PDA

View Full Version : nummers ipv noten?



ae
2 oktober 2004, 20:32
Ik lees wel eens in interviews van muzikanten dat ze verwijzen naar de 7enden (7ths) of de 9enden (9ths) als noten(in Engelstalige interviews, ik weet de Nederlandse benamingen niet). Wat bedoelen ze hier nou mee? Want als je een toonladder met 8 noten hebt en ze hebben het over de 11e noot, dan is dat toch dezelfde noot als de 3e? Snap ik niet wat ze bedoelen met deze manier van noten benoemen of is het gewoon onlogisch om over een 11e noot te spreken?

Bluesbreaker
2 oktober 2004, 21:37
zelfde verhaal als bijv add9 akkoorden, 9e noot van de toonladder toevoegen, eigelijk gewoon hetzelfde als de 2e dus

ae
2 oktober 2004, 22:07
Oh ok, thanks :wink:

sneez0r
3 oktober 2004, 21:10
Voor tonen boven de zeven geldt (x-7). 13 wordt dus 6, 11 wordt 4 en 9 wordt 2. Een toonladder heeft namelijk eigenlijk maar zeven noten; de achtste is alweer de grondtoon. Die benaming is te herleiden aan het feit dat akkoorden vaak tertsenstapelingen zijn, dus 1 - 3 - 5 - 7 - 9 - 11 - 13. De tonen 9, 11 en 13 doen eigenlijk alleen dienst als extensies van akkoorden. Van een Cmaj7 kan je leuk een Cmaj11 maken bijvoorbeeld.

O ja, de naamgeving; 7 is septime, 9 is none, 11 is undecime, 13 is tredecime, 15 is quindecime. Die 15 is dus de grondtoon, maar dan twee octaven hoger.

taylor
4 oktober 2004, 11:21
toch zie ook vaak in die muziekbladen voor een 9 gewoon een 2 staan.

kan me wel voorstellen voor iemand die dat niet zo goed begrijpt dat het 1 beetje moeilijk is terwijl intervallen eigenlijk heel simpel zijn.

je kunt denk ik beter uit gaan voor intervallen van 1 chromatische ladder die heeft dus 12 noten,zodat je ook meteen bv Bmin7-5 ect begrijpt.