kopen op reputatie of weet ik veel wat, iets in de geest wat Seymour Paul schreef.
De Engl Powerball is een ultieme vette metal amp. Als je dan veel aan de sound moet veranderen door allerlei ingrepen te doen aan de amp: Koop het ding dan gewoon niet. Ik kan me ook een post op het Engl forum herinneren met de vraag of er een wat meer transistor achtige vervorming uit te halen viel. Dat geloof je toch niet, dan weet je niet wat je koopt.
Net zoals een gitaar aanschaffen en later volproppen met andere elementen. Koop gewoon een goede gitaar en jaag je zelf niet later op extra kosten door er van alles aan te veranderen.
Dus denk eerst na voordat je wat koopt.

Metoshade
5 oktober 2004, 01:25
En daarnaast is er natuurlijk niets mis met customizen. Soms is een fabrieksversterker of gitaar net niet wat je zoekt en als je dan door een relatief makkelijke (en terugschroefbare) actie iets krijgt dat net beter bij Jouw en Jouw wensen past, dan is dat toch prachtig.

Niet iedereen heeft precies dezelfde visie op een goede sound als Mr. Engl, Mr Koch of Mister Mesa/Boogie. Je mag er ook best iets van jezelf aan toevoegen, dat maakt het individueel en leuk.

Daarnaast is het inderdaad zo dat veel mensen iets te impulsief kopen, zonder er zelf bij na te denken. Bespaar jezelf een hoop geld en moeite en probeer de dingen eerst even een paar keer uit en slaap er een paar nachten over. En als je wilt customizen, zorg dan dat je een plan hebt door informatie in te winnen via de experts of ervaringsdeskundigen.

LordRiffenstein
5 oktober 2004, 07:35
Maarten,

ben het helemaal met je eens. Het eerste wat ik doe met high gainers is een ECC81 als PI installeren, krijg je gelijk een veel opener sound van.

Bedankt trouwens om mijn forum het ENGL-forum te noemen :cool:

Akira
5 oktober 2004, 10:00
Net zoals een gitaar aanschaffen en later volproppen met andere elementen. Koop gewoon een goede gitaar en jaag je zelf niet later op extra kosten door er van alles aan te veranderen.
Dus denk eerst na voordat je wat koopt.

Deze discussie is al eens HEEL uitgebreid gevoert ;-)
Ikzelf vind het prima om een gitaar te kopen die je leuk/mooi vind, lekker vind spelen, en niet te duur is, om vervolgens een nieuw element erin te gooien.
Ik koop ook wel eens een kast die ik mooi vind op de kleur na, om hem daarna te verven.
Zou vervelen worden als ik me dan de pleuris moet zoeken naar exact dezelfde kast maar dan in de goede kleur.

Bijvoorbeeld de Ibanez sz520, mooie gitaar, klinkt lekker, niet duur.
Ik heb er een ander element in gedaan.
Dan doe ik toch niet iets raars, en had ik toch niet verder moeten zoeken naar die gitaar, maar dan met het "goede" element?

MightyMike
5 oktober 2004, 10:02
I noticed the amp had on channel 3 and 4 A LOT of gain.

Daar heb je gelijk in, maar ENGL geeft deze productiefout ook toe in de handleiding van de PB... :roll:




...and turned the amp on (channel 3). The gain was still at 2 and the amp produced a nice clean sound (lol). We turned the gain up 7 (and most other dials as well) and the amp breathed like never before, yet with far less noise. This was unheard. It had everything you would expect from a great amp. The sound was extremely punchy, almost JCM800 like, notes were clean and clear, top-end was very musical, mids and lows were clearly defined. It totally changed the amp around in sound quality! From an ok sounding amp it became a killer amp. This is how a distortion sound should be: articulate, punchy, clear and defined. It sounded almost like a clean channel, only with a dirtier sound, if you understand what I'm saying.


Ik neem aan dat je stukken meer van versterkers weet dan ik, maar hier moet me toch iets van het hart. De Powerball is gericht op het zwaardere werk. Hoewel je best een toffe clean klank en een aangename crunch tevoorschijn kunt toveren, is het vooral het high gain aspect die deze versterker laat uitblinken. De moderne distortion is niet aan iedereen besteed.

Kanaal 3 heeft een zeer bruikbare distortion, al moet je die niet volledig tot 10 opendraaien. Vanaf 5 kan je er best wat extra mids in draaien en de bass boost uitzetten. Dan kan je tot 8 gaan of zo.

Kanaal 4 is naar mijn mening vooral bruikbaar voor lead toepassingen. Weerom, bass boost uit, veel mids en de focussed-knop gebruiken. Je mag in je sound niet te veel gain gebruiken, maar er is zeker niets mis met heel veel gain. Vooral op gebied van die vloeibare distortion is kanaal 4 geweldig.

