PDA

View Full Version : hardcore-metal !ç!



DeBesten
29 september 2004, 15:55
Y0,

Ik zou graag wete hoe wij een hardcore metal liedje componeren.
Ik heb een fender stratocaster, peavey studio pro 110 amp en een boss xtortion pedaal.

Phyrexian
29 september 2004, 15:58
erm...???

Luister wat naar een aantal klassieke metal en hardcore bands en doe inspiratie op...?

Fluffy
29 september 2004, 16:14
wow , dit is vrijwel de meest nuttige informatie die we hiervoor jnodig hebben :roll:

DeBesten
29 september 2004, 16:16
nee maar hoe krijg ik bv dat effect??
en heeft de bassgitaar ook een effect nodig??

Lutz
29 september 2004, 16:16
nee maar hoe krijg ik bv dat effect??


hard rammen & veel brullen ? :???:

DeBesten
29 september 2004, 16:17
nee maar hoe krijg ik bv dat effect??


hard rammen & veel brullen ? :???:
nee het soort gitaar effect das toch niet zelfde als gewone metal?

Lutz
29 september 2004, 16:18
en nu serieus:

ik denk niet dat je met een strat dat geluid zal krijgen,

maar t belangrijkste is volges mij gwoon invloeden van andere bands opdoen & zo je eigen werk proberen te maken

DeBesten
29 september 2004, 16:18
nee maar hoe krijg ik bv dat effect??


hard rammen & veel brullen ? :???:
nee het soort gitaar effect das toch niet zelfde als gewone metal?

DeBesten
29 september 2004, 16:18
nee maar hoe krijg ik bv dat effect??


hard rammen & veel brullen ? :???:
nee het soort gitaar effect das toch niet zelfde als gewone metal?

Fluffy
29 september 2004, 16:19
denk niet dat je met een fender echt ver komt, heb je er HB op zitten ?

DeBesten
29 september 2004, 16:20
raar kheb zo veel posts achter elkaar en kan ze nie verwijderen ma eum

wat ik al weet is dat je weinig distortion moet opzetten maar de manier van spelen is belangrijk

Lutz
29 september 2004, 16:20
denk niet dat je met een fender echt ver komt, heb je er HB op zitten ?


dat dacht ik dus ook ja,


misschien als hij bass heel ver opendraait, maar dan nog, ge blijft het single coil geluid horen hé

Lutz
29 september 2004, 16:24
raar kheb zo veel posts achter elkaar en kan ze nie verwijderen ma eum

wat ik al weet is dat je weinig distortion moet opzetten maar de manier van spelen is belangrijk


zoals ik al zei

downstrokes rammen tot je erbij valt


(zo zie ik hardcore metal toch)

MightyMike
29 september 2004, 16:33
@DeBesten

Noem eens wat groepen waarvan je het geluid zoekt...

BartL
29 september 2004, 16:42
Inderdaad niet al te veel distortion. Het belangrijkste is gewoon zelf strak spelen denk ik zo.

Hoe oud ben je trouwens DeBesten?

DeBesten
29 september 2004, 17:59
15jaar
wat bedoel je met strak spelen?

Antal
29 september 2004, 18:41
15jaar

Waarom vermoede ik al zo iets... :roll:

Lutz
29 september 2004, 19:04
15jaar

Waarom vermoede ik al zo iets... :roll:



och laat dat sarcasme toch achterwege Antal


kijk, als hij niet binnen "kijk ik gebruik een haardroger in de douche" groep van zijn generatie valt is het toch zo erg niet ?


hij wil op school een nummer gaan spelen, dus wil hij wat advies in winnen,


moestten we nu eens allemaal elkaar helpen zou de wereld ni veel mooier zijn ? :-D

Swan
29 september 2004, 19:08
maar eerst wil hij advies over het componeren.....dan over t geluid....dan over t spelen.... :???:

BartL
29 september 2004, 19:17
15jaar

Waarom vermoede ik al zo iets... :roll:
+1!! :-D

Strak spelen is dat hetgeen dat je speelt geen rommetlje is...het moet 'strak' klinken; goed ritmisch enzo. (OK, dit kan ik dus echt niet uitleggen :-D Dat mag iemand anders ff proberen.)

