PDA

View Full Version : ruis bij engl e530 HELP please



ben79
29 september 2004, 16:10
Als ik men preamp op het overdrive kanaal zet en ik speel niet , dan heb ik veel ruis.
Ik heb een goede aarding op de stekkers dus daar ligt het niet aan.
Stroomkabel van preamp gaat naar verdeeldoos en het is de dezelfde verdeeldoos als die van de poweramp.
Als ik de preamp op bypass zet hoor ik geen ruis.
In het cleane kanaal heb ik helemaal geen last.
ik had eerst gedacht om de NS van de GX700 te gebruiken (heb hem na de Preamp aangesloten) maar dit helpt weinig tot niets, enkel men clean kanaal wordt slechter)..
What to do ,what to do.....
:cry:

AART
29 september 2004, 16:37
ruist ie ook met weinig gain(crunch) :-?

LordRiffenstein
29 september 2004, 16:42
Als ik men preamp op het overdrive kanaal zet en ik speel niet , dan heb ik veel ruis.

Wat bedoel je met 'ik speel niet'?

Draai je de gitaar toe? Laat je ze gewoon los? Wat gebeurt er als je GEEN gitaar inplugt en hem dan op het overdrive kanaal zet?

ben79
29 september 2004, 16:44
zonder gitaar is de ruis enorm,
als ik het volume van de gitaar dichtdraai is het weg.
Als ik men hand tegen de snaren houd is het ook minder dan dat ik ze los laat
ik heb met meerdere gitaren getest dus daar ligt het ook niet aan.

morris
29 september 2004, 16:45
Achter op je 930 zit een ground lift. Schakel die eens in en kijk of het weg is, dan weten we of het een aardlus is.

ben79
29 september 2004, 16:48
ik heb het knopje op zowel ground als op ground floated gezet en het maakt geen verschil

morris
29 september 2004, 16:53
koppel eens alles los van de 930, zorg ook dat ze elkaar niet aanraken en probeer de 530 eens met headphones. Hoe is de ruis dan?

ben79
29 september 2004, 17:00
Hoofdtelefoon heeft hetzelfde resultaat.
Ik heb de kabel eens uit de input gehaald en de ruis was weg.
Ik heb een andere kabel gebruikt maar geen verschil.
ik heb de input achteraan gebruikt maar ook geen verschil.
Als ik op het draaiknopje naast de uitgangen draai (line level) draai ik het harder en zachter.
Clean nooit een probleem geen enkele vorm van ruis.
De ruis neemt in het overdrive kanaal toe samen als ik de gain opendraai, misschien is het op te lossen met een betere NS??

helleke
29 september 2004, 17:08
Ik vind die E530 zowiezo altijd al veel ruisen maar ik zou eens kijken naar de gain buis of die niet verrot is.

ben79
29 september 2004, 17:11
hij is net nieuw dus verrotte buizen zal het niet zijn..

Chiel
29 september 2004, 17:26
Aardlus of polariteitsverschil op de E530 zou ik zeggen.

Probeer eerst eens de stekker van de E530 eens om te draaien. Dat kan een boel uitmaken.

Als dat niet helpt, probeer dan de E530 van ground te liften. Ik weet niet of er daar een voorziening voor is aangebracht, maar anders zou je hem ook even in een ongeaard stopcontact kunnen steken.

ben79
29 september 2004, 17:31
stekker omdraaien gaat niet, in de stekkerdoos zijn het allemaal geaarde stekkers.
De preamp zit in een houten racck dus optillen zal niets uitmaken.
Als ik het volume van de poweramp harder zet gaat de ruis ook harder.

ben79
29 september 2004, 17:43
heb net de preamp in een ander stopcontact aangesloten maar geen beter resultaat.
Clean blijft altijd perfect dus meer Gain is meer ruis.
Zou het niet kunnen dat de gx gewoon een slechte noise supressor heeft ?
Kan ik met een andere NS de ruis eraf halen zonder dat het mijn geluid aantast? ook de clean niet.

Als ik speel of demp heb ik helemaal geen ruis enkel als ik niet speel.

helleke
29 september 2004, 17:48
Zelfs een nieuwe amp kan een verrotte buis hebben.Oke dan is t geen verrotte buis maar t feit blijft dat als je er een andere buis indoet, je ruis ook verminderd.Heb er zelf 1 gehad en juist de ruis was 1 van de redenen waarom ik hem weer weggedaan hebt.Een andere buis geeft betere resultaten maar hij blijft ruizen.

ben79
29 september 2004, 17:50
Maar wat gebeurd er nu eigenlijk als ik er een noisegate achter of een powerbrite of furmann voorhang?
Gaat de ruis dan weg ? zo ja blijft men geluid dan even mooi incl clean?
ik begin te denken dat het normaal is bij deze versterkern een PBall heeft ook ruis zonder noisegate toch?

