PDA

View Full Version : midi kanalen instellen van fcb1010



amon
29 september 2004, 14:58
ik heb een gp100 (roland) en een fcb1010 (behringer). ik ben nooit een kei geweest in dit alles programmeren, verder dan de patches onder een nummertje en een wah/volume onder een exp-pedal zetten ben ik nog niet gekomen.

als je nou bijvoorbeeld een mooi geluid hebt, je slaat de patch op onder pedaalnr 3 (bijv). dan kun je daarbij onder een exppedal een volume of effect (we nemen als voorbeeld een chorus) zetten dat je (min=aan, max=off bijv) aan en uit kunt zetten.

nu vroeg ik me af. kun je datzelfde (effect aan/uit) niet gewoon onder een pedaal zetten, bijv. pedaalnr 1=chorus aan, pedaalnr 2=chorus uit of pedaalnr 1=chorus aan/uit, pedaalnr 2=ander effect, bijv phaser aan/uit.

is zoiets mogelijk?


:???:

ohja, en weet iemand hoe dit logisch zit: als ik een volume of wah in wil stellen onder een exppedal, dan moet ik de gp100 instellen als 'assign 1. MIDI CTL#7 (voor linker pedaal) en MIDI CTL#14 (voor rechter pedaal). is mijn bovenstaande probleem misschien op te lossen door bijv MIDI CTL#** in te stellen en dat daarmee bijvoorbeeld pedaalnr 1 aangeduid wordt? en weet iemand dan welk getalletje, want ik ga het niet 95x uitproberen met steeds een ander getalletje...

ben79
29 september 2004, 16:12
kijk effe op de site van Lord riffenstein...

amon
29 september 2004, 19:30
er staat veel info, heb het allemaal doorgelezen, maar niet echt een antwoord op mijn vraag.
ik bedoel gewoon, kan ik bijvoorbeeld een pedaal (bijv nr1) gebruiken als een CTL-pedaal (zo wordt het aangegeven op bijv. een boss fc200) om er bijvoorbeeld een chorus mee aan en uit te zetten bij een bestaande patch die onder (bijv) pedaalnr 3 zit, zonder van patch te veranderen....

misschien dat ik het zo (ondanks het vele 'bijvoorbeeld') duidelijker heb uitgelegd... :-? :)

LordRiffenstein
29 september 2004, 20:28
Amon,

dat kan, dan moet je CCs verzenden met die pedalen en niet PCs. Je moet dan op die pedaal de PC uitzetten en beide CCs activeren.

Yoeri

amon
29 september 2004, 20:42
:???:

chinees voor mij, maar ik heb cc en pc ergens op je site gelezen en samen daarmee en met de handleiding zal ik het deze dagen eens uitproberen...

Raffel
1 oktober 2004, 11:47
lees anders ff de rack FAQ als CC's en PC's niet duidelijk zijn.

Je kunt bij de FCB1010 trouwens maar 1 midi kanaal toekennen aan een pedaal of knop. Dat geldt dan meteen voor alle presets.

Ik heb bijvoorbeeld beide pedalen op midi kanaal 2 (G-Force, volume controle e.d.)
En CC #1 op kanaal 1 (Midi Switcher)
En CC #2 op kanaal 2 (G Force, presets schakelen)

amon
3 oktober 2004, 13:23
naja, ik heb de faq gelezen, site van lordriffenstein, vele andere sites via google etc, maar ik kom er nog niet helemaal aan uit:

voorbeeld van wat ik dacht goed te zijn, maar niet bleek:

ik heb een patch, patch 002. die heb ik onder het pedaaltje 2 gezet op de fcb.
deze patch bevat een wah die ik onder exp pedal B heb gezet (voor de frequentie te regelen) op de fcb (MIDI CTL #14).

nu wilde ik dat ik met switch 6 op de fcb de wah on/off kon regelen, dus dacht ik, dan zet ik 'wah: on/off' onder MIDI CTL #1 (bijv).

dan dacht ik op de fcb het volgende te kunnen doen:
DOWN + AAN -> 'midi function' instellen. switch 6 indrukken, pedaal UP indrukken en dan switch 1. dan brand het LED-je van switch 6, dus ik neem aan dat die nog aan staat en staat er in het schermpje: 01.
ik dacht dus dat ik zo switch 6 benoemd had als MIDI CTL #1. zo dacht ik dus met de instellingen op de gp wah on/off ook op MIDI CTL #1 het wah effect aan en uit te zetten (om vervolgens met exp B de frequentie te kunnen regelen).

