PDA

View Full Version : Hoeveel vermogen ben je nodig om in een bandje te spelen??



gitaarhaantje
3 oktober 2004, 22:03
Ik zit nu net in een bandje en ik vraag mij af hoeveel vermogen je minimaal nodig bent om een beetje jezelf te kunnen horen.

Ik heb nu een line 6 spider 50 watt en ik heb het nog niet kunnen testen of dit voldoende is dus...
En als dit niet voldoende is wat adviseer je me dan??
Kan iemand mij helpen???


Gr gitaarhaantje

Negative K3 fan
3 oktober 2004, 22:08
vermogen (wattage) zegt een stuk minder dan je denkt over het volume dat eruit komt. ik weet niet hoe het met je spider zit en ik weet ook niet wat voor speakers erbij zitten en hoe hard jouw band altijd oefent. Bedenk vooral dat je voor een verdubbeling van volume tien keer zoveel vermogen nodig hebt. Dat betekent dat een 100 watt versterker niet twee keer zo hard gaat als een 50 watt versterker.

50 watt buizen is iig altijd genoeg voor een band, tenzij je supercleane clean sound wilt op hele hoge volumes, dan zou je misschien iets meer nodig kunnen hebben, maar anders is het overdreven.

als je spider niet hard genoeg gaat kun je ook overwegen gewoon een speakercab erbij te halen, dat blaast al een heel stuk meer.

Antoon
3 oktober 2004, 22:22
wattage van je versterker correleert logarithmisch met het gewicht van de stokken van de drummer :)
serieus, hoe hard die slaat bepaalt veel. Maar met die 50W versterker van jou moet je een heel eind kunnen komen. Ook kun je op veel versterkers een extension cab aansluiten dat je indien nodig nog een extra duw kan geven. Waar je vooral op moet letten is dat je je geluid (vooral laag, midden en hoog) goed afstelt. Je zal wel merken dat je in een bandje hele andere instellingen prefereert dan je thuis doet.

skabouter
3 oktober 2004, 22:43
in feite zou zo`n 50 watt trans bak best goed moeten zijn, in kleine zaaltjes trekt ie het wel, en in de grotere word ie toch doorversterkt (neem ik aan). oefenruimtes zijn vaak ook niet zo groot, moet wel kunnen.

maar het hangt idd erg van de drummer af, als je metal speelt, en die gasten altijd vrij hard beuken kom je er denk ik niet overheen. maar bij gewone rock, jazz, blues en alles moet het best kunnen.

goed afstellen ook belangrijk, wat meer mid in je sound dan gewoon zorgt ervoor dat je beter te horen bent

Quink
3 oktober 2004, 23:40
Ik zit nu net in een bandje en ik vraag mij af hoeveel vermogen je minimaal nodig bent om een beetje jezelf te kunnen horen.

Gr gitaarhaantje


:o :o

Ook Grrrrrrrrrrr

Negative K3 fan
4 oktober 2004, 10:35
Ik zit nu net in een bandje en ik vraag mij af hoeveel vermogen je minimaal nodig bent om een beetje jezelf te kunnen horen.

Gr gitaarhaantje


:o :o

Ook Grrrrrrrrrrr

ik moest me ook al inhouden/

Franc
4 oktober 2004, 13:23
Dat betekent dat een 100 watt versterker niet twee keer zo hard gaat dan een 50 watt versterker.


Als we zo gaan beginnen......2x zo hard ALS... ;)

Negative K3 fan
4 oktober 2004, 13:33
Dat betekent dat een 100 watt versterker niet twee keer zo hard gaat dan een 50 watt versterker.


Als we zo gaan beginnen......2x zo hard ALS... ;)

oeps, duidelijk de zin niet over gelezen.

Stitch
4 oktober 2004, 13:54
harder dan, even hard als

Jollert
4 oktober 2004, 14:09
Ik zit nu net in een bandje en ik vraag mij af hoeveel vermogen je minimaal nodig bent om een beetje jezelf te kunnen horen.

Gr gitaarhaantje


:o :o

Ook Grrrrrrrrrrr

Das nou de kracht van de Postbank Grrr :-?

gitaarhaantje
4 oktober 2004, 15:32
En als je van 1x 50 watt naar 2x60 watt gaat maakt dit nog uit???