Wanneer je een klank zoekt die zo dicht mogelijk aanleunt bij een JCM800, waarom kies je die versterker dan niet? De waarheid is dat iedereen zijn ideale geluid in het achterhoofd houdt bij het testen van versterkers. Je zei het zelf nog : "This is how a distortion sound should be. It sounded almost like a clean channel, only with a dirtier sound". Wel, voor mij is dat de beschrijving van een overdrive/crunch-klank. Distortion is nog wat anders.

Wanneer je iets van de verschillende types lampen af weet, kan je door trial and error ongeveer die ideale sound benaderen. Door te customizen krijg je een klank die (voor jou) een stuk beter is. Dit is echter geen universele waarheid, mind you.


Tenslotte nog dit : de PB omschrijven als een klote-versterker is een overdrijving van formaat. Als je echt eens een klote-versterker wil horen, ik heb er nog wel een paar staan op zolder... :)

Marc Oblivian
5 oktober 2004, 10:24
Ik zal het eens proberen, als ik weer geld heb. Heb idd ook zelf het idee dat die Powerball best nèt wat beter kan. Gain is idd absurd, gain op 12 uur is méér dan voldoende.


Hehe....bij mij komt ie zelfs nooit boven de 10 a 11 uur, kun je nagaan :D

Lacrymosa
5 oktober 2004, 10:43
iemand tips voor een Koch Multitone?
Ik ben nu zeer tevreden met de sound, maar het is nog niet perfect, ik zoek eigenlijk een manier om net ff wat meer bite er in te hebben, moeilijk uit tleggen, luister naar de nieuwe Dream theater CD en je zal meteen horen wat ik bedoel (ik heb het niet over de zware sound, maar over een bijtende distortion)

Ik ga binennkort ook een steve's special in mn gitaar zetten (SAS32, mahonie) om een wat meer gebalanceerde sound te krijgen

CheerS!!

Raffel
5 oktober 2004, 11:42
steve's special in mahonie? :-? Ik weet niet of je dan een DT sound krijgt als je daar naar streeft. JP gebruikt altijd basswood gitaren. Maar de SS klinkt wel zeer goed in coil split. Misschien moet je eens naar de Blaze kijken.

Ik heb absoluut geen probleem met hoe de Powerball klinkt. Punch genoeg, gain genoeg, clean genoeg. Ik mis hooguit af en toe wat romige leads. Maar dat is wel op te lossen met een kastje.

Toch wel een idee om eens andere buizen te gebruiken. Waar haal je NOS buizen?

Lacrymosa
5 oktober 2004, 11:52
steve's special in mahonie? :-? Ik weet niet of je dan een DT sound krijgt als je daar naar streeft. JP gebruikt altijd basswood gitaren. Maar de SS klinkt wel zeer goed in coil split. Misschien moet je eens naar de Blaze kijken.

Ik heb absoluut geen probleem met hoe de Powerball klinkt. Punch genoeg, gain genoeg, clean genoeg. Ik mis hooguit af en toe wat romige leads. Maar dat is wel op te lossen met een kastje.

Toch wel een idee om eens andere buizen te gebruiken. Waar haal je NOS buizen?

Ik ben niet op zoek naar DE dream theater sound, maar Petrucci heeft wel dingen in zn sound zitten die ik ook ambieer.
en is een Blaze gaan 7snaar element???

maar ik zal hier wel ff in het juiste forum een topic over openen.

CheerS!!

Mr.Bluesbreaker
5 oktober 2004, 11:54
Ik zie dat hier aardig wat buizenkenners zijn, aangezien ik zelf nog niet zo veel ervaring heb met verschillende types buizen: in mijn TSL zitten 4 keer ecc83-standaard "marshallbuizen" :???: en 2 keer EL34 van svetlana in de eindtrap.
Ik herken het verhaal van de Powerball wel een beetje in mijn amp, zou dezelfde oplossing dan ook wellicht geschikt zijn voor mijn TSL? Niet dat de buizen aan vervanging toe zijn, maar dan weet ik het al vast voordat het zover is.

guhlenn
5 oktober 2004, 12:46
NOS buizen klinken natuurlijk altijd beter. En minder gain levert meer dynamiek op... DIt is een verhaal met een HEEEEEL hoog DUH! gehalte.

Overigens is kanaal 4 gewoon kut. LOL. Klinkt als de valve state. #3 daar moet je het van hebben...

]En bluesbreaker die TSl klinkt gewoon een beetje zo... (ik heb de DSL en ik vodn de TSL matig...)

