PDA

View Full Version : Dweezman's pedalboard



Dweezman
4 oktober 2004, 10:27
zie hier het bouwplan voor mijn pedalboard. Op- en aanmerkingen zijn welkom! ('t kan nu nog!)

http://members.home.nl/d.a.kuipers/pics/my%20gear/pedalboard.jpg


De verhoudingen kloppen op de tekening niet helemaal, maar zoiets moet het worden. De maten zijn overigens de binnenmaten. weet nog niet welk materiaal ik zal gebruiken. MDF dacht ik.

Bluesbreaker
4 oktober 2004, 10:38
ziet er wel strak uit, over zoiets zit ik ook te denken

maar die tweede tekening is me niet helemaal duidelijk

Dweezman
4 oktober 2004, 11:10
ís ook niet duidelijk :wink:

Dat is het verdieping-gedeelte, van voren gezien. Er blijft dus ruimte aan de boven- en onderkant voor snoeren etc.

edit: zo beter?

Mitch
4 oktober 2004, 13:25
Heb je goed opgemeten hoe breed je pedalen in werkelijkheid zijn, dus ALLE kabels aangesloten (dus ook genoeg ruimte voor de kabel van je gitaar en de kabel naar de amp), adapter, daisy chain....
Je zal de eerste niet zijn die merkt dat het toch nét even anders uitkomt als die ene kabel ook zit aangesloten :-?

Dweezman
4 oktober 2004, 13:36
Dat heb ik idd zo goed mogelijk geprobeerd op te meten, en vervolgens ruime marges genomen. Maar je kunt altijd iets over het hoofd zien. Mn gitaar plug ik rechts in, in de wah. Daar zal ik een haakse plug op mn kabel moeten zetten, anders past het daar niet. Hoe de kabel aan het einde eruit komt (links) weet ik niet... Heb gedacht aan een gat in de kist, maar da's ook niet alles.

jaywalker
4 oktober 2004, 14:06
wat komt er allemaal op te staan dan?

Dweezman
4 oktober 2004, 14:25
ehm.

rechtervak:
jh-1 wah (tb-mod)
boss volume pedaal

level1:
korg dt-10 tuner
boss ds-1
boss ge-7
(vrije plaats) (compressor?)

level2 (loop):
voodoolab analog chorus
ibanez de-7
sherlock tremit
(vrije plaats) (phaser?)

vak achterin: voeding, stekkerdoos, bij vervoer: footswitch Koch Multitone, kabels, slide-ijzer, losse rommel :wink:

zoiets. (Zie ook nieuwe pic bovenin)

Speeddemon
4 oktober 2004, 14:26
Heb gedacht aan een gat in de kist, maar da's ook niet alles.
juist wel.
Dat wil ik ook gaan doen als m'n pedalboard klaar is. (wat qua maten wel op de jouwe lijkt. 70x45 (of 40) x 15cm (buitenmaten).
Van die Neutrik jack inputs met zo'n rood lipje, zodat de plug verankerd is!

idd MDF of meranti, 8 of 9mm.

Dweezman
4 oktober 2004, 14:38
ik wilde buitenom maar 12mm doen, het binnenwerk 8mm. Zal wel niet te huffen worden, maar goed.

Uchison
4 oktober 2004, 16:32
Ik zal binnenkort een foto van mijn board op doen.
Ik bengeen voorstander van een flightcase waarbij je de deksel van afhaalt en voila. Ik heb juist gekozen voor een 'losse' plank met pedalen in een flightcase.
Dat is handiger vind ik zelf.
Kom er ltr op terug. :)

Dweezman
4 oktober 2004, 16:40
okay, ben benieuwd!

Bluesbreaker
4 oktober 2004, 16:42
ik ook, ik ben er trouwens wel achter dat je alleen aan de bekabeling al een kapitaal kwijt bent

Dweezman
4 oktober 2004, 16:45
die heb ik al! En kan idd erg duur worden. Via marktplaats van iemand gekocht die z'n pedalboard in losse onderdelen verkocht. Dat scheelde behoorlijk in de prijs. :dance:

Bluesbreaker
4 oktober 2004, 17:04
mazzelaar, ik heb mijn pedalen nog niet eens :)

Dweezman
4 oktober 2004, 17:59
au! Helemaal niet één? Of heb je van die boutique wensen?

