PDA

View Full Version : suggesties? mn gitaar is dood



Nimrod
4 oktober 2004, 09:35
He iedereen, van de een op andere dag begaf mijn gitaar het, ben ermee weggeweest maar die meneer in de gitaar-winkel wist ook niet wat het zou kunnen zijn. De bedrading ziet er gewoon goed uit en de jack aansluiting is vervangen. heel vreemd allemaal, heeft er iemand hier ervaring mee en/of een suggestie van waar het probleem zou kunnen zitten?? Het gaat om een Ibanez RG270dx

Alvast bedankt!

JvD.
4 oktober 2004, 09:49
hmm.. aangezien het een ibanez is, kun je der van op aan dat na een jaar ofzo, je switch en je potmeters en je input kapot zijn, maar dat is waarschijnlijk al gekontroleerd ?

wat je kunt doen: koop een 9 volt betterij en een ledje. maak met draad een stroom kring. hou die tegen onder delen van je gitaar om te kijken of ze goed gesoldeerd zijn. geen licht is: slecht gesoldeerd/onderdeel kapot.
edit: ik hoop dat het duidelijk is

Anavrin
4 oktober 2004, 11:44
zo'n ingewikkeld circuit heeft die Ibanez niet toch?
Ik ben meer van het preventief alles vervangen (potmeters en switches) omdat die dingen toch maar een bepaalde tijd meegaan, en niet al te duur zijn. IK zou als ik jou was beginnen met de potmeters allemaal te vervangen (zijn max 3 euro per stuk), en als dat niet werkt, de switch (als het een 5-way is, dan kan die wel 20 euro zijn, dus probeer dat maar als laatste)...

MightyMike
4 oktober 2004, 12:05
ben ermee weggeweest maar die meneer in de gitaar-winkel wist ook niet wat het zou kunnen zijn.

:o :o :o

Eum... naar een andere gitaarwinkel gaan? :-?

Diedo
4 oktober 2004, 12:50
hmm.. aangezien het een ibanez is, kun je der van op aan dat na een jaar ofzo, je switch en je potmeters en je input kapot zijn, maar dat is waarschijnlijk al gekontroleerd ?

wat je kunt doen: koop een 9 volt betterij en een ledje. maak met draad een stroom kring. hou die tegen onder delen van je gitaar om te kijken of ze goed gesoldeerd zijn. geen licht is: slecht gesoldeerd/onderdeel kapot.
edit: ik hoop dat het duidelijk is

mocht je dat met een ledje willen doen, zet er dan een weerstand ( ±2kOhm) tussen, want anders rook je volgens mij dat ledje uit. bij een led moet je ook de + en de - goed aansluiten, want anders doet ie het niet....

kortom: neem een gewoon lampje :)

Thijssie
4 oktober 2004, 12:53
hmm.. aangezien het een ibanez is, kun je der van op aan dat na een jaar ofzo, je switch en je potmeters en je input kapot zijn, maar dat is waarschijnlijk al gekontroleerd ?


Wat een onzin zeg, mijn rg560 is al zeker 15 jaar oud en daar heb ik nog nooit wat aan hoeven te vervangen.....

guvnor
4 oktober 2004, 12:57
De bedrading ziet er goed uit? Wil dat zeggen dat de kleurtjes nog mooi zijn?

Kijken heeft geen zin. Meten is weten.

Zou ook graag de naam van die zaak willen weten. Dan zal ik er uit de buurt blijven.

telecastermaster
4 oktober 2004, 13:06
Ik heb ook ooit eens de bedrading van een Ibanez RG (van een vriend van mij, hoor) onderhanden genomen, ivm met geen output/losse contacten enzo. Wat een kutwerk was dat aangezien op het oog alles goed zat.. Toen ie het eindelijk weer deed kreeg ik 2 weken later van mijn vriend te horen dat ie het inmiddels weer niet meer deed. Mijn advies idd: alle bedrading, potmeters en schakelaars vervangen.

Lacrymosa
4 oktober 2004, 13:17
Het probleem is dat ibanez voor veel gitaren vrij apparte schakelaars gebruikt, die eigenlijk alleen te vervangen zijn door een multipole schakelaar, die toch snel richting 30 euro gaan, en je moet de hele schakeling opnieuw bedenken, heb ik al is moeten doen voor een vriend van me

CheerS!!

