PDA

View Full Version : Fender Champ



heavy-metal-thunder
2 oktober 2004, 00:05
Ik ben net eingaar geworden van een Fender Vibro Champ Silver Face van 1971. Het bakje ziet er nog in nieuwstaat uit en werd zeer weinig gebruikt. enkele vragen :
- het zijn nog steeds de originele buisjes. Zouden ze aan vervanging toe zijn, ook al hebben ze nog niet veel arbeid verricht.

- het bakje klinkt niet slecht, ronkt niet, geen gekraak... maar ik heb onlangs eentje gehoord en die klonk werkelijk zoals je v/d grote Fenders verwacht. Maar dat exemplaar had een andere speaker. De mijne klinkt eerder scherp (om niet schel te zeggen). Met de Treble op 3 is het al aangenaam hoor, maar op luidere (nou ja) voulumes (vb. 8) begint het toch eerder te lijken op een goedkoop transistorbakje. Klopt het dat de speaker hier aan basis ligt??? Graag wat advies.

Antoon
2 oktober 2004, 01:03
Ik vind zelf de SF Champ het mooist klinken met de 70ties CTS Alnico speaker (mooier dan de Oxford van daarvoor). Zeer persoonlijk allemaal..
Zit de originele speaker er nog in? De code aan de rand van het chassis zou met 137 of 328 of 465 moeten beginnen en de ohmse weerstand ongeveer 3 ohm. Als je iets anders hebt of een keramische speaker heb je kans dat je niet eruit haalt wat erin zit

Robbert
2 oktober 2004, 10:18
Vibro champ.. hmm... wil ik ook nog eens hebben :D

heavy-metal-thunder
2 oktober 2004, 11:01
Vibro champ.. hmm... wil ik ook nog eens hebben :D

Nu te koop. UItmuntende staat en tegen mooie prijs.

Mr.Jay
2 oktober 2004, 17:48
Ik ben net eingaar geworden van een Fender Vibro Champ Silver Face van 1971. Het bakje ziet er nog in nieuwstaat uit en werd zeer weinig gebruikt. enkele vragen :
- het zijn nog steeds de originele buisjes. Zouden ze aan vervanging toe zijn, ook al hebben ze nog niet veel arbeid verricht.

- het bakje klinkt niet slecht, ronkt niet, geen gekraak... maar ik heb onlangs eentje gehoord en die klonk werkelijk zoals je v/d grote Fenders verwacht. Maar dat exemplaar had een andere speaker. De mijne klinkt eerder scherp (om niet schel te zeggen). Met de Treble op 3 is het al aangenaam hoor, maar op luidere (nou ja) voulumes (vb. 8) begint het toch eerder te lijken op een goedkoop transistorbakje. Klopt het dat de speaker hier aan basis ligt??? Graag wat advies.

Heb er es een gehad, die klonk ook erg vies als ie op ging breken > wat bleek ? kassie was ( van 1980 ) spaanplaat en dát veroorzaaktie die sound. Na AB-test met eenzelfde Vibrochamp van 1979, die nog van hout was ( multiplex vermoed ik ) en uitvoerig de kassie/speakers verwisseld e.d. , klonk de houtenversie stukken mooier, had écht toon, de andere niet. Op lage volumes waren ze vrijwel gelijk.

JaY

heavy-metal-thunder
2 oktober 2004, 21:30
Ik vind zelf de SF Champ het mooist klinken met de 70ties CTS Alnico speaker (mooier dan de Oxford van daarvoor). Zeer persoonlijk allemaal..
Zit de originele speaker er nog in? De code aan de rand van het chassis zou met 137 of 328 of 465 moeten beginnen en de ohmse weerstand ongeveer 3 ohm. Als je iets anders hebt of een keramische speaker heb je kans dat je niet eruit haalt wat erin zit

Hey Antoon, 't is hier Raf v/d JMP. Lampje komt, hoor. Wellicht starten volgende week "de werkzaamheden".

Code Champje :
A 35602 op de sticker met de specs. staat 023242. Ik heb het gekocht voor eentje van '71, maar ben daar niet zeker van. Wel is de speakerdoek zilver met beetje blauw en Fender Logo is met staartje, dus is het een ex. van begin seventies.

De speaker, echter. Staat op "Fender Special Design Speaker" op. Normaal zou het een Oxford moeten zijn.

Omdat ik geen kenner ben, wat zou ik hiervoor mogen betaald hebben?? Het ziet er dus echt nieuw uit.

Antoon
2 oktober 2004, 23:55
Hoi Raf!

Met die code bedoel ik de code op de speaker. Die "Fender Special Design" speakers liet Fender maken bij Oxford (465), CTS (137) of Utah en die deden er een Fender label op. De code bestaat meestal uit 7 cijfers, het merk zit in de eerste drie. Deze codes kun je ook gebruiken om je versterker te dateren, ze staan ook op transformators en potentiometers. Hier staat hoe:

http://www.provide.net/~cfh/pots.html

De speakers met alnico magneten kun je meestal herkennen aan een U-vormige ijzeren beugel die tegen de achterkant van het speaker-chassis gelast is. Die beugel beschermt de eigenlijke magneet: een klein tonnetje. Keramische magneten zijn veel breder: een soort ijshockey puk achtig ding. Bij sommige Champs is de originele 4 ohm speaker door een 8 ohm vervangen, dan heb je te weinig output.

groetjes

heavy-metal-thunder
3 oktober 2004, 11:43
heyhey,
wat zijn er toch slimme mensen op aarde...
Dat moet ik allemaal eens even checken, hoor. Ik hou jullie op de hoogte.

