PDA

View Full Version : halsbevestiging en klank



bloodboiler
29 september 2004, 21:33
Weet iemand wat het klank verschil is tussen een geschroefdehals, een gelijmdehals of een neckthru constructie is?

Vexx
29 september 2004, 21:59
Een geschroefde hals is (zoals het woord al zegt) vastgeschroefd op de rest van de body van de gitaar. Een set-neck is een gelijmde hals. Deze is dus vastgelijmd in de neckpocket. Een neckthru constructie heeft een doorlopende hals door de hele gitaar. Doordat het contact met de body steeds groter wordt naarmate je van geschroefde hals naar neckthru gaat, neemt de sustain toe. De noten die je speelt klinken dus langer door.

GuitarMaster
29 september 2004, 22:10
Hier is al veel over gediscussieerd, dus gebruik de search ff.

Mijn mening: Een goede bolt-on gitaar heeft nauwelijks minder sustain dan een netneck of een neckthru.

Michael AE
29 september 2004, 22:14
Mijn mening: Een goede bolt-on gitaar heeft nauwelijks minder sustain dan een netneck of een neckthru.

+1

Mijn Anderson met Floyd heeft net zo veel sustain als mijn Les Pauls.

BartL
29 september 2004, 23:09
Dat zeg ik...nieuwkomers :roll:

Gebruik de zoekfunctie, daar zal je al ontzettend veel onderwerpen hierover vinden! Goodluck.

Wormaap
30 september 2004, 00:34
De eerste reply klopte wel... Maar mits goed gefabriceerd kan't allemaal flink sustainen :)
Wat ik wel fijn vind aan m'n Neck-Through Model 6 is dat er geen hielblok is, en dat vind ik bij veel boltons toch wel'n groot nadeel.

fred dons
30 september 2004, 07:33
als er al een verschil is, is dat een bolt on snappier klinkt dan een set neck, sustain is bij een strakke neckpocket inderdaad in principe niet minder dan een set neck

The Mule
30 september 2004, 07:57
Bij bolt-on is het geluid wel meer gecomprimeerd, puntiger of (inderdaad Fred) 'snappier'. Echt 'eeuwige' sustain heb je toch minder (is mijn ervaring althans).
Bij set-neck heeft de body (gewicht, dichtheid, resonantie, constructie, houtsoort, halsverbinding) de meeste invloed.
Bij neck-through is de sustain in theorie het best. De body heeft relatief minder invloed, althans de houtsoort. Het gewicht en de hoeveelheid 'raakvlak' met de doorlopende hals bijvoorbeeld weer wel.