PDA

View Full Version : phase reversal



Lord Abortion
2 oktober 2004, 17:33
Wat doet dat eigenlijk met je geluid. Als ik het goed versta wisselt zoiets gewoon je polen? Maar wat gebeurt er dan met je klank?

Diedo
2 oktober 2004, 19:46
ik weet het niet zeker, maar omdat dan je speaker naar binnen trilt ipv naar buiten krijg je dacht ik minder bas, dus het wordt een beetje kil... wil je het echt ervaren --> probeer het :)

Negative K3 fan
2 oktober 2004, 21:09
ik weet het niet zeker, maar omdat dan je speaker naar binnen trilt ipv naar buiten krijg je dacht ik minder bas, dus het wordt een beetje kil... wil je het echt ervaren --> probeer het :)

klopt inet, gaat waarschijnlijk om het middelste element dat RWRP ofzo is, of een phase schakelaar op een amp. Het heeft wel met fase omdraaing te maken maar het maakt niets uit of een speaker naar binen of buiten trilt en verandert niks aan de bas response.

Lord Abortion
2 oktober 2004, 21:25
Ik ben specifiek geïnteresseerd in wat zo een schakelaar doet als je hem inbouwt in je gitaar, en een pickup zijn fase omkeert.

Diedo
2 oktober 2004, 21:49
oh pardon, ik dacht dat je bedoelde als je de + en - van je speaker omdraaide...

Luigi
2 oktober 2004, 22:53
oh pardon, ik dacht dat je bedoelde als je de + en - van je speaker omdraaide...

Eigenlijk doe je hetzelfde met een fase-schakeling van een pickup dacht ik; de + en de - omdraaien. Dat geeft een geluid met veel hoog en weinig laag.

Wormaap
2 oktober 2004, 22:55
oh pardon, ik dacht dat je bedoelde als je de + en - van je speaker omdraaide...

Eigenlijk doe je hetzelfde met een fase-schakeling van een pickup dacht ik; de + en de - omdraaien. Dat geeft een geluid met veel hoog en weinig laag.
Da's onzin, sorry :)
Nouja... Deels onzin, klokkie-klepel verhaal :P
Als je bv. 2 van de speakers in je 4x12 van fase verwisselt krijg je dat effect, als je je hele kist van fase verwisselt niet. Zelfde geldt voor 2 elementen uit fase, als je er maar 1 gebruikt hoor je geen verschil in fasen, maar zodra je er 2 gebruikt merk je't :)

bert k
2 oktober 2004, 23:06
Een fase schakelaar op een gitaar wisselt idd de + en de - van een pickup om. Dat hoor je alleen maar als er twee pickups tegelijk aanstaan. Die staan dan in tegenfase en dat klinkt dun en neuzig, wat heel af en toe een leuk effectje is. Totaal onbruikbaar bij heavy distortion.

kokteejl
2 oktober 2004, 23:34
op men jagstang staat denk ik zo'n schakelaar...phase out ofzoiets, en wat bert k zegt klopt: als ik men ene element "out-phase" en men humbucker gewoon laat, heb je zo'n fijn, trebble-ig geluid

Luigi
3 oktober 2004, 09:44
Een fase schakelaar op een gitaar wisselt idd de + en de - van een pickup om. Dat hoor je alleen maar als er twee pickups tegelijk aanstaan. Die staan dan in tegenfase en dat klinkt dun en neuzig, wat heel af en toe een leuk effectje is. Totaal onbruikbaar bij heavy distortion.

helemaal gelijk; ik bedoelde dus ook bij twee pickups op spoelen... :oops: