PDA

View Full Version : Buizen checken...



galguitarist
3 oktober 2004, 23:28
Beste forumleden,

Mijn versterker had vandaag kuren, door het spelen heen was steeds een soort schelle feedback te horen (dus feedback door het spelen heen). Lijkt me een microfonische buis (zo heet dat toch?)... Hoe kan je dit checken, dus achterhalen welke buis je moet vervangen?

Alvast bedank!

Negative K3 fan
4 oktober 2004, 10:35
is een voorversterker buis. Amp aanzetten, op goed volume (reverb ook open als je dat hebt), met een potloodje ofzo tegen de voorbuisjes tikken, bij allemaal zul je wel wat voor de speakers horen, maar als er een toon ontstaat die een beetje doorklinkt of anders dan de rest heb je je microfonische buis te pakken.

galguitarist
4 oktober 2004, 16:23
Bedank!

galguitarist
11 oktober 2004, 09:44
Ben er toch nog niet helemaal uit... Is het de bedoeling om bij het checken de versterker op standby te laten? En als hij gewoon aan moet blijven moet je je gitaar dan wel of niet inpluggen.

Ik heb tot nu toe gemerkt dat v1 het meeste geluid produceert maar niet anders dan de andere buizen. Ook heb ik eventjes de buis in v1 verwisseld met een andere buis (geloof die uit v3) en dit maakte geen verschil...

galguitarist
13 oktober 2004, 10:09
iemand?

pol
13 oktober 2004, 10:48
hoe oud zijn je voorversterker buizen al ? Als die al een paar jaar oud zijn kun je ze beter allemaal vervangen.

De feedback kan ook aan iets anders liggen natuurlijk, zijn je kabels en gitaar wel in orde ?

Al
14 oktober 2004, 02:22
Ben er toch nog niet helemaal uit... Is het de bedoeling om bij het checken de versterker op standby te laten? En als hij gewoon aan moet blijven moet je je gitaar dan wel of niet inpluggen.


Amp moet in bedrijf staan, niet op standby. Gitaar hoef je niet in te pluggen.

--> Zet de volumeregelaars redelijk ver open en de regelaars in je toonregeling minstens halfuit.

Al

galguitarist
15 oktober 2004, 10:35
Zal het dan nog maar eens bekijken. De buizen zijn trouwens nog vet nieuw (paar maand oud)...

Mitch
15 oktober 2004, 17:52
Dat zegt tegenwoordig niet veel. Er zijn zat merken die snel slechter worden qua klank of microfonisch. Maar inderdaad, klinkt als een microfonische buis. Tikken geeft niet altijd even duidelijk aan welke buis nou slecht is. Knal eerst die reverb eens open, als je dan meteen wat hoort weet je dat 't de reverb driver tube is.