PDA

View Full Version : 19" effect bij combo? > GMAJOR is binnen.



BartL
3 oktober 2004, 15:26
Ik heb al een beetje rondgelezen.

Ik zit te denken om over te stappen van pedaaltjes op 19" effecten. Ik ben het tapdansen een beetje zat eigenlijk. Je weet wel: Van clean met chorus naar een lekkere OD sound met wat galm, dat gaat niet heel snel. (Of meer in praktijk: bijvoorbeeld de overgang van couplet naar refrein in Nobody's wife van Anouk) Nu heb ik ook gelezen dat er 19" effect-zooi bestaat dat ervoor kan zorgen dat het kanaal van de versterker omspringt. Wat moet ik me hierbij voorstellen? Gaat er dan een kabeltje van de 19" naar de channel-footsw. ingang van de amp? En hoe zit dit als je 3 kanalen hebt? (Zoals ik op mijn DSL 401) Of kan dit niet zomaar bij iedere amp?

Of lijkt het jullie in dit geval misschien verstandiger om helemaal over te stappen op rack-gear. Hier ben ik een beetje 'angstig' voor, omdat ik denk (en dat heb ik ook vaker gelzen & gehoord) dat het geluid erg kunstmatig kan gaan klinken...en daar houd ik nou niet van.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Was getekend,
een slechte tap-danser :-D

robzilla
3 oktober 2004, 15:28
Je pedals in een rack met een switcher is ook een idee natuurlijk! Kijk ff bij axess-electronics!

edit: Axess heeft ook een amp channel switcher. http://www.axess-electronics.com/

skabouter
3 oktober 2004, 15:50
robzilla doelt op een looper. daarme kan je via midi je pedaaltjes schakelen, dus dan behoud jeje originele sound (hoef je niet opzoek naar rack FX`s, die mss idd wat kunstmatiger klinken) en heb je iedere sound binnenhandbereik met 1 druk op de midi-controller.

om je amp te schakelen kan je een amp-swicher gebruiken. die is via midi te sturen, en van daaruit gaan kabels naar je versterker, om de kanalen te switchen
denk aan bijvoorbeeld de MS-4, van Nobels.

BartL
3 oktober 2004, 15:52
Dus het zou moeten kunnen lukken met 1 looper... Nou, dan ga ik daar weer eens wat over lezen :razz: Net heb ik een stuk van de FAQ gelezen en ik denk niet dat ik aan midi ga beginnen :-D

skabouter
3 oktober 2004, 15:57
het lijkt erg moeilijk, lastig enzo, maar geloof me, ALS je het eenmaal door hebt (en das soms al snel, hoor) dan bied het veel voordelen

BartL
3 oktober 2004, 16:05
Hmm...ok.

Dus als ik iets wil hebben waarmee ik mijn stompboxjes als het ware midi wil aansturen en tegenlijk van kanaal kan veranderen, heb ik een looper en zoiets als die Nobels MS-4 (Hoe heet zoiets?) nodig? Wat kosten die dingen van normale kwaliteit ongeveer & naarwelke merken moet ik kijken?

Pedalen die ik gebruik/ga gebruiken:

- Chorus
- Delay (heb ik nog niet)
- Phaser
- Wahwah
- Tuner
- EQ-boost (heb ik nog niet)

Zou ik bijvoorbeeld de Chorus, phaser (?Phaser in loop of tussen gitaar & amp?), delay en eq-boost via de looper in de effect-loop van mijn amp kunnen gooien en de Wahwah & tuner tussen de gitaar & looper?

skabouter
3 oktober 2004, 16:19
zò`n nobels ding heet een Amp-switcher. dat kost een euro of 120 in duitsland. er zijn mss ook wel goedkopere.

een looper (voor je pedaaltjes) heb je vanaf 175 euro tot 1000 ofzo.
Kittyhawk heeft goedkope, en dure vind je bij Brunetti en meer merken, maar die ken ik niet zo goed. maar daar zijn aardig wat topics van geweest, zoek die eens op hier, of vraag anders Lord Riffenstein en zijn kornuiten er eens naar, die kunnen er meer van vertellen.

morris
3 oktober 2004, 16:23
(hoef je niet opzoek naar rack FX`s, die mss idd wat kunstmatiger klinken)

Nou nou, dat is een bold statement...