Negative K3 fan
5 oktober 2004, 13:41
ja vind je het gek als je een 12au7 erin drukt dat je dan minder gain krijgt :D

de 12au7 heeft een gain van 17!!!!11 (12ax7 respectievelijk 100) dat is echt een gigantische slok op de borrel en ja dit werkt ook bij de 5150, als ik hem niet had verkocht zou ik het wel probereb, heb hier nog een miniwatt ecc82 liggen :)

bij mij zit er al een 5751 (gain van 70) in maar dat maakte een minimaal verschil.

Negative K3 fan
5 oktober 2004, 13:44
iemand tips voor een Koch Multitone?
Ik ben nu zeer tevreden met de sound, maar het is nog niet perfect, ik zoek eigenlijk een manier om net ff wat meer bite er in te hebben, moeilijk uit tleggen, luister naar de nieuwe Dream theater CD en je zal meteen horen wat ik bedoel (ik heb het niet over de zware sound, maar over een bijtende distortion)

Ik ga binennkort ook een steve's special in mn gitaar zetten (SAS32, mahonie) om een wat meer gebalanceerde sound te krijgen

CheerS!!

dat bijtende wat de kochs msisen zit imo in het design en hoort bij alle kochs, daarom hou ik er ook niet van. Ik zou bij dit soort dingen eerder gaan kijken naar andere speakers (zoals greenbacks, die hebben best wel wat bite) dan naar andere buizen.

dennis808
5 oktober 2004, 14:02
Ik was overigens samen met Maarten die versterker aan het retuben/testen en moet toegeven dat ik (en de verbaasde eigenaar van de Powerball) de toon van de Powerball persoonlijk beter vond met de low-gain buizen er in.

Aan de andere kant vind ik ook dat die versterker ontworpen is voor balls to the wall metal en contemporary rock-sounds. Door zo'n drastische wijziging aan te brengen met de buizen denk ik ook dat 'ie eigenlijk op zoek was naar iets anders.

De Powerball is m.i. niet ontworpen om subtiel en soulvol te zijn, maar om te beuken. Dat heel veel mensen het een fantastische versterker vinden hoeft nog niet te betekenen dat jij dat (als koper) ook zo ervaart.
Ik denk dat veel mensen hier in 'trappen' bij het kopen van een nieuwe amp.
Te veel afgaan op de hype...tja, zal de aard van het beestje wel zijn. :lol:

Ik heb ook al gezegd tegen de eigenaar van die Powerball dat 'ie eigenlijk een JCM800 met een booster er voor wilde, maar dat 'ie dat nog niet wist :wink:.
Aangezien hij ook nog een redelijk clean wilde is 'ie maandag maar eens een Framus Dragon gaan proberen...

Overigens heb ik ook behoorlijk met verschillende buizen lopen stoeien in mijn amp (5150II) voor ik er helemaal blij mee was. Ik was overigens bij aanschaf van het ding al overtuigd dat het wel mijn sound was, dus dat geruil met buizen was meer fine-tunen. Ik heb zelfs weer 2 van de originele buizen teruggezet omdat ik de NOS (New Old Stock) Teslas te braaf vond klinken; oftewel NOS is ook niet zaligmakend. :D

andy
5 oktober 2004, 14:03
Overigens is kanaal 4 gewoon kut. LOL. Klinkt als de valve state. #3 daar moet je het van hebben...



Grapje, hoop ik.................
Voorzichtige conclusie tot nu toe. Powerball ongeschikt voor mensen die geen brute metal spelen??? :lol:

Raffel
5 oktober 2004, 15:14
ik gebruik kanaal 4 niet eens :D

Lacrymosa
5 oktober 2004, 15:28
iemand tips voor een Koch Multitone?
Ik ben nu zeer tevreden met de sound, maar het is nog niet perfect, ik zoek eigenlijk een manier om net ff wat meer bite er in te hebben, moeilijk uit tleggen, luister naar de nieuwe Dream theater CD en je zal meteen horen wat ik bedoel (ik heb het niet over de zware sound, maar over een bijtende distortion)

Ik ga binennkort ook een steve's special in mn gitaar zetten (SAS32, mahonie) om een wat meer gebalanceerde sound te krijgen

CheerS!!

dat bijtende wat de kochs msisen zit imo in het design en hoort bij alle kochs, daarom hou ik er ook niet van. Ik zou bij dit soort dingen eerder gaan kijken naar andere speakers (zoals greenbacks, die hebben best wel wat bite) dan naar andere buizen.

nee, das dan niet de bite die ik bedoel, want de koch heeft juist als een van de weinig amps die ik ken wel, maar ik wil het er veel meer uit laten komen, misschien moek em gewoon harder zetten, of een powersoak, dat zou ook nog kunnen

CheerS!!