Nimrod
4 oktober 2004, 13:30
bedankt voor jullie reacties, ik zal even wat duidelijker zijn. Die gast in de winkel kon het niet vinden zonder het uitgebreid te onderzoeken, daar had ik dus weinig zin in aangezien ik kan gaan betalen voor de tijd dat hij eraan bezig is. Wat ik bedoelde met dat de bedrading er nog goed uit ziet is dat alles gewoon vast zit en een spontane kabelbreuk lijkt mij erg onwaarschijnlijk > de kleurtjes waren idd nog mooi :D >

Ook heb ik alles doorgemeten met een multimeter, maakte niet uit wat ik aanraakte, hij gaf een signaal. Wil ik alle draadjes afzonderlijk doormeten dan zal ik ze los moeten maken omdat alles in contact staat met elkaar dus daar had ik ook niet echt veel aan.

De potmeters zouden idd kapot kunnen zijn, ze kraakte al wel een tijdje. Ik zou niet weten wat het anders zou moeten zijn??? alles vervangen zoals telecastermaster aanraad??

Nimrod
4 oktober 2004, 13:31
bedankt voor jullie reacties, ik zal even wat duidelijker zijn. Die gast in de winkel kon het niet vinden zonder het uitgebreid te onderzoeken, daar had ik dus weinig zin in aangezien ik kan gaan betalen voor de tijd dat hij eraan bezig is. Wat ik bedoelde met dat de bedrading er nog goed uit ziet is dat alles gewoon vast zit en een spontane kabelbreuk lijkt mij erg onwaarschijnlijk > de kleurtjes waren idd nog mooi :D >

Ook heb ik alles doorgemeten met een multimeter, maakte niet uit wat ik aanraakte, hij gaf een signaal. Wil ik alle draadjes afzonderlijk doormeten dan zal ik ze los moeten maken omdat alles in contact staat met elkaar dus daar had ik ook niet echt veel aan.

De potmeters zouden idd kapot kunnen zijn, ze kraakte al wel een tijdje. Ik zou niet weten wat het anders zou moeten zijn??? alles vervangen zoals telecastermaster aanraad??

andoni
4 oktober 2004, 13:34
Misschien een dom voorstel, maar weet je zeker dat het niet je gitaarkabel is? Ik heb namelijk ook een keer liggen vloeken op mijn strat dat hij het niet meer deed, en toen nam ik een andere kabel en plots kreeg ik terug geluid.

telecastermaster
4 oktober 2004, 13:37
Je zou misschien eens kunnen beginnen met de elementen direct op de output aan te sluiten, en vervolgens (1 voor 1) de volume regeling en toonregeling aan kunnen sluiten?

MightyMike
4 oktober 2004, 13:41
Breng die gitaar gewoon binnen bij de winkel. Die 15 euro maken het verschil niet...

Of : neem een X-ray van de kabels en smeer die in met een radioactief isotoop waarna...

Waarom kiest iedereen altijd de moeilijkste oplossing eerst?

Nimrod
4 oktober 2004, 13:57
Mn kabel is het iig niet... had die gast in de winkel mooi voor lul gestaan! Waarom ik het nou zo vreemd vind is dat als ik ga meten met mn multimeter ik gewoon een signaal krijg als ik de ene pool op het draadje van een van de elementen houd en de ander op de jack-input...... elementen doormeten ofzo??

Alles 1 voor 1 aansluiten is een kutklus dus ik zou eerst willen weten wat er kapot is...

Swan
4 oktober 2004, 14:20
Alles 1 voor 1 aansluiten is een kutklus dus ik zou eerst willen weten wat er kapot is...

waarom denk je dat je alles 1 voor 1 aan zou moeten sluiten? om er dus achter te komen wat er kapot is :roll:

als ik jou was zou ik hem naar n goede gitaarbouwer brengen, die kan het heus wel fixen

joke
4 oktober 2004, 14:53
ik zou hem ook laten maken in een GOEIE gitaarshop.
als je er geen sjoege van hebt ,niet aan klooien want daar wordt ie zeker niet beter van!
succes....

Nimrod
4 oktober 2004, 15:13
Oke, ik weet genoeg... morgen dump ik hem bij de gitaarboer.

Ik weet er een waar ik wel goede ervaringen mee heb dus dat komt goed.

Iedereen bedankt :dance: