PDA

View Full Version : Vraag over Pete Townshend zijn Stratocaster



Bobbel
1 oktober 2004, 10:04
Hallo,

Ik wil ff wat vragen over de Stratocaster van Pete Townshend... zoals jullie misschien wel weten speelde Pete in zijn jonge jaren bij The Who altijd op een Les Paul... nou had hij er daar ooit 10 speciale van (ook stond er op iedere Les Paul een nummer) die allemaal extra knopjes hadden... dat waren van die tone en volume knopjes...
Maar sinds hij ouder is geworden is hij ook verstandiger geworden en speelt hij alleen nog maar op een Stratocaster :razz: ... maar die strats van hem hebben ook een extra knop... ik vermoed dat die voor tone of volume is ofzo (ik weet het niet zeker... dus dat wil ik graag weten)... maar wat haalt dat precies uit voor je geluid?

Zie hier de foto's van hem en z'n gitaar:

http://www.muddybank.com/afbeeldingen/artiesten/pete_townshend.bmp
http://www.muddybank.com/afbeeldingen/artiesten/pete_townshend2.bmp
http://www.muddybank.com/afbeeldingen/artiesten/pete_townshend3.bmp

alvast bedankt!

Quink
1 oktober 2004, 10:25
... maar die strats van hem hebben ook een extra knop... ik vermoed dat die voor tone of volume is ofzo (ik weet het niet zeker... dus dat wil ik graag weten)... maar wat haalt dat precies uit voor je geluid?


Volumeknop van zijn gehoorapparaat. :-D

ieme
1 oktober 2004, 10:39
Die extra knop is de volume van zn piëzo brug!

Graag gedaan!

sir_oinksalot
1 oktober 2004, 12:02
speelde hij trouwens vroeger eerst ook niet op strats maar dan was hij overgeschakeld naar gibsons omdat die sneler stuk gingen ofzo :D
dat heb ik toch eens ergens vernomen

ieme
1 oktober 2004, 12:07
speelde hij trouwens vroeger eerst ook niet op strats maar dan was hij overgeschakeld naar gibsons omdat die sneler stuk gingen ofzo :D
dat heb ik toch eens ergens vernomen

Klopt!
Strats moest ie soms wel 5 keer slaan voordat ie in 2en was, SG's gingen makkelijker, ik heb zoiets van kerel pak toch een ES335....

Rock&Roll
1 oktober 2004, 12:15
Ik zie het misschien niet goed, maar die strat heeft veel weg van de Clapton signature strat met lace sensors...
. :cool:

Marc Oblivian
1 oktober 2004, 12:24
speelde hij trouwens vroeger eerst ook niet op strats maar dan was hij overgeschakeld naar gibsons omdat die sneler stuk gingen ofzo :D
dat heb ik toch eens ergens vernomen


Staat ook in het onderschrift van Treblemaster :-D

Morpheus
1 oktober 2004, 12:26
willen jullie dus eigenlijk zeggen, dat fender stevigere/sterkere gitaren bouwt??????

Negative K3 fan
1 oktober 2004, 12:31
willen jullie dus eigenlijk zeggen, dat fender stevigere/sterkere gitaren bouwt??????

vanwege de constructie zijn ze iets moeilijker/minder snel kapot te krijgen dan gibsons. Gibsons zijn vaak veel zwaarder, gelijmd enzo waardoor je vrij gemakkelijk breken. Zegt eigenlijk helemaal niets over de kwaliteit.

Harry
1 oktober 2004, 12:41
hij is doof, en kan niet meer zo goed tegen de verfijnde klanken van Gibsons.....

michielv
1 oktober 2004, 12:43
Ik zie het misschien niet goed, maar die strat heeft veel weg van de Clapton signature strat met lace sensors...
. :cool:

Klopt, Townsend speelt sinds een tijdje op EC strats.

jaywalker
1 oktober 2004, 12:51
wheheh, ik dacht dat ie al dood was :S :oops:

michielv
1 oktober 2004, 13:35
Die extra knop is de volume van zn piëzo brug!

Graag gedaan!

Wazig, dan zou ik toch eerder een bestaande tone pot omgebouwd hebben tot volume. Zo'n extra knop staat wel heel raar..

Eventueel zou ik een knop op een apart plaatje in plaats van de output-mount gemaakt hebben en dan de output naar beneden verhuizen.

Aan de andere kant: nu kun je misschien via het tremologat een gaatje doorboren en hoeft er niets opengefreesd te worden?

treblemaster
1 oktober 2004, 15:36
Staat ook in het onderschrift van Treblemaster

Idd :D Read my sig!

Zo'n gebogen hals van een Gibson is gewoon een stuk kwetsbaarder.

Bobbel
1 oktober 2004, 16:25
Staat ook in het onderschrift van Treblemaster

Idd :D Read my sig!

Zo'n gebogen hals van een Gibson is gewoon een stuk kwetsbaarder.

Dat verhaaltje is echt te grappig... Ik zag namelijk laatst een dvd van the who bij een maat van me en toen speelde hij op een sg en die was na 1 klap kapot en de strat waar hij toen op speelde niet... dat duurde wel meer dan 10 klappen...

Quink
1 oktober 2004, 16:28
Dat verhaaltje is echt te grappig... Ik zag namelijk laatst een dvd van the who bij een maat van me en toen speelde hij op een sg en die was na 1 klap kapot en de strat waar hij toen op speelde niet... dat duurde wel meer dan 10 klappen...