helleke
5 oktober 2004, 17:34
Ik heb mn Powerball nu alweer een jaartje of zo,en ben zeer tevreden over het geluid.Kanaal 2 gebruik ik het minst.De gain staat bij mij rond 11 uur anders wordt t een beetje een zooitje en ondefineerbaar voor mijn smaak.
Ik heb Maarten een tijdje geleden nog gemaild dat ik wat wilde klooien met de pre-amp buizen en/of hij wat suggesties had,maar ben er nog niet aan toegekomen.Gewoon een beetje experimenteren en kijken wat eruit komt lijkt me zowiezo geen verkeerd iets, en je kunt je bevindingen mooi delen met andere Powerball gebruikers toch?
Ook heb ik het idee dat geen enkele Powerball precies hetzelfde klinkt.Ik denk dat er niet altijd precies dezelfde buizen inzitten.Het zijn altijd ge-relabelde ECC83's dus wie zal t zeggen? :???:

guhlenn
6 oktober 2004, 09:48
Grapje, hoop ik.................
Voorzichtige conclusie tot nu toe. Powerball ongeschikt voor mensen die geen brute metal spelen??? :lol:

HAHAAHA. Wat is er toch met mensen die zichzelf het predikaat "brute metal liefhebber" geven? Zijn die f*cking toondoof ofzo? LOLOL een excuus voor slechte toon zal je bedoelen!

Bruut is (en ik gebruik hier een quote van een geluidsman die ook mij de weg heeft gewezen) is NIET het bekende stofzuiger geluid. Teveel gain sloopt je dynamiek en ja, het staat stoer om te roepen dat meer gain beter is :roll: . Maar het is ook ontzettende onzin en mensen die echt verstand hebben van gitaargeluid zullen dat allemaal bevestigen.

Dat is mijn oordeel en daar zult u het mee moeten doen (vrij naar de Tv-rechter) :cool:

G.

guhlenn
6 oktober 2004, 09:51
edit; ik zag dat je van manowar houdt. DAT verklaard alles.

Marc Oblivian
6 oktober 2004, 10:13
Grapje, hoop ik.................
Voorzichtige conclusie tot nu toe. Powerball ongeschikt voor mensen die geen brute metal spelen??? :lol:


Bruut is (en ik gebruik hier een quote van een geluidsman die ook mij de weg heeft gewezen) is NIET het bekende stofzuiger geluid.


G.

Whoooohhh!!!
He has met the LORD of TONE!!!!!!
Please enlighten us!!!!!!!
Save us from the dark void of TONElessnes!!!
Show us the way you allknowing oracle!!!!
We don't want to sound like a Nilfisk!!!
We're not wothy, we're not worthy!!!!! :roll:

guhlenn
6 oktober 2004, 11:23
Fijn dat je het op waarde kan schatten. :razz:

G.

ps. elke willekeurige (enigzins deskundige) geluidsman will do. :-D en helaas kan ik niet iedereen de weg naar salvation wijzen (immers, dan zou iedreen de ideale toon hebben... de mijne... ) maar voor jouw maak ik een uitzondering! :) PM me!

MightyMike
6 oktober 2004, 11:23
De PB is inderdaad gericht op zwaardere moderne metal, maar zeggen dat hij daar uitsluitend geschikt voor is, is er toch wel wat over. Er zit best een mooie clean klank in en de crunch van kanaal 2 mag er ook zijn.

@guhlenn

Voor elke groep met goed geluid zijn er honderd beginnende bands met een slecht geluid met te weinig mids en te veel gain, das waar. Voor "brute metal" is een sterk geluid juist noodzakelijk. Ander wordt het een soep van distortion. Laat me er ook direct bij vertellen dat die sound behoefte heeft aan enorme hoeveelheden gain. Er is weldegelijk een verschil tussen héél veel gain en té veel gain...

guhlenn
6 oktober 2004, 11:26
waar. Zoals gezegd vind ik de fireball (kanaal 3 van de powerball) fantastisch. Kanaal 4 is wat jij soep noemt. IMNSFHO... LOL

MightyMike
6 oktober 2004, 11:35
Is er nu echt niemand anders die kanaal 4 kan apprecieren? Er zitten echt geweldige leadsounds in.

andy
6 oktober 2004, 11:58
HAHAAHA. Wat is er toch met mensen die zichzelf het predikaat "brute metal liefhebber" geven? Zijn die f*cking toondoof ofzo? LOLOL een excuus voor slechte toon zal je bedoelen!

Bruut is (en ik gebruik hier een quote van een geluidsman die ook mij de weg heeft gewezen) is NIET het bekende stofzuiger geluid. Teveel gain sloopt je dynamiek en ja, het staat stoer om te roepen dat meer gain beter is :roll: . Maar het is ook ontzettende onzin en mensen die echt verstand hebben van gitaargeluid zullen dat allemaal bevestigen.
G.