Bart,

Een G-Major in je loop, en je hebt alle time based effecten bij de hand, en meteen een mogelijkheid om je kanalen te switchen, via de relais op de Major.
Dan hoef je alleen nog maar een Wah ervoor en klaar is kees! (Bart dan...)

0,02.....

M.

BartL
3 oktober 2004, 16:32
Aan zoiets zat ik inderdaad ook te denken...
Maaruhm, die G-Major kan dus ongeacht de versterker kanalen switchen? Ook ongeacht de amp 2, 3 of 4 kanalen heeft?


Relays
Changing your sound from a crisp clean dry rhythm sound to an overdriven lead sound, will often involve channel switching of your preamp or combo in addition to changing your effects preset.

To be able to switch amp-channels via MIDI the investment of a separate MIDI switching system is often implied. This is NOT the case when you own a G•Major. With the built in Relay Switching on the G•Major you are able to switch between up to 4 channels on you Preamp/Combo.

Een looper en zo een switch doos kost dus al snel rond de 300 - 500 euro voor iets fatsoenlijks (neem ik aan) :o Dan is dat van die g-maj misschien een beter idee...stompboxjes de deur uit en dan de G-major (of een andere goede 19" effectenbak aanschaffen). Pfff...ik heb nog veel te lezen en te leren op dit forum :-D

Pedaaltjes weg...G major erin, kost wat, maar goed. Goedkoper dan EN pedaaltjes EN switcher EN loopder :-?

Ik weet het allemaal niet meer :-D

BartL
3 oktober 2004, 16:44
Oow jah, alvast bedankt voor de antwoorden mannen :)
Nou, zo een relay-dinges :-? moet er dus zeker opzitten voor mij.


Lang niet meer zo een GAS aanval gehad :-(

Even kijken. Dus met een Gmajor en een Midi-footcontroller zoals de Boss / Roland FC-50 kan ik de versterker en Gmaj aansturen. dat gaat me dan waarschijnlijk (2dehands) een euro of 500 kosten en het scheelt me ongeveer 250 - 300 euro aan pedalen, kabeltjes adapter, daisy-chain...enzo :)

Ik denk dat ik maar al opzoek ga :-D GAS GAS GAS...

skabouter
3 oktober 2004, 18:17
(hoef je niet opzoek naar rack FX`s, die mss idd wat kunstmatiger klinken)

Nou nou, dat is een bold statement...


weet ik, maar ik doel ook niet echt op dingen als eventide en G-force. maar doorsnee multi FX`s vind ik echt wat kunstmatiger dan (goede) pedalen.

maar idd, bart, een G-major is mss zo slecht nog niet.ik heb hem ook, en is wel ok ding. en idd de mogelijkheid om je combo te schakelen.

BartL
3 oktober 2004, 18:24
Nou, dan ga ik die gewoon zoeken 8-)

Hier heb ik dus een goed midi-board bij nodig. Roep eens iets :-D FC-50 van Boss? Rocktron Midimate?

Trouwens, als ik bij de Gmajor tussen pre-sets schakel, heb je dan last van schakeltijd? (Dat je een paartiende seconden geen geluid hebt?) Zoiets had ik namelijk bij mijn Boss ME-50...en dat vond ik zeer irritant.

Iemand?

Wederom bedankt Ska.

Pegasus
3 oktober 2004, 19:59
Bij de G-major heb je geen last van schakeltijd.

robzilla
3 oktober 2004, 21:04
Nou, dan ga ik die gewoon zoeken 8-)

Hier heb ik dus een goed midi-board bij nodig. Roep eens iets :-D FC-50 van Boss? Rocktron Midimate?

Trouwens, als ik bij de Gmajor tussen pre-sets schakel, heb je dan last van schakeltijd? (Dat je een paartiende seconden geen geluid hebt?) Zoiets had ik namelijk bij mijn Boss ME-50...en dat vond ik zeer irritant.

Iemand?

Wederom bedankt Ska.

Ground Control Pro?

Baco
3 oktober 2004, 21:33
Nou, dan ga ik die gewoon zoeken 8-)

Hier heb ik dus een goed midi-board bij nodig. Roep eens iets :-D FC-50 van Boss? Rocktron Midimate?

Trouwens, als ik bij de Gmajor tussen pre-sets schakel, heb je dan last van schakeltijd? (Dat je een paartiende seconden geen geluid hebt?) Zoiets had ik namelijk bij mijn Boss ME-50...en dat vond ik zeer irritant.

