PDA

View Full Version : Gevraagt: advies



Sjaak
29 september 2004, 15:58
Okeej, ik ben een leek op versterker gebied. Weet absoluut niet hoe en wat goed is enzo. Ik heb een beetje gezocht hier en de Valvestate word hier afgekraakt totaan beneden zuidafrika.

Hier is mijn ding: Ik heb altijd gespeelt (altijd, tsss net 2 jaar) opgoedkope versterkertjes. Maffe dingen. Heb ooit voor 150 euro van een vriend een Yamaha vs1000 (dacht ik, hijs vrij aardig, combotje en heb er genoeg mee opgetreed om te zeggen dat die heririe genoeg maakt) gekocht, 40 of 50 W ofzo weet niet wie het weet mag het zeggen. Na dat ding was altijd aardig voor mij. Met wat stoeien kreeg ik een leuk geluidje. Clean niet zo maar met de boss-md2 was ik over de distorion tevreden. Ik heb 2 maanden terug een Godin gitaar gekocht en toen ook een magic stomp. De magic stomp klonk van geen kanten alleen de metal distorion vond ik leuk (omdat ik waarschijnlijk niets beters gewend ben) Inmiddels heb ik de magicstomp verkocht/geruild voor een archtop van Jay Turser, vervomd haalt hij net niet het geluid van de Godin maar clean klinkt die natuurlijk veel mooier.

Maar ik begin te voelen dat mijn versterker met het effect pedaal het geluidskwaliteit van mijn gitaren flink laten zakken.

Nu kan ik voor weinig geld de Valvestate 8240 kopen. In ruil voor mijn huidige versterker, mijn eerste gitaar (aria pro II ' mad axe') en mijn kreng van een dreadnought (stagg) is het ongeveer kiet (hoop ik natuurlijk, ga ik wel proberen

Mijn vragen: Waarom zou ik dit niet doen?? Ik denk dat de valvestate voor mijn gitaren meer dan goed genoeg is
Wat kan ik voor mijn versterkertje vragen, ik denk dat die meer waard is dan 150, eurotje of 200?? 220?

De valvestate is nieuw en 375 euro

Sorry en bedankt voor het lezen :) :wink:

Anavrin
29 september 2004, 16:25
gevraagd moet met een D

Maar ff serieus, 375 euro is niet duur voor een versterker...
Een vriend van mij heeft de Valvestate 280 (dacht ik), en daar zit ook chorus en reverb op, en dat klinkt echt lekker. Die van hem is iig geod geschikt voor punk en metal. Ik zou als ik jou was gewoon een keer met je main gitaar gaan proberen, en gewoon ff een half uur net zolang met die knoppen draaien tot je weet of ouw metal-geluid erin zit.
Voor de rest van de lezers, hier de specs van het ding:
http://www.marshallamps.com/images/archive/images/vschorustable.gif

oh ja, ik denk dat je, als je al die dingen in kan ruilen, je niks meer bij hoeft te leggen (ik zou het in ieder geval niet doen).
Je amp = 150 euro (dan speel je kiet), die stagg zou rond de 50 euro moeten doen, en die aria zou dan voor 175 ook geen slechte deal zijn voor die winkel denk ik...

MightyMike
29 september 2004, 16:29
Valvestates zijn doorgaans niet de ondingen waarvoor ze versleten worden. De meeste mensen op dit forum beschikken over duurder materiaal en in dat opzicht is een valvestate niet direct overdonderend.

Ik ken de Yamaha vs1000 niet, maar ik vermoed dat de 8240 een stuk beter zal klinken. Dus, als je een deel van je "rommel" kunt ruilen voor een betere versterker, zou ik dat zeker doen. Consolideren heet zo iets :)

De enige bemerking die ik heb bij Valvestates (en ik heb er al enkele versleten) is dat er veel versterkers tussen zitten met lage productiekwaliteit. M.a.w. die dingen durven wel al eens stukgaan.

Negative K3 fan
29 september 2004, 16:29
Gevraagt: advies

vragen, stam vraag, de g zit niet in het kofschip, dus gevraagd. Helemaal gratis advies :)

over je amps: zolang je niks beters kent of gewend bent zal slecht(er) spul altijd voldoen, dat is de bottom line. De valvestates zijn gewoon goedkope amps en klinken niet heel erg slecht, maar vallen behoorlijk in het niet vergeleken met de duurdere 'real shit', daar zul je wel achterkomen als je er iets meer ervaren in bent, risico daarbij is dat je aan gas gaat lijden (gear acquisition syndrome), een soort koopziekte onder muzikanten die altijd meer en beter willen. Altijd kan alles beter en je lust valt niet te stoppen. Het is maar net waar jij je prioriteiten legt. Laat je oren voorlopig maar eens besluiten of je die marshall het waard vindt.