En daar ben ik het op zich dus mee eens. Dus waar heb je het over.
Het gaat mij er om dat er blijkbaar mensen zijn die iets kopen, terwijl ze eigenlijk niet weten wat ze in huis halen.
En over toondoof gesproken. Dat heeft meer te maken met het afstellen van je amp dan met de versterker an sich.
En bovendien als het om gitaarsound gaat, ben ik meer een liefhebber van het Rammstein geluid dan dat van Manowar.

guhlenn
6 oktober 2004, 12:00
ik denk eerlijk geZegd dat ik de enige ben die kanaal 4 niet goed vind. De rest lijkt zowieso over mekaar heen te struikelen om de powerball tot (uber-metal-ampslutheaven)god te verklaren.

on a side note; smaak is smaak. Wat ik klote vind vind een ander fantastisch.. dat geld voor alles. BUT *vul je naam in*'s TASTE SUCKS!

guhlenn
6 oktober 2004, 12:01
ach komop afentoe mag er toch best een beetje getrolled worden? jouw opmerking was ook alles behalve genuanceerd.

En ik vind het rammstein geluid fantastisch (sehnsucht en rammstein dan...)!

andy
6 oktober 2004, 12:20
ach komop afentoe mag er toch best een beetje getrolled worden? jouw opmerking was ook alles behalve genuanceerd.

En ik vind het rammstein geluid fantastisch (sehnsucht en rammstein dan...)!

Tuurlijk, maar die opmerking van mij over brute metal was dus cynisch.....

elmark
6 oktober 2004, 14:05
ik heb zelf ook de PB en voor dat geld denk ik wel dat je de meest veelzijdige amp van zeer mooie clean tot brute hi-gain te pakken hebt! OF het 'jouw' ding is, is een 2e :wink:

BLOK182
6 oktober 2004, 17:13
Is er nu echt niemand anders die kanaal 4 kan apprecieren? Er zitten echt geweldige leadsounds in.
Ik vind kanaal 4 erg lekker voor leads! Met de midfocussed aan en flink wat mids haal ik er met mun PRS heerlijke smoothe sounds uit! Alleen het cleankanaal is (in bandsituatie) niet helemaal mijn ding, netjes voor een highgain amp, maar daarvoor heb ik een andere amp :wink:

vinni
6 oktober 2004, 22:45
Hoi hoi,
Ga binnenkort ook andere buizen in mijn ENGL Ritchie Blackmore testen.
Zoals uit een aantal andere post van mij blijkt vind ik het geluid te schel.
Ik heb nu de presence volledig dicht staan en de treble neutraal.
Op mijn gitaren staat de tonepot vrijwel dicht.
Alleen zo vind ik het harde.....
Heb ook al een Tonezone in mijn Vigier gedaan i.p.v. een SD Jeff Beck.
Ook dit vermindert de schelheid.

Ik wil nog wel even reageren op de opmerking wel/niet customizen....
Ik heb nog nooit een stuk gereedschap gevonden wat perfect aan mijn wensen voldeed. NOG NOOIT.....
Met customizen kom ik een aardig eind.....

Ik laat jullie weten hoe het buizentesten uitvalt.

Groet,
Vinni

Negative K3 fan
7 oktober 2004, 00:22
Hoi hoi,
Ga binnenkort ook andere buizen in mijn ENGL Ritchie Blackmore testen.
Zoals uit een aantal andere post van mij blijkt vind ik het geluid te schel.
Ik heb nu de presence volledig dicht staan en de treble neutraal.
Op mijn gitaren staat de tonepot vrijwel dicht.
Alleen zo vind ik het harde.....
Heb ook al een Tonezone in mijn Vigier gedaan i.p.v. een SD Jeff Beck.
Ook dit vermindert de schelheid.

Ik wil nog wel even reageren op de opmerking wel/niet customizen....
Ik heb nog nooit een stuk gereedschap gevonden wat perfect aan mijn wensen voldeed. NOG NOOIT.....
Met customizen kom ik een aardig eind.....

Ik laat jullie weten hoe het buizentesten uitvalt.

Groet,
Vinni

wow, presence dicht en tone knoppen op je gitaar dicht??? ben je wel wijs man! (no flame intended btw). Speel je jazz ofzoiets, ik kan me niet bedenken waarom je zon doffe sound wilt? Zet dan gewoon een kussen voor je speakers, dan houd je ook geen hoog over :)

vester86
7 oktober 2004, 00:36
andere elementen??

