PDA

View Full Version : cleane sound



BrainDamage
1 oktober 2004, 18:34
hey,

vraagske, ik heb dus een ibanez RG570 & een peavey bandit 112, die distortion is echt wel lekker, maar ik vind mijn clean niet echt denderend...weet iemand misschien een mooi klinkende cleane sound?
voorbeeld die solo van paradise city, da is echt zalige clean...

alvast bedankt,
groetjes.

Harry
1 oktober 2004, 20:18
wat is paradise city? Van Guns & Roses? Da's toch niet clean?

BrainDamage
2 oktober 2004, 00:15
ow, excuseer, ik bedoel knockin on heavens door, da klinkt zalig

maar ook van paradise city, hoe krijg ik die sound? :???:

sorry voor het misverstandeke :oops:

groetjes :P

edit: ik wil feitelijk gewoon een mooie cleane sound voor mij, die past voor de genre dat ik ga spele, zo metallica/guns&roses enzo, ne sound zo dat bij beide past enzo

jpb
2 oktober 2004, 07:44
Als er geen goed 'clean' in je versterker zit krijg je dat nooit goed met wat voor een pedaal dan ook. Andere versterker wellicht? Succes

schwalbe
2 oktober 2004, 13:08
Volgens mij staat over dat intro van 'paradise city' een chorus ofzo... het is echt niet zo dat je voor clean nooit geen effecten gebruikt.

Antal
2 oktober 2004, 18:07
Ik vrees toch dat je voor een wezenlijke verbetering beter naar een leuk 2dehands buizenversterkertje kunt gaan kijken.

Jeroenvanhulsteijn
2 oktober 2004, 18:13
errm op knockin zit toch een chorus over het clean?

BartL
2 oktober 2004, 18:56
errm op knockin zit toch een chorus over het clean?
Jup, een hele dikke.

BrainDamage
3 oktober 2004, 00:01
een chorus, wat houdt dit in? :)

BartL
3 oktober 2004, 00:04
Nja, dat vind ik een effect om heel moeilijk uit te leggen :-D

Iemand die het wel kan?

Mr.Bluesbreaker
3 oktober 2004, 00:16
Maakt je gitaargeluid op de een of andere manier zwevend en ruimtelijker, je kunt het met diepte en snelheid instellen vaak: hoe meer "snelheid", hoe sneller het een beetje zweeft. Ofzo. Dikker, wollig, whatever. Intro paradise city en knocking on heavens door inderdaad, dat is dus redelijk veel chorus, en geen chorus is dan bijvoorbeeld het tussenspel in welcome to the jungle, als we toch op de GNR tour zijn. Maar een choruspedaal toevoegen aan een bandit is leuk voor een middagje, echter geen verbetering voor je clean kanaal.

BartL
3 oktober 2004, 00:38
Ik merkt trouwens vanavond (repeteerde voor het eerst met mijn chorus pedaal) dat je het geluid ook een stuk beter hoort :-? Lijkt wel of het meer wordtverdeeld oid.

Speeddemon
3 oktober 2004, 01:28
idd, als je rock/metal in dat straatje speelt (guns, metallica, bon jovi, skid row, dokken, etc.)

is chorus echt van LEVENSBELANG!

mijn favo.s:
Boss CE-2 Chorus
Ibanez BC9 Bi-Mode Chorus

en volgens mij zet zo'n T.C. Electronics S.C.F. ook wel een aardig jaren 80/90 clean weg.

btw, wat die bandit 112 betreft, een goeie verbetering voor die amp is een Celestion speaker er in.
Is een stuk strakker dan die Sheffield die er origineel inzat.
Ik vond m'n clean destijds (had een Bandit 112 2e serie) erg o.k. Beetje karakterloos misschien, maar wel in 't straatje van een Roland JC-120. Werkte ook ideaal met effecten.

BrainDamage
3 oktober 2004, 02:48
ok, dus chorus is van belang (in cleane sound veronderstel ik dan ;)) wat denken jullie van deze : Ibanez CF 9 Chorus/flanger ?

en wat is flanger als ik ook vragen mag ? :)

eneuh, hoe werkt dit juist? ik heb wel een footswitch met mijn peavey bandit, maar zal ik die dan nog nodig hebbe of ... kan iemand me beetje uitleggen hoe dit in zijn werk gaat? ik heb nog nooit met pedalen of iets dergerlijks gespeeld

groetjes

Speeddemon
3 oktober 2004, 03:09
er bestaat geen CF9 van Ibanez. Wel een CF7, de Chorus/FLanger van Ibanez.

Tja, een flanger.... luister eens goed naar de intro's van de volgende 2 Van Halen nummers:
"And the Cradle will rock"
"Unchained"

je hoort zo'n zwaar 'swoooshhhhh' geluid, alsof 't langzaam omhoog en omlaag gaat. Dat is een flanger.

wat chorus betreft ben je met een Boss CE-2 beter af dan een Ibanez CF7. Die Ibbie klinkt leuk voor clean, maar met distortion is ie niet echt geweldig.

Jeroenvanhulsteijn
3 oktober 2004, 10:29
eneuh, hoe werkt dit juist? ik heb wel een footswitch met mijn peavey bandit, maar zal ik die dan nog nodig hebbe of ... kan iemand me beetje uitleggen hoe dit in zijn werk gaat? ik heb nog nooit met pedalen of iets dergerlijks gespeeld

groetjes

die footswitch van de bandit is neem ik aan voor het schakelen van je kanalen van de versterker. de chorus kan tussen je gitaar en je versterker of in je effectsloop van je versterker (mits je versterker een eff loop heeft). het chorus pedaal heeft een eigen switch om het effect aan/uit te zetten.

in de muziekzaak kunnen ze als het goed is ook uitleggen hoe dat gaat met effectpedalen. gewoon vragen daar als je zoiets wilt uitproberen.

enjoy!

Harry
3 oktober 2004, 12:37
hier staan wat samples van verschillende soorten pedalen, met dank aan een nu nog onbekend forumlid:


http://www.darkmusic.be/ptopic236.html

Luigi
3 oktober 2004, 12:49
Een goed clean geluid krijgen is van een heleboel zaken afhankelijk. Wat betreft die Bandit; ik gebruik 'm ook en heb een prima clean geluid, kan het mijn inziens dus niet aan liggen.
Een en ander is natuurlijk verder afhankelijk van je gitaar. Clean spelen veraadt het ware karakter van je gitaar; hoe goed istie nou eigenlijk? Met distortions, fuzz, overdrive, chorus, flanger, etc kan je een hoop gebreken qua klank nog wel wat verbergen. Een goeie gitaar, met goeie snaren en afstelling (bijvoorbeeld de hoogte van de pickups), in combinatie met goeie snoeren geeft bijna altijd een goed clean geluid.

m^rton
3 oktober 2004, 13:22
Probeer ook eens wat te prutsen met de reverb, dan hoef je niet meteen pedaaltjes te gaan kopen.

schwalbe
3 oktober 2004, 13:37
hier:
http://www.soundonsound.com/sos/jan98/articles/learnprocessors.htm?session=6312887e7ff32cae5e9753 02e265e957

vind je informatie over wat een chorus doet met je geluid; het artikel is eigenlijk bedoeld voor studiotechnici en niet voor gitaristen, maar goed.

BrainDamage
5 oktober 2004, 07:29
Probeer ook eens wat te prutsen met de reverb, dan hoef je niet meteen pedaaltjes te gaan kopen.

echt veel zijde daar niet mee imo, reverb maakt alleen dat ge meer koorachtig speelt ;) alé het geluid dan toch :p