PDA

View Full Version : Reverb VAT, proberen of niet?



Lutz
29 september 2004, 14:11
ok ik zit dus wat te browsen op GuitarGeek.com

kom ik opeens dit tegen

http://guitargeek.com/rigview/630/


links onder op het plaatje zie je dat deze mens een leeg biervat gebruikt als reverb tank,

ik als gestoorde mens zou dit ook wel eens durven proberen aangezien ik hier enkele lege vaten staan heb, heeft iemand van jullie enig idee hoe zo'n ding ineen zou zitten ?

BramVersteeg
29 september 2004, 14:23
LOL, is wel leuk gevonden. Het lijkt mij erg onpraktisch. Of je moet altijd op grote podia spelen en roadies hebben die die ton mee gaan slepen. Het idee is dus wel leuk, maar of je rug het ook leuk gaat vinden....... :-?

BLOK182
29 september 2004, 17:04
Cool! Ik kan denk ik nog wel aan een lege texaco oliedrum komen, ook leuk als reverb :-D

phx
29 september 2004, 17:11
Ik wil je wel helpen aan deze unieke reverb. Kzou zeggen breng mij een vol biervat, drink ik hem wel voor je leeg... gratis! (lol)

PHX

robzilla
29 september 2004, 17:37
ok ik zit dus wat te browsen op GuitarGeek.com

kom ik opeens dit tegen

http://guitargeek.com/rigview/630/


links onder op het plaatje zie je dat deze mens een leeg biervat gebruikt als reverb tank,

ik als gestoorde mens zou dit ook wel eens durven proberen aangezien ik hier enkele lege vaten staan heb, heeft iemand van jullie enig idee hoe zo'n ding ineen zou zitten ?

Die gast zit op het GuitarGeek forum, vraag het hem zou ik zeggen :)

Antal
29 september 2004, 18:43
Ziet er op zich wel stoer uit natuurlijk, zo'n biervat op het podium!

cosmos
29 september 2004, 18:45
Misschien een goede combi met een Beertender? :-)

aad
29 september 2004, 19:45
ok ik zit dus wat te browsen op GuitarGeek.com

kom ik opeens dit tegen

http://guitargeek.com/rigview/630/


links onder op het plaatje zie je dat deze mens een leeg biervat gebruikt als reverb tank,

ik als gestoorde mens zou dit ook wel eens durven proberen aangezien ik hier enkele lege vaten staan heb, heeft iemand van jullie enig idee hoe zo'n ding ineen zou zitten ?

Tamelijk simpel zou ik zeggen, een leeg biervat klinkt als een klok (holle vaten klinken het hardst nietwaar?).
Gewoon een speaker erin hangen en een mic. Dat moet het wel doen dacht ik zo.

Jeroenvanhulsteijn
30 september 2004, 10:34
gaat dat niet rondzingen, een microfoon en spkr zo dicht bij elkaar?

aad
30 september 2004, 11:37
gaat dat niet rondzingen, een microfoon en spkr zo dicht bij elkaar?

Ja, dat gaat het, net als bij een normale reverbveer. Het is dus wel de truc om rondzingen te vermijden. Dus zorgen voor voldoende beginsignaal, zodat je niet te veel hoeft te versterken aan de mic. kant.

Jeroenvanhulsteijn
30 september 2004, 12:35
is het mss een idee om zo'n microfoon systeem te gebruiken waarmee akoestische gitaren worden versterkt (microfoon in klankkast)? in de daarbij gebruikte voorversterkers zitten namelijk vaak de nodige hulpmiddelen om resonantie te voorkomen. bovendien zijn die systemen er op gericht het geluid zo natuur getrouw mogelijk weer te geven.

dejohan
30 september 2004, 18:56
Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je vintage Bud vaten van voor 1965 gebruikt. Daarna is Bud overgekocht door een bedrijf dat de constructie van die vaten volledig heeft omgegooid en zo de geluidskwaliteit heeft verklooid. Sindsdien klinken ze dus als bagger, al zijn er altijd nietsvermoedende en domme gitaristen die de kudde volgen en deze minderwaardige producten gebruiken omdat er een fancy naam op staat.

