PDA

View Full Version : BOSS ME-50 in combinatie met nieuw aan te schaffen buizenbak



Archie
29 september 2004, 21:47
Hallo!

Ik ben in het bezit van een BOSS ME-50 multieffect bakkie. Ik gebruik deze in combinatie met een 30 watt transistor Marshall versterker. Op zich prima combi. Niet een geweldig geluid maar dat wist ik toen ik de versterker kocht. Kost niet de hoofdprijs en dat hoor je.

Nu wil ik in de komende tijd een buizenbak aanschaffen. Ik hoor overal dat een dergelijke multieffect met een buizenversterker niet goed klinkt. Anderen zeggen juist dat het wel goed gaat.

Ik overweeg ofwel een ENGL screamer 50 / thunder 50 of een MESA boogie F30 / F50. Ik neem alleen aan dat het verhaal ook opgaat in combinatie met andere buizenversterkers.

Iemand ervaring? Ik hoor graag jullie mening!

GuitarMaster
29 september 2004, 22:01
Een vriend van me had hetzelfde probleem, eerst altijd met een ME-50 en een transistoramp gespeeld, klonk wel aardig. Toen had ie een JCM900 gekocht, en daarop klonk de ME-50 voor geen meter. Hij heeft z'n ME-50 verkocht en daarvoor wat losse effecten gekocht, dat klinkt echt een stuk beter.

BLOK182
29 september 2004, 22:13
Die Engl Thunder is een erg lekkere en veelzijdige bak. Je kan die gerust kopen, en als het met die me50 niet lekker klinkt, dan ligt het dus aan die me50 en NIET aan je amp. Verkopen en wat losse pedalen is dan de oplossing!

BartL
29 september 2004, 22:35
Een vriend van me had hetzelfde probleem, eerst altijd met een ME-50 en een transistoramp gespeeld, klonk wel aardig. Toen had ie een JCM900 gekocht, en daarop klonk de ME-50 voor geen meter. Hij heeft z'n ME-50 verkocht en daarvoor wat losse effecten gekocht, dat klinkt echt een stuk beter.
Juistem, ik vond hem op mijn buizenbak niet geweldig.

andy
30 september 2004, 01:03
Beetje subjectieve opmerkingen, die laatste twee.
Probleem met de JCM 900, de buizenbak dan, vind ik ( :P ) dat ik de gain niet mooi vind. Dus wat ik ook liep te klooien met mijn effecten, ik kreeg er sowieso geen fijn geluid uit. Met de Marshall JCM 800 ligt dat wel anders. En daar zou je die ME 50 wel mooi mee kunnen combineren.
Maar als je toch voor de Engl gaat (MESA ken ik niet).... Flikker dan die ME 50 maar in de verkoop en koop een leuk galmbakje, dan heb je wel genoeg. (OK ook subjectief)

@ Edit: Blok. Ik bedoelde de opmerkingen tussen jou bijdrage in. :wink:

BartL
30 september 2004, 01:06
Beetje subjectieve opmerkingen, die laatste twee.
Daar heb je zeker gelijk in...maar verder had ik niks nuttigs te melden, heb 'm alleen op mijn eigen amp gehoord :-D

andy
30 september 2004, 01:11
Maar die ME 50 is voor het geld een erg veelzijdige effecten bak. Zeker als je van Boss effecten houdt.
Ik gebruik zelf 1 voetpedaal van Ibanez , een van de eerste digi delays, maar daar kun je alle vormen van vertraging uithalen. Dus Chorus, flanger, delay etc etc. Het is wel makkelijk 1 pedaaltje. :wink:

Speeddemon
30 september 2004, 02:24
ik heb wel eens op de ME-50 gespeeld,
distortions zijn zwaar RUK,
stereo chorus is best aardig
delay gaat wel
reverb best o.k.
rest effecten... mwah. typisch multi-fx kwaliteit. bruikbaar, maar meer ook niet.

