PDA

View Full Version : Toch maar beter een versterker kopen ook .. help ?(beginner)



BelgianGuru
4 oktober 2004, 18:25
Ik d8 hele tijd gewoon geen versterker te kopen wanneer ik mijn elektrische gitaar zou kopen, en dus gewoon langsheen mijn stereo spelen, en in headphones ofzo (als ik in appartement zit). Maar dan kan ik dus niet meespelen met andere muziek wat best wel heel wat fun van de zaak haalt denk ik. Wat raden de mensen zoal aan als goede maar niet te dure versterker ? Het is voor thuis, in mijn kamer, ik moet er dus geen concertzaal mee kunnen vullen ofzo :)

Als het ongeveer hetzelfde werkt als studio monitors, dan gaan jullie allemaal zeggen 'Luister en neem wat je het liefst hoort'. Nu daar heb ik helaas niets aan, dus gelieve dat niet te zeggen :) Ik heb graag een iets warmere sound dan die flat/metaal achtige sound. Maar ik ga niet moeilijk doen, ik ga toch niet de beste kunnen kopen met mijn centjes !

Echt bedankt, heb al veel bijgeleerd en slechte kopen gecancelled dankzij dit forum (op de korte tijd dat ik hier nog maar regged ben).

Bedankt

Negative K3 fan
4 oktober 2004, 18:26
verkeerde afdeling

BelgianGuru
4 oktober 2004, 18:30
Ach, mijn excuses, hoe kon ik daar over kijken !
Kan iemand dit moven, of moet ik de thread deleten en herstarten ?

telecastermaster
4 oktober 2004, 18:31
Ik zou voor een POD van Line6 gaan. Kun je zo op je stereo aansluiten en als koptelefoon versterker gebruiken. Ze kosten ook bijna geen drol meer (€ 179 nieuw).

http://www.feedback.nl/pixcash/bGluZTYtcG9kMzUwMzUwNzBmZmZhY2Q=.jpg

Diedo
4 oktober 2004, 18:38
jep dat is een leuke optie (ik heb er ook net eentje aangeschaft), maar als je echt een versterkertje wilt, dan zou je ook naar de roland cube 15/ 30 kunnen koekeloeren, of misschien de Zoom fire 15/30.
dit zijn veelzijdige ampjes en zijn niet al te duur.

trouwens: met je gitaar over je stereo gaat niet echt lekker klinken... het kan, maar alsje em te hard zet zijn je speakers naar de klote.

BelgianGuru
4 oktober 2004, 18:47
15 watt is dat niet wat zacht ? Ik bedoel, kan je daarmee lekker luid spelen in je kamer ? Kan het mij niet goed voorstellen hoe zacht of luid dat is. Die dingen zijn anders wel degelijk betaalbaar (135 Euro ?).

En die POD begrijp ik niet echt goed, wat doet het ding juist ? Beschermt het mijn speakers en vormt het zo'n tussen beacon MET effects (woha) tussen de gitaar en mijn stereoketen ? Want in dat geval kan ik het misschien gitaar - > pod - > mengtafel -> stereo, en kan ik op de andere channels dan dus een cdtje of LP laten spelen (denk er net aan).

Negative K3 fan
4 oktober 2004, 18:51
15 watt is dat niet wat zacht ? Ik bedoel, kan je daarmee lekker luid spelen in je kamer ? Kan het mij niet goed voorstellen hoe zacht of luid dat is. Die dingen zijn anders wel degelijk betaalbaar (135 Euro ?).
Vermogen zegt vaak heel weinig over het volume wat eruit komt. Ga er maar van uit dat je met die cube 15 een kamer echt wel vol krijgt


En die POD begrijp ik niet echt goed, wat doet het ding juist ? Beschermt het mijn speakers en vormt het zo'n tussen beacon MET effects (woha) tussen de gitaar en mijn stereoketen ? Want in dat geval kan ik het misschien gitaar - > pod - > mengtafel -> stereo, en kan ik op de andere channels dan dus een cdtje of LP laten spelen (denk er net aan).

ja zo werkt het, een pod een simulator, hij simuleert versterkers, effecten, speakerkasten en hij simuleert ook een opname. Wat er dus uit je pod komt is eigenlijk het resultaat wat je anders zou krijgen als je een versterker zou micen en dat opnemen. Ideaal voor thuis, klein, kan zo op de stereo, goede hoofdtelefoonsound...