Lutz
29 september 2004, 19:19
15jaar

Waarom vermoede ik al zo iets... :roll:
+1!! :-D

Strak spelen is dat hetgeen dat je speelt geen rommetlje is...het moet 'strak' klinken; goed ritmisch enzo. (OK, dit kan ik dus echt niet uitleggen :-D Dat mag iemand anders ff proberen.)


vergelijk het met lopen op een rechte witte lijn,


je moet RECHT op de lijn lopen & niet van links naar rechts waggelen

Diedo
29 september 2004, 19:23
precies op de tel... goed in de maat... een tempo, niet dan weer iets sneller en dan weer iets langzamer om weer goed uit te komen...

jpb
29 september 2004, 19:29
Y0,

Ik zou graag wete hoe wij een hardcore metal liedje componeren.
Ik heb een fender stratocaster, peavey studio pro 110 amp en een boss xtortion pedaal.

Met je linker hand in een vaste positie (b.v. barre) at random op en neer over de toets gaan totdat je een goeie combinatie van accorden vindt. Rechts strakke en snelle downstrokes. En dan oefenen oefenen oefenen etc.

BramVersteeg
29 september 2004, 19:35
Nou, componeren doe je door naar andere bands te luisteren en inspiratie op te doen. Gooi gewoon behoorlijk wat gain over je geluid. En dan dat strak spelen he. :wink:

DeBesten
29 september 2004, 19:58
@tipgevers :P k :D

@swan: om iets te componeren wil ik wel weten hoe het geluid moet klinken, en hoe ik het moet spele dus ook

@MightyMike: ik wil muziek zoals morda spelen (www.morda.be) op de site kan je gratis 2 liedjes beluisteren

@Fluffy en lutz: nope kheb 3 pickups.. maar kan ik dat laten veranderen en voor hoeveel geld? btw wat is single coil?

@antal: :-?



greetz

Antal
29 september 2004, 21:00
och laat dat sarcasme toch achterwege Antal

kijk, als hij niet binnen "kijk ik gebruik een haardroger in de douche" groep van zijn generatie valt is het toch zo erg niet ?

hij wil op school een nummer gaan spelen, dus wil hij wat advies in winnen,

moestten we nu eens allemaal elkaar helpen zou de wereld ni veel mooier zijn ? :-D

Och, misschien dat ik te gauw negatief reageer. Dat kan hoor. Het interesseert me verder ook niet van welke generatie hij komt. Maar ik vind dat mensen gewoon een wat duidelijker moeten zijn als ze een topic openen. Geld overigens vooral voor de nieuwkomers. Dus iets meer info geven als je iets wilt weten en een topic opent. En iets duidelijker zijn in wat je precies wilt weten. Ik heb geen idee wat de topicstarter nu eigenlijk precies wil weten. Ik wil best mensen helpen, maar dan moet ik wel weten hoe.

Hetzelfde met dat topic van metallic over die 'vervormer'. Hij wil iets weten. Wil wel antwoorden, maar neemt niet de moeite om zelf aan te geven welke kant hij precies op wil.

Lutz
29 september 2004, 21:04
och laat dat sarcasme toch achterwege Antal

kijk, als hij niet binnen "kijk ik gebruik een haardroger in de douche" groep van zijn generatie valt is het toch zo erg niet ?

hij wil op school een nummer gaan spelen, dus wil hij wat advies in winnen,

moestten we nu eens allemaal elkaar helpen zou de wereld ni veel mooier zijn ? :-D

Och, misschien dat ik te gauw negatief reageer. Dat kan hoor. Het interesseert me verder ook niet van welke generatie hij komt. Maar ik vind dat mensen gewoon een wat duidelijker moeten zijn als ze een topic openen. Geld overigens vooral voor de nieuwkomers. Dus iets meer info geven als je iets wilt weten en een topic opent. En iets duidelijker zijn in wat je precies wilt weten. Ik heb geen idee wat de topicstarter nu eigenlijk precies wil weten. Ik wil best mensen helpen, maar dan moet ik wel weten hoe.

