PDA

View Full Version : dimarzio....welke??



ewoud
1 oktober 2004, 11:25
hey,

ik heb al wat gelezen op dit forum en gekeken op sites.
maar nu is bij mij de vraag; welk element is beter?

ik wil graag aan strak metal geluid en wat minder ' helder' dan een emg 81...

ik dacht aan een tone zone of een super distortion, de x2n lijkt me te weinig bas hebben. of hebben jullie een andere in gedachten? het liefst speel ik wel weer met een passief element. het is trouwens voor in de brug positie.

of heeft seymour duncan nog een goede? de invader? of is de EMG 85(actief) minder helder?

ewoud
1 oktober 2004, 11:34
ik lees ook net wat over een D sonic van dimarzio.
weten jullie hier iets over te zeggen?

Lacrymosa
1 oktober 2004, 11:39
Ik heb er hier op het forum nog niet zo veel over gelezen, is een nieuw element en dus zijn mensen dan altijd wat huiverig met uitproberen

maar een tone zone is vrij donker
maar wil je perso hoge output?
misschien dat je ook is kan kijken naar een Duncan Custom

CheerS!!

ewoud
1 oktober 2004, 11:41
nou ik denk wel dat een hoge output goed is voor strakke metal.
maar ik vraag jullie om advies bij de aanschaf van een nieuw element

Raffel
1 oktober 2004, 11:49
ik zou de Tone Zone eens checken idd.

Stitch
1 oktober 2004, 11:51
tonezone vond ik weer niet zo geschikt. Invader klonk daarentegen super. Voor de rest geen ervaring mee. Zou ook wel eens willen weten hoe zo'n D nogwat klinkt

ewoud
1 oktober 2004, 11:56
op de site van dimarzio zeggen dat hij een soort van opvolger is van de mega drive.

maar de tone zone heeft betrekkelijk minder output dan een super distortion. dit maakt echter weinig verschil?

Negative K3 fan
1 oktober 2004, 12:32
de super distortion is wel geschikt voor een strakke scheur, vraag maar aan gerrekat. Zelf heb ik niet echt ervaringen met dimarzio humbuckers en ik houd juist wel van een heldere beetje scherpe sound.

vester86
1 oktober 2004, 12:50
Is de Steve's Special misschien een idee?? veel bas, redelijk wat hoog, middelmatige mid met een Midscoop, dus vanalles wat...
Heb geen EMG81 gehoord, dus kan nie vergelijken

Raffel
1 oktober 2004, 15:04
Steve's Special is juist een heel helder geluid en dat wil meneertje topic poster niet :D

gerrekat
2 oktober 2004, 10:13
DiMarzio X2N heeft zat bas en is waarschijnlijk de "strakste" metal humbucker van DiMarzio, zowiezo de passieve PU met de hoogste output van zo'n beetje alle fabrikaten.

HIj is echter niet zo heel erg geschikt voor cleanere speelstijlen, de Super Distortion is wat warmer en breder inzetbaar.

De TOne Zone is mij wat te "harsh" en gecomprimeerd, maar slecht zijn ze zeker niet maar een PU die beter gecshikt is voor leads dan voor rhythm IMO!

NeeraDJ
2 oktober 2004, 10:51
Is de Steve's Special misschien een idee?? veel bas, redelijk wat hoog, middelmatige mid met een Midscoop, dus vanalles wat...
Heb geen EMG81 gehoord, dus kan nie vergelijken

Steve's Special kan heel irritant klinken doordat ie weinig mids heeft, ik zou 'm nooit in iets anders dan een Maple, Mahonie of Basswood gitaar stoppen. Alsnog moet je amp dan genoeg mids kunnen produceren om het uit te balanceren.

Ik zou voor de X2N gaan, je houdt wel van een hoge output, die klinkt overigens ook nog behoorlijk vet, maar niet als de Tone Zone ongebalanceerd vet en modderig.

PS: Let altijd op bij de DiMarzio specs, ze zetten altijd iets meer bas neer dan de pups daadwerkelijk hebben.

Braindead
2 oktober 2004, 13:33
[quote="NeeraDJ"][quote="vester86"

..........die klinkt ook nog behoorlijk vet, maar niet als de Tone Zone ongebalanceerd vet en modderig.