Gitaarhaantje

Negative K3 fan
4 oktober 2004, 15:46
ja duh. 2x60 is samen 120, plus het feit dat je met stereo hele leuke dingen kunt doen wat betreft gitaren e nzo.

pol
4 oktober 2004, 15:53
hoe meer speakers je heb hoe luider je kunt spelen. En dan gaan sommige speakers nog luiders als andere, vintage 30's bv zijn luider dan de speakers in gewone marshall cabs.
en lampenversterkers zijn altijd luider dan solid-state's met hetzelfde vermogen. Een 100w jcm 2203 jcm800 in combinatie met een marshall vintage kast blaast boven elke drummer uit. Een 100 watt valvestate is al nauwelijks bruikbaar zonder p.a.
En zoals eerder gezegd, als je jezelf duidelijk wil horen, draai die mids open en draai niet te veel bas in je geluid.

dejohan
4 oktober 2004, 16:57
Onze bassist speelt op een 60 watt roland Cubeje (de ouwe), volume op 6 en die hoor je overal door. En wij spelen luide gitaarrock (gitaar: één 40 watt lampenbak en één 100 watt transistorbak). Op een andere bassamp die we probeerden (150 wat met een grote cab) konden we hem net horen. Er is dus veel verschil.

Toch zou ik aanraden om om te repeteren minstens 80 watt voor gitaar te gebruiken (als je een transistoramp gebruikt, bij lampen zou ik voor 40 watt gaan), en minstens 100 watt voor bass. Alles wat "iets harder dan gewone rock" gaat heeft zoiets toch nodig, vooral als de drummer enthousiast te werk gaat. En desnoods kan je je amp toch nog stiller zetten.
Ook live heb je dat nodig: in een leeg café kan je gehoord worden met een 50 watt amp, maar als het vol staat met pratende mensen kan je het toch vergeten om een 'wall of sound' te creëren.

BlackSun
4 oktober 2004, 17:02
Een 100 watt valvestate is al nauwelijks bruikbaar zonder p.a.


Bij optredens en repetitie gaat mijn marshall Vs 265 (=130 Watt) nooit met de volumeknop boven standje 3-4, en ik speel metal. Wat je daar beweerd is dus niet echt(lees: echt niet :razz: ) juist..

Bins
4 oktober 2004, 17:24
Inderdaad. Ik heb zelfs met een 50watt H&K transistorbakkie gerepeteerd, en die moest ik wel ver opendraaien, maar was toch goed hoorbaar (en onze drummer slaat hard!).

skabouter
4 oktober 2004, 20:21
En als je van 1x 50 watt naar 2x60 watt gaat maakt dit nog uit???
Gitaarhaantje


ja duh. 2x60 is samen 120, plus het feit dat je met stereo hele leuke dingen kunt doen wat betreft gitaren e nzo.

en net zei je nog dat 2x zoveel vermogen geen fuck uit maakt. en dan op mij zitten kankeren met je spelfouten, maar ondertussen..........

maar een stereo versterker geeft een breder geluid van mono, gaat daardoor niet persé harder, maar klinkt wel harder (door goede spreiding en meer speaker oppervlakte)

Baker
4 oktober 2004, 20:54
hoe meer speakers je heb hoe luider je kunt spelen.

= onzin


Een 100 watt valvestate is al nauwelijks bruikbaar zonder p.a.

=onzin

Onzin in 't kwadraat dus :D

Wicked Willy
4 oktober 2004, 21:05
Hangt volgens mij helemaal van de muziekstijl af. Maar ook van de samenstelling en het volume van je band.

Maar ik denk dat je het in een gemiddelde band het wel red met een 25 watt buizenbak.....krijg je die lekkere eindbuizen oversturing zonder echt keihard te gaan.

Speel zlf op een multiton 100......maar hij staat vrijwel altijd op 50 watt geschakeld....hard zat.

Speeddemon
4 oktober 2004, 21:40
En als je van 1x 50 watt naar 2x60 watt gaat maakt dit nog uit???
Gitaarhaantje


ja duh. 2x60 is samen 120, plus het feit dat je met stereo hele leuke dingen kunt doen wat betreft gitaren e nzo.

maar een stereo versterker geeft een breder geluid van mono, gaat daardoor niet persé harder, maar klinkt wel harder (door goede spreiding en meer speaker oppervlakte)

zodra je meer dan 1 speaker gebruikt, heb je ook nog te maken met 'koppeling', waardoor het volume technisch gezien met 6dB omhoog gaat (vergeleken met 1 speaker).

