PDA

View Full Version : vraagje voor de techneuten onder ons



qwerty
1 oktober 2004, 22:43
Ben zelf een schema voor een SE 6l6 buizenbak in elkaar aan het zetten, en heb een preamp uit stukjes marshall en vox bij elkaar gevonden. Nu mijn vraag: gezien het een Single ended versterker betreft is er geen p.i. Zijn er technische bezwaren om een kathodevolger te gebruiken om de eindtrap uit te sturen?

Configuratie is als volgt: 2 paralelle 1e gainstages (bright en deep intern gebrugd) -2volumecontrols-2e gainstage (kathodevolger)-baxandall tonestack-mastervol-eindtrap

vast dank voor reacties

nicoverduin
2 oktober 2004, 00:26
Waarom een kathode volger?

Nico

PeeVee
2 oktober 2004, 00:40
Ja, waarom?

qwerty
2 oktober 2004, 12:08
gebruik 2maal 12ax7 in mijn versterker. 1e wordt gebruikt voor parallelle 1e gainstage, dus had ik nog 2 12ax7 secties over. waarom dan geen kathodevolger, heeft niet zoveel losses in de tonestack.
tenslotte worden kathodevolgers ook gebruikt in bassman, vox marshall en boogie.

ben zelf enigzins uitgegaan van plexi-preamp, en als je de p.i. daarvan wegneemt betekent dat dat de laatste gainstage een kathodevolger is.

nicoverduin
2 oktober 2004, 12:15
Helder. Ik wilde alleen maar weten of je er over nagedacht had. Ik zou het gewoon proberen.

NIco

qwerty
2 oktober 2004, 12:45
nico, heb een schemaatje van preamp gemaakt in powerpoint, zou je daar misschien naar willen kijken?
weet alleen niet hoe ik dat hier op forum kan plaatsen, maar ik kan het evt mailen...

nicoverduin
2 oktober 2004, 16:21
wil er best naar kijken. Wordt wel vanavond. Mail maar naar nico.verduin@wanadoo.nl
Groetjes,

Nico