PDA

View Full Version : luchtvochtigheid voor gitaar en amp



mark88
2 oktober 2004, 22:34
Hallo,

ik ben opzoek naar een plek in huis waar ik gitaar kan spelen zonder dat ouders / buren er last van hebben. Nu dacht ik aan de kelder, alleen is er een probleem: de luchtvochtigheid zit op zo'n 90%... Ik weet eigenlijk wel zeker dat een buizenamp en gitaar het hier niet lang vol zullen houden, maar ik vraag het toch nog maar eveaan m'n mede-forummers :) : Kan er bij een luchtvochtigheid van 90% permanent een buizenversterker en gitaar aanwezig zijn?
Bvd

AART
2 oktober 2004, 22:44
lijkt me niet he :-?

misschien moet je ff zo'n bison vochtvanger halen bij de bouwmarkt...

Javaca
2 oktober 2004, 22:48
Met zo'n luchtvochtigheid werkt een vochtvretertje niet. Hiervoor heb je electronische apparaten.

http://www.vochtexpert.nl/ontvochten.gif

bert k
2 oktober 2004, 23:03
Zo'n electronisch apparaat noemen ze ook wel airco. :-D

mark88
2 oktober 2004, 23:17
dit kwam ik tegen na even zoeken op internet: op http://www.healthy-life.nl naar luchtontvochtigers en dan staat ie als bovenstede. Een luchtontvochtiger tot 12 m2 staat er, maar ik neem aan dat ze 12 m3 bedoelen... Grof gezegd is onze kelder ongeveer 9 a 10 m3. Dit is misschien wel wat, prijs valt nog mee als je ziet wat die andere dingen kosten...

bert k
2 oktober 2004, 23:22
Dat zal best wel werken, maar dat betekent dat de rest van je leven dat ding aan moet blijven staan. :???:

guitardude
2 oktober 2004, 23:59
Dat zal best wel werken, maar dat betekent dat de rest van je leven dat ding aan moet blijven staan. :???:
de helft van de dag is toch wel goed om een aardige luchtvochtigheid te houden?? 4 uur aan 4 uur uit 4 uur aan ofzo

BartL
3 oktober 2004, 00:36
...en hoe wil je dat gaan doen? :) 'snachts opstaan om dat ding aan/uit te zetten? En als je op je werk / school zit?

Mijn versterker staat altijd al in de kelder...de vorige die ik gehad heb ook...die is kapot gegaan :-D :-D geen idee waardoor...

Javaca
3 oktober 2004, 00:47
tijdschakelaartje misschien?

BartL
3 oktober 2004, 00:50
...kan je die instellen zodat ie omspringt om de 4 uur? :???:

bert k
3 oktober 2004, 01:34
En hoe kom je aan dat getal van 4 uur? Is dat ook werkelijk genoeg?

Akira
3 oktober 2004, 08:00
...kan je die instellen zodat ie omspringt om de 4 uur? :???:

Ja, als je zo;n mechanische hebt, waarbij je door nokjes indrukken aangeeft wanneer die aan moet of uit.

m^rton
3 oktober 2004, 12:30
Gewoon zo'n timertje. Kun je gewoon in het stopcontact doen, en daar zit dan ook weer een stopcontact in dus daar kun je de stekker in stoppen.

mark88
3 oktober 2004, 12:34
ik heb er al een paar. Kosten maar iets van 5 euro per stuk.

Jammin J
3 oktober 2004, 12:43
je zou ook nog even kunnen kijken naar de isolatie van je kelder. Kieren etc ff dicht maken, tochtstripje op het raampje. Als die er zijn natuurlijk.

Joop M
3 oktober 2004, 12:48
Hier heb je een pagina over luchtvochtigheid,
http://www.sterkbeton.nl/kelder_klimaatbeheersing.html

en hier een over de werking van een ontvochtiger,zoals je zult zien kan je hem instellen op een vochtigheidsgraad en dan slaat ie vanzelf af of aan.
http://www.sterkbeton.nl/kelder_ontvochtiger.html

eventueel een cv of kachel erbij wil ook helpen.
Grz Joop

mark88
3 oktober 2004, 14:01
oke bedankt!!

urezna
4 oktober 2004, 16:40
het lijkt me dat een versterker zonder problemen in een wat vochtige ruimte kan staan... zolang de boel niet zo vochtig is dat het beschimmelt... ;-)
het enige waar je tegenaan loopt is dus je gitaar... als je die nou eens gewoon buiten de kelder bewaart, op je kamer ofzo? lijkt me de goedkoopste oplossing....
en het lijkt me dat een beetje gitaar wel iets kan hebben hoor, anders zou je er ook nooit mee kunnen gaan optreden...

nou ja, tis maar een idee....

dejohan
4 oktober 2004, 16:47
het lijkt me dat een versterker zonder problemen in een wat vochtige ruimte kan staan... zolang de boel niet zo vochtig is dat het beschimmelt... ;-)
het enige waar je tegenaan loopt is dus je gitaar... als je die nou eens gewoon buiten de kelder bewaart, op je kamer ofzo? lijkt me de goedkoopste oplossing....
en het lijkt me dat een beetje gitaar wel iets kan hebben hoor, anders zou je er ook nooit mee kunnen gaan optreden...

nou ja, tis maar een idee....

Zo doe ik het ook.

Thijssie
5 oktober 2004, 16:15
je zou ook nog even kunnen kijken naar de isolatie van je kelder. Kieren etc ff dicht maken, tochtstripje op het raampje. Als die er zijn natuurlijk.

Dat maakt het alleen maar erger, je moet juist ventileren....

