PDA

View Full Version : gibson les paul special



john.3001
30 september 2004, 13:11
test

john.3001
30 september 2004, 13:11
Wat vinden jullie van deze gitaar. Ik ben op zoek geweest naar een 2e hands Gibson LP rond de 800 - 900 euro, maar dat blijkt toch verbazingwekkend moeilijk (een studio moet toch wel te doen zijn???)...
Nu zag ik op de site van Gibson deze gitaar staan, de Les Paul special:

http://www.gibson.com/products/gibson/lespaul/images/lpshwc.jpg

Hij heeft geen carved top en is helemaal van mahonie, er zitten een 490R en 498T humbucker in (das okee) en de hals is 60's slim taper.
Ik moet zeggen dat deze no-nonsense attitude me wel aanstaat, vraag me alleen af of Gibson ook op deze budget-modellen dezelfde afwerking levert als op de duurdere broertjes...

Nieuw kosttie iets van rond de 1000 euro (bij Musik-Produktiv is de cherry uitvoering 869 euro)...

Kan ik dan beter voor de Epiphone Lp Standard gaan, of wat denken jullie?

Daniël_san
30 september 2004, 14:38
Hij is zeg maar minder 'LUX' dan een standard lp (gibson). Verder speelt hij wel goed en klink ongeveer wel hetzelfde maar net effe 'modderiger' dan een standard. Met modderig bedoel ik wat minder gebalanseert geluid. Soms komen je E en B snaar wat te duidelijk voor in je geluid vind ik.
Het is wel een review van een gitaar waar ik maar 2 uur op gespeeld heb........ (ik moet nog ff wat ander testen he :wink: )

Daniël_san
30 september 2004, 14:39
Owjah de epi klinkt gewoon anders, ook omdat er ander hout voor wordt gebruikt.

Punkrockerke
30 september 2004, 15:10
Waarom moet er Gibson op de headstock staan? Kijk eens 2ehands naar merken als Orville, Tokai, Burny, Greco...
Stuk voor stuk zeer goede gitaren, voor nog niet de helft van een Gibson LP Standard.

galguitarist
30 september 2004, 16:04
De Les Paul Special moet je zeker eens proberen! Ik heb er zelf ook een (met 2 x p100 elementen) en ik moet zeggen dat hij me zeer goed bevalt!!! Vergelijking met een Standard kan ik echter niet geven :)

john.3001
30 september 2004, 16:46
Waarom moet er Gibson op de headstock staan? Kijk eens 2ehands naar merken als Orville, Tokai, Burny, Greco...
Stuk voor stuk zeer goede gitaren, voor nog niet de helft van een Gibson LP Standard.

Tokai is een van de merken die ik zeker aan het overwegen ben, maar ik kan op internet slechts 1 Nederlandse distributeur vinden, en prijzen zijn al heel moeilijk te vinden... Of weet jij een site?

edit: ik heb iets gevonden;

...'Tokai is facing a dilemma as to how to achieve a consistent
pricing policy for their products across the European market.
In the UK, Tokai prices for electric guitars range at RRP from
£399 (580 euro) to £800 (1,164 euro) approx.
These prices compare very favourablyto competitor’s products of similar quality. Gibson prices start at around the £800 mark and Fender start at £409 for the Mexican product. The exceptions are the custom shop
ALS320 at £1800 and the UES320 at £2500...'

Is uit een haast wetenschappelijk artikel (http://www.thomsonlearning.co.uk/marketing/doole4/cases_4e/tokai.pdf), dus zal wel kloppen...

THW
30 september 2004, 17:15
Het viel me op hoe goed de specials klinkenvooral omdat het budget gitaren zijn
Ik heb zelf een Sg Special en ik vond em zelf even goed spelen als de standard, het is natuurlijk wel zonder de extra troep (binding enz)

maar ik moet wel zeggen (persoonlijk), dat ik al die weggelaten fratsen samen met de seerrugh lak veel mooier vind

Ik heb ook op de LP special gespeelt maar die heb ik weer niet met de Standard kunnen vergelijken dus daar kan ik weinig over zeggen

john.3001
30 september 2004, 17:22
Het viel me op hoe goed de specials klinkenvooral omdat het budget gitaren zijn
Ik heb zelf een Sg Special en ik vond em zelf even goed spelen als de standard, het is natuurlijk wel zonder de extra troep (binding enz)

maar ik moet wel zeggen (persoonlijk), dat ik al die weggelaten fratsen samen met de seerrugh lak veel mooier vind