Sjaak
29 september 2004, 21:10
Okeej, nieuw dilemma

De marshall is defintief van de baan.
Ik heb daar 2 andere versterkers bespeelt. Een Randall (RG 75 kan dat??) en een nieuwe Fender VR65 (de cijfers kloppen de letters weet ik niet zeker.

Nu is mijn dilemma: de fender had een heeeel mooie clean, niet te geloven zo mooi. Maar de overdrive was mwah. Viel me een beetje tegen. Bij de Randall kon je met de lead channel alles. Zware scherpe metal, juicy bluess tonen, keiharde punk, het offsrping geluid, het slayer geluid, rammstein, hammerfall. Stond ik dus even van te kijken. Maar het probleem is, dat die Randall de clean dus zwaar tegen valt, als ik de bass en middel helemaal dicht draaide en de treble helemaal open, dan nog was het geluid me te zwaar voor een clean channel. Nu heb ik er alleen een Godin aan gehad en nog niet mijn Archtop. Maar ik ben bang dat mijn archtop nog niet zijn geluid haalt en dat is zonde.

Heeft er iemand per ongeluk een truukje om dit op te lossen? Toevalligerwijs?

Beide versterkers zijn rond de 400 euro.

Sjaak
29 september 2004, 21:11
Okeej, nieuw dilemma

De marshall is defintief van de baan.
Ik heb daar 2 andere versterkers bespeelt. Een Randall (RG 75 kan dat??) en een nieuwe Fender VR65 (de cijfers kloppen de letters weet ik niet zeker.

Nu is mijn dilemma: de fender had een heeeel mooie clean, niet te geloven zo mooi. Maar de overdrive was mwah. Viel me een beetje tegen. Bij de Randall kon je met de lead channel alles. Zware scherpe metal, juicy bluess tonen, keiharde punk, het offsrping geluid, het slayer geluid, rammstein, hammerfall. Stond ik dus even van te kijken. Maar het probleem is, dat die Randall de clean dus zwaar tegen valt, als ik de bass en middel helemaal dicht draaide en de treble helemaal open, dan nog was het geluid me te zwaar voor een clean channel. Nu heb ik er alleen een Godin aan gehad en nog niet mijn Archtop. Maar ik ben bang dat mijn archtop nog niet zijn geluid haalt en dat is zonde.

Heeft er iemand per ongeluk een truukje om dit op te lossen? Toevalligerwijs?

Beide versterkers zijn rond de 400 euro.

Sjaak
29 september 2004, 21:12
Okeej, nieuw dilemma

De marshall is defintief van de baan.
Ik heb daar 2 andere versterkers bespeelt. Een Randall (RG 75 kan dat??) en een nieuwe Fender VR65 (de cijfers kloppen de letters weet ik niet zeker.

Nu is mijn dilemma: de fender had een heeeel mooie clean, niet te geloven zo mooi. Maar de overdrive was mwah. Viel me een beetje tegen. Bij de Randall kon je met de lead channel alles. Zware scherpe metal, juicy bluess tonen, keiharde punk, het offsrping geluid, het slayer geluid, rammstein, hammerfall. Stond ik dus even van te kijken. Maar het probleem is, dat die Randall de clean dus zwaar tegen valt, als ik de bass en middel helemaal dicht draaide en de treble helemaal open, dan nog was het geluid me te zwaar voor een clean channel. Nu heb ik er alleen een Godin aan gehad en nog niet mijn Archtop. Maar ik ben bang dat mijn archtop nog niet zijn geluid haalt en dat is zonde.

Heeft er iemand per ongeluk een truukje om dit op te lossen? Toevalligerwijs?

Beide versterkers zijn rond de 400 euro.

Sjaak
29 september 2004, 21:12
sorry heb ruzie met mijn pc

Harry
30 september 2004, 09:26
dus daarom kun je ook de topictitel niet aanpassen?

imlikeajungle
30 september 2004, 13:31
Je kan het clean uit je Randall niet verzinnen, als het er niet is is het er niet. Een overdrive daarentegen kan je met een pedaaltje wel fixen maar dan moet je daar weer geld aan geven, een echt goeie overdrive is niet gratis.
Dit heet nu keuzes maken, is je lead belangrijker of je clean? Oftewel moet je voort zoeken naar een amp die wel een degelijk clean en een goeie overdrive heeft... Dat zou ik doen. Als je toch een nieuwe amp gaat kopen mag je niet vergeten dat je inruilwaarde niet zo hoog ligt, dus je denkt er beter twee keer over na voor je je zuurverdiende centjes spendeert.