Iemand?

Wederom bedankt Ska.

Ground Control Pro?

Lijkt me prijs/feature gewijs ook de beste keuze. De All Access is blijkbaar ook wat in prijs gezakt, dus dat kan ook nog meevallen...

BartL
3 oktober 2004, 22:10
Woow...met zo een prijs (400+ euro) had ik geen rekening gehouden :oops:

Een controller als de Midimate, is dat niks? Scheelt een hoop centen. Mjah, is natuurlijk wel belangrijk dat 't geen troep is wat ik koop...pfff :)

Edit: Of een ENGL Z - 12?
Roland FC-100 mk2?

Baco
3 oktober 2004, 22:20
Woow...met zo een prijs (400+ euro) had ik geen rekening gehouden :oops:

Een controller als de Midimate, is dat niks? Scheelt een hoop centen. Mjah, is natuurlijk wel belangrijk dat 't geen troep is wat ik koop...pfff :)

Edit: Of een ENGL Z - 12?
Roland FC-100 mk2?

Om "te beginnen" is een Behringer FCB-1010 erg goed, daar kan je al een heel eind mee verder :wink:

BartL
3 oktober 2004, 22:32
Hmmm, heb er minder goede dingen over gelezen :-? Maarja, het zijn allemaal ervaringen van verschillende mensen. Op zich lijkt het me wel handig om PC en CC te kunnen schakelen...is misschien geen must. Daarentegen kan ik die Behringer voor 120 euro volgende week nog in huis hebben :-?

BartL
3 oktober 2004, 22:42
...520 euro voor een G-major & Behringer FCB1010 samen

:???: Je ne sais pas :-(

skabouter
3 oktober 2004, 22:53
ik zou idd niet meteen zo`n dure kopen joh. gewoon die behringer. de boss FC50 niet doen, das een klein onding, kan je weinig mee.
ikzelf heb een FC-200, die ook erg goed is. die zie je 2e hands voor 200 ofzo. mooi ding. uitgebreid. en een CTR knop, wat erg mooi is (heeft die behringer niet, maar die heeft weer een 2e exp pedaal, ook leuk).

en btw, over de schakeltijd van de G-major. ik heb er dus 1, maar bij mij heeft ie wel last van een vertraging bij sommige patches. niet echt hinderlijk (voor mij geen punt) maar toch.......

vraag aan anderen: heb ik hem dan verkeerd ingesteld ofzo, of is dit een alom bekent probleem ?

skabouter
3 oktober 2004, 22:55
hier bart, mooie advertentie

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=effapp&md=details&id=29990

het moet opzich wel goedkoper kunnen, ikzelf had een 2ehands G-mjor voor 275 (ok, extreem lage prijs, dat wel), en FCB1010`s zie je wel voor rond de 100.

kijk maar even, G-majors zie je in elk geval al niet zoveel 2e hands. of wil je een nieuwe ?

morris
3 oktober 2004, 22:58
Een midimate doet het ook heel aardig hoor. De switches zijn alleen een beetje gevoelig. Een behringer is prima om mee te beginnen, of een FC 200. Krijg je niet kapot, en doen wat ze moeten doen.

Wil je t.z.t. meer, zet het spul weer te koop, lever 50 euro in en carry on...

Morris

BartL
3 oktober 2004, 23:01
http://static.marktplaats.nl/fotos/muziek/roland/8040.jpg
150 pleuro...wat doen die 4 extra switches? :o :-?

BartL
3 oktober 2004, 23:14
Uuhm...voor tweedehandse G-majors die nu op marktplaats staan wordt sowieso al tot de 350 euro gegaan.
Thnx voor de link.

Edit: Nee, ik koop het liefst alles 2dehands.

Edit 2: Bij feedback kan ik die Gmajor & behringer samen krijgen (occasion) voor 520 euro...en dan zit er nog garantie op (neem ik aan). Misschien eens met die verkoper mailen.

Houdt zo een Gmajor zijn waarde eigenlijk een beetje? Of issie over 3 jaar niks meer waard?

Maaruhm, die Behringer kan niet binnen een pre-set schakelen, of wel?

