PDA

View Full Version : Eerste gitaar aankoop, feedback zou vriendelijk zijn !



BelgianGuru
30 september 2004, 20:45
Ok, ik heb een beperkt budget, en ben nog maar beginner, dus een Fender ofzo is geen optie. Dat is voor later (heb ik iets om naar uit te kijken :))

Nu heb ik een 3-tal gitaren in het oog, en kan NIET beslissen, het probleem is dat ik ze niet kan testen want ik bestel het in nl en ben van be, en ik heb ze in onze winkels nog niet meteen zien liggen. (verkopen hier pas gitaren vanaf 500 Euro).

Het gaat over de volgende gitaren :

-Stagg L320 (Les Paul clone maar veeel goedkoper, van China)
-Squier 1972 Tele Custom (slechts 50 Euro duurder, maar is het daarom ook beter ? Dat is de vraag natuurlijk)
-Ibanez GSA 60 (hier heb ik nog niets over gehoord)
-Ibanez GRX 170 (even duur als de vorige)
-Ibanez GAX 30 BK (goedkoper dan de twee andere Ibanez)

Ik zet ze er allemaal bij in de hoop dat iemand er eentje toch heeft en misschien ff kan aan of afraden ! Ik kan slechts dit soort betalen, dus geen andere alternatieven (tenzij van zelfde 200 EUro prijs achtig) voor te stellen, doet me alleen maar dromen :)

Welke sound ik zoek :
-Misschien niet te clean klinkend, maar ja, daar kan ik later misschien zo'n distort effectje over plakken om het ruwer te doen klinken I guess.
-Zo de sound van die Jimi Hendrix gitaar, deep purple lead gitaar, Lenny Kravitz gitaar, zo iets van die soort. Zonder de effecten weliswaar.

Alvast 100% bedankt :)

MazeMouse
30 september 2004, 20:47
Probeer onder dat geld ook eens de Samick Avion (bij Staffhorst hangt er eentje voor 169 euro die nog best wel lekker klonk)
Les paul achtig model :)

wietse
30 september 2004, 20:53
blijf bij die stagg lp's uit de buurt ,de goedkoopsten in ieder geval.
daar krijg je spijt van.
2e hands zoeken kan je nog wel wat leuks vinden voor dat geld.

JvD.
30 september 2004, 21:08
ja ik ben heel erg content met mijn samick avion.. super gitaar, helemaal voor de prijs, ook heel duurzaam

AART
30 september 2004, 21:31
de gsa 60 is uit dat rijtje kwalitatief de beste gitaar.
hij is ook behoorlijk veelzijdig.

guitartub
30 september 2004, 22:03
Hey Guru,

Geweldig, een beginner die al een MEESTER is.
Indien je bij Feedback gaat kijken, probeer dan ook de Dean's is die daar hangen, lijkt mij een betere optie dan Stagg. Je hebt daar iig keuze genoeg maar neem een kenner mee indien je zelf niet zeker van je zaak bent.

Suc6,
Bert.

AlterEgo
30 september 2004, 22:13
Ikzelf heb die GSA 60 en deze bevalt me echt goed. Wel vond ik de GAX30 ook leuk klinken, toen ik er op speelde

SiNiSTRaL
30 september 2004, 22:15
uit het lijstje dat je noemt zou ik zeker de squier '72 custom kiezen...gewoon het minst slecht qua onderdeeltjes/afwerking, je kan er best nog een tijdje op vooruit :)
en blijf zeker bij alle ibanezjes onder de €400 vandaan...die zijn om te janken zo k*t, kijk 2e hands, daar heb je vaak veel betere deals....

abbys
30 september 2004, 22:15
hoi

leuk dat je toch al wat huiswerk hebt gedaan zo te zien, alleen bij je uitleg over een cleane scheurtoon zonder effecten ga ik de mist in :razz: maarja, zal je wel snappen

ook goed is dat je zo te zien best wel kritisch ingesteld bent, maar luister zeker naar het advies van ( de meesten :razz: ) op dit forum, koop namelijk liefst geen stagg, hoe mooi het prijskaartje ook mag zijn, Ibanez is daarentegen kwalitatief best wel bekend.

