PDA

View Full Version : EMG vs. DiMarzio



Lord Abortion
2 oktober 2004, 17:27
Hallo iedereen,

Ik speel momenteel op een B.C. Rich NJ Beast (model zonder speedloaders, gewone Floyd) en zal de pickups vervangen. Ik heb momenteel 2 setups waar ik nog tussen twijfel:
1. DiMarzio X2N (brug) & Super 2 (nek)
2. EMG 81 (brug) & 89 (nek)

Ik wil zeker de mogelijkheid om een single coil-klank te krijgen, wat met de DiMarzio's via series/parallel switchen zou gebeuren, en bij de EMG's standaard kan met de 89 (push-pull pot.). Ik heb momenteel een lichte voorkeur voor de EMG's. Ik ben ook van plan om nog een EMG PA2 preamp in te bouwen.

Bedenkingen, hulp, info, ... ?

Negative K3 fan
2 oktober 2004, 18:53
emgs mixen met passieve pickups is makkelijker gezegd dan gedaan dacht ik.

Lord Abortion
2 oktober 2004, 18:55
Daarom dat ik het ook niet doe, je hebt waarschijnlijk iets fout gelezen.

Swan
2 oktober 2004, 18:55
emgs mixen met passieve pickups is makkelijker gezegd dan gedaan dacht ik.

staat toch nergens dat hij dat wil?


maareh lord abortion (wel aardig CoF nr btw) geef es wat meer info, watvoor sound zoek je?

Lord Abortion
2 oktober 2004, 19:01
Ik ga voor de zwaardere metalsound (die zou moeten komen uit de EMG81 of DiMarzio X2N) en wil een krachtige pickup om clean mee te spelen ook (89 of Super 2). En om dan meer gewoon rock te spelen wil ik de mogelijkheid om een single coil klank te hebben.

Rubenios
2 oktober 2004, 20:22
tjah als je beetje thuis bent in pu's en solderen enzo dan valt t allemaal wel mee hoor.

Voor alle mensen die t nu nog steeds niet weten: actief en passief werkt prima met elkaar samen!

Voor veel metal zal ik denk ik voor de emg 81 + 89 combi gaan. ik speel zelf 81 (+pa2) en ik denk dat je dan aardig bij je strakke metal soundje komt. btw potmeter van de pa2 switch maar heel klein beetje boost geven is meer dan zat in combi met 89 of 81 hoor. krijg je echt lekkere sound

Morpheus
2 oktober 2004, 23:44
en wat nu als je een goeie metalsound wil hebben, maar ook een lekkere blues-rock en jazz sound wil? welke moet je dan nemen? merk boeit niet...kheb een les paul standard....

gerrekat
3 oktober 2004, 08:39
Mixen kan wel hoor heb het ookw el gedaan een 81 in de brug en een passive in de nek...maar goed je krijgt wel en groot volume verschil.

Ik zou echt voor passieve PU's gaan IMO klinken die veel organischer en hebben een veel mooiere en snellere attack.

Lacrymosa
3 oktober 2004, 11:52
Even voor de duidelijkheid, EMG's werken met 25k potmeters, en passieve elementen met potmeters van 500k, soms 1000k (moe je maar is proberen, is leuk)

dus als je EMG's aan 500k potmeters hangt, zijn volume swells onmogelijk, je heb meer een soort aan/uit schakelaar.

Dus, het kan wel, maar het is niet optimaal
wat je wel kan doen, je tone pot opofferen voor een extra volume pot
dan is je probleem opgelost

CheerS!!

Ibanez RuleZ
8 oktober 2004, 00:15
de 81 klinkt nergens naar IMHO (ja, ik heb er 1 in een goede gitaar gehad, had de vorige eigenaar er in gestopt en die heb ik vervangen door een 85). dat kan je dus ook nog proberen, een 85 er in stoppen ipv een 81. nadeel van de 81 is nl dat je gewoon zoals kirk hammett gaat klinken, sorry, maar het is gewoon waar, iets waar de 85 veel minder last van heeft (en klinkt ook echt wel vet), heeft meer karakter IMO

dus van de 2 genoemde -> dimarzio combi

Harrald