PDA

View Full Version : Stelling: band zonder bassist kan ook



Sjaak
4 oktober 2004, 10:24
Niet beledigend bedoelt tegenover bassisten, maar volgens mij kan een band best zonder bassist. Ik heb het hier dan over een wat progressievere punk/metal band. Bluess jazz bands kunnen natuurlijk niet zonder

Ik begin hierover omdat ik net (weder)begonnen ben met een band en aangezien we geen bassist konden krijgen wat ons lag hebben we besloten in het begin het te proberen zonder bassist. Bij noodzakelijke nummers word er wel bas gespeelt maar over het algemeen moeten we het doen met vervangend gitaarspel ed.

Iemand iets aan/op te merken? Meningen? Ervaringen? En weet iemand misschien een band die beroemd geworden is zonder bas?

Harry
4 oktober 2004, 10:43
the Shavers.



ik vind een bassist zeer noodzakelijk voor o.a. de dynamiek.

Mithrandir
4 oktober 2004, 11:03
Een bassist is niet per se nodig, maar iemand die de bas-partijen voor zijn rekening neemt mijns inziens wel. Op welk instrument dit dan gebeurd maakt niet uit, maar muziek klinkt gewoon beter als het complete spectrum van tonen gedekt word (laag, midden en hoog).

Een band met enkel gitaren klinkt wat mij betreft erg vlak en is op den duur volgens mij erg saai omdat ook de zang ongeveer binnen hetzelfde bereik valt.

Sjaak
4 oktober 2004, 11:24
Maar als je 1 van de gitaren zwaar zet, maar dan echt zwaar. En dan inderdaad meer bas denkt dan gitaar (als je begrijpt wat ik bedoel) dan zul je de bas niet snel missen denk ik

Mithrandir
4 oktober 2004, 11:33
Maar dan ga je dus feitelijk baspartijen spelen op een gitaar, met als nadeel dat het klinkt als een gitaar en met een gitarist die speelt als.......een gitarist.
Ik denk persoonlijk dat het nooit gaat klinken als een gedegen baspartij.

Sjaak
4 oktober 2004, 11:41
maar als noodoplossing?? Of misschien wel een permanente noodoplossing? Als je het goed doet dan moet er toch wat van te maken zijn of niet?

Mithrandir
4 oktober 2004, 11:54
Dat kun je natuurlijk alleen zelf beslissen. Als het spelen zonder bassist, maar met een gitarist die de baspartijen op zich neemt, bevalt, wie houd je dan tegen om het te doen. Ik denk alleen wel dat je goed luisteren naar hoe het klinkt en het eventueel op moet nemen om het later terug te luisteren.

MightyMike
4 oktober 2004, 12:09
Straks ga je nog beweren dat je muziek kunt maken zonder gitaren! :o

hoofd
4 oktober 2004, 12:31
Meshuggah zat op een gegeven moment ook zonder bassist, en toen is de gitarist maar 8-snarige gitaren gaan bespelen voor het lage geluid...
Het kan wel, maar i.m.o. is een band completer met een basgitaar (of een goed basgeluid).

Mithrandir
4 oktober 2004, 12:39
Straks ga je nog beweren dat je muziek kunt maken zonder gitaren! :o
Dit is een grapje toch? Ik luister graag naar muziek zonder gitaren eigenlijk.

hoofd
4 oktober 2004, 12:53
same here....eigenlijk kan je er in een band eerder de gewone gitaar eruit laten i.p.v. de basgitaar wat mij betreft.

Ronald
4 oktober 2004, 13:10
ik kan me simpelweg geen band voorstellen zonder bassist. in mijn ogen is het gewoon noodzakelijk hoor.

MightyMike
4 oktober 2004, 13:47
Dit is een grapje toch? Ik luister graag naar muziek zonder gitaren eigenlijk.

:o <- kijk naar de sarcastische uitdrukking op het gezicht van deze meneer... :)

Mithrandir
4 oktober 2004, 13:50
Dan vind ik deze " :roll: " passender :D

andy
4 oktober 2004, 14:28
In de begindagen van onze band, konden we geen bassist vinden. Toen hebben we zeker twee jaar gespeeld zonder bassist. De andere gitarist gebruikte trouwens wel een octaver voor extra laag geluid. :wink:

ozzy
4 oktober 2004, 16:49
The Doors hebben ook zonder basgitarist gespeeld.
Heb hem nooit gemist eigenlijk. :-D

The Mule
4 oktober 2004, 17:04
The Doors hebben ook zonder basgitarist gespeeld.
Heb hem nooit gemist eigenlijk. :-D

Live wel, maar op plaat hadden ze er voor veel nummers gewoon een bassist bij. Ik vind het essentieel... 8-)

THW
4 oktober 2004, 17:16
Ik vind de bassist er altijd wel bijhoren
Soms heb je wel van die liedjes waarvan je denkt: Waarom speelt daar een bassist je hoort em toch niet.

Maar 1 ding is zeker:
http://www.personal.psu.edu/users/g/j/gjg150/Pictures/PSUoffroad/logo/Flea.gif
Flea ruleerd!

Wicked Willy
4 oktober 2004, 18:52
Ik speel in een band met 2 toetsenisten....geen bassist...zij spelen de bas en soms vul ik zelf het laag ook aan met bijvoorbeeld een octaver.
Maar een dikke vette Mini Moog kan een basgitaar makkelijk vervangen

Maiden Michiel
4 oktober 2004, 19:09
Niet beledigend bedoelt tegenover bassisten, maar volgens mij kan een band best zonder bassist. Ik heb het hier dan over een wat progressievere punk/metal band. Bluess jazz bands kunnen natuurlijk niet zonder

Ik begin hierover omdat ik net (weder)begonnen ben met een band en aangezien we geen bassist konden krijgen wat ons lag hebben we besloten in het begin het te proberen zonder bassist. Bij noodzakelijke nummers word er wel bas gespeelt maar over het algemeen moeten we het doen met vervangend gitaarspel ed.

Iemand iets aan/op te merken? Meningen? Ervaringen? En weet iemand misschien een band die beroemd geworden is zonder bas?

Extreme metal kan niet zonder. Je mist alle druk.
Ik ben van mening dat een bassist ook gewoon nodig is.
Ik zou in ieder geval niet zonder willen optreden.

Toffe gozer
4 oktober 2004, 19:27
Een bassist is voor mij echt noodzakelijk voor een goede sound. Ik heb een cd van Jeff Beck genaamd" there and back" en op die cd dacht Jeff Beck ook dat ie zonder bassist ook wel een goede sound neer kon zetten.
De keyboardspeler zou de bas erwel bij doen met zijn keyboard.

Met als resultaat een ongelofelijke dun geluidje wat werkelijk nergens naar klonk. Voor mij is een basgitaar net zo belangrijk als de andere instrumenten.

wietse
4 oktober 2004, 20:13
Extreme metal kan niet zonder. Je mist alle druk.
Ik ben van mening dat een bassist ook gewoon nodig is.
Ik zou in ieder geval niet zonder willen optreden.

ken wel een oude speedmetal band die op hun eerste album ook geen bassist hadden Accuser is dat , een fantastische plaat zonder bassist.

Harald
4 oktober 2004, 20:37
Heb Jeff Beck met Terry Bozzio op drums en Tony Hymas op toetsen live horen spelen. Ging prima, sterker nog, had het idee dat ze zonder Tony Hymas ook een prima avondje rock hadden kunnen neerzetten.

En inderdaad de Doors waren live ook goed te doen.

The_RockeR13
5 oktober 2004, 15:29
Ik vind de bassist er altijd wel bijhoren
Soms heb je wel van die liedjes waarvan je denkt: Waarom speelt daar een bassist je hoort em toch niet.

Maar 1 ding is zeker:
http://www.personal.psu.edu/users/g/j/gjg150/Pictures/PSUoffroad/logo/Flea.gif
Flea ruleerd!

+1 8-)

pimmetje
5 oktober 2004, 15:37
Wij spelen nu al een tijdje zonder bassist... ouwe blues. Het is dan dus zang/gitaar + mondharmonika + drums. Sommige nummers verruil ik de gitaar voor een basgitaar.

Zonder bas kan prima, maar dan moet je de gitaar ook heel basic houden en 99% als ritme-instrument zien (wat niet betekent dat je constant 'tzelfde greepje maar wat aan zit te slaan :D). Vooral als er drums bij zit, ben je als gitarist dan al snel gedwongen je spel deels als surrogaat-bassist neer te zetten. Vooral die kick houdt je dan al snel gevangen.

Als de drum er ff niet is en het dus alleen gitaar, zang en mondharmonika is, dan heb je als gitarist juist weer wat meer vrijheid om soms wat meer solo-achtige dingetjes tussen het ritme-werk door te gooien.