Maar voor een eerste gitaar (budget ook ) is er niet veel beter als CORT http://www.cort.com/home.html wrr wil je voor eerste gitaar geen tweedehands ( snap het en geef je gelijk, forummers, niet tegenspreken of proberen te begrijpen, is iets dat je met je eerste elektrische gitaar nu eenmaal hebt :-D ) en nieuw zijn de CORTS imho (eigenlijk is het meer een feit) hun prijs dubbel tot driedubbel :wink: waard qua kwaliteit, het zijn sterke werkpaardjes met een verbazende klank en bespeelbaarheid voor de prijs, als je daar dan een goeie versterker aanhangt als een cube 30 heb je zelfs een set die een amatuer nog heel lang kan gebruiken, eventueel als backup bij optredens (ook als main gitaar in feite)

(btw, ben zo te spreken over cort omdat ik zelf een g254 heb met een cube 30 ...hehehehehehe, redelijk subjectief, maarja, het is wel zo hoor, topmerk)

p.s.: ben ook belg, kijk eens op http://www.limit.be/, zeer goeie gitaarwinkel in Herentals, heel vriendelijke mensen, willen je ook graag met raad bijstaan, de prijzen zijn er ook van topklasse, men cort kostte 250€, en men cube 30 260€, laatste keer dat ik keek hadden ze zelfs nog 2 g254's op stock, en cubes hebben ze zo te zien altijd.
Ik zeg niet dat je die g254 MOET kopen he, is gewoon raad, kijk eens rond naar corts andere budgetgitaren of luister naar advies van anderen, maar voor mij = CORT the solution voor jou

avalanche
30 september 2004, 22:16
Waarom koop je in Nederland? In Gent heb je The Guitarshop die massa's Ibanezjes verkoopt. En hij is nog heel scherp geprijsd ook. Daar kunnen Key en Piens niet tegenop hoor. Als hij die gitaren niet heeft, kan hij zij toch binnenhalen via de beneluxverdeler van Ibanez?

http://www.the-soundfactory.com/TGS_GTR_Ibanez.htm

Bel of mail hem toch maar eens... Of heb je dat al gedaan?

dejohan
30 september 2004, 22:41
Van The Guitarshop weet ik het niet, maar doorgaans is Nederland toch stukken goedkoper dan België, ook (vooral!) op de tweedehandsmarkt.

Lacrymosa
30 september 2004, 22:55
Neem die ibanez

maakt niet uit welke van de eerste 2 die je opnoemde,
Ibanez maakt gitaren met een heel erg hoge prijs/kwaliteits niveau

en neem van mij aan, koop niet bij feedback, geen tot weinig service, je moet vragen om geholpen te worden, als je er de volgende dat terug komt zijn ze meteen weer vergeten wie je was

ga gewoon naar een ECHTE gitaarzaak en niet naar zon muziek ALDI
misschien betaal je wel wat meer, maar je krijgt er wel een hele hoop voor terug, in de trend van service, advies en hulp

CheerS!!

BelgianGuru
30 september 2004, 23:21
Waarom koop je in Nederland? In Gent heb je The Guitarshop die massa's Ibanezjes verkoopt. En hij is nog heel scherp geprijsd ook. Daar kunnen Key en Piens niet tegenop hoor. Als hij die gitaren niet heeft, kan hij zij toch binnenhalen via de beneluxverdeler van Ibanez?

http://www.the-soundfactory.com/TGS_GTR_Ibanez.htm

Bel of mail hem toch maar eens... Of heb je dat al gedaan?

Heb mailtje verstuurd.

Bedankt voor de replies iedereen ! Ik denk dat ik dus die Ibanez GSA 60 ga bekijken van naderbij. Maar hoe zit dat nu met die ene post waar iemand zegt dat Ibanez low budget = $ucks ? Is dit zo of niet ?

Bedankt.

SiNiSTRaL
30 september 2004, 23:23
ja dat is zo, degenen die t tegendeel beweren hebben waarschijnlijk zelf een low budget ibanez en kunnen niets beters betalen...

MazeMouse
1 oktober 2004, 06:17
Low budget Ibanessen zijn voor het geld prima gitaren.
Maar verwacht niks denderends.

Jax
1 oktober 2004, 07:38
Een GSA 60 is wel grappig, maar ik had spijt dat ik erop was begonnen. Geluid is wel ok, afwerking ook. Alleen het spelen erop is gewoon niet lekker. Ik heb nog nooit op een van de andere gespeeld, dus ik zou niet weten hoe die met de GSA60 vergelijken, maar ik was er niet geheel tevreden mee.

alhambra
1 oktober 2004, 09:45
Kijk ook is naar merken als yamaha en cort die maken in de lagere prijs klasse toch echt de betere gitaren.