MOOI NIET DUS!!!
ik snap er echt de ballen van. was ik een beetje goed op weg of heb ik egwoon iets gedaan waar absoluut géén logica in zit???

wie kan mij helpen.... :cry:

ik wil dus net als in de faq staat, onder switches 1 t/m 5 clean, overdrive, higain, etc en onder de switches 6 t/m 10 bijv chorus on/off, phaser on/off, etc. onafhankelijk van elkaar. dus dat 6 t/m 10 niet meeschakelen als ik vrolijk aan het schakelen ben tussen patch 1 t/m 5.

amon
3 oktober 2004, 13:24
dubbel

amon
3 oktober 2004, 13:24
driedubbel

amon
5 oktober 2004, 14:55
:???: :(

amon
5 oktober 2004, 14:55
:???: :(

Raffel
5 oktober 2004, 15:15
ik snap deels wat je bedoelt. Maar wat gebeurd er als je nu die knop gebruikt?

amon
5 oktober 2004, 15:27
gaat ie gewoon naar de patch op de fx 006....

Raffel
6 oktober 2004, 09:12
dus staat je pedaal niet op CC versturen?

amon
6 oktober 2004, 14:30
waar kan ik dat bekijken?

Raffel
6 oktober 2004, 16:26
onder de te programmeren knop. Waarschijnlijk heb je in ieder geval 1 PC geprogrammeerd staan die switch naar preset 6 op je FX-unit.

Je moet die PC dus uit die patch halen en een CC toevoegen met het CC nummer om Wah aan te zetten.

amon
6 oktober 2004, 17:55
ja, maar op mijn zoektoch naar iets dat leek op PC of CC een paar dagen terug ben ik dit nergens tegengekomen....

staat dat in de fx geprogrammeerd of in de fcb?

Raffel
7 oktober 2004, 08:37
het kanaal waar je over zendt staat in het hoofdmenu, de settings van een patch pas je gewoon in de patch zelf aan, dus ook of er PC's en CC's in die patch zitten.

LordRiffenstein
7 oktober 2004, 10:34
Welke functies (PC, CC..) er per patch aanstaan kan je zien in de setup van je patch. Ga op de patch staan en duw DOWN in voor 3sec, dan doe je UP. Nu kan je de 10 pedalen af en aan zetten (lang induwen). Pedaal 1-5 zijn PCs, pedaal 6-7 CCs. De pedalen waar je lichtje van brand, is geprogrammeerd en zend dus gegevens.

Ik vermoed dat je niet alles gelezen hebt op mijn site, check dit even:

http://www.lordriffenstein.com/FCB1010.htm

Raffel
7 oktober 2004, 10:43
jep, en met 8 en 9 activeer je de expressiepedalen als ik het me goed herinner.

amon
7 oktober 2004, 17:35
ok, ik ga het zo weer proberen.
ik had idd dat stukej van je site nergens gezien :-? :???:


maargoed, het ligt nu uitgeprint te wachten...

amon
8 oktober 2004, 14:45
en ik snap er nu nog minder van :) :-?


hmmm, op welk pedaal ik ook druk, hij blijft nu op dezelfde patch... :???:

ik ga nog maar eens goed proberen te snappen wat ik nu allemaal gedaan heb....

amon
11 oktober 2004, 15:27
ik snap dr de ballen van... pc's, cc's kanalen, patches hier, presets daar.... :-? :???:

Raffel
11 oktober 2004, 16:13
als er geen patches meer veranderen heb je hoogstwaarschijnlijk het midi kanaal aangepast van de pedalen. DIt staat als het goed is in de handleiding van de FCB1010

amon
22 oktober 2004, 22:36
ik ben er nog steeds niet uit....

pc's zijn de patches die je onder pedaal 1 t/m 5 kunt doen, cc's zijn de effecten die je onder 6 t/m 10/0 kunt doen en bij iedere patch hetzelfde zijn/niet veranderen en er door een druk op het nummer 7 bijv bij kunt doen.
klopt dit? :???:

ja? mooi, dan snap ik in ieder geval iets...