Sorry dat ik zoveel vragen stel, maar ik heb echt ontzettende GAS :-D

Nocki
4 oktober 2004, 08:48
hoi. zelf heb ik nu ook weer eenGmajor. het leuke is de effect spill. als je bv delay gebruikt in preset 1 en je schakelt naar preset 5 dan neem je de delay mee. die vloeit over zonder dat ie nu direct helemaal afgekapt wordt. ook met reverb enzo...
de relay switch werkt aardig. ik heb m altijd met veel plezier gebruikt bij mn preamp die ik had. nu gebruik ik een mark IV die ik schakel met een midi switcher. ik ben er best tevreden over. de reden dat veel mensen zeggen dat rack gear ststisch klinkt komt omdat het niet zomaar ingesteld is. een normale chorus heeft bv 4 knoppen en die stel je op het zicht in. ook al weet je niet wat de betekenis betekent op de knoppen je hoort het gauw genoeg. bij rack gear werk je meer met waardes en met benamingen. het werkt wat minder intuitief. maar daarom niet minder makkelijk. het duurt alleen even. ik lees gewoon altijd de manual als ik ga instellen. wat doet elke knop. gouden regel is nooit teveel fx. en de mix een beeetje laag houden...

Mocht je vragenb hebben over de g-major mag je die altijd stellen. hij is niet fantastisch maar zoveel beters is er niet op de markt en vooral niet kwa instellen enzo en deze prijs.

NOcki

Nocki
4 oktober 2004, 08:49
hoi. zelf heb ik nu ook weer eenGmajor. het leuke is de effect spill. als je bv delay gebruikt in preset 1 en je schakelt naar preset 5 dan neem je de delay mee. die vloeit over zonder dat ie nu direct helemaal afgekapt wordt. ook met reverb enzo...
de relay switch werkt aardig. ik heb m altijd met veel plezier gebruikt bij mn preamp die ik had. nu gebruik ik een mark IV die ik schakel met een midi switcher. ik ben er best tevreden over. de reden dat veel mensen zeggen dat rack gear ststisch klinkt komt omdat het niet zomaar ingesteld is. een normale chorus heeft bv 4 knoppen en die stel je op het zicht in. ook al weet je niet wat de betekenis betekent op de knoppen je hoort het gauw genoeg. bij rack gear werk je meer met waardes en met benamingen. het werkt wat minder intuitief. maar daarom niet minder makkelijk. het duurt alleen even. ik lees gewoon altijd de manual als ik ga instellen. wat doet elke knop. gouden regel is nooit teveel fx. en de mix een beeetje laag houden...

Mocht je vragenb hebben over de g-major mag je die altijd stellen. hij is niet fantastisch maar zoveel beters is er niet op de markt en vooral niet kwa instellen enzo en deze prijs.

NOcki

BartL
4 oktober 2004, 08:51
Mailtje:

Hallo Bart,

Op marktplaats zag ik het bod van 355 euro voor de TC Electronic G-Major.
Wat mij betreft is dat prima.
Alleen zou ik het zo snel mogelijk willen afhandelen in verband met mijn eigen aankoop.


groetjes

Thijs



:-D
I Think I got a deal 8-)

Nocki
4 oktober 2004, 08:54
Leuk!

ik heb de mijne gloednieuw in verpakking met het folietje nog op het scherm gekocht voor 300 euro en een phaser pedaaltje...

NOcki

morris
4 oktober 2004, 09:44
http://static.marktplaats.nl/fotos/muziek/roland/8040.jpg
150 pleuro...wat doen die 4 extra switches? :o :-?

Wat zegt de eigenaar?
Ik vermoed dat deze switches intern zijn verbonden met de outboard CC switches op de FC200. De FC 200 heeft 4 (of 5) CC uitgangen op de achterkant, waar je losse schakelaars kunt inprikken. Dit zijn gewoon jackpluggen. Ik denk dat deze dus meteen deze optie heeft. Wat is de prijs? Let wel even op hoe e.e.a. gemaakt is, ik houd niet zo van "thuisnijverheid" ....
Als het goed werkt, heb je dus wel 10PCs en 4 CC + 1 CTL (ook CC) + EXP pedal in een apparaat! ;-)

morris
4 oktober 2004, 10:03
O ik zie net de prijs...
mwoaah 150 euro is niet gek hoor, maar dan moet het wel goed functioneren.

Doen!