Jammin J
1 oktober 2004, 12:18
+1

Om het nog lastiger te maken, kijk idd eens naar Yamaha Pacifica's, de meeste zijn SSH (single-single-humbucker) wat ze lekker veelzijdig maakt.
De pacifica's worden in vele eerdere topics ook het meest als een goede goedkope beginner genoemt.

En ik heb hem zelluf en ze bevalt zeer goed.

MightyMike
1 oktober 2004, 12:30
Tis maar een voorstel, maar misschien moet je eens overwegen je gitaar in Duitsland te kopen.

Kijk eens op www.musicstore.com. Daar hebben ze een hele lijst startersgitaren voor onder de €200. Kijk vooral eens bij de squiers en de epiphones...

vulvasonic
1 oktober 2004, 14:09
Ik zat ook te denken aan de Yamaha Pacifica's. Je moet ze echter niet bestellen. Probeer er echt eentje uit en neem iemand mee die er verstand van heeft. Ik heb 2 leerlingen die beide de goedkoopste Pacifica gekocht hebben. De ene plank is zwaar reet en die andere is zo goed dat niemand zich ervoor zou hoeven schamen. Het voordeel is ook dat wanneer je eenmaal een goede basis hebt (stevige constructie en goed hout) je de rest altijd kan upgraden. Die leerling van me met die goede Pacifica heeft er een ander element in gezet en GraphTech brugzadeltjes. Prima ding hoor.

dejohan
1 oktober 2004, 15:17
Eigenlijk kan je voorspellen wat er in zo'n draad als deze gepost wordt:

Het begint met:

Je moet ook eens een gitaar proberen uit de Rubbish series van Thrash, zoals de Dustbin 1 of de Manure Heap V.


En dan komt de aap uit de mouw:

Zijn hééle goeie gitaren, ik kan het weten want ik heb er zelf ook een van.


Als je de eigenaars moet geloven lopen ze allemaal rond met de beste gitaar voor z'n prijs.


:wink:

abbys
1 oktober 2004, 18:20
shhht, zwijg, zo meteen word je gebanned als je zoiets zegt


( wat ik dus wil zeggen :"SHHHHT")

guitardude
1 oktober 2004, 18:29
volgens mij raden ze je nog liefst een gibson aan. Maar ibanez beginners gitaren zijn wel goed prijs/ kwaliteit. squiers ook. grx 140 heb ik zelf ook gehad en hij speelt best lekker. in iedergeval waar voor zn geld. :)

offtopic: waar slaat feedback zou vriendelijk zijn op? vraag je mensen in je topictitel al om reacties? we reageren ook wel als je alleen beginners gitaar vraag neerzet hoor :wink:

AART
1 oktober 2004, 19:56
@ sinis: zeker zijn er betere gitaren dan die ibanezzen, maar voor die prijs zijn ze toch redelijk leuk...
en dat niet fijne spelen: een goede afstelling doet wonderen; niet naar feedback dus...
het beste is een tweedehands epiphone lp of een tweedehands ibanez.

SiNiSTRaL
1 oktober 2004, 23:02
@ sinis: zeker zijn er betere gitaren dan die ibanezzen, maar voor die prijs zijn ze toch redelijk leuk...
en dat niet fijne spelen: een goede afstelling doet wonderen; niet naar feedback dus...
het beste is een tweedehands epiphone lp of een tweedehands ibanez.
Kijk dan eens naar bijvoorbeeld richwood (zie andere topic)
zelfs squiers van dezelfde prijsklasse als de ibbies zijn beter

Zmurph
2 oktober 2004, 09:15
Ik heb een Ibanez GRX70, en gekocht bij Feedback. Omdat ik geen referentiemateriaal ken, ben ik er best tevreden over.
Naast de GRX70 heb ik ook een Hohner Arbor MX1 series.
Sinds ik nu een week een Cube 30 heb, merk ik het verschil tussen de GRX70 en de MX1. De MX1 blijft in de hoek staan.

Ik ben benieuwd hoe de GRX70 is als zij eens afgesteld zou worden. Kennelijk bieden 'normale' muziekwinkels de mogelijkheid om de gitaar na aanschaf 1x gratis te laten afstellen. Feddback biedt die mogelijkheid niet....
Wat zou zo'n beurtje kosten? En wat doen ze dan?