dan.. kan iemand mij gewoon stap voor stap uitleggen waar ik allemaal mee bezig ben als ik bijvoorbeeld de handleiding van lordriffenstein (dat stukje dat ik niet gezien had) aan het volgen ben?
en kan iemand ook stap voor stap uitleggen wat ik dan nog op mn gp-100 kan/moet veranderen...?

echt, ik zie door de bomen het bos niet meer en ben nu al een week of wat bezig elke dag vanalles geprobeerd. ik snap vooral de fcb1010 niet, hoe dat ding allemaal geprogrammeerd meot worden. ik kan wel alles doen wat in het verhaal van lordriffenstein staat, maar eerlijk gezegd zou ik niet weten wàt ik allemaal doe....


:???: :???: :???: :???:

Raffel
26 oktober 2004, 14:55
ik denk dat je het stickie topic eens goed door moet lezen, want wat je bovenaan je laatste post zet klopt niet.

Je kunt kiezen wat je aan CC's en PC's onder de pedalen 1 t/m 10 onderbrengt. Een patch hoeft geen PC of CC te bevatten per se.

Je kunt onder pedaal 1 bijvoorbeeld een PC onderbrengen om een kanaal op je versterker te switchen en onder pedaal 2 een PC om de preset op je fx-unit te switchen. (in configuratie modus) Maar dit kun je wel allemaal onderbrengen onder 1 preset op je FCB. Dat houdt dus in dat je met pedaal 1 een ander kanaal op je amp EN een andere preset op je fx-unit aankiest.

Maar je kunt ook alleen een CC onderbrengen bij pedaal 1. Dan schakelt deze bijvoorbeeld alleen de chorus in een preset op je FX-unit aan/uit.

Je haalt denk ik een aantal dingen door elkaar. Je gebruikt knop 1 t/m 5 in de configuratie-modus om PC's IN EEN PRESET op je FCB aan/uit te zetten en te wijzigen. Je gebruik knop 6 en 7 om CC's IN EEN PRESET op je FCB aan/uit te zetten. (als je ze uitzet, bevindt zich dus geen PC of CC in die preset op je FCB) en knop 8 en 9 gebruik je om de expressiepedalen IN EEN PRESET aan te zetten.

Nu duidelijk?

amon
14 november 2004, 22:25
fucking hell...

Nope... nog steeds niet :oops: :)

ok, nieuwe gok (ik wil onder 1 t/m 5 bij. clean, crunch, lead, etc en onder 6 t/m 10/0 bijv chorus on/off, flanger on/off, etc):
moet ik dan...

A) ik maak preset 1 aan, laten we zeggen dat dat een clean geluid is. Hierbij wil ik dus wel alle effecten (6 t/m 10) hebben. Moet ik die dan per preset hetzelfde instellen en onder de desbetreffende pedalen zetten? of...

B) Ik maar preset 1 aan en daarna eenmalig de presets 6 t/m 10 (chorus etc on/off). Die ik dan met preset 1 kan combineren? :???:

Damn, ik snap er echt de ballen van, al die handleidingen zijn ook allemaal gebasseerd op de g-major....
En ik snap echt niet hoe/waar ik nou het onderscheid kan maken/kiezen tussen PC's en CC's. Moet dit op de FCB of op mn GP en hoe kom ik in het 'menuutje' waar ik hieruit kan kiezen? Of bestaat dit helemaal niet, FUCK ik snap er echt de ballen van! :evil:

amon
14 november 2004, 22:29
ohja, dat sticky heb ik dus echt al zoooo vaak doorgelezen... Maar ik wil gewoon simpele informatie, niet hoe ik losse pedalen ertussen kan hangen, niet hoe ik kanalen op mn versterker dmv mn FCB kan kiezen, of wat dan ook. (mn amp heeft niet eens 2 kanalen, laat staan midi aansluitingen :D )