Bluesbreaker
4 oktober 2004, 18:09
au! Helemaal niet één? Of heb je van die boutique wensen?

well, ik heb nu een dunlop 535q wah, maar die gaat weg

daarvoor in de plaats komt dan een Teese RMC2
verder een J. Everman Fuzzdrive
waarschijnlijk een Barber ltd
een korg dt-10
ernie ball volume pedaal
een nog nader te bepalen phaser en chorus

en dan heb ik nog net genoeg geld over voor mijn pedalboard denk ik

Tupelo
4 oktober 2004, 19:50
Ik heb nog wel een phaser en een leuke chorus (digital dimension) in de aanbieding wil ze alleen verkopen inclusief distorion & delaypedaal............

vinni
4 oktober 2004, 19:58
Ik weet niet van wat voor materiaal je het gaat maken...
Maar als je flink op de wah gaat staan kan het board doorzakken.

Ik heb trespa gebruikt als plaatmateriaal met onder de effecten blokjes zodat het niet doorzakt. Voorts heb ik het ook zo gemaakt dat ik redelijk gemakkelijk onder de plaat kan....daar zitten een PedalPower II, een ENGL Z-11 en een Axess-Electronics GRX-4 looper....gebruik zelf Georg L bekabeling....hou ook rekening met het kunnen in- en uitpluggen van de jacks aan de zijkanten van de effecten.
Als je ze opmeet met de jacks erin en de effecten dan iets uit elkaar plaats zal dat niet voldoende zijn. Dan moet je het effect telkens loshalen om de jack eruit/erin te doen.

Heb mijn board aangesloten met Powercons, midi over ZLR en vergrendelbare jacks.....alles in een soort snake...

Groet,
Vinni

Dweezman
5 oktober 2004, 09:02
12mm mdf voor de kist, denk ik. Dat een pedaaltje af en toe los moet kunnen had ik idd niet aangedacht. Voor 6 pedalen is er zowiese ruimte te over. Verder ga ik velcro gebruiken voor de pedalen, dus een beetje flexibel zal het wel worden. Mag ook wel ivm gas-aanvallen.

jaywalker
5 oktober 2004, 15:30
Mdf is rommel!. Het is zwaar en gaat zo kapot. Ik werk wekelijks met dit materiaal (ik zaag bij de karwei). Dit spul trap je snel kapot en gaat er lelijk uitzien.

Trespa is duur, maar wel stevig voor bijvoorbeeld een 2e niveau.

Buitenkant van 8mm multiplex is voldoende. Handig is het om de kist te verstevigen met metaalstrips aan de buiten kant.

Dweezman
5 oktober 2004, 16:59
een kenner! Thanx!

Dweezman
22 november 2004, 11:05
Hij is klaar!

Nu het leukste moment, alles indelen etc.
Duurde even, maar dan heb je ook wat!

BramVersteeg
22 november 2004, 11:06
Show us the pics! :razz:

Dweezman
22 november 2004, 11:09
zit nu op mn werk...
(met kleine oogjes, gisternacht na een gig eerst met montagekit de velcro bevestigd)


Zal de foto's morgen ofzo zeker plaatsen!

Dweezman is zo blij als een kind...

Antoon
22 november 2004, 12:25
Opmerking: Je zegt het eigenlijk zelf al, je pedalboard wordt waarschijnlijk loeizwaar. Dat is een niet mis te verstaan nadeel als je met de fiets naar de repetitie moet. Mijn vorige pedalboard was ook zo'n 80 x 50 cm (vol met knipperende lampjes, de definitieve oplossing dacht ik toen..) en vervoerde ik met een daarvoor gekochte keyboard gigbag. Het ding was echter zo zwaar en onhandig geworden dat ik het bij optredens welgeteld 2 keer gebruikt heb en alleen de eerste keer naar de repetitie meegenomen heb. Toen in tweeen gezaagd en alleen het absoluut noodzakelijke erop gemonteerd (voeding, stemmer, TS9, Vibe, rangemaster, looper en versterker selecter). De Wah zit er los bij omdat het onhandig is als je die op een board monteert. Andere TB effecten kun je er voor de gelegenheid nog altijd los voorzetten.