Het aller aller interessantste zijn de 'red label' serie van vaten, geproduceerd tussen 1951 en 1955, weinigen weten dit, maar toen was Leo Fender himself als arbeider werkzaam in de Bud fabriek, en stond hij persoonlijk in voor de kwaliteitscontrole van die vaten. Het hoeft dus geen betoog dat deze vaten van een ongeëvenaarde sonische kwaliteit zijn. Deze vaten, en hun bier, waren de persoonlijk favoriet van o.a. Jimi Hendrix, Jimy Page, SRV, en André Hazes.
Uiteraard worden op ebay er serieuze prijzen neergeteld voor zulke schatjes, en moet je goed opletten voor namaak, een setje NOS Red Label Bud vaten kan behoorlijk wat opbrengen.

Ook nu probeert Bud die legendarische vaten te heruitgeven in allerlei re-issue series, maar deze zijn en blijven toch minderwaardig aan de originele, vintage Bud vaten. Sommigen beweren dat de sound van de vaten verbetert met de ouderdom, en dat je dus nooit een vintage geluid uit een nieuwe re-issue kan halen.

Lutz
30 september 2004, 19:27
Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je vintage Bud vaten van voor 1965 gebruikt. Daarna is Bud overgekocht door een bedrijf dat de constructie van die vaten volledig heeft omgegooid en zo de geluidskwaliteit heeft verklooid. Sindsdien klinken ze dus als bagger, al zijn er altijd nietsvermoedende en domme gitaristen die de kudde volgen en deze minderwaardige producten gebruiken omdat er een fancy naam op staat.

Het aller aller interessantste zijn de 'red label' serie van vaten, geproduceerd tussen 1951 en 1955, weinigen weten dit, maar toen was Leo Fender himself als arbeider werkzaam in de Bud fabriek, en stond hij persoonlijk in voor de kwaliteitscontrole van die vaten. Het hoeft dus geen betoog dat deze vaten van een ongeëvenaarde sonische kwaliteit zijn. Deze vaten, en hun bier, waren de persoonlijk favoriet van o.a. Jimi Hendrix, Jimy Page, SRV, en André Hazes.
Uiteraard worden op ebay er serieuze prijzen neergeteld voor zulke schatjes, en moet je goed opletten voor namaak, een setje NOS Red Label Bud vaten kan behoorlijk wat opbrengen.

Ook nu probeert Bud die legendarische vaten te heruitgeven in allerlei re-issue series, maar deze zijn en blijven toch minderwaardig aan de originele, vintage Bud vaten. Sommigen beweren dat de sound van de vaten verbetert met de ouderdom, en dat je dus nooit een vintage geluid uit een nieuwe re-issue kan halen.


say what ? :???:

dejohan
30 september 2004, 19:31
Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je vintage Bud vaten van voor 1965 gebruikt. Daarna is Bud overgekocht door een bedrijf dat de constructie van die vaten volledig heeft omgegooid en zo de geluidskwaliteit heeft verklooid. Sindsdien klinken ze dus als bagger, al zijn er altijd nietsvermoedende en domme gitaristen die de kudde volgen en deze minderwaardige producten gebruiken omdat er een fancy naam op staat.

Het aller aller interessantste zijn de 'red label' serie van vaten, geproduceerd tussen 1951 en 1955, weinigen weten dit, maar toen was Leo Fender himself als arbeider werkzaam in de Bud fabriek, en stond hij persoonlijk in voor de kwaliteitscontrole van die vaten. Het hoeft dus geen betoog dat deze vaten van een ongeëvenaarde sonische kwaliteit zijn. Deze vaten, en hun bier, waren de persoonlijk favoriet van o.a. Jimi Hendrix, Jimy Page, SRV, en André Hazes.
Uiteraard worden op ebay er serieuze prijzen neergeteld voor zulke schatjes, en moet je goed opletten voor namaak, een setje NOS Red Label Bud vaten kan behoorlijk wat opbrengen.