BartL
4 oktober 2004, 17:50
"het is voor aan en uit zetten van 4 extra units oftewel effecten"

Dit was het ontzettend uitgebreide antwoord dat ik van de verkoper terugkreeg :roll:

Edit: Heb hem dus een mailtje teruggestuurd met wat hij er exact mee kan doen. :)

BartL
4 oktober 2004, 20:44
Zojuist de deal officiëel gemaakt 8-)

Woensdag ga ik hem halen...in Deventer :o

Ik hoop dat ik er geen spijt van krgij :oops: Mjah, nu op zoek naareen goede midi-trapdoos. Ik ben benieuwd wat ik van de verkoper van de FC200 nog te horen krijg...

robzilla
4 oktober 2004, 21:40
Zojuist de deal officiëel gemaakt 8-)

Woensdag ga ik hem halen...in Deventer :o

Ik hoop dat ik er geen spijt van krgij :oops: Mjah, nu op zoek naareen goede midi-trapdoos. Ik ben benieuwd wat ik van de verkoper van de FC200 nog te horen krijg...

feli!

BartL
4 oktober 2004, 22:17
Dank :)

Hij is (483 x 44 x 195 mm). Ik zit me eens te bedenken hoe ik die het beste kan gaan vervoeren. Een 1HE flightcase kopen, of zijn er gamma-koffertjes oid van die maat? Zijn er nog andere mogelijkheden?

Edit: Nu ik erover nadenk...dat zou best een belachelijke maat zijn voor een koffertje :oops: :-D

skabouter
4 oktober 2004, 22:43
ik heb dus dezelfde (- die mods) en ik wilde ook een case maken. maar ik kwam laatst tot de ontdekking dat hij ACHTERIN mijn head past, en nog wel zo zonder dat hij de buizen beschadigt. en het geheel past nu samen in de case die ik toch al aan het maken was voor mijn head (voor de helft af) super handig, scheelt weer een extra koffer :)

mss kan je kijken of je zelf ook zoiets kan bereiken ?

BartL
4 oktober 2004, 22:43
...jaja, ik post gewoon door.

Klopt dit:

Midi-board naar Gmajor : Midi-kabel
Gmajor in de loop van de versterker : Gitaarkabel
Relais Gmajor naar chan.-footswitch input: Gitaarkabel

Die eerste 2 weet ik bijna zeker, maar die derde? :-?

skabouter
4 oktober 2004, 22:45
ja, relais switchen kan je via een audiokabel doen. ik zou niet een te dure nemen ofzo (spectraflex bijv zou zonde zjin)

gewoon een goedkope kabel, want het is toch niet belangrijk dat het signaal goed is. hij geeft alleen een command door, meer niet

BartL
4 oktober 2004, 22:47
Denk niet datdat gaat lukken, achterin mijn combo. Niet echt veel plaats :) Toch bedankt voor tipp

Edit: Thnx

...lol, wist niet dat er een tuner opzat. kan m'n TU-2 ook pleite :-D

skabouter
4 oktober 2004, 23:08
ja joh, en opzich nog best handig niet, want hij staat continu aan, en hij is redelijk goed leesbaar. (beter dan zoals bij de GX-700, dat je hem apart aan moet zetten, en daarmee gelijk je sound mute). kan wel handig zijn dit

Pegasus
4 oktober 2004, 23:55
Zojuist de deal officiëel gemaakt 8-)

Woensdag ga ik hem halen...in Deventer :o

Ik hoop dat ik er geen spijt van krgij :oops: Mjah, nu op zoek naareen goede midi-trapdoos. Ik ben benieuwd wat ik van de verkoper van de FC200 nog te horen krijg...


:evil: Je wordt nog bedankt. :evil:

Ik stond op het punt de deal te sluiten, de verkoper had me al een mailtje gestuurd. Ga jij er net 5 euro overheen.
Ach, soms zit het mee, soms het tegen in het leven.

Zonder gekheid: Gefeliciteerd met de aankoop. :wink:
Ik ga gewoon verder met zoeken.

BartL
5 oktober 2004, 14:19
http://static.marktplaats.nl/fotos/muziek/roland/8040.jpg
150 pleuro...wat doen die 4 extra switches? :o :-?
Inderdaad voor externe pedalen...gebruik ik toch niet :)
Doen? :-D

Edit:
@Ska: Ik heb zojuist een topic gelezen 'FC200 vs. FCB1010'. Waarom heb je uiteindelijk toch de FC200 gehouden?

skabouter
5 oktober 2004, 15:18
ik weet niet meer waarom. ik denk omdat het toch wel een erg degelijk ding is, van goede kwaliteit, en die behringers is toch wel wat minder.

maar nu ben ik wel superblij dat ik hem gehouden heb, want ik maak nu zeer veel gebruik van de CTR knop, en die is echt fijn !