Mijn ervaring is:
60 watt of iets meer (transistor) is genoeg voor repeteren, kleine en middelgrote zalen. Qua buizen 30-40 watt.

Men heeft wel gelijk dat bij grote zalen de versterkers toch uitversterkt worden door de P.A., maar vergeet niet dat vaak grote zaal=groot podium.
M.a.w., je staat ook verder af van je eigen amp. En aangezien de meeste gitaristen er een hekel aan hebben om zichzelf via een floormonitor te horen, en liever de directe amp-push hebben, zul je dan
a) dicht bij je versterker moeten blijven
b) je versterker gewoon harder zetten.

En ja, ik weet dat b) veel weerstand zal oproepen bij je medebandleden (want de gitaren staan toch al te hard :lol: ), maar als je ooit op het podium van bijv. the Choice (grote zaal 013) hebt gestaan, weet je dat je toetsenist een kleine 20 meter (!!!) van je verwijderd is, dus die zal daar niet zo last van hebben.

Antoon
4 oktober 2004, 21:42
Vergeet niet dat de meeste buizenversterkers veel harder kunnen dan het aangegeven vermogen. Mijn '65 Marshall JTM100 zou 100W clean moeten zijn. Ik heb hem geklokt op meer dan 260W RMS (!) (helemaal overstuurd, 4xKT66, 600V anodespanning). Een transistorversterker wordt geacht nooit boven het opgegeven vermogen te gaan. Clippende eindtransistoren klinken niet zo leuk en mollen zeer snel je speakers (en je oren).

Rendement en oppervlak van de speakers is wel degelijk vaak bepalend voor de totale hoeveelheid geluidsenergie. 50W door een 4x12 kast klinkt stukken minder hard dan dezelfde 50W door twee 4x12s. Boven een bepaalde belasting is het rendement niet meer constant maar neemt zeer snel af.

skabouter
4 oktober 2004, 22:35
ach, dat wattage. allemaal gezeik. mijn jcm800 van 50 watt gaat volgens mij harder dan mijn Framus, van 100 watt. het is niet alleen hoe hard iets klinkt, het gaat erom hoe GOED iets hard klinkt. sommige zachte amps hoor je beter dan harde, omdat het geluid gewoon beter is.
daar moet je het meeste rekening mee houden.

michielv
5 oktober 2004, 11:49
Ik zit nu net in een bandje en ik vraag mij af hoeveel vermogen je minimaal nodig bent om een beetje jezelf te kunnen horen.


Ik heb nu een line 6 spider 50 watt en ik heb het nog niet kunnen testen of dit voldoende is dus...
En als dit niet voldoende is wat adviseer je me dan??
Kan iemand mij helpen???


Gr gitaarhaantje

mocht je jezelf niet goed kunnen horen komt dat vaak niet omdat je niet hard genoeg kunt. Ook de plaats van de speaker heeft invloed. Zet je versterker maar eens op een paar bierkratten: dat klinkt ineens een stuk harder. Verder kun je ook overwegen om een extra speaker cabinet aan te sluiten wat speciaal op jou gericht staat.

Voldoende vermogen om in een bandje te spelen: 20 - 25 watt RMS. In een kleine kroeg is dat voldoende, in een grote tent heb je meestal wel een PA die het zware werk voor je kan doen. Scheelt ook een hoop sleepwerk na afloop. Nog een voordeel: met een kleine versterker kun je lekker blazen zonder dat je de boel overhoop speelt. Met een grote versterker sta je snel te hard, moet dat ding zachter en dat klinkt niet zo lekker als vol open. Want een versterker klinkt natuurlijk maar op 1 stand echt lekker: one louder! Zeker een Marshall ;)

dejohan
5 oktober 2004, 12:56
Voldoende vermogen om in een bandje te spelen: 20 - 25 watt RMS

:o
Ik hoop dat je het dan over een buizenversterker hebt? Ik denk niet dat de topicstarter naar een buizenamp op zoek is, maar naar een transistor ampje, en met een transistoramp van 25 watt kan je niet in een band repeteren hoor!

gitaarhaantje
5 oktober 2004, 18:08
Ik heb nu een line 6 spider 50 watt. En ik wil idd niet naar een buizenversterker toe. Het klinkt echt wel leuk maar ja... geld moet er ook zijn.