Volgens mij zou dan zo'n Zoom GFX-5 leuker zijn! En die is 40 eurie goedkoper dan de ME-50 en heeft WEL bank up & down VOETschakelaars.

Ja ik weet wat voor naam Zoom heeft, maar ik heb in 't verleden een 3000S gehad, en die heb ik voornamelijk destijds tegen een GT-3 ingeruild omdat ik de tracking van de pitchshifter niks vond (ik wilde Iron maiden in m'n 1tje spelen met twin-leads enzo).
Verder vind ik dat Zoom altijd erg leuke digitale distortions heeft weten te brouwen, en die Noise Reduction van hun werkt ook altijd aardig.
(ik heb een losse MXR Smartgate mk II, maar goed...)

johantipker
30 september 2004, 02:46
Nou jong, ik ben in het gelukkige bezit van een ME50 en een Fender Hotrod Deluxe en ik vind het een gouden combi. Kun je heel veel mee.
Absokuut heel veelzijdig. De hele dope wah van de Me50 of supervette flanger in combinatie met het rauwe randje van de Fender als je 'm flink pusht klinkt heel seventies. Gebruik je dan een vette overdrive in combinatie met de Whammy die in de ME 50 zit, fiets je echt Steve Vai acherna (als je dat wilt tenminste).

Als het echt grof moet, gebruik ik geen reverb of delay, gewoon een vette overdrive van de ME50, die de Fender flink pusht, werkt voor mij heel goed.

En toch wil ik nog eens een Fulltone Fulldrive proberen, heeft iemand zo'n ding? Lees ook ff de items die ik de laatste tijd heb gepost.

johantipker
30 september 2004, 02:46
Nou jong, ik ben in het gelukkige bezit van een ME50 en een Fender Hotrod Deluxe en ik vind het een gouden combi. Kun je heel veel mee.
Absokuut heel veelzijdig. De hele dope wah van de Me50 of supervette flanger in combinatie met het rauwe randje van de Fender als je 'm flink pusht klinkt heel seventies. Gebruik je dan een vette overdrive in combinatie met de Whammy die in de ME 50 zit, fiets je echt Steve Vai acherna (als je dat wilt tenminste).

Als het echt grof moet, gebruik ik geen reverb of delay, gewoon een vette overdrive van de ME50, die de Fender flink pusht, werkt voor mij heel goed.

En toch wil ik nog eens een Fulltone Fulldrive proberen, heeft iemand zo'n ding? Lees ook ff de items die ik de laatste tijd heb gepost.

Bluesbreaker
30 september 2004, 08:13
Absokuut heel veelzijdig. De hele dope wah van de Me50 of supervette flanger in combinatie met het rauwe randje van de Fender als je 'm flink pusht klinkt heel seventies.

is dat serieus? ik heb nog nooit zo'n slechte wah gehoord

johantipker
30 september 2004, 10:09
Smaken verschillen, ik vind 'm heel goed. Hij werkt voor mij. Ik heb er een Cry baby voor ingeruild. Ik vind 'm lekker extreem!

Swan
30 september 2004, 10:12
extreem???
ik heb bij n vriend op de ME50 gespeeld en die wah, vooral in combi met distortion hoor je amper...echt bagger

johantipker
30 september 2004, 10:32
Ik gebruik niet te veel distortion, maar meer iets van overdrive, laat m'n amp dan een beetje clippen. Op m'n gitaar zit een EMG pick-up in de brugpositie die heel bright klinkt, dan heeft die wah een grote range.

Bluesbreaker
30 september 2004, 14:15
Smaken verschillen, ik vind 'm heel goed. Hij werkt voor mij. Ik heb er een Cry baby voor ingeruild. Ik vind 'm lekker extreem!


:o

nouja, smaken virschillen (enorm)

Archie
30 september 2004, 23:17
OK, bedankt voor de reacties.

Grofweg 2 soorten: mensen met goede ervaringen en mensen met slechte ervaringen. Kortom: ME-50 mee als ik zaterdag ga testen.