Ik wil gewoon weten hoe en welke instellingen ik op de FCB en op de GP moet maken en onderscheiden. Die PC's snap ik denk ik wel, dat is gewoon hetgeen dat je standaard uit je GP onder bijvoorbeeld pedaal 1 zet. Pedaal 1 clean, pedaal 2 overdrive, etc.
Maar ik snap het gedoe met CC's niet. Moet ik dan een preset op mn GP maken waar alleen een chorus in staat en dan ergens aangeven dat het een CC is, of moet ik ergens in bijvoorbeeld preset 1 een chorus instellen op pedaal 6 en die een CC noemen, of hoef je die geen CC te noemen? En blablabla... Ik word er zo moe van.... :cry: :x :evil:

Raffel
15 november 2004, 09:04
als jij onder pedaal 6 in Bank 0 een chorus CC wil, moet je op de FCB de preset 06 (bank 0 patch 6) editen en dan alle pedalen waar een lampje brand uitdrukken. (in edit mode) Daarna zet je alleen pedaal 6 en 7 aan. (cc1 en cc2) (pedaal 6 zet chorus aan, en pedaal 7 zet chorus weer uit. Normaal heb je daar maar 1 cc voor nodig maar bij de FCB heb je er 2 nodig om aan en uit te togglen) Als je dit gedaan hebt, moet je het CC nummer voor Chorus op je fx-unit gebruiken als cc nummer in je pedaal 6 en 7.

Ik weet alleen even zo gauw niet hoe je er voor zorgt dat cc 1 alleen chorus aanzet en cc 2 alleen chorus uitzet. (gaat wellicht van zelf maar dat weet ik zo gauw even niet meer)

amon
15 november 2004, 09:27
aha, en die laatste stap, dat ik dat in moet stellen op de fx-unit...
moet dat bij de optie MIDI CTL#** ?
Ik hoop het wel, want dan weet ik hoe het moet, maar ik hoop het ook weer niet, omdat je daar getal van 1 t/m 128 in kunt vullen en hoe weet ik welk getal voor pedaal 6 staat? Er zit geen logica in want 07 is het linker expressie pedaal en 14 ofzo het rechter....

en dan moet ik dat dus per preset op de fx doen? Kan ik neit gewoon chorus altijd onder pedaal 6 en 7 hebben, zonder dat bij elke andere preset weer in moeten te stellen?

Raffel
15 november 2004, 11:55
daar is volgens mij wel een optie voor maar zoveel werk is het nou ook weer niet om een chorus in te stellen.

De 1 t/m 128 kan je zelf instellen. Bij mij is chorus cc# 110 of zo.

Zal inderdaad Midi CTL # zijn ja.

amon
15 november 2004, 13:39
ok, wacht, ik neem jou #110 even voor het gemak:

op de FCB:
pedaal 1 is normaal, niets aan doen

pedaal 6 -> midi select
-> midi function 110 (?)
-> midi chnl 110 (?)
-> back (save)


op GP:
preset 'clean'
-> chorus erbij
-> Assign 1, target: Chorus on/off
-> Assign 1, target: min = on(?)
->Assign 1, target: max = off(?)
-> Assign 1, Source: Midi CTL #110
-> Assign 1, Source: act. Range Low: 110 (?)
-> Assign 1, Source: act. Range Hi: 110 (?)
-> SAVE


alles met een vraagteken snap ik dus niet...

Raffel
15 november 2004, 14:47
:???:

Raffel
15 november 2004, 14:48
je gebruikt 110 als CC voor chorus. Dat is dus niet hetzelfde als een midi channel. Ik neem aan dat je niet 110 kanalen nodig hebt voor 110 verschillende apparaten, dus die kun je gewoon op 1 zetten. Zolang je de kanalen op je FCB ook maar op 1 zet.

Trouwens midi channel op de FCB stel je in onder de algemene opties, dus niet onder die van een preset. En daar moet je juist zijn.

Wat

-> Assign 1, target: min = on(?)
->Assign 1, target: max = off(?)

is weet ik niet. Is denk ik iets van de chorus zelf lijkt me

Midi CTL #110 klopt

-> Assign 1, Source: act. Range Low: 110 (?)
-> Assign 1, Source: act. Range Hi: 110 (?)

Is denk ik ook een instelling van de chorus zelf?