LordRiffenstein
7 oktober 2004, 07:36
wow, presence dicht en tone knoppen op je gitaar dicht??? ben je wel wijs man! (no flame intended btw). Speel je jazz ofzoiets, ik kan me niet bedenken waarom je zon doffe sound wilt? Zet dan gewoon een kussen voor je speakers, dan houd je ook geen hoog over :)

Vinni,

no offense maar voor een keertje ben ik het eens met NEGK3, ergens klopt dit niet. Ik kan moeilijk geloven dat die RB ZO schel klinkt. Welke cab gebruik je? Hoe oud zijn je lampen?

vinni
7 oktober 2004, 10:02
Tja heren.....toch is het zo!
Het best mogelijke geluid haal ik op deze manier uit de RB in combinatie met mijn gitaren. Maakt niet uit welke gitaar ik gebruik....de PRS McCarthy met P90's of de Vigier met o.a. een Tonezone in de brug.
Vrijwel alles staat dicht.

Gebruik de V30 4X12" Slanted cab van ENGL....toch ook niet echt slecht.
Erik v.d. Haar heeft deze cab een keer vergeleken met een Bogner 4X12
Volgens zijn zeggen is de ENGL cab wat donkerder in sound.

Maarru....de truuk met de presence helemaal dicht heb ik uit een berichtje van Bram Versteeg....die heeft ook een RB (in de verkoop)
maar van hem heb ik de truuk met het volledig dicht draaien van de presence.

Gebruik verder goeie spullen en alles is correct aangesloten.....

Nou ja....ben binnenkort met mijn spullen bij Erik....
Eens kijken of die een beetje prijsvriendelijk oplossing heeft.
...."Ruilen voor een Guytron?.... JAJAJAJAJA! :-D

Vinni

bluegate
7 oktober 2004, 10:48
Ik denk toch dat er iets niet in orde is met jouw buizen Vinni...
Een versterker die ten alle tijden schel klinkt met welke gitaar dan ook?
Dan zit er iets niet goed.

Heb je dan helemaal geen laag? (zou kunnen duiden op eindbuizen die veel te koud staan)
Of misschien een gaar voorversterkerbuisje?

Engl maakt goed spul (niet mijn smaak, maar dat maakt niets uit).

Heb je dit ook als je alleen gitaar -> amp -> speakerkast aansluit?

Marc Oblivian
7 oktober 2004, 16:09
Fijn dat je het op waarde kan schatten. :razz:

G.

ps. elke willekeurige (enigzins deskundige) geluidsman will do. :-D en helaas kan ik niet iedereen de weg naar salvation wijzen (immers, dan zou iedreen de ideale toon hebben... de mijne... ) maar voor jouw maak ik een uitzondering! :) PM me!

no thanks..... het gaat wel lekker zo :D
Als iedereen maar tevreden is met z'n eigen geluid... :)

Marc Oblivian
7 oktober 2004, 16:11
Is er nu echt niemand anders die kanaal 4 kan apprecieren? Er zitten echt geweldige leadsounds in.

+ 1!!!

vinni
7 oktober 2004, 17:13
Ik denk toch dat er iets niet in orde is met jouw buizen Vinni...
Een versterker die ten alle tijden schel klinkt met welke gitaar dan ook?
Dan zit er iets niet goed.

Heb je dan helemaal geen laag? (zou kunnen duiden op eindbuizen die veel te koud staan)
Of misschien een gaar voorversterkerbuisje?

Engl maakt goed spul (niet mijn smaak, maar dat maakt niets uit).

Heb je dit ook als je alleen gitaar -> amp -> speakerkast aansluit?

Hee bluegate,
We hebben het wel eens eerder over de buizen gehad in mijn ENGL.
N.a.v. dat topic heb ik nu een afspraak met Erik v.d. Haar.
Toch maar eens wat andere buizen proberen en naar de bias kijken.
bas en mid voldoende. Ook als ik mijn gitaar rechtstreeks inplug zonder andere shit ertussen of in de loop.....zelfde schelle geluid.
Altijd al zo geweest. Maar weet o.a. uit topics op het ENGL-forum van Riffie dat meerdere gebruikers het hoog te schel vinden.
Maar eigenlijk wil ik mijn ENGL helemaal niet wegdoen en hoop dat het met een paar andere buizen een stuk beter wordt.

Laat het je weten!

Groet,
Vinni

Wormaap
7 oktober 2004, 20:10
Om nog even zijdelings te reageren op de tone-discussie een 'oude Chinese' quote:
Hij die een geluidsman nodig heeft om hem zijn tone te wijzen, is een goede tone niet waardig.

guhlenn
8 oktober 2004, 09:45
hij die denkt dat ie het allemaal zelf wel kan, is de gemiddelde ingebeelde gitarist.
























en speelt op een behringer cab (en dat kan, zonder discussie, een regelrecht tone sucker genoemd worden). Schiet die oude chinees maar af, zijn commentaar si blijkbaar niks waard.

