PDA

View Full Version : Effecten , welke voor mij het beste..



RedBuell
30 september 2004, 17:21
test

BartL
30 september 2004, 17:30
test
1,2,3.

BartL
30 september 2004, 17:31
...je bent al 9 minuten aan het tikken.

RedBuell
30 september 2004, 17:31
Zo weer terug van een tijdje weggeweest.
Ben weer op zoek naar effecten voor mijn DSL 401 en Ibanez RG 770 gitaar.


Twijfel nog steeds tussen multi en losse pedalen.

Wat ik wil is het volgende.

Stijl lichte (classic) rock tot metallica.

Wil graag chorus, delay en wah.
Scheur gebruik ik van de versterker, de reverb ook.
Een compressor of iets dergelijks
Iets van een stemapparaatje die ik met de voet kan bedienen.


Als ik delay en chorus pedaaltjes koop ben ik al snel € 200,- kwijt (ook op e bay).Dan moet er met de tijd ook nog een wah en een compressor pedaal bijkomen + iets om de stroom te verdelen.

Koop ik bv een GT 6 dan kan ik vanaf c.a € 250,-(met een beetje mazzel)
helemaal klaar zijn en dan heb ik natuurlijk veel meer effecten.
Ben zelf geen goeie gitarist gaat meer om thuis lekker te tokkelen en soms met wat jongens van mijn werk een beetje te spelen.

BartL
30 september 2004, 17:34
Misschien is een GT-6 dan beter voor je. (Als ik dat laatste stuk zo lees). Trouwens, een fatsoenlijke Chorus & Delay hoeven geen 200 euro te kosten bij elkaar hoor. Kijk eens naar de Boss CE-2 en de Ibanez DE-7, dan ben je klaar voor 100 euro!

RedBuell
30 september 2004, 18:40
Zit er op die GT 6 ook een stage tuner???

BramVersteeg
30 september 2004, 19:04
Yep

Speeddemon
30 september 2004, 19:52
enige waar je dan op moet letten is dat wanneer je de GT-6 in je effect-loop van je versterker zou hangen, dat je dan niet de compressor en overdrive uit je GT-6 gebruikt!

Compressor, overdrive&wah zijn effecten die bedoeld zijn voor tussen gitaar en amp. delay, chorus en reverb zijn bedoeld voor in de fx-loop (of voor de amp als je de amp alleen maar clean gebruikt! )

RedBuell
30 september 2004, 20:37
Wat gebeurt er als ik ze toch gebruik....?


Lelijk geluid...?

Speeddemon
30 september 2004, 21:17
veel ruis.

en je bent je dynamiek tussen pre-amp en power-amp buizen kwijt.

Een compressor haalt zachte passages omhoog en als je te hard speelt, houdt ie 't tegen. Verder is het een 'effect' wat een standaard ingredient is voor: country, funk en 80's clean en distortion.

Als je blues of classic rock speelt, zou ik 'm niet zo snel gebruiken (of je moet 'm heeeeeel subtiel afstellen en meer als een 'tone-enhancer' gebruiken.

Maar voor 250 euro heb je niet 1,2,3 een 2e hands GT-6 hoor. Daar mag je eerder 300-325 voor uittrekken.

2e hands Ibanez DE7 delay: 50 euro.
2e hands Boss CE-2 Chorus: 50-60 euro.
2e hands Boss CS-2 (dus NIET de CS-3) compressor: 50-60 euro.

heb je nog 80-100 euro over voor een 2e hands wah pedaal. (kom je alleen niet veel verder mee dan een CryBaby, en die vind ik zwaar ruk! )

RedBuell
30 september 2004, 22:49
En hoe zijn die pedaaltjes van Electro Harmonix...???

Speeddemon
30 september 2004, 23:13
extreem qua hoe ze klinken en veel te groot. :wink:

Ik heb ze altijd te lomp gevonden. De Deluxe Memory Man (analoge delay) vind ik wel stoer en klinkt ook erg o.k., maar met zo'n Poly Chorus kan ik niks bijvoorbeeld.