Raffel
15 november 2004, 14:54
je gebruikt 110 als CC voor chorus. Dat is dus niet hetzelfde als een midi channel. Ik neem aan dat je niet 110 kanalen nodig hebt voor 110 verschillende apparaten, dus die kun je gewoon op 1 zetten. Zolang je de kanalen op je FCB ook maar op 1 zet.

Trouwens midi channel op de FCB stel je in onder de algemene opties, dus niet onder die van een preset. En daar moet je juist zijn.

Wat

-> Assign 1, target: min = on(?)
->Assign 1, target: max = off(?)

is weet ik niet. Is denk ik iets van de chorus zelf lijkt me

Midi CTL #110 klopt

-> Assign 1, Source: act. Range Low: 110 (?)
-> Assign 1, Source: act. Range Hi: 110 (?)

Is denk ik ook een instelling van de chorus zelf?

Raffel
15 november 2004, 14:55
je gebruikt 110 als CC voor chorus. Dat is dus niet hetzelfde als een midi channel. Ik neem aan dat je niet 110 kanalen nodig hebt voor 110 verschillende apparaten, dus die kun je gewoon op 1 zetten. Zolang je de kanalen op je FCB ook maar op 1 zet.

Trouwens midi channel op de FCB stel je in onder de algemene opties, dus niet onder die van een preset. En daar moet je juist zijn.

Wat

-> Assign 1, target: min = on(?)
->Assign 1, target: max = off(?)

is weet ik niet. Is denk ik iets van de chorus zelf lijkt me

Midi CTL #110 klopt

-> Assign 1, Source: act. Range Low: 110 (?)
-> Assign 1, Source: act. Range Hi: 110 (?)

Is denk ik ook een instelling van de chorus zelf?

amon
15 november 2004, 15:20
nee, instellingen van de chorus zelf zitten in een ander menuutje, heb ik hier niet geschreven. dat maximum en minimum moet je aangeven bij expr-pedalen, maar ook al verwijs ik daar dus niet naar ik moet het toch invullen....

die andere act Range low/hi is dat van 1 t/m 128

Ik ga nu alles op kanaal 01 zetten (op de FCB...) en nog eens wat proberen. Ik zal dat ding trouwens ook eens resetten...

amon
15 november 2004, 16:23
ok, ik ben even met een schone lij begonnen...

het doel is als volgt: patch 'amon clean' (ik noem maar wat) zit onder 004 op de GP100. Op de FCB heb ik deze dan ook onder pedaal 4 gezet (bank 0).
Hierbij wil ik een tuner aan/uit kunnen zetten mbv pedaal 6 (bank 0).
Ik stel deze op de FCB in als volgt: MIDI FUNCTION = 16, MIDI CHANNEL = 01.
Terug naar de GP; hier zet ik bij 'Assign 9 Source' 'MIDI CTL# = 16'

Je zou nou toch zeggen dat ik nu met pedaal 06 de tuner aan en uit kan zetten. Maar nee...
Het rare is alleen dat als ik die 'MIDI CTL#' op '14' instel (14 is MIDI FUNCTION van rechter expr-pedaal), dat ie het dan wel doet. Ik kan dan als ik met patch 004 aan het spelen ben met het zwelpedaal even overschakelen naar de tuner en die dan ook weer daarmee uitzetten.

Nu heb ik eens gekeken wat er dan op de FCB anders is. Welnu, als ik pedaal 4 ingedrukt houd samen met het 'back-pedaal' dan kan ik dmv 'enter' in het menu 'select' komen. Hier brandt dan standaard (na het resetten) pedaal 1, 7, 8. Ik weet ondertussen dat pedaal 7 en 8 voor de expr-pedalen staat. Als ik die uit doe, dan kan ik daarmee ook niet meer de tuner on/off zetten.
Maar waarom staat pedaal 1 geselecteerd? En waarom doet ie het dan niet gewoon als ik pedaal 1 en 6 selecteer, of alleen 6?
:???:


Raffel, ik ben je eeuwig dankbaar als het me ooit nog gaat lukken... :D

Raffel
16 november 2004, 08:42
nu komt de aap uit de mouw, wat ik dus al dacht :-D

Je zegt het eigenlijk zelf al. Pedaal 1 lichtje brandt. Dat wil zeggen dat je een PC aan hebt staan in je patch. Dan krijg je dus in principe een conflict. Want dan wil CC1 op je FCB de tuner aanzetten, maar PC1 op je FCB wil van patch wisselen. Dan wint waarschijnlijk de sterkste en zal je GP waarschijnlijk een program change doorvoeren. Dan merk je er dus niets van dat de CC aanstaat.