LordRiffenstein
8 oktober 2004, 10:04
hij die denkt dat ie het allemaal zelf wel kan, is de gemiddelde ingebeelde gitarist.

en speelt op een behringer cab (en dat kan, zonder discussie, een regelrecht tone sucker genoemd worden). Schiet die oude chinees maar af, zijn commentaar si blijkbaar niks waard.

Jij bent waarschijnlijk zo'n geluidstechnieker die denkt te moeten vertellen aan een gitarist hoe hij moet klinken, right? :roll: Eentje van het gefrustreerde type omdat niet hij maar iemand anders op het podium plezier staat te maken.

Wat een bullshit. Alsof een geluidsman weet hoe IK als gitarist wil klinken. Alles heeft te maken met ervaring, iemand die een beetje bezig is met zijn toon leert uit ervaring wel wat werkt in een band/live situaties, tenminste, als je jezelf een beetje serieus neemt.

guhlenn
8 oktober 2004, 10:08
oehoeoeoeoe! Did i strike a nerve?

LOL

LordRiffenstein
8 oktober 2004, 10:15
oehoeoeoeoe! Did i strike a nerve?

LOL

Euhm, ik heb geen Behringer cab en ben niet een gemiddelde ingebeelde gitarist dus NOPE.

Wat me aan je opmerking stoorde was dat je insinueert dat mensen die het allemaal zelf uitzoeken idioten zijn en NOOIT een goeie toon kunnen hebben. Enkel wie de oh zo wijze raad van God, ik bedoel de geluidstechnieker, opvolgt kan een goeie toon hebben. En dat is dus bullshit. Zoals ik zei, iemand die zichzelf als muzikantg een beetje serieus neemt en oren aan zijn kop heeft, komt er zelf ook wel achter.

guhlenn
8 oktober 2004, 10:19
hoezo heb je een pa thuis waarmee je dat kan testen dan?

Ben overigesn een gitarist geen technicus. Maar die mensenhebben vaak zinnige dingen tezeggen, temeer aangezien jij op het podium NIET hoort wat de mensen in de zaal horen. Dat negeren is typisch voor een gitarist en tevens hoe gitaristen aan hun naam komen ... IK weet het ebste hoe het moet klinken.. ik zou zeggen; speel je thuis altijd over een pa dan?

Mithrandir
8 oktober 2004, 10:23
Jij weet wel het beste HOE je wilt klinken, de geluidsman kan je vervolgens helpen om ZO te klinken in de zaal, hij moet je echter niet gaan vertellen HOE je volgens hem moet klinken.

Maar is dit niet een beetje off-topic :roll:

LordRiffenstein
8 oktober 2004, 10:29
hoezo heb je een pa thuis waarmee je dat kan testen dan?

Ben overigesn een gitarist geen technicus. Maar die mensenhebben vaak zinnige dingen tezeggen, temeer aangezien jij op het podium NIET hoort wat de mensen in de zaal horen. Dat negeren is typisch voor een gitarist en tevens hoe gitaristen aan hun naam komen ... IK weet het ebste hoe het moet klinken.. ik zou zeggen; speel je thuis altijd over een pa dan?

Nee geen PA thuis, maar als je gemiddeld 1 keer per week op een podium staat leer je HEEL veel. Met een wireless kan je tijdens een soundcheck makkelijk in de zaal ff geen luisteren.

Iedere PA is anders, iedere geluidsman heeft een ander idee van hoe een band moet klinken dus wat de ene tegen je zegt, klopt waarschijnlijk niet bij een ander.

Als we spelen met een onbekende geluidsman, maak ik altijd een babbel met hem. En dan vertel ik hem om de EQ voor mijn gitaar op zijn mixer gewoon op 12:00 te zetten en er rustig voor te zorgen dat de drum en andere instrumenten goed klinken voor hij aan de gitaar begint. Werkt ALTIJD en ik heb al erg vaak positieve en verbaasde opmerkingen gehad dat die instelling inderdaad perfect werkte en mijn gitaar lekker in de mix zat wanneer drum en bas afgesteld waren.

Het probleem met vele gitaristen is meer het feit dat ze hun sound maken terwijl ze thuis op hum kamertje staan te spelen en die sound werkt per definitie NIET in een band situatie. Lekker wat laag bijdraaien thuis is leuk, klinkt erg vet maar voeg er drum en bass aan toe en je hebt een brij. Mensen vergeten te LUISTEREN nr hun band tijdens repetities, iedereen is bezig met zijn ding, hun partij, hun klank, hun moves...

