PDA

View Full Version : POD vraag, ik vat het niet lol (ben beginner)



BelgianGuru
4 oktober 2004, 19:27
DUs, op het verkeerde forum (nogmaals sorry) had ik iets gepost dat ik opzoek was naar een niet al te dure versterker. Mijn oorspronkelijke bedoeling was om mijn gitaar aan te sluiten op een mengpaneel, waardoor ik dan dus op een ander channel een CD kan laten spelen, en dit alles uit mijn Stereoketen laten galmen. Maar blijkbaar is dat zeer gevaarlijk voor mijn speakers van mijn stereo (het geluid van die gitaar dan). Ik speel ook enkel in mijn huiskamer, en niet in een band ofzo, dus heb geen behoefte aan een super versterker ofzo, is puur voor thuisgebruik en studiogebruik.

Dan begon iemand over de POD. Maar ik vat maar niet wat het ding doet. Ik ben naar hun site gegaan enz.. en ik zie er dus een soort effect bakje in. Maar het doet meer veronderstel ik, anders hadden de mensen er niet over begonnen in een 'versterker thread'. Is het dan ook een soort limiter, of iets dergelijks, waardoor het zorgt dat mijn stereo speakers niet ontploffen, en het tegelijkertijd ook de gitaar lekker doet klinken (beter dan moest het er niet tussen staan en ik puur door de stereo speakers zou spelen) ?

Bedankt

Fvddungen
5 oktober 2004, 08:14
De uiteindelijke sound wordt bepaald door een aantal factoren zoals welke gitaar, welke versterker en welke speakers. Maar om nou alle merken en types aan te schaffen is natuurlijk beetje dure aangelegenheid. Daarom hebben diverse merken zoals Line6 (pod) en Behringer (V-Amp) een apparaat ontwikkeld, waarmee je versterker en speaker combinaties kunt simuleren. Zo kun je van een mooie cleane sound tot een heftige metalsound krijgen (even van uitgaande dat je gitaar dat ook kan).

Voor een beginner is een pod of v-amp (de 2 bekendste modellen) zeker aan te raden. Lekker mee prutsen en er leuke sounds uit krijgen. En het kost geen drol. Je kunt er een koptelefoon op aansluiten, maar je kunt hem ook gewoon op je eigen hifi set aansluiten, mits je het volume maar niet al te ver open zet.

Kijk in de muziekhandel of op marktplaats ofzo voor zo'n apparaat. Overigens maakt het niet zo heel veel uit of je een pod 2.0 of v-amp neemt. Ze kunnen beiden praktisch hetzelfde. De podxt heeft wel wat meer opties, maar is ook weer wat duurder.

Veel succes.

skabouter
5 oktober 2004, 16:13
is dat nou echt zo, dat de Pod2 hetzelfde is / evengoed is als de V-amp(2) ???

graag meningen van kenners/ervaringsdeskundigen

Wormaap
5 oktober 2004, 16:41
is dat nou echt zo, dat de Pod2 hetzelfde is / evengoed is als de V-amp(2) ???

graag meningen van kenners/ervaringsdeskundigen
De Pod zal wat beter klinken, maar de V-Amp 2 schijnt ook zeker niet slecht te zijn :-D

Raffel
5 oktober 2004, 16:51
ik vind de V-amp2 in ieder geval voor mij betere models (hi-gain) hebben dan de eerste software van de Guitarport. En dat was volgens mij gebaseerd op de pod 1?

pinchaholic
5 oktober 2004, 17:40
Begin nu ook benieuwd te raken :)
Heb thuis een prima stereo installatie staan (losse componenten & zware speakers)

Is er hier op het forum iemand die daadwerkelijk over zijn stereo speelt? enne.. :D hoe klinkt het ?

Pinch

Dick Wolkendeck
6 oktober 2004, 10:03
Ik speel meestal over de stereo om te oefenen, is fijner voor de buren dan wanneer ik de peavey 5150 aanzet :D . Ik gebruik trouwens een Korg Pandora (ik geloof dat het model XT4 is). Klinkt leuk, zo klein als een pak shag, voor oefenen meer dan genoeg, en er zit een drummer/bassist/metronoom in. Overigens zijn sommige sounds wel te gebruiken in de studio, zoals de acoustic simulator (precies het geluid van Dream Theater's Pull Me Under - intro). Leuk, meer dan leuk. En dat voor 150 Euro bij Conijnmuziek in Eindhoven. Ik lach me gek. :P

Ik heb ook nog een oude SansAmp, dat ding wat ze nu "Classic" noemen. Is eigenlijk super, heel geschikt voor studio-opnames.

pinchaholic
7 oktober 2004, 14:16
Hi Wolkendeck,

waarom kan je je stereo dan niet hard zetten? ( afgezien van boze buren :D ) Kunnen stereospeakers dat niet aan?

