PDA

View Full Version : Laney buizencombo



sandman4justice
3 oktober 2004, 12:06
zijn de buizencombo's van laney een beetje goed, ik heb anderhalve maand geleden een peavey transistor combo(XXL 212) gekocht, maar ik krijg niet echt een geluid dat ik denk "wow". Het kan natuurlijk ook aan slechte kabel liggen(vind dat ik veel ruis heb) of aan slechte pickups(Ibanez V8-S1-V7). Wat zouden jullie doen, buizenamp kopen(inruilen eigenlijk) of voor betere pickups enzo gaan, want ik blijf maar zoeken achter een zot geluid. Het geluid waar ik naar op zoek ben is een beetje zoals dit: de cornford harlequin(onbetaalbaar voor mij wel). www.cornfordamps.com en dan naar sounds, dan bvb Find me Lost van Jan Cyrka of Being Frank van Frank Gambale. Ook ben ik gewoon gek op Steve Vai zijn geluid. Maar mijn geluid nu vind ik veel te digitaal, terwijl mijn amp toch nog redelijk warm klinkt voor een transistor.

heavy-metal-thunder
4 oktober 2004, 23:42
Ik heb net een Laney LC 30 II van de hand gedaan. Ze zijn solide gemaakt en klinken zeker niet slecht. Naar mijn mening hebben ze toch enkele minpuntjes :
- de speaker is toch wat ondermaats. Ik heb de mijne eens aangesloten op een 2x12 JCM 800 1936 cab. en dan krijg je een heel betere toon. De Laney gaat dan zowaar Marshally klinken.

- Ze zijn multifunctioneel, maar anderzijds kan je ze niet direct ergens plaatsen. Het clean is clean en blijft dat ook op hogere volumes, maar is toch niet te vergelijken met Fender. Het overdrive kanaal heeft veel gain (geen high gain) maar is dan toch niet echt te vergelijken met Marshall. Sommigen beweren Vox, maar neen. De overdrive is wel altijd warm, wat zingerig. Maar heeft niet die agressie van Marshall.

Maar waar hij eigenlijk het minst op is, is dynamiek. Bij mijn Marshall JMP kan je d.m.v. plectrumaanslag luid of stil spelen. Zelfs mijn Fender Champ van 6 Watt laat hier heel wat mogelijkheden. Maar de Laney scoort op dit punt beduidend minder.

Besluit : wil je Fender sound, spaar voor een Fender. Wil je het Brute van Marshall. Koop een Marshall. Als ik hem moet vergelijken met een andere versterker, komt hij m.i. nog het dichtst bij een Mesa Boogie Maverick.

Ze hebben nog een LC 50 en die zou meer het circuit en de EL 34-lampen van een JCM 800 hebben. De VC 30 zou dan meer richting Vox uitgaan. Maar heeft geen mastervolume en is een éénkanaals. Dus op hoge volumes zouden ze niet clean te houden zijn. Laney zou ik vele jaren terug een echte JCM 800-cloon gemaakt hebben. Ik zou zeggen uitproberen.