Baco
5 oktober 2004, 20:06
Iemand ooit de Yamaha MFC10 geprobeerd? Lijkt me een alternatief voor die Roland, niet? Best wel aparte switches, ziet er nog leuk uit :wink:

BartL
5 oktober 2004, 22:27
...wat is er dan zo goed aan die MFC10? Ff zoeken :)

Kost die Roland nieuw 375 euro? :o :o :o

Ik geloof ik ga die verkoper een mailtje sturen...

:-D

Baco
5 oktober 2004, 23:05
...wat is er dan zo goed aan die MFC10? Ff zoeken :)


Wat mij betreft: de prijs :wink:
Heb wel geen ervaring met die controller. Iemand? :roll:

BartL
5 oktober 2004, 23:21
"Heej, die is goedkoper, een alternatief?"

Nederland op z'n best!

==> :-D

Bedankt voor de tip. Maar ik ga sowieso tweedehands kopen. En die Roland voor 150 euri is wel een goede optie denk ik zo.

BartL
5 oktober 2004, 23:58
OK even ervanuitgaande dat ik binnenkort Zowel de gmajor als een midi-pedaal in huis heb, welke kabels moet ik dan allemaal in huis hebben? Ik ben dus ook van plan om de Gmajor kanalen te laten schakelen op mijn combo.

Even van links naar rechts:
- Switch out relay jack: 1 Audio kabel
- Balanced Jack analog inputs: 1 gitaarkabel naar de send van de loop.
- Balances Jack analog outputs: 1 gitaarkabel naar de return van de loop.
- Digital S/PDIF input: :???:
- Midi IN: Ik neem aan de midi-kabel vanuit het midi-pedaal
- Midi Out & Midi thru: :???:
- External control: Heb ik niet nodig volgens mij...of wel :???:

That's it.

Help? :???:

skabouter
6 oktober 2004, 17:37
had je nou een DSL combo, dus 2 kanalen ?

dan moet je gewoon je g-major in de loop hangen (send naar gmajor IN, return naar G-major out). en je gitaar recht in de combo. vanaf je G-major een audio kabel naar de jack input voor schakelen van kanalen (als het 2 inputs zijn kan je stereo naar 2x mono doen/kopen/laten maken).

en midi is gewoon van FC-200 out, naar G-major midi-in. tru en out hoef je niets mee te doen.

denk dat dit het wel is, toch ?

AART
6 oktober 2004, 19:53
had je nou een DSL combo, dus 2 kanalen ?

dan moet je gewoon je g-major in de loop hangen (send naar gmajor IN, return naar G-major out). en je gitaar recht in de combo. vanaf je G-major een audio kabel naar de jack input voor schakelen van kanalen (als het 2 inputs zijn kan je stereo naar 2x mono doen/kopen/laten maken).

en midi is gewoon van FC-200 out, naar G-major midi-in. tru en out hoef je niets mee te doen.

denk dat dit het wel is, toch ?

hij heeft 3 kanalen(dsl401)

skabouter
6 oktober 2004, 20:13
ohw, maar kan je die dan wel schakelen via 1 jack ? moet vast via 2 tohc ?

BartL
6 oktober 2004, 23:55
Nou, hij is binnen.
Effecten klinken opzich goed. 't is wel fockin' lastig in het begin zeg :-D Ik snap geen ruk van dehandleiding, maar door te proberen heb ik wel al wat dingetjes samengesteld...

Nou snel opzoek naareen midi-plank (Is een ENGL Z-12 misschien iets?) en een flightcase. Ik kan een SKB (goed gebruikte) 2HE krijgen voor 50 euri. DIe Z-12 zou 150 euri kosten.

BartL
7 oktober 2004, 00:57
PROBLEEM!

Ikke lekker pielen met dat ding. Opeen trap ik de OD van de versterker in...klinkt super kunstmatig (zoiets als Engine #9 van de deftones) :???: Is hier iets aan te doen? Ik heb de FX-mix van de versterker wel helemaal opstaan, maardat zou niks uit moeten maken, want ik gebruikte op datmoment geen enkel effect. Toen ik de FX mix van de versterker weerdichtdraaide klonk hij weer 'natuurlijk'. Ik hoop dat 't een beetje eenvoudig is op te lossen :-?