Maak het zo klein/compact mogelijk (wel erop letten dat je de pluggen nog in de kastjes kan doen), gebruik geen MDF (te zwaar en te zwak aan de randen) maar licht en sterk 8mm berken multiplex. Zorg dat er een lang netsnoer aanzit en let op het voorkomen van aardlussen.

Zeg niet dat niemand je gewaarschuwd heeft als je staks met een onhandelbare dinosaurus zit..

phx
22 november 2004, 12:37
Multiplex ipv mdf scheelt je ook een hoop kilo's. Bovendien is multiplex steviger (meerdere lagen, meer stevigheid) dan mdf en makkelijker te verfen.

Mijn case (multiplex) is makkelijk te tillen.

http://members.home.nl/ilovenoize/Images/Pedalboard/Topsideclosed.jpg

http://members.home.nl/ilovenoize/Images/Pedalboard/Openside.jpg

Afgewerkt met aluminium profielen (tegen stoten en vervoersschade)

P****Fred
22 november 2004, 15:18
@ vinni, jouw board zieter super uit!

heb je dat zelf gedaan? met die aansluitingen etc...?

kan je me es zeggen hoe hoog je pedalen eigenlijk staan vanop de grond gemeten?
ik ga namelijk ook een board (laten) maken

Ritch
22 november 2004, 22:18
phx,
ziet er zeer netjes uit :P dweezman,.. ben benieuwed naar je pix :D

Bluesbreaker
22 november 2004, 22:30
ik ook, ik heb ook mn voorlopige pedaatjescollectie compleet, maar nu geen geld meer over voor een pedalboard :D

jaywalker
22 november 2004, 23:38
yeah show us the pics bro

vinni
22 november 2004, 23:39
Dank je P****Fred,

Ja alles zelf gedaan.....
Overigens is het board nu niet meer in gebruik.
Maak wel vaker dingetjes om uit te proberen.....
Probeer het altijd zo bedrijfszeker te maken.
Nou dat lukt me de laatste 15 jaar aardig. Volgens mij al jaren
geen storingen meer gehad. Wat ik ook altijd probeer is om de bekabeling zo te leggen dat ze zo weinig mogelijk brom en ruis krijgt.
Een hele kunst. Moet natuurlijk ook zo kort mogelijk zijn die bekabeling met zo min mogelijk connectors er tussen.

Dus tip.....
Bedenk van te voren heeeeeel goed hoe je je board wilt bouwen.
Met name plaatsing van b.v. wah en schakelaars.....welke effecten gebruik je het meest?...die moeten zo makkelijk mogelijk te gebruiken zijn. Zo is op dat mooie effectboard van mij die Lehleswitch te dicht bij die Ground Control geplaatst. Als ik wil stemmen moet ik switch A op de Lehle indrukken. Soms sta ik dan met mn grote sloffen op de bankswitch van de Ground Control.

Maar dit alles gebruik ik nu niet meer.
Heb los voor mij liggen de Ground Control. Daarnaast een Peterson Strobostomp en dan een RMC Wizzard Wah. Er lopen twee active-5 midikabeltjes uit mijn rackje naar de pedalen. Een midikabel naar de midiout van de Ground Control. Zelf heb ik op de niet gebruikte midipins de voeding van de Ground Control gesoldeerd zodat ik slechts één kabel naar de GC heb. De andere midikabel komt op een klein metalenkastje uit met hierop twee 9V plugjes voor de Strobostomp en de Wah. Door de aangesloten midikabel lopen dus twee paren naar mijn rackje en is daar intern gekoppeld met een Pedalpower II.
Werkt zeer goed, zeer eenvoudig en zeer bedrijfszeker!
Heeft mij ook weer het nodige denkwerk gekost.