Josdevos
30 september 2004, 13:34
:roll: staat hier vol met dt fouten... :oops:

Droffie
30 september 2004, 14:18
Sorry hoor maar ben ik nou gek? Voor zo'n 400 Euro kan je wel een Marshall 4500 buizen combootje op de kop tikken tweedehands. Clean zijn die dingen helemaal niet zo slecht en een retenstrakke Marshall scheur.
Je kan ook die twee andere amps kopen en amp a/b 'en.
Beetje omslachtig dus.

Kortom. Zoek een amp met zowel goede clean en OD.
Tweedehands natuurlijk.

MightyMike
30 september 2004, 14:37
Mensen, mensen, niet overdrijven he....

De deal die in de eerste post staat lijkt me geweldig :



Nu kan ik voor weinig geld de Valvestate 8240 kopen. In ruil voor mijn huidige versterker, mijn eerste gitaar (aria pro II ' mad axe') en mijn kreng van een dreadnought (stagg) is het ongeveer kiet (hoop ik natuurlijk, ga ik wel proberen


Hoe komt het toch dat telkens iemand een advies vraagd ( :) ), de thread ontaardt in geleuter over veel duurdere versterkers? Die je dan op miraculeuze wijze zomaar tweedehands moet kunnen vinden? In perfecte staat? Aan de helft van de originele prijs?

Dit valt in de categorie "eerste deftige versterker". Al wat hier telt is de prijs en de sound. Niet lampen, merk of inruilwaarde.


Terug on topic :

Zoals reeds gezegd kan je geen clean tevoorschijn toveren. Als je veel verschillende klanken uit je amp wil halen, moet je misschien eens een digital modeling amp proberen (Roland Cube, Line6, ...). Net als "Valvestate" is dat geen vloekwoord. Het lijkt alleen maar zo als je op dit forum surft... :-?

Vele van die DM-versterkers hebben een deftige clean klank en een vrij goede "metal-mode"... Probeer eens een Line6 Spider 2 uit...

dejohan
30 september 2004, 16:17
Ik heb echt jaren op transistorbakjes gespeeld, op heel veel verschillende, omdat onze andere gitarist overal bij vrienden transistorversterkers ging lenen uit gebrek aan eigen amp.
Mijn (beperkte) ervaring zegt dat Marschall en Fender transistorbakkies van een voldoende grote wattage (dus niet de slaapkamermodelletjes van 40 watt) zowel qua geluid als qua duurzaamheid doorgaans beter zijn dan vele andere budget-merken (Park, Laney, Squier, Marlboro,...) enzo. Die laatste geven echt een kutgeluid, en beginnen na verloop van tijd slechter en slechter te klinken. Bovendien heb ik van die Laney de speaker opgeblazen.

De eerste keer dat ik op een Fender transistorbak speelde was ik aangenaam verrast door de overdrive die er op zit. Ook een Valvestate 8080 die ik gehad heb was ook stukken beter dan de andere transistorbakkies die ik gehad heb.

Natuurlijk kunnen er ook geweldige transistorbakjes bestaan van andere merken, die Randall heb ik nooit getest, maar ik heb bijvoorbeeld nog goede herrineringen aan een Cube uit de jaren 80 (dus niet de huidige modelling ampjes, die naar het schijnt ook dik in orde zijn), en een Nederlands merk waarvan ik de naam vergeten ben.

Bovendien kan je met zo'n bakjes wel goede koopjes doen, marktplaats staat er vol van.

charlie45
30 september 2004, 16:57
voor dat budget kun je niet alles heel mooi krijgen. je kan beter 1 goed geluid hebben dan drie matige.

neem iets waarbij het belangrijkste geluid mooi is. als dat de overdrive is, dan bijv. de randall, clean -> fender.

zorg dat je iets koopt waar je plezier van hebt, en zoek niet naar de totale oplossing. (die is namelijk heel duur)

dejohan
30 september 2004, 17:26
voor dat budget kun je niet alles heel mooi krijgen. je kan beter 1 goed geluid hebben dan drie matige.

neem iets waarbij het belangrijkste geluid mooi is. als dat de overdrive is, dan bijv. de randall, clean -> fender.

zorg dat je iets koopt waar je plezier van hebt, en zoek niet naar de totale oplossing. (die is namelijk heel duur)

@Charlie45, ben jij op de één of andere manier gelinkt met de groep Charlie45 die in België een aantal potjes brak (Rock Rally) en daarna verdween?