Uit de Manual:
if you turn the mix to 100% on a parallel fx-loop, it should operate exactely as a serial loop, however, this is not the case with all amps on the market

LordRiffenstein
7 oktober 2004, 07:32
PROBLEEM!

Ikke lekker pielen met dat ding. Opeen trap ik de OD van de versterker in...klinkt super kunstmatig (zoiets als Engine #9 van de deftones) :???: Is hier iets aan te doen? Ik heb de FX-mix van de versterker wel helemaal opstaan, maardat zou niks uit moeten maken, want ik gebruikte op datmoment geen enkel effect. Toen ik de FX mix van de versterker weerdichtdraaide klonk hij weer 'natuurlijk'. Ik hoop dat 't een beetje eenvoudig is op te lossen :-?

Uit de Manual:
if you turn the mix to 100% on a parallel fx-loop, it should operate exactely as a serial loop, however, this is not the case with all amps on the market

Check even je software-versie (zie display als je de GM opzet). Alles vanaf 1.26 heeft de kill dry functie, zet deze even aan en luister dan eens of je nog die rare toon hebt.

BartL
7 oktober 2004, 10:17
Heb ik gekeken:

'G-Major 1.11

:o :o :o

ff checken hoe waar een wat ik moet updaten...

BartL
7 oktober 2004, 10:22
The update procedure

In order to update you need the following:

A PC
This is not a deliberate choice on the side of TC Electronic - we know that a lot of studios and musicians are Mac-users. The problems with the Macs are caused by the hardware-design of the G-Major coupled with the MIDI-implementation of the Mac Operating System, in which MIDI Sysex data is handled in a different way than in Windows. This makes the update procedure impossible to perform on a Mac.

Windows
You need either Windows XP or Windows 2000 to perform the update procedure.

A midi-interface that works
We have tested a number of midi-interfaces and found that the following interfaces can be used to upgrade the G-Major:
- Midiman USB Midisport 1x1, 2x2 AND 8x8
- Midiman Uno
- Steinberg USB2
- Creative Soundblaster PCI-128
- Oxygen 8
- Terratec EWS88
- MPU-401 compatible soundcards

WTF is een midi interface? :???:

bluegate
7 oktober 2004, 10:24
Even update doen zou ik zeggen...

Ga naar de website, download de firmware.
Lees wat je moet doen en sluit de Gmajor aan op je PC (midi)
en doe de update.

Succes.

LordRiffenstein
7 oktober 2004, 10:28
Bart,

heb je hem nieuw gekocht? Indien ja, gewoon nr de winkel stappen en eisen dat ze hem daar upgraden terwijl je wacht.

Midi-interface kan allerhande zijn, van een simpele kabel (2 midi plugs nr een aansluiting voor de gameport van je audio card) en een USB kastje. Check ff bv bij Feedback.nl, daar staan verschillende voorbeelden te koop.

bluegate
7 oktober 2004, 10:29
Midi interface is een kaart/uitbreiding waarmee je je PC in staat stelt om Midi signalen te maken en te ontvangen.

Indien je een Joystickpoort hebt kun je een kabel kopen om hiermee
midi aansluitingen te maken.
Sommige Geluidskaarten hebben standaard Midi aansluitingen.
Anders heb je een USB apparaatje nodig om dit te doen.
Bijv. Edirol, Roland of Maudio (ongeveer een 50 Euro)

BartL
7 oktober 2004, 10:33
...hij zou dus bijvoorbeeld in de input van de muis moeten kunnen? :-?

Nja, ik ga de software eens downloaden en ik kijk wel hoe ver ik kom.

Nee, hij is tweedehands gekocht.

bluegate
7 oktober 2004, 10:39
Ehhh.... Nee :o

Je zult echt een Midi interface moeten kopen.
Of even op bezoek gaan bij iemand die dit wel heeft.

De muispoort kan geen Midi versturen.

BartL
7 oktober 2004, 10:52
...oow wacht (misschien snap ik het :-D )

Ik heb in mijn computer wel een 'uitgang' zitten waar een kabel met zo een brede plug met veel pinnetjes inkan :-D (Ik heb echt geen idee waarik het over heb). Moet hier zo een kabel in met aan de andere kant http://www.davidshoukry.co.uk/mediac/400_300/media/midiplug.jpg zo een plug?