Ik heb ook op de LP special gespeelt maar die heb ik weer niet met de Standard kunnen vergelijken dus daar kan ik weinig over zeggen

SG Special heb ik ook over gedacht, is toch net ietsje comfortabeler dan de LP, hoewel minder veelzijdig in mijn ogen (SG = pure rock). Van binding moet ik in feite ook niks hebben (zeker niet rond de nek), maar het mooie van een standard is die top (en dat heeft die special niet). Er werd al eerder door Daniël_san gezegd dat het geluid op de special door afwezigheid van maple iets zompiger wordt, en daar ben ik niet zo'n fan van...

Harry
30 september 2004, 20:10
waarom zou deze veelzijdiger zijn dan de sg, zitten er andere elementen in dan?

john.3001
1 oktober 2004, 12:01
waarom zou deze veelzijdiger zijn dan de sg, zitten er andere elementen in dan?

true

vulvasonic
1 oktober 2004, 23:28
Die special is gewoon een no nonsense gitaar. Zelf ben ik daar juist helemaal gek van. Een productie-special krijgt dezelfde aandacht als een productie-standard, dus eigenlijk krijg je veel meer waar voor je geld. Natuurlijk scheelt het in klank vanwege het feit dat deze constructie volledig mahonie is (ik dacht trouwens dat de custom dat ook is....Harry?), maar we moeten dat verschil nou ook weer niet gaan overdrijven. Het zijn nuance verschillen. Bovendien staat nergens geschreven dat de klank van een volledig uit mahonie gebouwde gitaar per definitie minder zou zijn dan een een gitaar met een esdoorn top.

No nonsense dus. En je kan er gewoon alle richtingen mee uit.

shredneck
1 oktober 2004, 23:52
Specials zijn cool, check maar bij The Datsuns!

Die ene gitarist speelt op Specials, hij heeft 2 zwarte! Heersende sounds ook!

Die p-ups zijn goed ook, die zaten vroeger ind e Standard en zitten nog steeds in de Supreme en de Custom.

Cool! DOEN!

Harry
3 oktober 2004, 12:28
die custom heeft inderdaad een mahonie body met een esdoorn top (of noem je da kromme ding bovenop waar de elementen inzitten)

vulvasonic
3 oktober 2004, 12:37
die custom heeft inderdaad een mahonie body met een esdoorn top (of noem je da kromme ding bovenop waar de elementen inzitten)

Ach sooooo, nee ik dacht namelijk dat de custom ook een mahonie top had, maar dat is dus niet zo?
Ben ik weer eens abuis.

john.3001
4 oktober 2004, 11:18
die custom heeft inderdaad een mahonie body met een esdoorn top (of noem je da kromme ding bovenop waar de elementen inzitten)

Ach sooooo, nee ik dacht namelijk dat de custom ook een mahonie top had, maar dat is dus niet zo?
Ben ik weer eens abuis.

Volgens mij hadden de vroegere customs geen esdoorn top (die met die rare pups), maar sinds ze humbuckers hebben (zo ongeveer dan, ik ben geen historicus) zit er een esdoorn top op...

john.3001
4 oktober 2004, 11:28
Specials zijn cool, check maar bij The Datsuns!

Die ene gitarist speelt op Specials, hij heeft 2 zwarte! Heersende sounds ook!

Die p-ups zijn goed ook, die zaten vroeger ind e Standard en zitten nog steeds in de Supreme en de Custom.

Cool! DOEN!

Ja, maar de lead gitarist heeft twee standards, volgens mij snijden die toch net iets beter door de mix (hoewel je nog altijd een beetje aan de eq kan draaien, makkelijk zat...)

Droffie
6 oktober 2004, 14:28
iK heb bij FB op een special de Twintone getest. Moet zeggen dat ik de LP special helemaal niet slecht vond klinken. Een lekkere rock sound.
Zelf heb ik een 2002 LP Standard met de Burstbuckers pups. Ze zijn niet echt te vergelijken want de BB pups klinken anders. In mijn herinnering was de special ook een stuk lichter dan mijn Standard.
Als je een goede deal op de special kan krijgen zou ik 't doen! Kan je geen miskoop mee doen imo.

Succes in ieder geval.

PS. laat de epi's maar links liggen.