Maar het is wel HEEEEEEL anders dan lekker in een vette baslijn leunen en er ff goed op los scheuren :D.

Ronald
5 oktober 2004, 17:11
ik vind dat je net zo goed de stelling kan nemen , een band zonder drummer kan ook. gewoon een drummachine in de plaats zetten :-?

Shaggy
6 oktober 2004, 12:20
Ik denk dat het aan de genre ligt. Ik weet dat scenes als r&b, funk, jazz en rock etc absoluut niet onder bas kan spelen omdat de de drums en de bas de basis vormt :)

mijn conclusie : een band kan NIET zonder bassist, sterker => een band kan WEL ZONDER gitarist spelen :lol: .. das echt waar (ook dit is weer afhankelijk van van de genre)

Luc-O
6 oktober 2004, 13:19
Soms heb je wel van die liedjes waarvan je denkt: Waarom speelt daar een bassist je hoort em toch niet.

Je hoort een bassist pas als hij er NIET is!!!!!!

Ronald
6 oktober 2004, 18:50
lol daar zit inderdaad wat in ja :)

treblemaster
7 oktober 2004, 18:25
Ik ken genoeg garage rock 'n roll bands die geen bassisit hebben en waarbij ik de bassist ook niet mis (bijv. Oblivians). Gewoon 1 gitaar met een zwaar fuzz geluid en 1 met veel treble.

Funkblaster
7 oktober 2004, 22:41
the white stripes hebben ook geen bassist, op de cd mis ik het niet, maar live klinkt het niet bij hun vind ik

Marc Oblivian
8 oktober 2004, 16:25
Niet beledigend bedoelt tegenover bassisten, maar volgens mij kan een band best zonder bassist. Ik heb het hier dan over een wat progressievere punk/metal band. Bluess jazz bands kunnen natuurlijk niet zonder

Ik begin hierover omdat ik net (weder)begonnen ben met een band en aangezien we geen bassist konden krijgen wat ons lag hebben we besloten in het begin het te proberen zonder bassist. Bij noodzakelijke nummers word er wel bas gespeelt maar over het algemeen moeten we het doen met vervangend gitaarspel ed.

Iemand iets aan/op te merken? Meningen? Ervaringen? En weet iemand misschien een band die beroemd geworden is zonder bas?


kan best hoor, maar het hangt zeer nauw samen met de soort muziek.
Voorbeelden: Oblivians, Pussy Galore, Reigning Sound, Jon Spencer Blues Explosion (geloof ik), White Stripes, Digger & the Pussycat.
Maar goed....die zijn bijna allemaal niet echt beroemd :-D
Je komt toch een beetje in de garagerock-hoek 8-)
And I just love it!!!!!! :razz:

dejohan
8 oktober 2004, 16:26
Een bassist is niet per se nodig, maar iemand die de bas-partijen voor zijn rekening neemt mijns inziens wel. Op welk instrument dit dan gebeurd maakt niet uit, maar muziek klinkt gewoon beter als het complete spectrum van tonen gedekt word (laag, midden en hoog).


+1

dejohan
8 oktober 2004, 16:29
The Doors hebben ook zonder basgitarist gespeeld.
Heb hem nooit gemist eigenlijk. :-D

Live wel, maar op plaat hadden ze er voor veel nummers gewoon een bassist bij. Ik vind het essentieel... 8-)

Die keyboardspeler speelde op twee klavieren, één voor de gewone riedeltjes, en 1 voor de lage tonen. Die laatste klonk wel heel hard als een basgitaar. Op de live cd's hoor je dat duidelijk: dat is net een echte basgitaar. Daarom ben ik niet zeker of ze in de studio een echte bas gebruikten.

dejohan
8 oktober 2004, 16:32
the white stripes hebben ook geen bassist, op de cd mis ik het niet, maar live klinkt het niet bij hun vind ik

Nee, live klinken ze zoiezo langs geen meter.

The Mule
9 oktober 2004, 09:49
The Doors hebben ook zonder basgitarist gespeeld.
Heb hem nooit gemist eigenlijk. :-D

Live wel, maar op plaat hadden ze er voor veel nummers gewoon een bassist bij. Ik vind het essentieel... 8-)

Die keyboardspeler speelde op twee klavieren, één voor de gewone riedeltjes, en 1 voor de lage tonen. Die laatste klonk wel heel hard als een basgitaar. Op de live cd's hoor je dat duidelijk: dat is net een echte basgitaar. Daarom ben ik niet zeker of ze in de studio een echte bas gebruikten.