Nog een vraag aan bijvoorbeeld johantipker:
Gebruik jij de ME-50 in een effectloop of gebruik je hem voor je versterker? Dat schijnt ook een wereld van verschil te kunnen maken (als ik sommige postings mag geloven). Hoe gebruiken jullie hem en wat is aan te bevelen?

Thanks,

Peter

Bluesbreaker
30 september 2004, 23:23
ik zou een versterker kopen met een goed geluid, en daar je pedaalkeuze op aanpassen, niet de versterkerkeuze maken aan de hand van de eis dat je pedaal er goed op moet klinken.

Je moet de versterker als basis zien, en effecten als iets om de basis uit te breiden.

andy
30 september 2004, 23:24
Dat is dus het lastige van zo'n multi effect. De meeste effecten kunnen wel in de effectloop, maar een distortion/overdrive is weer mooier als je die tussen gitaar en amp zet.

Archie
30 september 2004, 23:41
ik zou een versterker kopen met een goed geluid, en daar je pedaalkeuze op aanpassen, niet de versterkerkeuze maken aan de hand van de eis dat je pedaal er goed op moet klinken.

Je moet de versterker als basis zien, en effecten als iets om de basis uit te breiden.

Dat klinkt inderdaad logisch. Laatst met de Engl Thunder zitten spelen en daar kun je sowieso al een heleboel mooie geluiden uit halen. Een HEEL stuk meer bruikbare dan uit mijn huidge versterker.
Dus ik had zelf ook al voorzichtig ingeschat dat ik de ME-50 een stuk minder zou gaan gebruiken als ik een beetje een goede versterker heb.

To be continued.... :-)

johantipker
1 oktober 2004, 02:05
Fijne vraag! Wat ik goed vind aan de ME50 is dat ie de dynamiek van de gitaar + amp (echt bijna) niet aantast, dit in tegenstelling tot vele andere multifxprocessors. De overdrives/distortions klinken wel heel Boss, moet je van houden. Ik verbeeld me soms dat ze minder dynamisch klinken dan losse pedaaltjes, maarvoor de dingen die ik ermee doe, zijn ze te gek! Overigens heb ik vandaag een Ibanez TS7 overdrive pedaaltje gescoord omdat ik ook soms gewoon met 1 simpel overdrivepedaaltje zonder verder iets er tussen op m'n amp wil loosgaan.

Heeft iemand ervaring met dit ding?

Ik gebruik de ME 50 op 4 manieren:

-thuis met een koptelefoon of rechtstreeks op m'n hifi installatie
-ME50 voor de preamp, dus voor je gitaaramp
-ME50 in de fx loop, als je het lead kanaal van je amp wilt gebruiken en je sound toch wilt verpesten met wat reverb of zo.
-in een Wet/Dry set up: gitaar rechtstreeks in amp, en van de fx send een lijntje naar de ME50. Via de headphones out een stereo lijntje naar een stereo poweramp die 2 pa-boxjes aandrijft. Het dry signal komt dan uit je amp en alleen de wet fx sound in stereo uit die 2 boxjes. Je hebt dan fx die echter je ampsound niet in de weg zitten. Deze optie gebruik ik bij jazzgigjes. Overigens als ik echt een partijtje grof en hard ga spelen, volg ik steeds meer het advies van Wormaap op. Mono en geen fx zoals reverb en zo, gewoon overdrive en daarmee je amp laten clippen, ik vind wah of whammy dan wel nog erg fijn. Maar ik kom steeds meer tot de conclusie, dat als het loos moet gaan fx als reverb, delay en chorus snel in de weg zitten. Met een goede amp heb je dat dan helemaal niet meer nodig.

Archie
2 oktober 2004, 15:42
Vanmorgen getest en hierbij een verslag van de eerste ervaringen. Heb alleen met de ENGL Screamer 50 getest, de Mesa Boogie F30/50 was er niet. Jammer maar wel uitgebreid te tijd genomen voor de ENGL:

Eerst een hele tijd op het cleane kanaal gespeeld. Op de screamer heb je een normale en een zgn. bright stand. De bright vond ik niet nodig. Als ik de halshumbucker in de paralelle mode schakel is het normale clean helder genoeg. Kost iets meer moeite om een juiste clean te vinden dan op de Thunder 50. Maar ja, de mogelijkheden zijn er ook naar.