BramVersteeg
1 oktober 2004, 00:22
Ik ben zelf helemaal fan van de sound van EHX, maar je moet er zeker van houden. Ik begrijp zeker dat mensen ze niks vinden. En ze zijn erg groot ja.

H.Manback
1 oktober 2004, 01:07
[off-topic]
Ja, verdorie zeg wat zijn ze inderdaad groot, en het waarom :???:

Small Clone vs Big Muff USA

de clone heeft volgens mij toch al gauw 3 keer zoveel componenten, en past in een fatsoenlijke maat doos, big muff usa, giga knoppen en een schoenendoos als behuizing :???: ik snap er in ieder geval geen reet van...
[/off-topic]

Bigfoot414
1 oktober 2004, 01:20
Big Muff = Amerikaans = groot, lomp en eigenzinnig :D :D

Antal
1 oktober 2004, 16:03
heb je nog 80-100 euro over voor een 2e hands wah pedaal. (kom je alleen niet veel verder mee dan een CryBaby, en die vind ik zwaar ruk! )

Voor rond de 100 euro moet je ook wel een 2dehands Vox wah kunnen vinden. Heb je een prima wah aan. Veel beter dan de Crybaby

RedBuell
2 oktober 2004, 09:48
Ik ga wel een keer met m'n gitaar richting Feedback ofzo en probeer wat van die dingen uit.

Die GT-6 lijkt me het makkelijkste in aanschaf (gebruik moet ik nog zien) en is via E-bay best te betalen. Ik vind het vreemd dat een Effecten bak als een GT-6 geen oplossing voor een probleem,dat sommige effecten voor en sommige in de fx loop moeten, heeft of zou hebben. Losse pedalen zijn op E-bay bij nader inzien goed te betalen.
Over losse effecten gesproken, als ik een kistje/koffertje maak voor de losse pedalen wat kan ik dan het beste voor de voeding van die pedaaltjes gebruiken.....?


Gebruiken de meeste buizenversterker bezitters eigenlijk de od van de versterker of van een effecten processor/ losse pedalen?

Speeddemon
2 oktober 2004, 12:43
slimme buizenversterker bezitters gebruiken een pedaal als BOOST voor de versterker's distortion. :wink:

Maar ik snap je niet helemaal, je hebt maar een paar effecten nodig zeg je zelf, een 2e hands GT-6 vind je echt niet voor 250 euro, en toch wil je nog steeds een GT-6? :???:

Rexke21
19 maart 2008, 00:39
Ten eerste sorry dat ik een topic van 4 jaar trug omhoog haal
Hopelijk vinden jullie dat niet te erg
maar vermits hier al zoveel topics over zijn, wou ik geen nieuwe openen

Ik zoek dus ook classic rock, 80s metal, hardrock en rock te spelen
Maar ik zou totaal niet weten welke effecten ik daar voor nodig heb
Ben op het gebied van effecten een grote noob!
Het zal ook niet zijn voor allemaal samen te kopen maar in stukjes
Elke maand eentje er bij, anders ben ik te snel geldloos ;)

Het moet niet enkel het ruige werk zijn, maar ook de rustige nummers natuurlijk
Met als voorbeeld?
I don't wanna miss a thing - Aerosmith
Lijkt me een goed voorbeeld, niet?

Maar nu dus, welke effecten heb ik dan nodig?
En welke kunnen jullie me aanraden?
Ik wil geen crap maar natuurlijk, ik ben een beginner
Dus ik heb niet meteen het beste van het beste nodig ...
Jullie snappen het wel, niet te duur, maar geen rommel!

Ik dacht aan:

Een wah pedaal
Een reverb pedaal
Een overdrive pedaal

Verder zou ik niet weten wat ik nog nodig heb, een delay of chorus?
Ik zou het totaal niet weten
Daarom zou ik graag jullie hulp hebben
Jullie zouden me een groot plezier doen!

Een bepaald budget heb ik niet, maar k heb het al eerder gezegd
Ik ben een beginner ...