Je moet dus ALLE PC's uitzetten als je een toggle switch wil maken (een CC dus eigenlijk) dan bevindt zich onder een patch alleen een CC. Die CC moet dan dus het CC # zijn die je op je GP als tuner hebt aangegeven. (in dit geval 16 als ik het goed begrijp?) Je moet dan tevens dus een tweede CC maken onder pedaal 7, omdat je hem anders niet meer uitgezet krijgt. Dat werkt op precies de zelfde manier, alleen moet je bij de ene een 1 invullen en de andere een 0 (of anders de ene 0 en de andere 128, weet ik zo gauw even niet)

Wat je NIET moet vergeten is dat je als je iets anders gaat toepassen dan een tuner, dus bijvoorbeeld een chorus, deze wel in je patch op de GP voor moet komen, al staat hij niet aan. Anders kun je zoveel op die pedalen drukken als je wil, dan gebeurt er toch niets. Voor tuner geldt dat waarschijnlijk niet omdat een tuner niet in een patch op de GP zit (als het goed is) maar een universele/globale functie is. Vergelijkbaar met Tap Tempo

Raffel
16 november 2004, 08:43
weer dubbel... :-?

amon
16 november 2004, 09:19
volgens mij had ik dat ook al geprobeerd, maargoed, zal het boeltje nog eens resetten en zo proberen!

amon
16 november 2004, 09:44
JOEPIE

het komt al in de goede richting
geen tijd om veel te typen wat er nog mis is, moet naar school...

amon
16 november 2004, 12:25
ok, ben weer terug en die par probleempjes die ik daarnet had heb ik zelf al opgelost (oftewel: ik begin het door te krijgen).

Maar nog 1 ding... Als ik een CC onde pedaal 8 wil hebben... hoe doe ik dat dan? Want als ik dat op dezelfde manier instel als bij pedaal 6 en 7, dan heb ik het linker expr-pedaal te pakken ipv pedaaltje nummero 8...



edit:
ohja, om bijv de chorus uit te zetten kan je ook gewoon terug op het pedaal waar de patch onder staat drukken (in mijn eerder geposte voorbeeld zou dat dan pedaal 4 zijn), dan gaat ie ook weer uit(/ terug naar beginwaarde). Dat scheelt dan weer per effect een pedaal om hem uit te zetten...

:)

Raffel
17 november 2004, 09:42
nee.... Dat scheelt helemaal geen preset. Je hebt toch niets aan 2 CC's in een preset als je maar 1 effect aan of uit zet in een preset op je GP

Volgens mij heb je nog steeds het probleem dat je presets op je fcb verwart met cc's en pc's instellen.

Je kunt namelijk ook 2 cc's onder preset 8 (bank 0 preset 8) onderbrengen, maar die zet je in de preset even goed aan met pedaal 6 en 7. Als je met pedaal 8 gaat klooien in preset 8, dan zijn dat inderdaad de settings van expr 1. Maar het zijn ook de settings van expr 1 als je op pedaal 8 drukt in preset 1 t/m whatever.

Nogmaals je gebruikt 2 cc's om chorus aan EN uit te zetten met 1 preset.

amon
17 november 2004, 11:21
oh, zo, aha

maargoed, hoe zet ik dan bijvoorbeeld mn chorus on/off onder pedaal 8?
:) :-?

Raffel
17 november 2004, 11:24
als je dat nog moet vragen, dan laat dat oh, zo, aha maar weg :)

Dat doe je dus precies hetzelfde. Je edit preset 8 in bank 0 bijvoorbeeld. Zorgt dat pedaal 6 en 7 actief zijn (cc1 en cc2) en je zorgt dat alle PC's uit staan. (dus standaard PC1 onder pedaal 1) Dan stel je bij pedaal 6 en 7 weer het CC # in voor Chorus op je GP en je bent klaar.

amon
17 november 2004, 12:58
oh, zo, aha... :)

Nee, nou heb ik het wel door!