Raf

heavy-metal-thunder
5 oktober 2004, 10:34
Op het speakertje staat geen nummer. Tenzij het aan de binnenkant zou staan, tussen de speaker en chassis.

Ik ga ervan uit dat het alnico is, gezien de beugel over het hockeypuckje.

De codes op transfo's ga ik eens verifiëren.

heavy-metal-thunder
5 oktober 2004, 10:43
.

Heb er es een gehad, die klonk ook erg vies als ie op ging breken > wat bleek ? kassie was ( van 1980 ) spaanplaat en dát veroorzaaktie die sound. Na AB-test met eenzelfde Vibrochamp van 1979, die nog van hout was ( multiplex vermoed ik ) en uitvoerig de kassie/speakers verwisseld e.d. , klonk de houtenversie stukken mooier, had écht toon, de andere niet. Op lage volumes waren ze vrijwel gelijk.

JaY[/quote]

Hoe zie ik of het spaanplaat, multiplex of... Franse eik is???
Het is idd. vooral als hij gaat openbreken dat het niet zo lekker is en dan in het bijzonder met mijn Gibson LP. Met mijn Fender-copy is het beter. Clean is het wel goed hoor.

Maar ik zou willen dat hij ook geweldig klinkt bij "een beetje vuil" (zonder pedaaltje). HIervoor gebruik ik momenteel een Boss DS-1 disto. Ofwel met disto en tone dicht (is dan meer een overdrive, maar de distoklank komt er ietsje te veel door) ofwel met gemiddelde disto en tone bijna dicht (en da's nog het beste).

Wat advies is altijd welkom. Ik wil hem wel uitermate goed laten klinken, omdat ik het dingetje wil gebruiken als main amp voor thuis. Dus een andere speaker is niet uitgesloten, maar dan wil ik me ervan vergewissen dat het eentje is wat ik zoek.

Mr.Jay
5 oktober 2004, 12:36
Hoe zie ik of het spaanplaat, multiplex of... Franse eik is???

Bekijk even bij Praxis of zo de oppervlaktestructuur van beiden "hout"-soorten en vergelijk dit met jouw kassie, zó gezien.

JaY

heavy-metal-thunder
5 oktober 2004, 12:48
het kastje heeft aan de binnenkant een zwarte kleur en ziet er nogal glad uit. Laat niet direct het beste vermoeden???

Mr.Jay
5 oktober 2004, 13:17
het kastje heeft aan de binnenkant een zwarte kleur en ziet er nogal glad uit. Laat niet direct het beste vermoeden???

zwart zijn ze altijd. Spaanplaat heeft 'n egaal korrelig oppervlak en bij multiplex zie je meestal nog een houtstructuur/nerven/tekeningen.

JaY

Antoon
5 oktober 2004, 13:27
Hey Raf,

In een oud bericht schreef ik dit een keer over de Champs:


Ik heb zelf een SF Vibrochamp ('76), een BF Vibrochamp ('66) en een NP tweed Champ ('56). De SF/BF oversturen op vol volume maar een klein beetje: een beetje krakerige grom, dat is het. De redelijk effectieve toonregeling maakt de SF/BF varianten veelzijdiger dan de tweed met een goed clean geluid. De tweed Champ heeft veel minder hoog en klinkt clean vrij dof maar overstuurt daarintegen veel makkelijker en verder: kan een heel schreeuwend geluid geven op 12.

Op zich herken ik het geluid dat jij beschrijft wel en ik denk ook wel dat je een originele speaker hebt. Neemt niet weg dat als een identieke Champ van een maat van je veel beter klinkt er iets niet helemaal ok is.

Buizen checken zou ik gewoon met trail 'n error doen. Gewoon eens een ander 6v6je en 12ax7 proberen (alleen 1e 12ax7 vanaf de zijkant is van belang, andere is de oscillatorbuis en die doet er niet toe). Meestal hebben de originele RCA's wel een verdomd lange adem dus niet te snel wegdoen.

Verder kan er natuurlijk van alles aan de hand zijn: speaker kapot, electronisch niet helemaal in orde, slechte of verkeerde vervangingscomponenten, versleten elco's. Als het niet de speaker of de buizen blijken te zijn kun je nog een blik op de binnenkant werpen of je in jou ogen iets verdachts ziet. Anders is het toch de reparateur vrees ik.

Al met al lijkt me een kapotte speaker of slechte buizen het meest waarschijnlijke

groet

heavy-metal-thunder
5 oktober 2004, 14:13
Ik heb ooit een Champ gehoord met een Strat en dit gaf op clean een wondermooi geluid, overdrive heb ik niet gehoord. Maar, ik denk niet dat de mijne op clean hiervoor moet onderdoen. Dus, ga ik ervan uit dat speaker enz. OK zijn.

Volgende week gaat onze aller JMP-vriend de Champ inwendig inspecteren. Hij heeft ook een Champ en we gaan ze eens met elkaar vergelijken, evt. buisjes eens verwisselen.

Naarmate ik de champ meer gebruik, begint hij beter te klinken. Komt dit omdat hij weinig werd gebruikt??