Eigenlijk hoort deze discussie niet in dit topic maar ....

andy
8 oktober 2004, 10:53
@ Lord R.
Waarom zo een serieuse reaktie op mensen die maar wat lopen te roepen, denken dingen te lezen en waarschijnlijk nog jaren zullen modderen met hun geluid. :razz:

LordRiffenstein
8 oktober 2004, 10:59
@ Lord R.
Waarom zo een serieuse reaktie op mensen die maar wat lopen te roepen, denken dingen te lezen en waarschijnlijk nog jaren zullen modderen met hun geluid. :razz:

Tja, in deze tijd van crisis is elk beetje welzijnshulp welkom :razz: :cool:

ieme
8 oktober 2004, 11:03
@ Lord R.
Waarom zo een serieuse reaktie op mensen die maar wat lopen te roepen, denken dingen te lezen en waarschijnlijk nog jaren zullen modderen met hun geluid. :razz:

Tja, in deze tijd van crisis is elk beetje welzijnshulp welkom :razz: :cool:

gelukkig heb je weer bijna weekend yoeri...

imlikeajungle
8 oktober 2004, 11:07
ik ben meer technicus dan gitarist en ik ben het eeuwige geroep op mekaar KOTSBEU. het is achterlijk dat er altijd zo over gebruld wordt. de perfecte gitaarsound voor live is totaal iets anders dan de perfecte sound in een studio die nog anders is in je repetitiehok. alles hangt af van de mics, mic placement, preamps, desk, eindvertserker en speakers en als aller belangrijkste van de akoestiek!

dus laat een gitarist rustig doen wat-ie wil, als het echt niet werkt vraag je hem om bepaalde dingen te veranderen en medegitaristen, alsjeblief, als een pa-man je vraagt om je amp terug te draaien, heeft ie daar een reden voor! :D

guhlenn
8 oktober 2004, 11:17
Andy; je hebt mijn soort humor!

ieme
8 oktober 2004, 11:20
Andy; je hebt mijn soort humor!
andy maakt nooit grappen (maw, geen humor!) :evil:

guhlenn
8 oktober 2004, 11:24
LOL hij heeft geen humor? dus die :razz: staat erbij omdat ie zo serieus mogelijk wil overkomen?

ah op die manier :roll: !

Gelukkig ken jij Andy zo goed...

ieme
8 oktober 2004, 11:26
LOL hij heeft geen humor? dus die :razz: staat erbij omdat ie zo serieus mogelijk wil overkomen?

ah op die manier :roll: !
Je hebt andy vast nog nooit in t echt gezien.....





















GRAPJE ANDY!

guhlenn
8 oktober 2004, 11:27
Jawel vond hem wel stoer met die witte gitaar...

andy
8 oktober 2004, 11:53
LOL hij heeft geen humor? dus die :razz: staat erbij omdat ie zo serieus mogelijk wil overkomen?

ah op die manier :roll: !
Je hebt andy vast nog nooit in t echt gezien.....
GRAPJE ANDY!

Te laat Ieme!!! Over twee weken bind ik je vast aan de speakerkasten onder mijn Powerball en dan zien we wat de tooooooon van die bak op 10 met de tooooon van je oren doet. Pieieieieieieieiep
:evil: :razz: :P :-D :wink:

andy
8 oktober 2004, 11:55
Jawel vond hem wel stoer met die witte gitaar...

Nou ben ik nieuwsgierig. Waarzo dan???

ieme
8 oktober 2004, 11:56
LOL hij heeft geen humor? dus die :razz: staat erbij omdat ie zo serieus mogelijk wil overkomen?

ah op die manier :roll: !
Je hebt andy vast nog nooit in t echt gezien.....
GRAPJE ANDY!

Te laat Ieme!!! Over twee weken bind ik je vast aan de speakerkasten onder mijn Powerball en dan zien we wat de tooooooon van die bak op 10 met de tooooon van je oren doet. Pieieieieieieieiep
:evil: :razz: :P :-D :wink:

Ja maar......... :(

guhlenn
8 oktober 2004, 11:58
LOL. Overtuigend toch? 't was de foto op je internet pagina...

glenn

guhlenn
8 oktober 2004, 11:59
Maar hij was dus wel stoer!

andy
8 oktober 2004, 12:09
Tja die is er natuurlijk speciaal voor uitgekozen. Ghehehehehe.
Maar ik dacht in het echt.... Want dat vroeg Ieme.

guhlenn
8 oktober 2004, 12:19
hehehe. nee, vandaar mijn overtuigend he opmerking. Wellciht moeten we mekaar een keer ontmoeten... kunne we samen grapjes maken :wink:

andy
8 oktober 2004, 16:48
En was dit topic niet ontspoord....... :-D