Alvast bedrankt,


Pinch

Dick Wolkendeck
7 oktober 2004, 15:07
Hey Pinch, :P Jajaja het kan wel hard, hoor. Geen problemen met de speakers. Het signaal van de pod/pandora/V-amp is geschikt voor een stereo. Maar als het hard, hard, hard moet, dan toch maar weer mijn peavey 5150-stack 8-)

pinchaholic
8 oktober 2004, 18:13
Goed nieuws Wolkendeck!

Dacht dat de Pod voornamelijk voor opname op computers bedoeld was en op de 2e plaats om over je gitaarversterker te spelen (hoewel ik hier nooit mensen over hoor :-? )

Hoe klinkt het over je audioset? ben namelijk erg benieuwd!!!
Haal je er een lekkere crunch uit of grijp je toch liever naar je (prima) versterker?

Laat het ff weten als je wil... geld brand in mijn zakjes, maar bij feedback lullen ze met alle winden mee en wil geen miskoop doen :D

Alvast bedankt!

Pinch

Dick Wolkendeck
8 oktober 2004, 21:25
Kee Pinch, voor de duidelijkheid, pod etc klinkt goed genoeg , ook crunch, om lekker te oefenen of met een vriend een beetje te jammen. Juist voor opnames vind ik ze tegenvallen, ook de 19" rack versie pod-pro. Tja , is kwestie van smaak. PROBEER DUS UIT voordat je koopt ! Laat die feedbackers die pod op een kleine PA aansluiten (=zo goed als gelijk aan geluid van een redelijke stereo) en luister, luister, luister. Geen racelicks spelen, maar een A mineur akkoord. Beetje riffen, wat losse noten om te luisteren of het hoog niet te iel is... Neem anders iemand mee met goede oren.

Wil je een echt goede? Probeer de VOX tonelab! Vierkant kastje ter grootte van een flinke bijbel/koran, echte buis erin, wel duurder. Maar wel goed! Ook voor de studio. Wat jij wilt, daar hangt het dus van af.

Overigens, een pod over een gitaarversterker klinkt dus echt kut. Jonge jonge wat is dat beroerd! Niet eens proberen, tenzij je wilt weten of ik uit mijn nek praat.

Ik maak ook opnames thuis, homestudio, check www.seraphique.com voor gratiz MP3's. Heb ik gedaan met de peavey 5150, een 12" KOCH speaker in een grote ge"isoleerde flightcase en een goede microfoon. Je weet wel, de buren. Opnames moeten gewoon echt goed zijn, pod/pandora is voor oefenen! Dat een pod etc wat rommeliger klinkt dan een echte versterker is alleen maar een voordeel, dan klink je over een echte versterker ineens echt goed, :P

pinchaholic
9 oktober 2004, 11:56
Duidelijkheid daar houd ik van!

Kijk, ik ben zo'n "bedroom-shredder", dus eigenlijk oefen ik alleen :D
Maar ik vind die metalzone sound vrij eentonig worden, dus ben ik op zoek naar iets meer!

btw, ben even op je site geweest.. :o Wat een vet nummer!

Keep up the good work!

p.s. waarom sluiten niet meer mensen hun pod aan op hun stereo?

Keep up the good work!


pinch

FrankS
9 oktober 2004, 23:03
Yo Pinch! En Chriz ;)

Ik heb met een maat een nummer opgenomen, staat bij het topic "Sounds", en hij gebruikt daar de Pod.
Op zijn site staan tevens zijn nummers van zn 1e solo-cdtje, alles opgenomen met de V-amp.

Kun je mooi vergelijken.

Link naar onze jam :

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=38419 (Roy speelt dus over de Pod, ik over een Boss BR8)

Site van Roy (nummers als 'The Journey' zijn met de V-amp gedaan) :

http://www.roysegers.com

En die modelers zijn dus prima over een stereo te gebruiken. Als ik te lui ben om mn stack aan te sluiten, speel ik ook over de stereo, en dat klinkt als de opnames.