Hetzelfde met dat topic van metallic over die 'vervormer'. Hij wil iets weten. Wil wel antwoorden, maar neemt niet de moeite om zelf aan te geven welke kant hij precies op wil.


leer tussen de regels lezen ;-)


deze jongen wil een hardcore liedje spelen,

maar heeft niet echt besef welke gear, settings & techniek hij ervoor nodig heeft, daarom hoopt hij hier op wat reactie

birt
29 september 2004, 21:11
och laat dat sarcasme toch achterwege Antal

kijk, als hij niet binnen "kijk ik gebruik een haardroger in de douche" groep van zijn generatie valt is het toch zo erg niet ?

hij wil op school een nummer gaan spelen, dus wil hij wat advies in winnen,

moestten we nu eens allemaal elkaar helpen zou de wereld ni veel mooier zijn ? :-D

Och, misschien dat ik te gauw negatief reageer. Dat kan hoor. Het interesseert me verder ook niet van welke generatie hij komt. Maar ik vind dat mensen gewoon een wat duidelijker moeten zijn als ze een topic openen. Geld overigens vooral voor de nieuwkomers. Dus iets meer info geven als je iets wilt weten en een topic opent. En iets duidelijker zijn in wat je precies wilt weten. Ik heb geen idee wat de topicstarter nu eigenlijk precies wil weten. Ik wil best mensen helpen, maar dan moet ik wel weten hoe.

Hetzelfde met dat topic van metallic over die 'vervormer'. Hij wil iets weten. Wil wel antwoorden, maar neemt niet de moeite om zelf aan te geven welke kant hij precies op wil.


leer tussen de regels lezen ;-)


deze jongen wil een hardcore liedje spelen,

maar heeft niet echt besef welke gear, settings & techniek hij ervoor nodig heeft, daarom hoopt hij hier op wat reactie

ik vrees dat hij zelfs amper weet wat een gitaar is en een klein beetje te hoog grijpt :-?

Lutz
29 september 2004, 21:18
he's still young, he can learn ;)

GuitarMaster
29 september 2004, 22:06
he's still young, he can learn ;)

Laat hem eerst maar eens leren om fatsoenlijk een topic te openen (dat moet toch lukken als je 15 bent) :???:

Lutz
29 september 2004, 22:13
he's still young, he can learn ;)

Laat hem eerst maar eens leren om fatsoenlijk een topic te openen (dat moet toch lukken als je 15 bent) :???:


ach zit eens niet allemaal op die jongen zen kap


ok ja, hij is nieuw, kent de gebruiken hier nog niet helemaal, weet ook nog niet helemaal waar over hij spreekt, dus het is normaal dat zen eerste posts wat moeilijk overkomen

geef hem gewoon tijd

BartL
29 september 2004, 22:41
och laat dat sarcasme toch achterwege Antal

kijk, als hij niet binnen "kijk ik gebruik een haardroger in de douche" groep van zijn generatie valt is het toch zo erg niet ?

hij wil op school een nummer gaan spelen, dus wil hij wat advies in winnen,

moestten we nu eens allemaal elkaar helpen zou de wereld ni veel mooier zijn ? :-D

Och, misschien dat ik te gauw negatief reageer. Dat kan hoor. Het interesseert me verder ook niet van welke generatie hij komt. Maar ik vind dat mensen gewoon een wat duidelijker moeten zijn als ze een topic openen. Geld overigens vooral voor de nieuwkomers. Dus iets meer info geven als je iets wilt weten en een topic opent. En iets duidelijker zijn in wat je precies wilt weten. Ik heb geen idee wat de topicstarter nu eigenlijk precies wil weten. Ik wil best mensen helpen, maar dan moet ik wel weten hoe.