Ik wel, ik heb de laatste dubbele verzamelaar gekocht (Legacy, met unreleased studioversie van Celebration of the Lizard) waaruit blijkt (liner notes) dat er in de studio regelmatig een electrische of acoustische bas bij gehaald werd... :)

Fvddungen
9 oktober 2004, 11:45
Straks ga je nog beweren dat je muziek kunt maken zonder gitaren! :o
Dit is een grapje toch? Ik luister graag naar muziek zonder gitaren eigenlijk.
Depeche Mode??

Toffe gozer
6 november 2004, 12:19
Muziek zonder een basgitaar is hetzelfde als seks zonder een vrouw, het kan wel, maar lekker zal het nooit zijn.

THW
6 november 2004, 15:37
Het licht denk ik aan de muziek of je een Bassist nodig heb
Zelf heb ik liever gewoon een bass erin, als je met een gitaar de bass voor je rekening gaat nemen klinkt het heel anders dan een bas

basswasp
11 november 2004, 12:54
Muziek zonder bas kan, de voorbeelden zijn er :)

Ga alleen niet zeggen dat je zonder bassist kunt, om vervolgens te gaan detunen, bas erbij te draaien, een basversterker te gebruiken, octavers aan te sluiten of een keyboard te gebruiken. Dan geef je al aan dat er iets mist in je bandgeluid...

Ik heb me wel vermaakt bij de WhiteStripes op Lowlands trouwens...

The Mule
14 november 2004, 09:38
Rammelrock of neopunk kan misschien wel zonder bas, maar de stelling was toch dat MUZIEK best zonder basgitaar kan? :wink:

ozzy
14 november 2004, 19:28
Rammelrock of neopunk kan misschien wel zonder bas, maar de stelling was toch dat MUZIEK best zonder basgitaar kan? :wink:

Moet de bassist altijd op een basgitaar spelen dan? :wink:

gorgasm
18 november 2004, 15:07
speel ook in een groepje(beginnend) deathmetal, dus heb ik niet echt een bassist nodig denk je. maar opzettelijk steek ik in elk nr een stuk bas alleen, de bas wordt onterecht gedegradeerd tot "erbijhoren" veel bassisten hoor je niet en staan er maar als podiumvulling.als die groepen dan es een basstuk erinsteken valt er zo een enorm gat...
mijn bassist upgrade van amp en gaat +/- even luid spelen als ik
veel bassisten kunnen dan ook niet echt iets in mijn ogen, maar bas is moeilijker dan gitaar, snaren zijn dikker, moeilijker een goeie toon uit te krijgen enz. probeer maar es een arpeggio op een bas!!
en waarom zijn er zo weinig 6string basgitaren...
bas geeft idd aleen maar ritme aan, maar er kan evenveel als gitaar mee gedaan worden.
een bassist die de pannen van het dak speelt krijgt zeker mijn aandacht!!

StefMan
25 december 2004, 01:26
Straks ga je nog beweren dat je muziek kunt maken zonder gitaren! :o

Ik zat eraan te denken om een band te beginnen met 2 bassisten, een synth/keyboard en drums, oh ja en zang...geen gitaren...gitaristen zijn meestal irritante ego trippers: "oh kijk mijn solos...wat ben ik goed bla bla bla...oh de rest moet ook nog te horen zijn? NEE IK BEN GITARIST!!!"

Hmm...was dit echt slim om te zeggen op GITAARNET? :lol:

kokteejl
31 december 2004, 19:10
eagles of death metal speelt meestal ook zonder bass - hij maakt idem gebruik van zo'n vette fuzz denk ek..
Als je naast gewone rock ook luisterd naar duo bands bestaande uit vocals en een akoustische gitaar...njah das ongeveer hetzelfde vindek

paul15
14 januari 2005, 23:29
the white stripes hebben ook geen bassist, op de cd mis ik het niet, maar live klinkt het niet bij hun vind ik

Nee, live klinken ze zoiezo langs geen meter.

Ik had White Blood Cells gedownload, ik vond hem wel vet klinken dus heb ik hem gekocht. Ga ik die cd luisteren klinkt ineens heel anders (minder). Blijkt dat een of andere gast ooit eens baspartijen op white blood cells heeft ingespeeld (die versie had ik dus gedownload). Het verschil was duidelijk hoorbaar en ik vond het origineel minder klinken dan die met toegevoegde bas. Er viel een soort 'leegte' in het origineel.