PDA

View Full Version : Ik heb een setje Texas specials besteld



telecastermaster
4 oktober 2004, 14:32
Voor mijn Telecaster. Ik begrijp dat het overwonden elementen zijn die iets meer output geven en een iets vetter geluid dan het gebruikelijke dunne geluid van een Telecaster. Ik ben erg benieuwd :)

Jeroenvanhulsteijn
4 oktober 2004, 15:11
:)

Jeroenvanhulsteijn
4 oktober 2004, 15:12
tof! ik hoop voor je dat het een vooruitgang is. ik heb wel eens een 52 reissue gehoord met joe bardens. maar dat was wat teveel van het goede...snij je je trommelvliezen mee door als je niet uitkijkt.

Dweezman
4 oktober 2004, 15:31
ik heb ze ook op m'n strat. Klinkt gewoon goed. Eerlijk gezegd heb ik em zo gekocht, dus heb geen vergelijkingsmateriaal..

michielv
4 oktober 2004, 15:38
Mijn strat is ook aanzienlijk vooruit gegaan door iets fellere elementen (SD in mijn geval). Ben benieuwd wat je ervan vindt...

guvnor
4 oktober 2004, 16:08
Ook ik heb ze in m'n Strat gezet. Was uiteindelijke een verbetering, maar elke volgende gitaar zet ik ze alleen in als ik ze voor weinig kan krijgen (dan heb het over 1/3 van de prijs).
De verbetering is me de nieuwprijs van die pups niet waard.

telecastermaster
4 oktober 2004, 16:11
Ik vond ze eigenlijk niet zo heel duur: € 123 voor een setje (van 2 dus).

guvnor
4 oktober 2004, 16:18
Ik vond ze eigenlijk niet zo heel duur: € 123 voor een setje (van 2 dus).

da's te doen... Een setje voor een Strat doet in Arnhem 220 euro nieuw.
Dat geef ik er dus nooit voor uit. Heb voor mijn setje 115 uitgegeven en die waren zo goed als nieuw (hadden in een gitaar gezeten voor een test). Ook dat bedrag vind ik voor die pups aan de hoge kant...

Ash ketchum
5 oktober 2004, 11:36
hhmm, laat maar horen als ze erop zitten, nadat ik SD alnico II in me tele had gezet was dat ook een enorme vooruitgang

treblemaster
5 oktober 2004, 15:22
Ik ben ook benieuwd hoe het klinkt!
Ik heb ook wel eens met het idee gespeeld om m'n elementen te vervangen door texas specials.

Maar ik ben toch bang dat lo-fi/trashy geluid kwijt te raken wat ik nu heb (met het brug element).

telecastermaster
6 oktober 2004, 10:20
Oke, hier is mijn eerste indruk. Ik heb ze gisteravond gemonteerd. Omdat ik pas om 11 uur ’s avonds klaar was heb ik ze alleen kunnen beluisteren via mijn koptelefoonversterker: een Korg PX3 Pandora en Hughes en Kettner Tubeman (vooral cleane settings met alleen reverb).

Gitaar: Fender Pink Paisley telecaster (Japan)

Referentie: Van Zandt vintage set en Harmonic Design Vintage Plus set (in mijn andere teles)

Het hals element van die Texas special is absoluut een winaar! De Texas specials hebben idd (veel) meer output. De sound is warm, rond en vet. Midden zonder modderig te klinken met veel sustain. De sound is in 1 woord: SRV; denk: “Tin Pan Alley” / “Little Wing”. Fantastisch. De mooie geluiden bleven maar komen, zelfs door mijn relatief eenvoudige Korg Pandora en met 0.009 snaren. Kortom een killer pickup.

Het brug element is ook een heel goed element. Er geldt zo’n beetje het zelfde als voor het hals element: warm, meer midden, meer output etc. Maar hierbij mistte ik al snel iets. Het brug element heeft minder treble. Niet dat er geen treble is, maar ik mistte al snel het rauwe, brutale typische telecaster brugelement-geluid, de vertrouwde icepick-sound zeg maar (van o.a. mijn Harmonic Design), die treble heeft zonder schel te zijn. (@Jeroen: Een goeie tele klinkt NIET schel.) Ik moet hier nog wat verder mee experimenteren o.a. met distortion en op oefenruimte volume. Ik kan me voorstellen dat dit elementen wel lekker voor distortion is en net een wat vuiler randje aan je geluid geeft door de wat hogere output. Maar ik heb (na 1 ˝ uur spelen) al zo’n flauw vermoeden dat ik die Harmonic Design terug ga zetten in de brugpositie. Ik hoop dat de balans tussen de 2 elementen dan kwa output niet al te verschillend is.
Mijn inschatting is dat dit wellicht niet het ideale element is voor iemand die zich treblemaster noemt. :wink: . Het hals element is in ieder geval een blijver (en was ook de reden om deze set aan te schaffen).

De middenstand klinkt ook erg goed moet ik zeggen. (maar die gebruik zo goed als nooit :razz: ). In ieder geval volkomen stil.