Hetzelfde met dat topic van metallic over die 'vervormer'. Hij wil iets weten. Wil wel antwoorden, maar neemt niet de moeite om zelf aan te geven welke kant hij precies op wil.


leer tussen de regels lezen ;-)


deze jongen wil een hardcore liedje spelen,

maar heeft niet echt besef welke gear, settings & techniek hij ervoor nodig heeft, daarom hoopt hij hier op wat reactie

ik vrees dat hij zelfs amper weet wat een gitaar is en een klein beetje te hoog grijpt :-?
Ik vrees dat je daar geen gelijk in hebt...wat een reactie :-? :???:



Daarnaast heeft Antal wel gelijk. In het akoestische gitaren-forum is ook zo een soort regel opgesteld...ff quoten;



...bla...
Over 'Welke gitaar moet ik kopen'- topics
-Wij zijn geen winkel, voor je bij ons komt, ga eerst naar je gitaarboer om daar veel uit te proberen en info in te winnen
-Specifeer duidelijk je budget
-Specifeer duidelijk de gewenste specificaties (hoeveel punten krijg ik voor deze zin?)
-Geef duidelijk mee welk soort muziek je wenst te spelen
...blabla...
Have Phun!!!

Zoiets zou je kunnen zetten in alle sub-fori (Wel specifiek per sub-forum natuurlijk) , zodat nieuwkomers weten wat ze moeten vragen.

Bluesbreaker
29 september 2004, 22:51
Toen ik 15 was kon ik toch echt wel fatsoenlijk een vraag formuleren, ik vind dit wel van een heel erg schrikbarend niveau.

Verder ben ik het zeker met BartL eens, hoewel een dergelijke regel dan eerst wel gelezen moet worden door de nieuwkomers (en ik betwijfel of dat wel zal gebeuren)

BartL
29 september 2004, 22:55
Verder ben ik het zeker met BartL eens
Dit laat ik mijn vriendin lezen! :-D Zoiets lees je niet elke dag...hehe.

On-topic: Ik vraag me ook af of alle nieuwkomers zoiets zouden lezen. Gewoon een of ander toelantings-examen opstellen :cool:

BramVersteeg
29 september 2004, 23:59
LOL, das een goeie!

Phyrexian
30 september 2004, 09:58
Beginners tip voor metal:
- gebruik de bridge-pickup op je gitaar (die het verst weg van de kop van je gitaar :) ).
- gebruik redelijk veel gain op je versterker, zodat je distortion krijgt.
- voor een klassieke metalklank boost je vooral veel de Mids, voor een modernere toon boost je wat minder mids...

En dan spelen maar, en vooral veel oefenen, want vanzelf gaat het niet, vrees'k. En vooral niet opgeven, je wordt geen Kerry King in drie weken (laat staan 10 jaar :-? ).

MightyMike
30 september 2004, 15:01
@DeBesten

Ik heb eens een mp3tje van Morda beluisterd en je hebt inderdaad gelijk als je zegt dat je niet te veel gain mag gebruiken. De bedoeling is dat je geen "vloeibare" distortion krijgt, maar eentje die "raspt". Verder mag je er niet te veel bas insteken en nogal veel mid-klanken denk ik.

dejohan
30 september 2004, 16:36
@Debesten

Trek je niets aan van dat gelul naast de kwestie hier.

1 vraagje: kan je palm muten? Als je niet weet wat dat is, kan je dat het beste eerst leren voordat je je gaat bekommeren om versterkers enzo. Palm muten is het allerbelangrijste in (hardcore)metal. Als je dat kan heb je al een aardig metal geluid.

BartL
30 september 2004, 17:32
...en is sowieso handig als je het kan. Wordt in bijna elke stijl wel toegepast.

dejohan
30 september 2004, 17:37
Wordt in bijna elke stijl wel toegepast.

Ja ok, maar het is en blijft wel een typische metal techniek.

DeBesten
30 september 2004, 18:08
ja ik speel al 6 jaar gitaar maar eum kheb nog nooit hardcore echt gespeeld :oops:

vroeger speelde ik meer metallica maar ik heb dus totaaaal geen verstand van geluid enzo dat leerden ze nooit in de muziekschool

tx voor de tips

heb je ook een goed id voor welke humbucker ik moet kopen?

greetz

Jeroenvanhulsteijn
1 oktober 2004, 10:46
errm, je hebt single coils (smalle elementen). dan moet je denk ik een humbucker verpakt in een single coil jasje nemen. bv Seymour duncan Hotrail.

