PDA

View Full Version : Buizenamp krijgt extra boost bij schakelen kanaal !!!!!!!!



alhambra
2 oktober 2004, 14:04
Okee het cleane kanaal van de kitty hawk doet het nu, er zat ergens sluiting en dat is hersteld.
Maar nu nog een probleem:
bij het schakelen van clean naar gain krijgt hij 1 tel een gigantische boost, het maakt daarbij niet uit of ik hem met de hand omzet of voetschakelaar gebruik.
Ik ben er ondertussen achter dat de versterker ook een extra boost functie heeft maar het lijkt mij toch niet de bedoeling dat hij die 1 tel aanzet bij omschakelen van kanaal, overigens lijkt die boost functie nu niet te werken dus je zou haast denken dat k het daarin moet zoeken.
Iemand enig idee waarin het te zoeken ?

O ja de versterker klinkt voor de rest prima ook het cleane kanaal is erg lekker van geluid.

aad
2 oktober 2004, 18:30
Okee het cleane kanaal van de kitty hawk doet het nu, er zat ergens sluiting en dat is hersteld.
Maar nu nog een probleem:
bij het schakelen van clean naar gain krijgt hij 1 tel een gigantische boost, het maakt daarbij niet uit of ik hem met de hand omzet of voetschakelaar gebruik.
Ik ben er ondertussen achter dat de versterker ook een extra boost functie heeft maar het lijkt mij toch niet de bedoeling dat hij die 1 tel aanzet bij omschakelen van kanaal, overigens lijkt die boost functie nu niet te werken dus je zou haast denken dat k het daarin moet zoeken.
Iemand enig idee waarin het te zoeken ?

O ja de versterker klinkt voor de rest prima ook het cleane kanaal is erg lekker van geluid.

Weet niet of je kanaal door relaytjes wordt geschakeld (denk het haast wel) in dat geval kan het zijn dat een relaytje blijft "plakken".
Remedie: relay vervangen.
Of de sturing voor het omschakelen (van dat relay) werkt niet naar behoren. Dan is het afhankelijk van de wijze waarop die schakeling in elkaar zit waar je de fout moet zoeken..

Jeroenvanhulsteijn
2 oktober 2004, 19:44
ik had vroeger een Kitty Hawk Quattro Preamp. daar werden de kanalen ook door relais geschakeld. k weet niet of dat iets is dat Kitty Hawk door hun hele lijn heeft doorgevoerd. maar dan zouden idd op die versterkers ook relais moeten zitten voor kanaalswitchen.

srv-man
2 oktober 2004, 20:31
Ook ik heb een Quattro preamp gehad en daarvan bleef het relais op een gegeven moment ook regelmatig plakken, zou dus goed het geval kunnen zijn.

alhambra
3 oktober 2004, 16:03
Okee hed vandaag de schakelaar los gemaakt en de draadjes los gehaald,alsikze nu met de draden contact maak dan schakelt hij van kanaal maar het probleem doet zich nog steeds voor.
Conclusie, het ligt dus iig niet aan de schakelaar. Maar jullie dachten al dat het aan een relay lag dus ga ik het daar zoeken.
2 vragen:
Hoe herken ik een relay ?
Kan ik hem doormeten en zo ja hoe ?

Ik kan eventueel een zooi foto's online gooien van het geheel als dat de hulp kan verbeteren.

alhambra
3 oktober 2004, 16:03
Okee heb vandaag de schakelaar los gemaakt en de draadjes los gehaald,alsikze nu met de draden contact maak dan schakelt hij van kanaal maar het probleem doet zich nog steeds voor.
Conclusie, het ligt dus iig niet aan de schakelaar. Maar jullie dachten al dat het aan een relay lag dus ga ik het daar zoeken.
2 vragen:
Hoe herken ik een relay ?
Kan ik hem doormeten en zo ja hoe ?

Ben zelf een beetje wezen neuzen en denk te weten dat K codes 220k enzo weerstanden zijn en C codes relais een || in een tekening staat voor een relais toch ?

Ik kan eventueel een zooi foto's online gooien van het geheel als dat de hulp kan verbeteren.

alhambra
3 oktober 2004, 19:47
Okee nog een keer dan.
Als het alleen 1 of meerdere relays zijn wat zou dat mogen kosten om te laten maken ? circa, plusminus ongeveer bij benadering.

Jeroenvanhulsteijn
4 oktober 2004, 00:29
mss moet je dat vragen aan www.drtube.com, die weet dat mss wel.

hier staan overigens wat plaatjes van relais: http://alain.canduro.free.fr/relais.htm

aad
7 oktober 2004, 13:13
Okee heb vandaag de schakelaar los gemaakt en de draadjes los gehaald,alsikze nu met de draden contact maak dan schakelt hij van kanaal maar het probleem doet zich nog steeds voor.
Conclusie, het ligt dus iig niet aan de schakelaar. Maar jullie dachten al dat het aan een relay lag dus ga ik het daar zoeken.
2 vragen:
Hoe herken ik een relay ?
Kan ik hem doormeten en zo ja hoe ?

Ben zelf een beetje wezen neuzen en denk te weten dat K codes 220k enzo weerstanden zijn en C codes relais een || in een tekening staat voor een relais toch ?

Ik kan eventueel een zooi foto's online gooien van het geheel als dat de hulp kan verbeteren.

K dan, een paar relaytjes:
http://members.chello.nl/aad.sieraad/relais.jpg

voor de duidelijkheid kwa afmetingen een jack-plug erbij gelegd.

Relays zijn moeilijk door te meten. Zeker in het geval van "plakken".
Ze doen "het" namelijk wel en dat is het probleem.
Je kunt, als je de juiste spanning erop zet wel horen/voelen dat-ie schakelt, maar je weet niet of alle contacten wel meegaan; en dat ook nog op tijd.

hier zie je een close-up van de contacten, die zitten a.h.w. aan een hefboom die door een electro-magneet wordt aangetrokken. Door een veer (zichtbaar bovenin) worden de contacten weer terug gezet in hun normale positie. Bij het relais hier is die veer redelijk sterk. Dit relais is dan ook bedoeld om hoge stromen/spanningen te schakelen. 220VAC/16A is het maximum en dat is heel wat.

http://members.chello.nl/aad.sieraad/relais2.jpg

In versterkers e.d. zitten veel kleinere (zie eerste foto) maar ze werken wel op dezelfde manier. Er zitten zwakkere veertjes in en de kracht is veel minder van de electro-magneet. Hierdoor kan er door de (kleine) schakelvonkjes een corrosie ontstaan, waardoor de zaak blijft plakken (het contact is niet meer glad) of niet meer goed contact maakt. Is er eenmaal een basis van corrosie ontstaan, dan gaat het vaak opeens heel hard achteruit. Niet veel anders aan te doen dan gewoon vervangen.