Vanavond maar weer verder spelen met mijn nieuwe aanwinst. :)

peter

Dweezman
6 oktober 2004, 10:42
dunne snaren gebruik jij, dude! :wink:

dejohan
6 oktober 2004, 11:07
Texas Special Tele elementen zijn idd hemels voor distortion. Een vriend van mij heeft zo'n setje in een goedkoop telecasterkopietje van 100€ gestoken, en die plank scheurt nu hemels...

treblemaster
6 oktober 2004, 13:49
Het brug element is ook een heel goed element. Er geldt zo’n beetje het zelfde als voor het hals element: warm, meer midden, meer output etc. Maar hierbij mistte ik al snel iets. Het brug element heeft minder treble. Niet dat er geen treble is, maar ik mistte al snel het rauwe, brutale typische telecaster brugelement-geluid, de vertrouwde icepick-sound zeg maar (van o.a. mijn Harmonic Design), die treble heeft zonder schel te zijn. (@Jeroen: Een goeie tele klinkt NIET schel.)

Hmm, daar was ik al een beetje bang voor. Niet iets wat ik zoek ben ik bang. Welke Harmonic Design heb je als ik vragen mag?

In mijn telecaster (MIJ 50's RI) zitten gewoon de fabrieks elementen (weet niet welke dat zijn). Ik weet wel dat er een stuk metaal onder het brug element zit, wat schijnt bij te dragen aan dat rauwe, brutale telecaster geluid. Op zich ben ik erg tevreden met m'n geluid, maar soms bekruipt me het gevoel dat het misschien nog "mooier" kan worden door andere elementen te gebruiken (zal wel psychisch zijn ;))

telecastermaster
6 oktober 2004, 15:54
Op zich ben ik erg tevreden met m'n geluid, maar soms bekruipt me het gevoel dat het misschien nog "mooier" kan worden door andere elementen te gebruiken (zal wel psychisch zijn ;))

Ja, dat is psychisch. Het gras is altijd groener aan de overkant. Hoewel..... sommige pickups zijn ook wel nog beter. Anyway, Harmonic Design is een kleine bouwer uit de VS. Ik heb er ooit via ebay een setje "Vintage Plus" van aangeschaft voor ik meen $65 per stuk. Maar ik kan je ook die Van Zandt pickup erg aanraden.

Het is volgens mij allemaal een kwestie van gewoon proberen. :-? :-D :-D

telecastermaster
6 oktober 2004, 15:58
Het schiet me trouwens opeens te binnen dat ik nog ergens een Fender '52 reissue brugelement moet hebben liggen. :) :) Vanavond eens ff zoeken.

Rutger
6 oktober 2004, 16:23
Tele-master, hoe zijn de Texas Specials in vergelijking met de Van Zandts? k Zat erover te denken VZ te kopen maar je maakt me wel nieuwsgierig naar de Specials! :)

telecastermaster
6 oktober 2004, 16:48
Ha Rutger,

Ik vind beide erg goed. Het hangt er denk ik vanaf wat je voor geluid wilt. Wil je HET traditionele telecaster geluid (dwz, '52 reissue geluid) => ga voor die Van Zandts. Ik zag dat ze o.a. bij Rockinger in Duitsland online te koop zijn. http://www.rockinger.de/cgi-bin/titlesearch.pl?fs=true&np=11&in=%25&at=GUITAR%20PICKUPS

Wil je een iets vetter geluid (= iets minder traditioneel, iets meer richting SRV-sound) => Texas Specials.

Als je 1 tele hebt zou ik voor de VZ's gaan. Die zullen je niet teleurstellen. (Ik heb ze gelukkig beide :) ).

ieme
6 oktober 2004, 17:53
ik heb ze in mn strat, 2 tex specials en 1 pearly gates hum

Rutger
6 oktober 2004, 23:37
thanx,

Van Zandt it will be...

telecastermaster
7 oktober 2004, 09:57
goeie keuze!! :)

Swoon
7 oktober 2004, 10:05
Ha Rutger,

Ik vind beide erg goed. Het hangt er denk ik vanaf wat je voor geluid wilt. Wil je HET traditionele telecaster geluid (dwz, '52 reissue geluid) => ga voor die Van Zandts. Ik zag dat ze o.a. bij Rockinger in Duitsland online te koop zijn. http://www.rockinger.de/cgi-bin/titlesearch.pl?fs=true&np=11&in=%25&at=GUITAR%20PICKUPS

Wil je een iets vetter geluid (= iets minder traditioneel, iets meer richting SRV-sound) => Texas Specials.

Als je 1 tele hebt zou ik voor de VZ's gaan. Die zullen je niet teleurstellen. (Ik heb ze gelukkig beide :) ).

Ik heb zelf ook de Van Zandt's in een MIJ Tele... Ben er heeeeel blij mee.
Kunnen imo zelfs nog vrij vet klinken met een mooie overdrive.

Swoon

telecastermaster
7 oktober 2004, 10:26
Kunnen imo zelfs nog vrij vet klinken met een mooie overdrive.

Swoon

+1

Helemaal mee eens. :)

Rutger
7 oktober 2004, 13:01
echt mooi, ik spreek de laatste tijd allemaal tele-spelers die er VZ's in gezet hebben. k heb ze ook in mn Strat en ze zijn weergaloos! :)

Swoon
7 oktober 2004, 18:12
Kunnen imo zelfs nog vrij vet klinken met een mooie overdrive.

Swoon

+1

Helemaal mee eens. :)

Kan wel niet vergelijken met de originele pickups.. deze zaten er al in als ik ze kocht.

Geen seconde getwijfeld en ze laten steken :D