PDA

View Full Version : vraagje over buizen en cab



Kamiess
1 oktober 2004, 22:33
He, effe een vraagje,Eigenlijk 2.
De eerste, ik wil mijn standaard 5881 buizen laten vervangen door el34 buizen,maar wat is nou het meest opvallende verschil tussen deze 2 soorten(wilde trouwens groove tubes proberen?!)
De tweede vraag, als je meerdere merken cabs hebt met dezelfde celestion v30 speakers erin wat is dan het verschil.
Wil nl zo'n cab hebben, maar twijfel tussen een mesa of een marshall cab met deze speakers erin, de marshall is goedkoper, maar wat is jullie reactie???
Ter info:stijl Guns n Roses, pearl jam, maar ook iron maiden, gary moorde enz.

jw009
1 oktober 2004, 22:53
mesa is overprized, maar ik lees veel goede reacties over de engl cab met V30's en zo heb je er nog een paar. Kijk wat breder en focus je niet op maar 2 merken zou ik zeggen....
succes met het vinden van een cab

ben79
1 oktober 2004, 23:06
Wat belangrijk is aan een cab zijn de speakers en het houtwerk.
Ik heb bv een Hughes&Kettner cab.
Dit is ook geen favoriet merk van meerdere mensen hier op het forum maar het is wel een degelijk cab van dik genoeg hout en er zitten celestion Greenbacks in.

bluegate
2 oktober 2004, 00:10
Kan je versterker EL34's aan dan (spec's of switch op versterker)?

Je kunt een versterker met EL34's ongestraft biassen voor 6L6.

Echter als je versterker is opgebouwd rond 6L6 zul je een paar weerstanden moeten vervangen, en 2 pinnen anders bedraden.

Voor cab's Hout, verbindingen en inhoud zijn van wezelijk belang bij de klank.

Negative K3 fan
2 oktober 2004, 01:12
He, effe een vraagje,Eigenlijk 2.
De eerste, ik wil mijn standaard 5881 buizen laten vervangen door el34 buizen,maar wat is nou het meest opvallende verschil tussen deze 2 soorten(wilde trouwens groove tubes proberen?!)
el34 buizen hebben een heel ander karakter; minder strak in het laag, vervormen een stuk eerder dan 6l6s (5881s) en rocken veel meer, echt een marshall achtige sound, of jimi hendrix. 6l6 zijn wat strakker, helderder met clean enzo, een sprankelender hoog. Strakker dan el34s. Groove tubes zegt trouwens niet echt iets, omdat zij weer best veel verschillende buizen van één soort hebben. Voor el34s schijnen rubys en svetlana (winged c) wel goed te zijn. Voor 6l6 svetlana (winged c's), JJ voor een iets warmer geluid.


De tweede vraag, als je meerdere merken cabs hebt met dezelfde celestion v30 speakers erin wat is dan het verschil.
GROOT, niet te onderschatten, v30s cabs klinken allemaal anders, soms imo zelfs meer anders dan verschillende amps over dezelfde cab


Wil nl zo'n cab hebben, maar twijfel tussen een mesa of een marshall cab met deze speakers erin, de marshall is goedkoper, maar wat is jullie reactie???
Ter info:stijl Guns n Roses, pearl jam, maar ook iron maiden, gary moorde enz.
Mesa's zijn DUUUR (nieuw dan) en dan ligt de prijs kwaliteit verhouding natuurlijk een stuk anders, ik zou eens rond kijken er zijn veel meer makers dan alleen marshall en mesa van v30 cabs, dat gaat van heel goedkoop naar heel duur, probeer ook 2e hands te kijken.

Kamiess
4 oktober 2004, 17:31
Ok dat van die cab begrijp ik, ik zal mijn ogen en oren goed de kost geven.
De theorie van de buizen snap ik ook.
Maar stel je voor dat jullie buizen moesten kiezen om een geluid te krijgen wat bij eerder genoemde bands staat.
Wordt het dan de el of de 5881???
Ik denk persoonlijk de el34!!

Negative K3 fan
4 oktober 2004, 18:28
tja, dat is allemaal wel heel erg el34, al die gitaristen dan.