Nou nou, vind je dat niet een beetje overdreven, "ongebalanceerd vet en modderig, ik denk dat dat best meevalt.
De tonezone vind ik juist duidelijk en transparant, i.p.v. modderig. Al heeft ie wel de nodige drive

NeeraDJ
2 oktober 2004, 15:17
Nee eigenlijk vind ik dat helemaal niet overdreven. Ik heb de Tone Zone voor een ruime 8 maanden gehad en heb er nooit aan kunnen wennen. Zat stock in de brug van een Ibanez (mahonie body, maple hals, solid flame maple top). De riffs waren een beetje Nu-Metal, palm mutes klonken als aangeslagen elastiekjes of een neck pup met veel te veel bas. Bij sweep picken had ik geen definitie in noten, één grote brei, ofwel modderig!

Ik hoorde vlak daarna nog een TZ in een Carvin V220 (all maple) en damn dat ding was nog steeds modderig maar met een soort schrapend geluid, moeilijk te beschrijven. Ik ben eigenlijk alleen maar positieve reacties op dit forum tegen gekomen, daar buiten echt totaal niet. Dit is geen Tone Zone rant ofzo, alleen mijn negatieve ervaring ermee

EDIT: Eigenlijk wel iets wat ik lekker vond aan de TZ, de clean ups waren ongelooflijk lekker voor een brugpup. Maar goed het was niet iets dat menig neck-pup niet zou kunnen :)

Braindead
2 oktober 2004, 16:15
Nee eigenlijk vind ik dat helemaal niet overdreven. Ik heb de Tone Zone voor een ruime 8 maanden gehad en heb er nooit aan kunnen wennen. Zat stock in de brug van een Ibanez (mahonie body, maple hals, solid flame maple top). De riffs waren een beetje Nu-Metal, palm mutes klonken als aangeslagen elastiekjes of een neck pup met veel te veel bas. Bij sweep picken had ik geen definitie in noten, één grote brei, ofwel modderig!

Ik hoorde vlak daarna nog een TZ in een Carvin V220 (all maple) en damn dat ding was nog steeds modderig maar met een soort schrapend geluid, moeilijk te beschrijven. Ik ben eigenlijk alleen maar positieve reacties op dit forum tegen gekomen, daar buiten echt totaal niet. Dit is geen Tone Zone rant ofzo, alleen mijn negatieve ervaring ermee

EDIT: Eigenlijk wel iets wat ik lekker vond aan de TZ, de clean ups waren ongelooflijk lekker voor een brugpup. Maar goed het was niet iets dat menig neck-pup niet zou kunnen :)


Hmm ik heb hem zelf in een Musicman Silhouette zitten, ( Essen body (dacht ik) en rosewood toets. MAar ik vind hem wel gedefinieerd klinken. Trouwens dat ie in een Mahonie modderig is kan ik me nog enigzins voorstellen aangezien dat nogal een warm geluid geeft. Bij een All maple gitaar kan ik mij niks voorstellen bij modderigheid. Maar dat lijkt me sowieso geen goede (hout) combinatie. Veel te schel lijkt mij.

Verder wordt hij veel gebruikt door bekende gitaristen. Bijvoorbeeld Vinnie Moore, en die heeft toch echt geen modderig geluid, integendeel.

NeeraDJ
2 oktober 2004, 18:39
In tegendeel Maple wordt heel erg onderschat als houtsoort, althans voor bodies, terwijl het echt geweldige tonale eigenschappen heeft. Maple heeft behalve veel hoog ook redelijk veel mids en bas ontbreekt er ook niet zó veel hoor. De Stephen Carpenter baritone van ESP LTD is zo ook all-maple, maar klinkt ongelooflijk strak in het laag.

Het zou misschien wel mijn favoriete houtsoort kunnen zijn, vanwege de geweldige stimulatie van harmonics, ongelooflijke acoustische eigenschappen en gearticuleerde tone

Ik dacht zo dat de mahonie in mijn oude Ibanez uitgebalanceerd was door de solid maple cap en hals. Essen heeft juist veel hoog en redelijk bas, maar mist het één en ander aan mids, dat zou mijn voorlopige verklaring kunnen zijn. Ik zou het echt eens moeten proberen, maar zowel de houtsoort essen (als body, als top vind ik het echt mooi) als de Tone Zone zijn niet mijn ding. In ieder geval cool om te weten dat er toch een houtsoort is waarbij de TZ klinkt, handig voor het archief op het forum :)

Morisson
3 oktober 2004, 17:28
Ik heb een super 3 in de brug zitten

Heel veel definitie en het hoog is een beetje getemd. Hij is ook wat voller en minder "hoekig"dan de tone zone, die ik zlef iets te tsrak en koud vind voor metal.