LordRiffenstein
7 oktober 2004, 10:54
Bart,

wat je nodig hebt is:

http://www.feedback.nl/pix/dap-fc07.jpg

12.5euro

of

http://www.feedback.nl/pix/maudio-midisport_uno.jpg

45euro.

Ken je iemand die keyboards speelt, zij hebben meestal wel zoiets in huis, of iemand met een studio of...

bluegate
7 oktober 2004, 10:55
Met een beetje mazzel heb je er 2.

1 is met 25 pinnen, dat is de parallel aansluiting voor de printer.
1 is met 15 pinnen, dat is de joystick aansluiting.

Je moet die met 15 pinnen hebben, daarvoor kun je een kabel kopen met aan 1 kant die 15 pin aansluiting en aan de andere kant 2 Midi connectoren.
Kabel kost ongeveer 15 Euro.

BartL
7 oktober 2004, 10:56
Ik zou eens aan onze toetsenist kunnen vragen ofzo...
Maar moet ik persee zo een kabel met 2 in en uitgangen hebben? (is dat voor de midi thru & out?)

BartL
7 oktober 2004, 10:57
ok...k ga weer kiek'n.

bluegate
7 oktober 2004, 10:57
1 is voor Midi IN
1 is voor Midi OUT

BartL
7 oktober 2004, 10:58
Ik heb een 15-pins. Nu alleen nog een kabel ritselen ergens.
Dus 1 In en 2 x Out.

bluegate
7 oktober 2004, 11:02
1x IN
1x OUT
meer zit er niet aan die kabel behalve een doorlus van je joystickpoort :-D

BartL
7 oktober 2004, 11:15
...net weer wat geprobeerd. Als ik 'by-pass all' induw, doet ie het prima :-? Zou er dan toch iets met die preset zijn? een EQ-verandering ofzo? Ik zal maar weer flink die manual door gaan bladeren.

BartL
7 oktober 2004, 20:25
Response (Brian Krawcykowski) 10/07/2004 11:09 AM
Hi Bart,
Thanks for the e-mail. First here are the cable connections from the G Major to the DSl 401 for channel switching with a Y cable.DSL 401 CHANNEL AND REVERB SWITCHABLE WITH Y-SPLITTER LEAD. One thing is the DSl has a parrallel effects loop, which could cause some frequency loss unless you are using "Killdry" function in G Major OS 1.27 (available on the web for freee download). You say that the unit sounds different on one channel then the other without the G Major effects being on? When using the Masetr FX mix level to send to th eFX loop, you will have to "match gain" when implementing some units in the effects loop. Try this and see if the gain and sound clarity improves: I would suggest using the "killdry" feature in G MAjor software version 1.27 and that should clear up any discrpencies in sound in your system. Hope this helps!


FROM THE DSL MANUAL>
Your DSL combo amp is fitted with parallel FX Loop, this is placed after the gain and distortion parts of the preamp and is the ideal place for inserting time varying effects, such as delay,digital reverb, chorus, pitch shifting, etc. By being a parallel loop, this means that the direct signal is kept within the DSL’s circuit and therefore your tone is not degraded by sending it outside the amp. To use the loop connect your effects processor (rack type units are better at this job) as described earlier, turn the effects units direct signal path off (the FX units manual will tell you how to do this), set up the unit to give you the effect you require and then balanceyour direct sound and effected sound using the FX MIX control on the front of your amp. Easy!

Floor type effects stomp boxes( AND G MAJOR TYPE RACK UNITS) are designed to work in between a guitar and the input of an amp and should not be used in a parallel loop, otherwise some very weird and undesired effects could occur. For their best use, use them where they are designed to go.

Ik moet dus 'gain matchen' :-? Zoeken we op 8-)

vester86
8 oktober 2004, 01:03
wel bellen als je het hebt gevonden, anders gaat er geld vanaf :razz:

Nocki
8 oktober 2004, 09:12
het hoeft niet alleen aan die update te liggen voor de kill dry functie. je moet ook nog eens zorgen dat je de gmajor volume meters lekker open gooit. hoe verder open hoe lekkerder... :-)

dat is het geheim. en je moet dat je amp wat terug schroeven helaas. je hebt een bepaald volume nodig om de G-major lekker te laten klinken want het is een echte tonesucker...

Nocki