BelgianGuru
2 oktober 2004, 16:46
Misschien spaar ik dan beter nog wat door ofzo ? Er is in een winkel in Bxl een Fender Stratocaster made in Mexico voor 550 Euro (nieuw), is dat dan WEL meteen goed voor iedereen, of zijn er nog mensen die dat geen goede koop vinden ? Ik vind 250 Euro namelijk nog altijd veel geld, en ga nu niet kopen om te kopen om dan binnen een jaar mijn aankoop te beklagen :(
De exacte naam die op het papiertje staat die ik heb gekregen is : Fender Standard Stratocaster, made in mexico €550. Is dat any good ? Was de goedkoopste fender die ze hadden, ze verkochten enkel fender en gibson dacht ik, maar die gibson's zal je niet vinden voor 500 Euro zeker ?

Bedankt voor de hulp, ik spaar door, teveel twijfel is niet goed, eveel kans dat ik het later beklaag :) Bemerkingen over 550€ range zijn welkom.

Cheers

guitardude
2 oktober 2004, 20:41
mexiaanse fenders zijn naar wat ik gehoord heb erg goed voor zijn prijs. Ze doen niet veel onder voor de duurdere modellen. Maar als jij graag wat meer geld wilt uitgeven dan zou je echt een mexicaanse fender moeten nemen jah. :)

Fluffy
2 oktober 2004, 20:55
+1

Om het nog lastiger te maken, kijk idd eens naar Yamaha Pacifica's, de meeste zijn SSH (single-single-humbucker) wat ze lekker veelzijdig maakt.
De pacifica's worden in vele eerdere topics ook het meest als een goede goedkope beginner genoemt.

En ik heb hem zelluf en ze bevalt zeer goed.

daar ben ik het helemaal niet mee eens, heb 2 goedkope gitaren gezien, een yamaha parcifica en een rickwood strat, en oh wat is die yamaha kut tegen over de richwood

Lord Abortion
2 oktober 2004, 21:05
Van die 5 modelletjes kan ik moeilijk iets aanraden. Ik zou eerst beslissen voor welke pickups ik zou gaan - humbuckers of single coil - omdat dat toch wel sterk je sound vormt. Ikzelf heb als eerste gitaar een Stagg gekocht (een Warlock copy - slechts 1 week gebouwd, dan gestopt wegens een proces) en ik ben er zeer tevreden van geweest. Ik ga niet zeggen dat het een goed instrument is, maar ik speel er nog geregeld op en ben er tevreden van, het is momenteel mijn 'reserve' en staat in B gestemd. Als je eenmaal een beter instrument hebt, zullen al die beginnersgitaren als brol aanvoelen, en volgens mij kies je hier best op wat je het mooiste vind en op de pickup configuratie. Echt grote verschillen zijn er toch niet binnen die prijsklasse. OK, Stagg zal misschien wel wat minder zijn qua afwerking dan Ibanez en Squier, maar verwacht van geen enkele gitaar topniveau. Probeer zeker eens te kijken naar tweedehandsgitaren, want daar kan je altijd koopjes doen. Zeker hulp vragen aan een ervaren speler als je gaat kopen of testen.

Lord Abortion
2 oktober 2004, 21:05
Van die 5 modelletjes kan ik moeilijk iets aanraden. Ik zou eerst beslissen voor welke pickups ik zou gaan - humbuckers of single coil - omdat dat toch wel sterk je sound vormt. Ikzelf heb als eerste gitaar een Stagg gekocht (een Warlock copy - slechts 1 week gebouwd, dan gestopt wegens een proces) en ik ben er zeer tevreden van geweest. Ik ga niet zeggen dat het een goed instrument is, maar ik speel er nog geregeld op en ben er tevreden van, het is momenteel mijn 'reserve' en staat in B gestemd. Als je eenmaal een beter instrument hebt, zullen al die beginnersgitaren als brol aanvoelen, en volgens mij kies je hier best op wat je het mooiste vind en op de pickup configuratie. Echt grote verschillen zijn er toch niet binnen die prijsklasse. OK, Stagg zal misschien wel wat minder zijn qua afwerking dan Ibanez en Squier, maar verwacht van geen enkele gitaar topniveau. Probeer zeker eens te kijken naar tweedehandsgitaren, want daar kan je altijd koopjes doen. Zeker hulp vragen aan een ervaren speler als je gaat kopen of testen.

Jammin J
2 oktober 2004, 23:27
@ Fluffy

Ok, ik zei dit dat voor iederee elke Yamaha Pacifica goed is.
Ik geef alleen mijn advies en menig over het geen wat ik weet.
En daar buiten check vele voorgaande berichten over beginnersgitaren, de Pacifica wordt vaak genoemd als een van de beste

abbys
4 oktober 2004, 09:22
cortecortcort