Grtz en veel dank bij voorbaat!

wiegersma
19 maart 2008, 07:38
enige waar je dan op moet letten is dat wanneer je de GT-6 in je effect-loop van je versterker zou hangen, dat je dan niet de compressor en overdrive uit je GT-6 gebruikt!

Compressor, overdrive&wah zijn effecten die bedoeld zijn voor tussen gitaar en amp. delay, chorus en reverb zijn bedoeld voor in de fx-loop (of voor de amp als je de amp alleen maar clean gebruikt! )

Dit kan wel. Er is een manier om met 4 kabels de GT-6 aan te sluiten, waardoor je alle effecten gewoon kunt gebruiken en ook de oversturing van de versterker.

wiegersma
19 maart 2008, 07:42
oh, ja, deze is al oud....

rocker_71
19 maart 2008, 12:49
@Rexke21: met een goede buizenamp (voor jou , vooral Marshall) en een goede gitaar kom je al een heel eind hoor. De effecten die noemt kunnen daar wat meer variatie in brengen.

Rexke21
19 maart 2008, 23:16
Wat denken jullie van harley benton pedaaltjes?
Of is dat crap en te snel stuk
Wel cheap!

Grtz

EDIT:

Voor mijn genre, wat soort effectjes heb ik dan nodig
Buiten mijn les paul en buizen versterker
Het is een 5W versie dus zonder effectjes

overdrive
distortion
flanger
phaser
chorus
delay
echo
reverb
wah wah

welke heb ik gemiddelt nodig?
Ik ben een echte noob op het gebied van effectjes
Dus dank bij voorbaat voor jullie hulp!

Grtz

Ace 1.15.19
21 maart 2008, 01:39
Ik denk dat je voor jou genre wel een lekkere overdrive of fuzz kunt gebruiken (bijv. een Electro-Harmonix Big Muff). Verder kun je daar een mooie delay aan toevoegen (bijv. een Boss DD-2). Voor als je veel lead speelt: een booster laat je gitaar net een tandje harder gaan, bijvoorbeeld voor solo's. Een goedkoop pedaaltje van Electro-Harmonix is de LPB-1. Bij dit pedaal krijg je bij meer boost er ook een randje overstuur bij.

Als je weet wat deze effecten met je geluid doen denk ik dat je het beste wat sound samples op internet kan opzoeken. Zo kom je erachter welk geluid je aanspreekt en welk niet. (tip: gebruik Google en YouTube voor geluidsfragmenten) Verder is het handig om reviews te lezen en ook op het forum staat het een en ander uitgelegd. Gebruik de zoekfunctie en gij zult vinden :D.

- Overdrive/distortion/fuzz = scheur geluid
- Wah = de naam zegt het eigenlijk al, maakt van je noten een "wah" geluid
- Chorus = hierdoor lijkt het alsof er meerdere gitaren tegelijk spelen
- Delay/Echo = ik neem aan dat je weet wat echo is... spreekt verder voor zich
- Reverb = het lijkt alsof je in een grote ruimte of grot speelt --> galm
- Booster = zoals ik eerder zei: laat je gitaar net een tandje harder gaan, bijvoorbeeld voor solo's
- Enz.

Een flanger, phaser of wah denk ik niet dat je in eerste instantie nodig hebt. Je kunt je effectenreeks altijd later uitbreiden als je goed je centjes gespaard hebt en weet wat je wil. Misschien is er een sound waar je je meer in wil verdiepen. Hierbij bedoel ik: denk bij de sound van Eddie Van Halen aan een phaser, bij The Edge van U2 heb je (meerdere) delay pedalen nodig.

Nog één tip, als de naam Behringer valt dan denk ik dat het er niet gezelliger op wordt :p. Hoewel er natuurlijk ook uitzonderingen zijn ;). Dit is een fabrikant die ERG goedkope effectenpedaaltjes maakt, dus achter de kwaliteit staan nogal wat vraagtekens. Dit kan echter wel handig zijn voor beginners om te experimenteren met verschillende sounds. Oeps, nou moet ik echt stoppen over het B-woord 8).