BelgianGuru
4 oktober 2004, 18:57
En is er ook zo'n limiter op, of ja, is het zo dat ik het mag noemen ? Dus dat het mijn stereo speakers beetje beschermt ook ? Zou dat dan niet ideaal zijn voor mij ? Ik bedoel, dus voor iemand die enkel op zijn kamer speelt, niet in een band speelt, en enkel gitaar record via soundcard (zo'n duur ding, gebruik ik voor producties), en in het week-end op koptelefoon moet spelen om de buren niet gek te maken ? Dat zou bijna e goed voor woorden zijn, laat staan voor 179€ ! Ik zal ook ff searchen op dit forum over die pod.

Thanks !

SiNiSTRaL
4 oktober 2004, 19:18
Ik heb een leuke H&K Tubeman Plus 19" buizen pre-amp, voor 300 mag je m kopen ;)

telecastermaster
4 oktober 2004, 20:36
En is er ook zo'n limiter op, of ja, is het zo dat ik het mag noemen ?

Een compressor

telecastermaster
4 oktober 2004, 20:38
En is er ook zo'n limiter op, of ja, is het zo dat ik het mag noemen ?

Een compressor zit erop


Lees dit maar ff:
http://www.harmony-central.com/Effects/Data/Line_6/POD2-01.html

Superhero
4 oktober 2004, 20:39
Ik heb de Roland Cube 30 en die bevalt perfect. Als ik eens op mijn kamer flink hard wil spelen zet ik het volume op een kwart dus dat is voldoende luid. Die raad ik aan en ander de Line 6 Spider. Volgens mij is daar ook een kleine evrsie van maar dat weet ik niet zeker.

dejohan
4 oktober 2004, 20:57
Koop je versterker in Nederland. Je zal zien dat de prijzen daar veel lager liggen. Vooral bij tweedehands (check www.marktplaats.nl of de zoekertjes op gitaarnet).
Als je van plan bent om na verloop van tijd in een band te spelen, is het het beste dat je toch een versterker koopt die luid genoeg kan.

alhambra
4 oktober 2004, 21:09
Ik heb een leuke H&K Tubeman Plus 19" buizen pre-amp, voor 300 mag je m kopen ;)

Hm en tegen mij zei je 200.

BelgianGuru
4 oktober 2004, 21:46
Neen, ik ga echt nooit in een band spelen. Het is voor gebruik/recording naar eigen producites. Dus het is puur studio gericht dat ik koop voor het ogenblik. Maar echt mensen, ik word er niet veel slimmer uit, uit al die reviews. Hoe vervangt het ding toch een versterker ?

bert k
4 oktober 2004, 22:50
Die Pod maakt het mooie gitaargeluid, waar je anders een zware amp voor nodig hebt. Je sluit hem aan op je stereo, en het klinkt goed zonder je speakers te mollen.

En inderdaad, dit hoort in Moderne Versterkers, dus ik verplaats dit topic.

schwalbe
4 oktober 2004, 23:17
Als je alleen wil direct-recorden, dan is een amp-modeler de beste keuze.
Deze simuleert digitaal verscheidene versterkermodellen en effecten.
Bekende voorbeelden zijn:
line 6 pod en de V-amp van behringer.
goedkoopste optie op dit gebied is op dit moment bij mijn weten de behringer x-vamp: http://www.v-amp.com/X-V-AMP/index.cfm

Ik kocht er een voor 74 euro.
De duurdere modellen zullen beter zijn en meer mogelijkheden hebben, maar voor mij heeft de X-vamp mogelijkheden genoeg en ik vind hem niet slecht klinken. Je kan hem in een mixer prikken en hij heeft ook een koptelefoonuitgang.

hier: http://www.v-amp.com/V-AMP2/index.cfm (ga naar multimedia en klik virtual gear)
vind je een demo van de V-amp; de X-vamp simuleert iets minder versterkers ( ik geloof 16 ipv 32) maar is verder geluidstechnisch vergelijkbaar, behalve dat de V-amp ge-update kan worden en wellicht midi-functies heeft (maar dat soort dingen lijken me niet belangrijk in jou stadium). De V-amp is trouwens goedkoper dan de POD van line 6.

ijzerbroot1
5 oktober 2004, 09:45
Ik heb zelf een Roland Cube 15 en een V amp2. Die cube 15 gaat echt hard zat voor je kamer hoor. Als je die vol opendraait krijg je echt gezeik met de buren, dat kun je van me aannemen.

Die V amp is wat mij betreft ook een aanrader. Niet duur en een karrevracht aan geluiden. Zit ook een CD line in op, je kunt hem doorlussen naar je amp, hoofdtelefoon aansluiten etc. Zit ook een noisegate op, compressor, tuner, auto wah, chorus enz. In ieder geval goedkoper dan een pod.

michielv
5 oktober 2004, 11:41
Als dat ding werkt zoals mijn oude Jerry Donahue Sessionmaster zit er een electronisch circuitje in wat de invloed van een type speaker (formaat, eventueel merk) nabootst. Een soort filter dus. Hiermee krijg je ook met supercleane speakers (zoals stereo speakers) een lekker gitaargeluid.