Groet en ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
Vinni

harrie-beton
23 november 2004, 00:25
als je weinig geld hebt kun je pre fab kisten kopen bij een bouwmarkt.


Mijn oude pedal board staat hier:

http://217.120.167.227/website1/gear/pedalen1992%20beempop.jpg

een oude kayboard koffer.


hb

Dweezman
23 november 2004, 09:57
Nog geen foto's, sorry. Gisteren wel mee geoefend, werkte prima. Alleen er gebeurde wel iets raars, wat ik nog steeds niet snap...

Na het spelen heb ik de stekker van de adapter uit het stopcontact getrokken, in geen van de pedalen zit een baterij: een aantal pedalen deden het nog! Zonder stroom. Een uurtje later weer gechecked, toen was alles uit.

Hoe kan dat!? :???:

DREAMMACHINE
23 november 2004, 10:21
.... :o heel weird....

Bluesbreaker
23 november 2004, 10:31
ik denk dat je met een wichelroede ook op die plek waar je pedalboard toen stond uit gaat komen :wink:

BramVersteeg
23 november 2004, 10:35
ledjes kunnen nog een paar seconden doorbranden voor ze helemaal uitgaan.

Jeee
23 november 2004, 10:45
Nog geen foto's, sorry. Gisteren wel mee geoefend, werkte prima. Alleen er gebeurde wel iets raars, wat ik nog steeds niet snap...

Na het spelen heb ik de stekker van de adapter uit het stopcontact getrokken, in geen van de pedalen zit een baterij: een aantal pedalen deden het nog! Zonder stroom. Een uurtje later weer gechecked, toen was alles uit.

Hoe kan dat!? :???:

Misschien zit er in die pedalen een condensator voor de led-jes?

Dweezman
23 november 2004, 11:00
waren echt een aantal minuten...

Dweezman
23 november 2004, 21:03
Okay!

dicht..

http://members.home.nl/d.a.kuipers/pics/my%20gear/case_closed.jpg

en open!

http://members.home.nl/d.a.kuipers/pics/my%20gear/case_open.jpg

Wormaap
23 november 2004, 21:17
Een flinke condensator kan je LEDjes nog wel een hele tijd door laten branden :) Dat heb ik in m'n (door een vriend) zelfgemaakte pedalenvoeding ook, zit'n joekel van'n LED in en'n joekel van'n condensator dus dat brandt nog minutenlang door :)

Pedalboard ziet er nice uit :D

Speeddemon
23 november 2004, 22:45
wtf is die Bosstone?

een slechte buffer als effect? :razz:

Dweezman
23 november 2004, 22:56
een fuzz. Mooie 'zingende' toon. Heeft met Boss weinig te maken!

BartL
23 november 2004, 23:17
Mooie case...maar wat een teringzooi daarbinnen in :-D

Dweezman
24 november 2004, 09:05
yeah. Al die losse snoertjes, e.d... Doordat een aantal fx in de loop hangen, komen er 4 gitaarkabels uit het board. Die liggen nu een beetje overal overheen. Weet niet hoe ik dat even beter kan krijgen.

BramVersteeg
24 november 2004, 11:13
Koop wat George L spul om zelf je kabels op maat te maken en timmer een stuk hout over het stroomblok heen. Ziet er al een stuk netter uit.

strattie
24 november 2004, 17:13
yeah. Al die losse snoertjes, e.d... Doordat een aantal fx in de loop hangen, komen er 4 gitaarkabels uit het board. Die liggen nu een beetje overal overheen. Weet niet hoe ik dat even beter kan krijgen.

je kan een snake om die 4 kabels doen.

oddman
24 november 2004, 18:17
looks nice en professioneel
maar idd nog plaatje over die kabels maakt het properder.

Hoe bevalt de tremit je?

Dweezman
24 november 2004, 21:58
m'n favoriet! Echt een tof dingetje. Enige nadeel vind ik dat de bruikbare sounds in een hele kleine range zitten. Maar de sound is echt heel mooi.