Daarna verder getest op de gain kanalen. Grote variatie aan sounds uit te halen. Van lichte overdrive tot zware palm-mute stukjes, geweldig. Kan nog niet heel goed spelen maar wat mij betreft een heel breed scala aan geluiden uit te krijgen. Ook erg mooi dat er een gescheiden presense en gain op zit. presence wat meer open en de gain niet zover open gaf een heel mooi effect waarin alle details nog zeer goed te horen waren.

Daarna de BOSS ME-50 aangesloten (Bij Peter Verspuij kun je lekker rustig testen).
Eerst tussen de gitaar en de amp. Is niet de meest ideale plaats. Ik had de amp eerst gewoon op clean staan en dat levert een aantal effecten op die niet meer goed klinken, een aantal anderen klinkt nog wel prima. Ik heb in deze stand niet lang getest want de BOSS introduceerde vrij gemakkelijk wat rondzingen.

Daarna in de effectloop. Dat klinkt een heel stuk beter. Ook de meeste overdrives zijn nog goed bruikbaar. Van het rondzingen ben je dan ook af. Chorus en dergelijke doen het goed, zelfs de wah uitgeprobeerd (gebruik ik nooit) maar klonk ook nog prima.
Wat me echter wel opviel was het volgende. De ENGL is, wanneer je een beetje gain inschakelt, extreem gevoelig voor de manier van aanslaan. Geweldig. Ik heb wat zitten testen met powerchords en palm-mutes en het verschil tussen hard / zacht, langzaam / snel, een snaar meer aanslaan dan de andere, is allemaal zeer gevoelig. Je hoort duidelijk de verschillen (dit in schril contrast met mijn marshall bakkie). Prima!!
Alleen als ik de ME-50 in de effectloop volledig gebruik (op een ENGL zit een knoppie waarmee je kunt regelen hoeveel % van het signaal door de effectloop heengaat) dan mis je minstens de helft van deze aanslag gevoeligheid, zelfs al zet je alle effecten op de ME-50 uit! Wanneer je de effectloop regeling terug draait naar alleen ENGL dan heb je weer die bijtende precisie. Hhmm......

Dus, hoop wijzer geworden. Versterker is goedgekeurd, nu nog een keer de Mesa Boogie. en de ME-50 is zeker nog bruikbaar, al is het met limitaties.
Thanks voor alle feedback trouwens.

Speeddemon
3 oktober 2004, 00:57
Archie, wat je in dat gevoel moet doen,

het output level van de ME-50 heel hoog zetten, en de effecten 100% 'wet' zetten, en vervolgens maar 30-50% van de fx-loop level gebruiken! Zo heb je toch je vette Engl sound en wat leuke effect-kleuring.

BartL
3 oktober 2004, 01:04
Ik gebruik de ME 50 op 4 manieren:

-thuis met een koptelefoon of rechtstreeks op m'n hifi installatie
...

Voor rechtstreeks in de computer op te nemen of om met koptelefoon te spelen vind ik hem trouwens GEWELDIG! :) Dat mag ook wel gezegd worden 8-)

Archie
4 oktober 2004, 08:37
@Speeddemon: Had ik ook aan zitten denken. Jammer genoeg achteraf dus heb het niet uit kunnen testen. Dat is wel mooi met zo een traploze effectloop. Die zit niet op de Mesa als ik het goed heb. Ook wel ff iets om bij stil te staan. Als je dan de ME-50 wilt gebruiken dan moet je gelijk met kabels in de weer.

@BartL: Inderdaad met een beetje koptelefoon klinkt de ME-50 als een klok. Kan nog wel eens handig zijn als ik ga samenwonen.... :-)