Succes met je zoektocht!

Ace 1.15.19
21 maart 2008, 01:57
Wat denken jullie van harley benton pedaaltjes?
Of is dat crap en te snel stuk
Wel cheap!

Het merk Harley Benton ken ik niet. Wat het 'gevaar' is van goedkope pedalen is dat de kwaliteit nogal eens veel te wensen over laat. Goede pedalen hebben een betere kwaliteit en dus vaak ook een beter geluid. Er is natuurlijk geen regel dat een goedkoop pedaal meteen bagger is, het kan zelfs geweldig zijn. Deze buitenkansjes heb je er echter weinig tussenzitten of je hebt geluk gehad.

crapton
22 maart 2008, 20:05
Kijk eens naar Artec te krijgen bij Thomann.de, www.artecsound.com, zoek ook op Youtube eens. Klein beetje duurder dan T-ringer, maar wel beter denk ik en true-bypass. Iedereen in dit forum gaat op de autopilot op Boss af, ik zou zeggen kijk eens verder.

Ik zou beginnen met:
- een booster of overdrive (kan je kiezen blues type of heavy)
- een chorus
- een analog delay

Bij Thomann hebben ze ook een hele leuke kleine schakelende 9V voeding voor 10 €, die is heel goed, geen brom.

Andere pedalen kan je er altijd nog bijkopen, maar ik denk eerlijk gezegd dat je die niet zal nodig hebben.

Die Harley Davidson pedaaltjes van Thomann, geen idee of die goed zijn, heb r nog niet veel over gelezen.

Overigens denk ik dat een (klein) setje analoge pedalen mooier klinkt dan een GT-6 oid. Voor mijn gehoor halen die AD/DA conversies iets van het geluid weg, maar dat idee kan ook tussen mijn oren zitten hoor (mijn eigen AD/DA conversie in de grijze hersenmassa)...

Speeddemon
23 maart 2008, 13:33
voor classic rock/hard rock tot heavy metal (speel ik zelf 'toevallig' ook :rockon: )... tja;

ik kom een heel eind met 3 effecten en een verrekte goeie versterker (Engl Invader 100);
Analoge chorus
EQ/Boost (voor solo's)
Analoog klinkende delay

In mijn geval; Boss CE-2-->Boss GE-7--->Ibanez DE7, en deze alle drie in de effectsloop.
Het enige wat ik soms mis is een wah, een compressor (voor dat typische 80's clean) en een flanger (denk aan Van Halen, Heart's "Barracuda", Ozzy's "Bark at the moon" solo).
Een fuzz, ringmod en willekeurig iets van Zvex op een SHO na, heeft naar mijn mening NIKS te zoeken binnen hardrock/heavy metal. Is veel te exotisch/bizar/onvoorspelbaar qua klank.

Ik ga nog een keer een MXR Micro Flanger samen met een CE-2 in 1 behuizing clonen (Dirk_H, check je PM's nou eens!).

Een goedkope, goeie wah, die fabrieks-af al TB is, en 3 standen heeft (Deep, Extended en High) is de Tech21 Killer Wail. Gebruik ik thuis op m'n grote pedalenbak.

artnaz
23 maart 2008, 13:46
voor classic rock/hard rock tot heavy metal (speel ik zelf 'toevallig' ook :rockon: )... tja;

ik kom een heel eind met 3 effecten en een verrekte goeie versterker (Engl Invader 100);
Analoge chorus
EQ/Boost (voor solo's)
Analoog klinkende delayHelemaal mee eens! Al zou ik persoonlijk de chorus inruilen voor een phaser (of zelfs een wah wah), maar dan wijk ik al een beetje af van de "standaard".

hugo123
23 maart 2008, 13:54
De pedaaltjes van HB zijn niet zo slecht hoor, ze zijn van het zelfde merk, wat goedkope boss kopieen zijn als COOL, GLX, ect.

Het zijn echt goede boss imitaties, en zeker niet slecht!