Hetzelfde geldt voor je versterker: een goede gitaaversterker heeft juist eigenschappen die bij een goede stereo niet aanwezig zijn (vervorming enzo). Dus eigenlijk koop je een apparaat om je dure studio apparatuur als een low-end lo-fi installatie te laten klinken :razz:

dejohan
5 oktober 2004, 17:33
Als je alleen wil direct-recorden, dan is een amp-modeler de beste keuze.
Deze simuleert digitaal verscheidene versterkermodellen en effecten.
Bekende voorbeelden zijn:
line 6 pod en de V-amp van behringer.
goedkoopste optie op dit gebied is op dit moment bij mijn weten de behringer x-vamp: http://www.v-amp.com/X-V-AMP/index.cfm

Ik kocht er een voor 74 euro.
De duurdere modellen zullen beter zijn en meer mogelijkheden hebben, maar voor mij heeft de X-vamp mogelijkheden genoeg en ik vind hem niet slecht klinken. Je kan hem in een mixer prikken en hij heeft ook een koptelefoonuitgang.

hier: http://www.v-amp.com/V-AMP2/index.cfm (ga naar multimedia en klik virtual gear)
vind je een demo van de V-amp; de X-vamp simuleert iets minder versterkers ( ik geloof 16 ipv 32) maar is verder geluidstechnisch vergelijkbaar, behalve dat de V-amp ge-update kan worden en wellicht midi-functies heeft (maar dat soort dingen lijken me niet belangrijk in jou stadium). De V-amp is trouwens goedkoper dan de POD van line 6.

Waar kan je die X-Vamp krijgen voor 74 €?

BelgianGuru
5 oktober 2004, 18:31
Als dat ding werkt zoals mijn oude Jerry Donahue Sessionmaster zit er een electronisch circuitje in wat de invloed van een type speaker (formaat, eventueel merk) nabootst. Een soort filter dus. Hiermee krijg je ook met supercleane speakers (zoals stereo speakers) een lekker gitaargeluid.

Hetzelfde geldt voor je versterker: een goede gitaaversterker heeft juist eigenschappen die bij een goede stereo niet aanwezig zijn (vervorming enzo). Dus eigenlijk koop je een apparaat om je dure studio apparatuur als een low-end lo-fi installatie te laten klinken :razz:

lol ok :)

Ben vandaag nar de winkel gegaan en heb wat uitleg gevraagd. De verkoper had het zelf ook ooit, en vond het prachtig voor studio gebruik.

Bedankt voor alle uitleg !

schwalbe
5 oktober 2004, 18:38
[

Waar kan je die X-Vamp krijgen voor 74 €?

Ik kocht hem bij Tonika in Groningen, maar volgens mij moet hij voor dat bedrag overal in NL te krijgen zijn mits de winkel behringer-dealer is.
Adviesprijs is 94,- maar winkelprijzen liggen altijd lager.

edit:Bij www.feedback.nl ligt hij voor 79,-. 74,- zal de introductie-aanbieding zijn geweest..

BelgianGuru
5 oktober 2004, 22:26
is er ergens een 'distort' mogelijkheid op die POD ? Ik vind het namelijk niet in de beschrijving, en dat is net het leukste effectje :(

Baco
5 oktober 2004, 23:02
is er ergens een 'distort' mogelijkheid op die POD ? Ik vind het namelijk niet in de beschrijving, en dat is net het leukste effectje :(
Geen zorgen, zit er in overvloed in. De Pod (XT) is gebaseerd op de sounds van een hele trits bekende (en minder bekende) amps, is een zogenaamde modeler. Vandaar dat je niet zomaar een "distortion" patch vindt, maar wel patches gebaseerd op die amps (zijnde dus de distortion, clean, overdrive die zo'n amp heeft). Verschilt in die zin met een multi-fx waar je kunt kiezen tss clean/crunch/overdrive/distortion ipv (met de pod) op versterker type.
Gaan met die banaan :)

dejohan
6 oktober 2004, 09:43
[

Waar kan je die X-Vamp krijgen voor 74 €?

Ik kocht hem bij Tonika in Groningen, maar volgens mij moet hij voor dat bedrag overal in NL te krijgen zijn mits de winkel behringer-dealer is.
Adviesprijs is 94,- maar winkelprijzen liggen altijd lager.

edit:Bij www.feedback.nl ligt hij voor 79,-. 74,- zal de introductie-aanbieding zijn geweest..

Cool!
Ik heb het nooit zo hoog opgehad met die modelling dingen, maar na de samples op de site, en voor die prijs, ga ik er toch eens over nadenken. Al is het gewoon om op te nemen.