Tip : gebruik niet teveel gain, dan klinken die modelers stukken beter ;)

srv-man
11 oktober 2004, 21:16
Kee Pinch, voor de duidelijkheid, pod etc klinkt goed genoeg , ook crunch, om lekker te oefenen of met een vriend een beetje te jammen. Juist voor opnames vind ik ze tegenvallen, ook de 19" rack versie pod-pro.

Klankmatig zijn de Pod en de Pod pro identiek, de laatste heeft alleen wat meer features (digitale uitgangen e.d.). En even voor alle duidelijkheid: de POD klinkt meer dan goed genoeg, met name voor opnames (daar is hij namelijk voor), er worden heel wat professionele opnames mee gemaakt die echt erg goed klinken. Het is wel een kwestie van flink tweaken.


Overigens, een pod over een gitaarversterker klinkt dus echt kut. Jonge jonge wat is dat beroerd! Niet eens proberen, tenzij je wilt weten of ik uit mijn nek praat.

Tja, meningen verschillen uiteraard, maar naar mijn mening sla je hier de plank mis. Om te oefenen gebruik ik regelmatig een POD XT icm een VHT eindtrap en Bagend speakers en ik zou toch niet willen zeggen dat dit echt kut klinkt. Je moet natuurlijk wel het speakersim gedeelte uitschakelen en met name de scheur geluiden klinken dan toch wel heel lekker (het verbaasde mij ook :wink: ). Qua investering en compactheid kan ik niet veel beters verzinnen. Clean is wat minder, maar toch nog heel bruikbaar.

Om een lang verhaal kort te maken: de POD is met name bedoeld voor opname (al dan niet met de computer), maar live ook zeer bruikbaar. Ben je een liefhebber van grote buizenstacks (wapperende broekspijpen en stoten in de onderbuik), dan kun je de POD het beste op een flinke buizeneindtrap aansluiten. Het kan natuurlijk ook op een compacte PA (of stereo thuis), maar dan ga je toch de vette punch en het onderbuikgevoel missen. (alles uit eigen ervaring, ook ik zou graag minder sjouwen :wink: )

harrie-beton
12 oktober 2004, 11:55
oeps

harrie-beton
12 oktober 2004, 11:55
ik gebruik een pod xt (die is veel beter dan de pod 2 en nog veel beter dan v amp2).
Live gebruik ik goedkopere transistor bas-versterkers als poweramp. Daarmee kan ik echt flapperend rock bottom scheuren als het moet...

op de stereo-toren en pc opname klinkt de pod xt super en met veel dynamiek. altijd goed geluid.

als je op de meeting van 23 okt 2004 komt dan kan je het horen..

of check mijn gearsite met mp3's en foto's.

http://www.besidesthat.nl/gitaar

Chiel
12 oktober 2004, 14:55
Ik heb me ooit eens laten verleiden tot de aankoop van een V-amp :oops: . Wat een baggerding zeg! De Pod is 100 maal zo goed. Zo’n V-amp heeft echt zo’n ‘bij’ in een potje geluid :-? .

Maar goed, liever nog een Trademark 10 van Tech21. Super ding. Lekker op huiskamerniveau pingelen en een mega sound voor recording :wink: . FX in de loop en je weet helemaal niet meer wat je hoort! :o Enige minpunt; geen channel switch… had ik ‘m ook nog zo mee kunnen nemen naar kleine bruiloft gigs :razz: .

bat
12 oktober 2004, 15:25
@Chiel: dan koop je toch een tweede Trademark 10 erbij? :razz:

Tja, vroegah, toen ik net een elektrieken gitaar had maar nog geen versterker. Ik speelde via de microfooningang van het casettedeck van de stereo van m'n ouders, de recording level maar omhoog gooien en er kwam een best wel grappige overdrive uit de speakers. Dat casettedeck heeft overigens uiteindelijk wel de geest gegeven.

Zo nu en dan speel ik in een "stille" oefenruimte, waarbij alles via koptelefoons gaat. Ik speel dan over een Behringer V-amp en - los van alle instelperikelen, da's gewoon rampzalig - daar is best een redelijk geluid uit te krijgen via een goede koptelefoon. Ik heb nog niet geprobeerd dat via de stereo te doen, maar dat zal ook wel okee klinken.

Toch is het vooral persoonlijke smaak en voorkeur die bepaalt of het echt een goede vervanger is voor een goede versterker.