gitaarhaantje

dejohan
5 oktober 2004, 18:13
Ik heb nu een line 6 spider 50 watt. En ik wil idd niet naar een buizenversterker toe. Het klinkt echt wel leuk maar ja... geld moet er ook zijn.

gitaarhaantje

Ik weet niet hoe hard die amp gaat , maar dat moet wel genoeg zijn. Als je je niet goed hoort kan je er nog altijd een overdrive of een boost pedaaltje ofzo voor zetten, dan klinkt je amp al wat harder.

gitaarhaantje
6 oktober 2004, 18:53
hey bedankt allemaal,


ben weer een stuk wijzer :lol:

Gitaarhaantje

skabouter
6 oktober 2004, 18:57
Ik heb nu een line 6 spider 50 watt. En ik wil idd niet naar een buizenversterker toe. Het klinkt echt wel leuk maar ja... geld moet er ook zijn.

gitaarhaantje

Ik weet niet hoe hard die amp gaat , maar dat moet wel genoeg zijn. Als je je niet goed hoort kan je er nog altijd een overdrive of een boost pedaaltje ofzo voor zetten, dan klinkt je amp al wat harder.

als hij al (maximaal) hard staat en het is nog niet hard genoeg zal een pedaaltje je niets helpen. krijg je alleen vervorming van, en ALS het al harder word (vast wel iets) dan word het er zeker niet mooier van

Ronald
6 oktober 2004, 19:32
ik vind dit toch wel een intressante vraag. zou je eigenlijk bijvoorbeeld met een roland cube 15 in bijvoorbeeld in een oefenruimte kunnen spelen als je um hard open zet.

ja ik heb da kreng nie ofzo en ook nie da probleem maar ben gewoon nieuwsgierig

skabouter
6 oktober 2004, 20:11
nou, ik het wel eens geprobeerd met een 20 wattertje in het oefenhok, maar das echt niet te doen. ze vervormen lelijk op de helft van hun volume, en dragen niet ver. maar bij een gig zou het wel moeten kunnen als je een mic ervoor hebt, en goed hard doorversterkt over de monitoren

schwalbe
6 oktober 2004, 23:50
Hoe hard een amp kan wordt meer bepaald door de efficientie van je speaker dan door het wattage van de amp.
De efficientie van gitaarluidsprekers varieert van ongeveer 96 db (1watt/1meter) tot 102 db (1 watt/1 meter). Bij dezelfde hoeveelheid toegevoerde energie zal de ene speaker dus 6 db meer geluidsdruk produceren. En 6 db is een verdubbeling.... om dezelfde 6 db goed te maken aan de ampkant zou een vertienvoudiging van het vermogen betekenen. Een 10 watt amp met de 102 db efficiente speaker produceerd dus net zoveel druk als een 100 watt amp met de 96 db speaker.
Wattage is dus ondergeschikt aan de efficientie van de speaker.
En goedkope amps hebben vaak minder efficiente speakers....

Swan
7 oktober 2004, 00:06
hmm nou vanavond op n 60 watt valvestate gespeeld in bandsituatie...en die trok t dus echt niet :evil:

vester86
7 oktober 2004, 00:24
verkeerde speakers dus ;-)

voortaan de vraag: "welke speakers heb ik nodig om in een bandje te kunnen spelen?"

andy
7 oktober 2004, 00:29
Om ook maar eens een steentje bij te dragen:
Allereerst, onze drummer slaat erg hard. Mijn Marshall JCM 800 2203 50 watt trok dat niet met twee kasten met vintage celestions. Maar wel met een JCM 900 buikkast. Alleen klonk dat minder.
Maar een 100 watt Valvestate met 4 keer 10 inch cab, waar ik een keer over moest spelen blies wel over die kit heen. Maar klonk ook voor geen meter.
In beide gevallen veel hoog in de speakers.
Mijn Powerball die ik daarna kocht, trok het wel weer eenvoudig met die twee vintage cabs. En ik heb weer het lekkere laag, wat belangrijk is voor de gedempte metal ritme aanslag. Hoe heet het ook al weer?? Palm muting, of down strokes?? Anyway, dempen, met welke aanslag dan ook. :razz:

Wat ik wil zeggen, dat het dus niet alleen aan wattage ligt, maar ook aan een combinatie van je spullen. En natuurlijk het volume van een band.

andy
7 oktober 2004, 00:32
Damn man, hele topic was weg toen ik ff een dubbelpost verwijderde....... :o

schwalbe
7 oktober 2004, 00:36
Tsja, speakers met een betere basrespons zijn vaak iets minder efficient.. dat is een designcompromis: meer bas is bijna altijd minder efficientie.

andy
7 oktober 2004, 00:55
Tsja, speakers met een betere basrespons zijn vaak iets minder efficient.. dat is een designcompromis: meer bas is bijna altijd minder efficientie.