LordRiffenstein
29 september 2004, 19:05
Heb je een Boss GX-700 in je rack? Haal die er eens uit of althans, zet hem af en haal de adaptor er een keer uit, das een noisy kreng.

Josdevos
29 september 2004, 19:53
Hoever staat de gain open?

ben79
29 september 2004, 20:08
Gx had ik er al uitgehaald omdat ik het al vermoedde.
Gain staat vol open dus ik denk dat het normaal is dat ie ruist.
Als ik moet vergelijken ruist if bromt de gx minder als de engl met distortion maar de gx komt nu eenmaal niet in de buurt van de engl gain ook niet 8-) .
het zal wel aan de gain liggen en aan het feit dat het een lampenpreamp is.
enige dat me verward is dat de NSupressor van de gx bijna geen verschil maakt achter de Engl.
Gaat een andere NS dan wel helpen?
En gaat ie men clean dan niet verkloten?
Zo een furman kan die helpen?
En moet het dan van furman zelf zijn want bij feedback staat zo een Phonic ppc 9000 te koop voor heel wat minder geld dan zo een furman

Chiel
29 september 2004, 22:35
stekker omdraaien gaat niet, in de stekkerdoos zijn het allemaal geaarde stekkers.

Gaat ook niet om de aarde maar om de polariteit, ofwel de verdeling van fases en nullen in je stekkerdoos.



De preamp zit in een houten racck dus optillen zal niets uitmaken.

:o :???: :-? . . . . . :lol: :lol: :lol: . Met een ground lift bedoel ik dat je de preamp even aardloos moet uitproberen, niet dat je 'm moet optillen oid :-? . Zorg ff dat ie compleet los is van alles wat geaard is. Alle kabels los en enkel de stekker in een niet geaarde contactdoos. Hielp bij mijn Soldano ook.

Josdevos
30 september 2004, 00:33
Met de gain vol open ruist hij altijd hoor, niks aan te doen. Probeer misschien iets subtieler te zijn ermee... komt je klank ten goede.

Phyrexian
30 september 2004, 09:52
Hmmm, mijn E530 staat hoogstens op 4 (!) op de hi-gain channel (boost on) en da's voor mij meer dan genoeg voor elk soort metal.
Hij is een klein beetje noisy, maar een simpele noise gate lost dat op (als je speelt heb je er meestal geen last van so...).

ben79
30 september 2004, 18:16
maak je je gain dan met je poweramp??
de verkoper zette hem trouwens ook maar half open in de winkel.
misschien toch maar nog wat uittesten en afstellen .
de gain staat nu volopen dus das misschien wat overdreven.
maar nu heb ik nog altijd geen antwoord over de furman en de noisegate... :-?

Josdevos
30 september 2004, 18:22
Nee we spelen gewoon met minder gain... :-D en niet omdat hij anders ruist, het klinkt gewoon beter, strakker en minder zompig...

ben79
30 september 2004, 18:44
na wat draaien aan de knoppen is het heel wat beter.
Ik had eerst gain en volume van de preamp voluit staan.
Nu heb deze twee halfopen staan en de 930 wat harder open, iets minder presence , op de preamp wat meer high en bass et voila :o Damn wat een sound!!!
Het gebrom is er nog steeds maar al veel minder, ik vreesde eerst dat het wat plat ging klinken maar hoe harder het volume hoe vetter de sound, lampen he :cool:
me happy again.
ik switch met zo van die marshall-achtige pedalen en als ik op de 930 van presence switch hoor ik wel een plop.
Niet dat dat me stoort want ik ga deze functie live toch niet gebruiken maar is het normaal of ligt het aan de pedaal?
kortom: de sound is perfect, het zoemen niet meer storend, en me happy :lol:

Maare... hoe zit het nu met die furman en de NS?
schakelt die NS het geluid als je niet speelt en kun je einschakelen hoe lang het mag duren of ben ik verkeerd nu? en doet ie iets aan de sound??
Of zouden jullie toch een furman aanbevelen?

Phyrexian
1 oktober 2004, 09:59
Wat kan je allemaal footswitchen op die poweramp?? Klinkt interessant.

ben79
1 oktober 2004, 22:22
je kan achteraan kiezen tussen twee ingangen.
Als je het in de čne ingang steekt kun je volume a/b en presence a/b switchen.
Met de andere ingang kun je depth boost on/off en input a/b schakelen.

voor de preamp is het hetzelfde principe

eerste ingang is clean/lead en gain high/low
tweede ingang is preamp defeat en contour.