Ook nu probeert Bud die legendarische vaten te heruitgeven in allerlei re-issue series, maar deze zijn en blijven toch minderwaardig aan de originele, vintage Bud vaten. Sommigen beweren dat de sound van de vaten verbetert met de ouderdom, en dat je dus nooit een vintage geluid uit een nieuwe re-issue kan halen.


say what ? :???:

Geloof je me niet? Ik wil ten allen tijde mijn '54 Bud vat naast om het even welk modern vat zetten, het mijne klinkt beter. 8-) :wink:

Robbert
30 september 2004, 20:21
Hier wel op zijn plek, denk ik :D

http://www.scholte.nu/pedals/greatbritishspringreverb-1.jpg

http://www.scholte.nu/pedals/greatbritishspringreverb-2.jpg

http://www.scholte.nu/pedals/greatbritishspringreverb-3.jpg

http://www.scholte.nu/pedals/greatbritishspringreverb-4.jpg

Erg zeldzaam, een 1 meter lange reverb in een waterpijp .. :D. Serieus, de codering staat er nog op, haha.
Eén keer zo'n reverb (maar dan met twee XLR) weg zien gaan voor 300 GBP. Eigenlijk kun je er niet veel mee, bij het aanslaan van je snaren is er last van signaal overload, maar in combinatie met een volume pedaal kun je er wel Godspeed/Sigur Ros achtige geluiden uit halen :)

aad
30 september 2004, 22:34
Hier wel op zijn plek, denk ik :D

Erg zeldzaam, een 1 meter lange reverb in een waterpijp .. :D. Serieus, de codering staat er nog op, haha.
Eén keer zo'n reverb (maar dan met twee XLR) weg zien gaan voor 300 GBP. Eigenlijk kun je er niet veel mee, bij het aanslaan van je snaren is er last van signaal overload, maar in combinatie met een volume pedaal kun je er wel Godspeed/Sigur Ros achtige geluiden uit halen :)

Bedoeld voor microfoon schat ik in, dus gitaar gaat zo wie zo te hard!!!
Mooi gebouwd ding. NE5534 opampje!
Kan best gemod worden naar gitaarinput denk ik. :-D

dejohan
30 september 2004, 22:36
Hier wel op zijn plek, denk ik :D

http://www.scholte.nu/pedals/greatbritishspringreverb-1.jpg


Noemen ze dat nou een TUBE amp? :-D

Robbert
1 oktober 2004, 00:41
Bedoeld voor microfoon schat ik in, dus gitaar gaat zo wie zo te hard!!!
Mooi gebouwd ding. NE5534 opampje!
Kan best gemod worden naar gitaarinput denk ik. :-D

Dat zou em best een stuk interessanter maken, zeker als dat zou kunnen met een (intern) schakelaartje; kiezen tussen normaal of gitaarinput...

dejohan
1 oktober 2004, 17:47
Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je vintage Bud vaten van voor 1965 gebruikt. Daarna is Bud overgekocht door een bedrijf dat de constructie van die vaten volledig heeft omgegooid en zo de geluidskwaliteit heeft verklooid. Sindsdien klinken ze dus als bagger, al zijn er altijd nietsvermoedende en domme gitaristen die de kudde volgen en deze minderwaardige producten gebruiken omdat er een fancy naam op staat.

Het aller aller interessantste zijn de 'red label' serie van vaten, geproduceerd tussen 1951 en 1955, weinigen weten dit, maar toen was Leo Fender himself als arbeider werkzaam in de Bud fabriek, en stond hij persoonlijk in voor de kwaliteitscontrole van die vaten. Het hoeft dus geen betoog dat deze vaten van een ongeëvenaarde sonische kwaliteit zijn. Deze vaten, en hun bier, waren de persoonlijk favoriet van o.a. Jimi Hendrix, Jimy Page, SRV, en André Hazes.
Uiteraard worden op ebay er serieuze prijzen neergeteld voor zulke schatjes, en moet je goed opletten voor namaak, een setje NOS Red Label Bud vaten kan behoorlijk wat opbrengen.

Ook nu probeert Bud die legendarische vaten te heruitgeven in allerlei re-issue series, maar deze zijn en blijven toch minderwaardig aan de originele, vintage Bud vaten. Sommigen beweren dat de sound van de vaten verbetert met de ouderdom, en dat je dus nooit een vintage geluid uit een nieuwe re-issue kan halen.


say what ? :???:

Toch raar dat niemand de ironie hier van door heeft.

aad
1 oktober 2004, 18:29
bla


say what ? :???:

Toch raar dat niemand de ironie hier van door heeft.

Toch wel, dus niet raar. :-D

dejohan
1 oktober 2004, 18:36
bla


say what ? :???:

Toch raar dat niemand de ironie hier van door heeft.

Toch wel, dus niet raar. :-D

Oef!