Tsja, Fenders zijn net kakkerlakken. Je ziet ze overal, en ze zijn niet kapot te krijgen. :-D

Morpheus
1 oktober 2004, 16:31
:???: :-? :???: :-?
Sorry, maar ik snap echt niet dat een fender strat sterker/steviger gebouwd is dan een gibson....

gibson heeft verlijmde halzen, fender geschroefde...ik zou dus denken dat gibson in dat opzicht sterker is....

of heeft iemand info waarmee hij/zij mijn stelling kan ontkrachten?

doorverwijzinkje naar een site'je, topicje, oid??

Pete Townshend
1 oktober 2004, 17:45
Hallo,

Ik wil ff wat vragen over de Stratocaster van Pete Townshend... zoals jullie misschien wel weten speelde Pete in zijn jonge jaren bij The Who altijd op een Les Paul... nou had hij er daar ooit 10 speciale van (ook stond er op iedere Les Paul een nummer) die allemaal extra knopjes hadden...

De Les Pauls waren genummerd omdat ze anders gestemd waren en de capo's op verschillende frets hadden.

Helemaal in het begin van The Who speelde Pete o.a. op Rickenbackers maar óók al op Stratocasters. In 1969 schakelde hij over op SG's, die hij halverwege 1972 weer inwisselde voor de genummerde Les Pauls. In 1979 stapte hij over op Schecters. Vanaf 1989 gebruikt hij Stratocasters.


wheheh, ik dacht dat ie al dood was :S :oops:

Hij is vérre van dood.

Wouter J
1 oktober 2004, 17:53
Pete Townshend speelde in het midden van de Jaren zestig op Rickenbackers omdat ze licht kwa gewicht waren en ze een rauw snerpend geluid hadden. Maar ook omdat ze door hum constructie als twijgjes overbraken.

Omstreeks 1967 schalkelde hij over op fenders omdat die te reparen waren nadat hij ze naar de verdommenis had geholpen maar de combinatie Fender met Hi-watt versterking was hem een beetje TE iel. dus begon hij Gibson SG's te spelen puur om het feit dat die een vetter geluid hadden.

Na de SG begon hij Les Pauls te gebruiken en zeker acht daarvan hebben het overleefd en zijn nog steeds in Townshend bezit.

Toen kreeg hij een signature model bij Schecter, de PT die nog steeds word gemaakt.

Zijn terug keer naar fender heeft duidelijk met het electronishe circuit van de Eric Clapton strat te maken daarme kan je namelijk door de boost van een Fender twang naar een vet Gibson geluid gaan met een draai aan de tweede tone knop, en dit verklaard dus ook waarom hij de volume van de Pieze niet op de plaats van de tweede tone knop heeft gezet, er was geen plaats voor vanwege de ingebouwde boost.

Bobbel
1 oktober 2004, 21:19
Pete Townshend speelde in het midden van de Jaren zestig op Rickenbackers omdat ze licht kwa gewicht waren en ze een rauw snerpend geluid hadden. Maar ook omdat ze door hum constructie als twijgjes overbraken.

Omstreeks 1967 schalkelde hij over op fenders omdat die te reparen waren nadat hij ze naar de verdommenis had geholpen maar de combinatie Fender met Hi-watt versterking was hem een beetje TE iel. dus begon hij Gibson SG's te spelen puur om het feit dat die een vetter geluid hadden.

Na de SG begon hij Les Pauls te gebruiken en zeker acht daarvan hebben het overleefd en zijn nog steeds in Townshend bezit.

Toen kreeg hij een signature model bij Schecter, de PT die nog steeds word gemaakt.

Zijn terug keer naar fender heeft duidelijk met het electronishe circuit van de Eric Clapton strat te maken daarme kan je namelijk door de boost van een Fender twang naar een vet Gibson geluid gaan met een draai aan de tweede tone knop, en dit verklaard dus ook waarom hij de volume van de Pieze niet op de plaats van de tweede tone knop heeft gezet, er was geen plaats voor vanwege de ingebouwde boost.

ok bedankt! :razz:

Pete Townshend
1 oktober 2004, 23:48
zeker acht daarvan hebben het overleefd en zijn nog steeds in Townshend bezit.

Hij heeft alleen #1 nog in zijn bezit. De rest is in handen van privé verzamelaars, #5 staat in de Rock & Roll Hall Of Fame, #4 en #8 zijn vernield en niet gerepareerd.

Meer informatie over de genummerde Les Pauls (met foto's) vind je op deze uitstekende site: LINK (http://www.thewho.net:16080/whotabs/lpdeluxe.htm)

Meer informatie over alle gitaren die Pete heeft gebruikt vind je hier
LINK (http://www.thewho.net:16080/whotabs/equipment.htm)


http://www.thewho.net:16080/whotabs/images/gtrs/GibsonLesPaulDeluxebroken.jpg

Bobbel
2 oktober 2004, 00:19
zeker acht daarvan hebben het overleefd en zijn nog steeds in Townshend bezit.

Hij heeft alleen #1 nog in zijn bezit. De rest is in handen van privé verzamelaars, #5 staat in de Rock & Roll Hall Of Fame, #4 en #8 zijn vernield en niet gerepareerd.

Meer informatie over de genummerde Les Pauls (met foto's) vind je op deze uitstekende site: LINK (http://www.thewho.net:16080/whotabs/lpdeluxe.htm)

Meer informatie over alle gitaren die Pete heeft gebruikt vind je hier
LINK (http://www.thewho.net:16080/whotabs/equipment.htm)




http://www.thewho.net:16080/whotabs/images/gtrs/GibsonLesPaulDeluxebroken.jpg

Dit is helemaal te gek... bedankt!

butters
4 oktober 2004, 18:43
euh save the rainforest?