Maareh, dan rest nog 1 dingetje... Als ik bijvoorbeeld lekker met patch 1, onder pedaal 1, aan het spelen ben, clean, en ik druk pedaal 8 in voor een chorus, en ik druk die dan ook weer met dat pedaal uit, dan blijft wel het LED-je van pedaal 8 branden. Is er niet een manier dat als je hem uittrapt dat dan het LED-je van pedaal 8 ook uit gaat en het LED-je van pedaal 1 weer aangaat?
Of moet ik dan gewoon mn oude manier gebruiken; lekker spelen, druk pedaal 8 voor chorus aan en pedaal 1 voor chorus uit?

Raffel
17 november 2004, 15:58
ok ik ga er vanuit dat je dus een preset hebt waarbij je gewoon chorus wil toevoegen. Als je die weer uit zet, heb je dus in principe dezelfde preset weer als voorheen. En dus kun je meteen op de knop van de preset drukken om daar weer terug te keren. Als je evengoed de preset waar de chorus CC inzit weer 'uit' drukt, blijf je inderdaad in preset 8 hangen met de verdere instellingen van de andere preset. Je kunt daar in principe wel in blijven hangen, want je kunt even goed de expressiepedalen een functie geven enz. Dus dan kun je de FCB gewoon in die preset houden tot je een drastisch andere sound nodig hebt. Ik druk persoonlijk gewoon op het pedaal van de originele preset als ik chorus in dit geval weer uit zou willen schakelen, tenzij ik hem binnen 30 seconden weer nodig heb of zo. Al hangt het wel van je amp/fx af of je dan even geen geluid hebt door overschakelen. En dus hangt het ook een beetje af van of je je chorus nog nodig hebt in die preset en of je tussendoor dan nog drastisch van geluid moet wisselen.

Dit is lijkt mij op alle midi boards zo, al weet ik het niet zeker.

Nu moet je eigenlijk alle berichten in de thread weer eens teruglezen en dan denken, sjit eigenlijk had hij het best goed uitgelegd :-D :razz:

amon
17 november 2004, 17:03
hehe... :-D

Tja, bedankt man!

en ik haal het topic ooit nog wel naar boven als ik weer een vraagje heb... :D

Daniel Ten-13
2 december 2004, 20:56
Ok, heb ik ook nog ff een vraagje :D

Ik heb een pod 2.0 met fcb1010. Ik gebruik de fabrieksinstelling van de fcb maar de kanalen beginnen anders. fcb begint bij 0 en pod bij 1.
Als ik dus midi nr. 01 invoer (bank a set 1) krijg ik dus 00 (manual).

Op zich geen probleem, alleen wil ik op pedaal 1 mn tuner (midi nr. 37) hebben. Hier zou dus nr. 38 of nr. 00 ingevoerd moeten worden maar bij zowel nr. 37, 38 en 00 gaat ie heeel even naar manual/tuner en springt dan weer over naar een ander kanaal.

Iemand die me kan vertellen wat er fout gaat?

Dank u

Raffel
3 december 2004, 10:16
goeie vraag. Ik dacht eigenlijk dat de FCB ook bij midi kanaal 1 begon. De keuze is namelijk 1-128 als ik het goed heb. (of 1-16) Maar weet je wel zeker dat je het over midi kanalen hebt en niet over een CC change of andersom?

Je moet een preset op je fCB maken waarbij in de preset je alleen een CC hebt zitten en geen PC. Die CC moet in de main settings van de FCB op hetzelfde midi kanaal als de POD ingesteld staan. Vervolgens laat je in de preset een CC met nummer gelijk aan de CC van tuner op de Pod meezenden. Dan zou hij het gewoon moeten doen. Als hij naar een preset op je POD schakelt, denk ik dat het iets te maken heeft met een PC die nog in je preset op je FCB aanstaat.

Daniel Ten-13
6 december 2004, 08:40
Ja, dat is juist het probleem denk ik..
De tuner van de POD is een PC..nl. nr. 37 en geen CC.

Ik had nl. dat verhaal van die cc's ook al gelezen maar dat werkt dus niet omdat er geen CC is voor de tuner.

Maar ik heb het denk ik al opgelost...Koop van de week een Boss TU-2 en die zet ik ertussen :D

Bedankt iig!