En weggedrukt worden door de bas en bv laag gestemde bassdrums???

Speeddemon
7 oktober 2004, 01:52
Hoe hard een amp kan wordt meer bepaald door de efficientie van je speaker dan door het wattage van de amp.
De efficientie van gitaarluidsprekers varieert van ongeveer 96 db (1watt/1meter) tot 102 db (1 watt/1 meter). Bij dezelfde hoeveelheid toegevoerde energie zal de ene speaker dus 6 db meer geluidsdruk produceren. En 6 db is een verdubbeling.... om dezelfde 6 db goed te maken aan de ampkant zou een vertienvoudiging van het vermogen betekenen. Een 10 watt amp met de 102 db efficiente speaker produceerd dus net zoveel druk als een 100 watt amp met de 96 db speaker.
Wattage is dus ondergeschikt aan de efficientie van de speaker.
En goedkope amps hebben vaak minder efficiente speakers....
klok-klepel verhaal.

3dB is een verdubbeling. Dus doet bijvoorbeeld een 25 Watt ampje 80dB. Dan doet een 50 Watt (zelfde type) ampje 83 dB.

Om iets daadwerkelijk 2x ZO HARD te laten klinken, heb je een ver-tienvoudiging van het oorspronkelijke wattage nodig.

michielv
7 oktober 2004, 09:54
Voldoende vermogen om in een bandje te spelen: 20 - 25 watt RMS

:o
Ik hoop dat je het dan over een buizenversterker hebt? Ik denk niet dat de topicstarter naar een buizenamp op zoek is, maar naar een transistor ampje, en met een transistoramp van 25 watt kan je niet in een band repeteren hoor!

Jawel hoor, met die van mij wel: 25 watt RMS transistor Fender Automatic. Ligt er natuurlijk ook aan hoe je je geluid afstelt (afstelling van je toon doet wonderen. Het is nl. niet hoe hard iets klinkt maar hoe goed iets onderscheiden wordt van de rest van het geluid), wat je geluid is, kwaliteit van je luidsprekers enz.

Ik heb zelfs een hele tijd met een 15 watt Fender Pro Junior (dat was wel buizen) gerepeteerd en opgetreden in redelijk grote kroegen. Stond dat ding niet eens vol open (op 8 ofzo). Uiteindelijk ben ik daarvan afgestapt omdat ik er op dat vermogen geen clean meer uit kon krijgen maar voor een lekkere blues-scheur werkte dat perfect.

schwalbe
7 oktober 2004, 10:46
Hoe hard een amp kan wordt meer bepaald door de efficientie van je speaker dan door het wattage van de amp.
De efficientie van gitaarluidsprekers varieert van ongeveer 96 db (1watt/1meter) tot 102 db (1 watt/1 meter). Bij dezelfde hoeveelheid toegevoerde energie zal de ene speaker dus 6 db meer geluidsdruk produceren. En 6 db is een verdubbeling.... om dezelfde 6 db goed te maken aan de ampkant zou een vertienvoudiging van het vermogen betekenen. Een 10 watt amp met de 102 db efficiente speaker produceerd dus net zoveel druk als een 100 watt amp met de 96 db speaker.
Wattage is dus ondergeschikt aan de efficientie van de speaker.
En goedkope amps hebben vaak minder efficiente speakers....
klok-klepel verhaal.

3dB is een verdubbeling. Dus doet bijvoorbeeld een 25 Watt ampje 80dB. Dan doet een 50 Watt (zelfde type) ampje 83 dB.

Om iets daadwerkelijk 2x ZO HARD te laten klinken, heb je een ver-tienvoudiging van het oorspronkelijke wattage nodig.


Tsja, cijfers zijn niet mijn sterkste kant (waarom ga ik er dan ook mee zwaaien :???: ). Maar feit blijft dat de efficientie v/d speaker erg belangrijk is..
met de cijfers van speeddemon in mijn vergelijking zou een 25 watt amp met de 102 db speaker net zo hard gaan als de 100 watt amp met de 96 db speaker...
Oh ja; in spec sheets heet effivientie vaak sensitivity..