Seymour Duncan (http://www.seymourduncan.com/)

chk hun site en lees alles eens door. ontdek je vanzelf wat het verschil is tussen alle soorten en maten pickups.

je kan mss ook actieve (maakt gebruik van batterij) elementen nemen:

EMG pickups (http://www.emgpickups.com)

Anavrin
1 oktober 2004, 11:09
simpele oplossing, die meestal wel werkt...
Zet je distortion op een punk stand (niet van die happy-de peppy punk, maar gewoon ranzige sex pistols punk, echte punk dus), en draai dan, om een hardcore geluid te krijgen, op je gitaar de hoge tonen weg, totdat je geluid bevalt. Bij een strat komt dit er vaak op neer dat je de 5-standen switch op je halselement zet/ op de mix tussen je hals- en middenelement...

verder veel afgedempt spelen, om een strak geluid te krijgen, en bij hardcore speelt de gitaar ook vaak met de drums mee, ipv een eigen ritmische riff...
Succes ermee...

Alain
1 oktober 2004, 11:12
ik wil muziek zoals morda spelen (www.morda.be) op de site kan je gratis 2 liedjes beluisteren

Ik heb ze vorig weekend nog live gehoord. (Broekrock) :lol:
Luister eens naar echte hardcore -metal klassiekers, om je mening wat te verbreden : M.O.D. , S.O.D., Ryker's, D.R.I., suicidal Tendencies,...


Qua gitaar kom je met je strat niet echt ver (voor hardcore-metal dan toch). Hangt er wat van af. Als ik me niet vergis hebben strats ook maar de uitfrezing voor een single coil, dus ik zou eerder een andere gitaar aanraden, Gibson SG - Ibanez RG - Jackson - metal gitaren zeg maar.

MightyMike
1 oktober 2004, 12:02
ik wil muziek zoals morda spelen (www.morda.be) op de site kan je gratis 2 liedjes beluisteren

Ik heb ze vorig weekend nog live gehoord. (Broekrock) :lol:
Luister eens naar echte hardcore -metal klassiekers, om je mening wat te verbreden : M.O.D. , S.O.D., Ryker's, D.R.I., suicidal Tendencies,...


Qua gitaar kom je met je strat niet echt ver (voor hardcore-metal dan toch). Hangt er wat van af. Als ik me niet vergis hebben strats ook maar de uitfrezing voor een single coil, dus ik zou eerder een andere gitaar aanraden, Gibson SG - Ibanez RG - Jackson - metal gitaren zeg maar.

Met een strat heb je een van de meest veelzijdige gitaren van de aardkloot in je handen. Om het hardere werk te kunnen spelen heb je enkel nog een humbucker in brugpositie nodig. Wanneer er geen uitsparing zou zijn voor een HB, kan je nog altijd een mini-humbucker laten plaatsen...

Alain
1 oktober 2004, 13:20
Je hebt een punt, een strat is idd een van de veelzijdigste gitaren, maar ik prefereer niet uit te frezen, en je wil een EMG 81 erin...


:???:

DeBesten
1 oktober 2004, 16:58
lekker :-D

he ik was ook op broekrock, ik stond vooraan toen morda was. heb je die kleinen gehoord? die kon heeel die text vanbuiten en zat mee te zingen :o

tx kga eens al liedjes kopen van die groepen en HB's op meine strat zetten ;) en daarna een masker voor op men gezicht en maar hardcoren :razz:

RedBuell
2 oktober 2004, 09:19
Dikker setje snaren wil je sound ook wel wat opkrikken.
Ik speelde eerst met een 009 setje en later een 010 setje erop gezet wat veel beter klonk, mischien in combinatie met je gitaar stemmen in D of Es.


En jongens give the guy a break. Dit is toch niet zo'n forum waar leden wel de moeite nemen om met een antwoord te komen waar iemand niks aan heeft zoals gebruik de zoekfunctie, hoe oud ben je of weet je wel wat een gitaar is. Maar niet de moeite nemen (is vaak veel minder moeite) om iemand een beeje op weg te helpen. (of het moet voor iemand juist heel moeilijk zijn om zelf een antwoord te vinden).