Thijssie
5 oktober 2004, 16:18
het lijkt me dat een versterker zonder problemen in een wat vochtige ruimte kan staan... zolang de boel niet zo vochtig is dat het beschimmelt... ;-)
het enige waar je tegenaan loopt is dus je gitaar... als je die nou eens gewoon buiten de kelder bewaart, op je kamer ofzo? lijkt me de goedkoopste oplossing....
en het lijkt me dat een beetje gitaar wel iets kan hebben hoor, anders zou je er ook nooit mee kunnen gaan optreden...

Zo zie ik het ook, je zou "preventief" je potmeters allemaal dichtkunnen draaien van je amp, als je voor een langere tijd niet gaat spelen. Daarmee voorkom je dat ze gaan kraken op het punt waar je ze het vaakst gebruikt....

dejohan
5 oktober 2004, 17:06
Oh ja: ik zou de amp wel preventief op een stoel afzo bewaren. Heb al eens water in ons repetitiehok gehad. Gelukkig niks kapot, maarja...

jaywalker
5 oktober 2004, 19:49
Zo'n electronisch apparaat noemen ze ook wel airco. :-D

nope, zo'n apparaat noemen ze een lucht ontvochtiger

amon
5 oktober 2004, 22:56
luchtontvochtiger kopen.
hebben wij ook in onze kelder, zoeen als javaca postte, maar onze kelder is wel iets groter dan 12m3... toch wel een paar keer het dubbele (jaja, grote kelder omgebouwd tot feestruimte etc).
in het stopcontact zit zo'n tijdschakelaar en daarin de stekker van de vochtwreter. gaat om de zoveel tijd aan en weer uit. ik zou niet weten om de hoeveel tijd. ipv dat reservoir hebben wij er een tuinslang aan gezet en die op een afvoerleidinkje aangesloten, zodat we daar ook niet naar hoeven om te kijken.
mn vader zegt dat het er alles behalve vochtig is tegenwoordig (na feesten draait het ding wel wat overuren), maar toch vind ik het idee om alles in de kelder te zetten nog niet zo veilig, ook omdat de kelderdeur geen slot heeft en iedereen via de tuin zo naar binnen kan...
en daarbij, ik zie mezelf al minder gitaar spelen als ik eerst de kelder in moet gaan, ipv mn arm uit te steken naar mn gitaar op mn kamer.... :)

mark88
5 oktober 2004, 23:29
oke bedankt voor de reacties.
Het is nu zo dat ik heel veel electrisch speel (toch wel een uurtje of 2 per dag) alleen dat doe ik onversterkt. Dat kan ik dan gewoon blijven doen en als ik versterkt wil ga ik naar de kelder.

Vexx
5 oktober 2004, 23:51
oke bedankt voor de reacties.
Het is nu zo dat ik heel veel electrisch speel (toch wel een uurtje of 2 per dag) alleen dat doe ik onversterkt. Dat kan ik dan gewoon blijven doen en als ik versterkt wil ga ik naar de kelder.

Noem je dat veel??? :o :o

Dan vraag ik me af wat je vindt van de hoeveelheid die Steve Vai heeft gespeeld vroeger... hij zat elke dag aan een uur of 8 á 10 geloof ik... 8-)

On Topic: ik heb ook een versterker in de kelder gehad, maar die stond altijd in een flightcase als ik er niet op speelde. Hij staat nu op mijn kamer.. :gitarist: :zz:

BartL
6 oktober 2004, 00:12
het lijkt me dat een versterker zonder problemen in een wat vochtige ruimte kan staan... zolang de boel niet zo vochtig is dat het beschimmelt... ;-)
het enige waar je tegenaan loopt is dus je gitaar... als je die nou eens gewoon buiten de kelder bewaart, op je kamer ofzo? lijkt me de goedkoopste oplossing....
en het lijkt me dat een beetje gitaar wel iets kan hebben hoor, anders zou je er ook nooit mee kunnen gaan optreden...

nou ja, tis maar een idee....

Zo doe ik het ook.
Ik ook.

mark88
6 oktober 2004, 16:43
oke bedankt voor de reacties.
Het is nu zo dat ik heel veel electrisch speel (toch wel een uurtje of 2 per dag) alleen dat doe ik onversterkt. Dat kan ik dan gewoon blijven doen en als ik versterkt wil ga ik naar de kelder.

Noem je dat veel??? :o :o

Dan vraag ik me af wat je vindt van de hoeveelheid die Steve Vai heeft gespeeld vroeger... hij zat elke dag aan een uur of 8 á 10 geloof ik... 8-)

On Topic: ik heb ook een versterker in de kelder gehad, maar die stond altijd in een flightcase als ik er niet op speelde. Hij staat nu op mijn kamer.. :gitarist: :zz:

ja kan natuurlijk altijd meer he?
Maar 2 uur per dag vind ik toch wel redelijk wat ja.

Bobbel
6 oktober 2004, 16:50
Ik heb ook een tijd gehad dat ik de 4 uur per dag haalde... maar ik zit nu op de 30 a 60 minuten per dag... en dat haal ik ook maar net...

mark88
6 oktober 2004, 16:51
ach misschien is het ook wel 3 of 4 uur ik weet het niet, hou het niet echt bij

urezna
7 oktober 2004, 10:29
je zou "preventief" je potmeters allemaal dichtkunnen draaien van je amp, als je voor een langere tijd niet gaat spelen. Daarmee voorkom je dat ze gaan kraken op het punt waar je ze het vaakst gebruikt....

das inderdaad een hele slimme, ik denk dat dat wel werkt ja... :-)
alleen weet ik nooit van te voren of ik langere tijd niet ga spelen... dat weet ik pas achteraf he....
maar als je dat wel van te voren weet, slimme tip.... ;-)