Droffie
30 september 2004, 17:26
Hoe komt het toch dat telkens iemand een advies vraagd ( :) ), de thread ontaardt in geleuter over veel duurdere versterkers? Die je dan op miraculeuze wijze zomaar tweedehands moet kunnen vinden? In perfecte staat? Aan de helft van de originele prijs?

Dit valt in de categorie "eerste deftige versterker". Al wat hier telt is de prijs en de sound. Niet lampen, merk of inruilwaarde.

Sorry M, maar hij begon zelf over een amp van 400 euro.
Ik weet niet hoe de inflatie in Belgie zich heeft ontwikkeld de afgelopen jaren maar in NL kan je voor dat geld een degelijke tweedehand Marshall buizencombo kopen met twee kanaaltjes.
:roll:

imlikeajungle
1 oktober 2004, 00:44
Hoe komt het toch dat telkens iemand een advies vraagd ( :) ), de thread ontaardt in geleuter over veel duurdere versterkers? Die je dan op miraculeuze wijze zomaar tweedehands moet kunnen vinden? In perfecte staat? Aan de helft van de originele prijs?

Dit valt in de categorie "eerste deftige versterker". Al wat hier telt is de prijs en de sound. Niet lampen, merk of inruilwaarde.

Inruilwaard is wel een punt, dit ding is ie over een half jaar tot een jaar beu. En dan wil je er toch wat voor terug. Ik zeg niet dat het je topprioriteit moet zijn...

dejohan
1 oktober 2004, 02:58
Hoe komt het toch dat telkens iemand een advies vraagd ( :) ), de thread ontaardt in geleuter over veel duurdere versterkers? Die je dan op miraculeuze wijze zomaar tweedehands moet kunnen vinden? In perfecte staat? Aan de helft van de originele prijs?

Dit valt in de categorie "eerste deftige versterker". Al wat hier telt is de prijs en de sound. Niet lampen, merk of inruilwaarde.

Sorry M, maar hij begon zelf over een amp van 400 euro.
Ik weet niet hoe de inflatie in Belgie zich heeft ontwikkeld de afgelopen jaren maar in NL kan je voor dat geld een degelijke tweedehand Marshall buizencombo kopen met twee kanaaltjes.
:roll:

In België is dat dus haast niet te vinden. No way. Probeer maar eens.

up-guitarman
2 januari 2005, 22:24
Natuurlijk kunnen er ook geweldige transistorbakjes bestaan van andere merken, die Randall heb ik nooit getest, maar ik heb bijvoorbeeld nog goede herrineringen aan een Cube uit de jaren 80 (dus niet de huidige modelling ampjes, die naar het schijnt ook dik in orde zijn), en een Nederlands merk waarvan ik de naam vergeten ben.



toevallig een Novanex ?????

hadv
2 januari 2005, 23:24
marshall 8240 is helemaal niet gek
ik heb er jaren een gehad en was best tevreden
clean behoorlijk goed en het scheuren ging ook best
toonregeling zeker adequaat
voldoende vermogen, stereo chorus, dus leuk diep
goede speakers (celestion)

kortom, flexibel combo voor een leuke prijs

Punkrockerke
3 januari 2005, 00:16
...vele andere budget-merken (Park, Laney, Squier, Marlboro,...) enzo. ....
Noem Laney alsjeblieft niet samen met die andere merken. Ze hebben wel degelijk goede versterkers (Tony Iommi speelde op Laney...)

Ook een Valvestate 8080 die ik gehad heb was ook stukken beter dan de andere transistorbakkies die ik gehad heb.
Bovendien kan je met zo'n bakjes wel goede koopjes doen, marktplaats staat er vol van.
Over de 8080 kan ik alleen maar beamen, evenals 2ehands kopen (marktplaats en dergelijke)

In België is dat dus haast niet te vinden. No way. Probeer maar eens. Dit is spijtig genoeg ook waar, in Nederland liggen de 2ehands prijzen lager, waarom weet ik ook niet...

Guinness
3 januari 2005, 00:34
Over cubes gesproken, de cube 60 schijnt enorm goed te zijn. Je kunt er ook nog een cab aanhangen. Dit past zelfs in je budget als nieuw.

Wormaap
3 januari 2005, 03:01
Natuurlijk kunnen er ook geweldige transistorbakjes bestaan van andere merken, die Randall heb ik nooit getest, maar ik heb bijvoorbeeld nog goede herrineringen aan een Cube uit de jaren 80 (dus niet de huidige modelling ampjes, die naar het schijnt ook dik in orde zijn), en een Nederlands merk waarvan ik de naam vergeten ben.



toevallig een Novanex ?????
Waarom haal je het topic na 3 maanden omhoog met die vraag? :|