PDA

View Full Version : nieuw idee voor fx setup



niels5150
29 september 2004, 09:05
Ik heb een idee:

Stel dat ik mijn bogner shiva op het podium zet met een mic ervoor. Die mic gaat naar een klein mixertje en daarna naar een G-force. Uit de G-force in twee DI-tjes (stereo) en zo meteen naar de PA tafel.
Naar je eigen mixertje kan je een lijntje terug vragen, zodat je in ears kunt gebruiken, of jezelf hard genoeg op de monitor vragen zodat je al je stereo effecten hoort.
Volgens mij maak je zo van je mono top een te gekke stereo setup. En volgens mij zit de effectprocessor in deze setup op de enige goede plaats. Dus niet in de loop, maar achter de mixer...

Iemand suggesties, tips, andere ideeen????

Alain
29 september 2004, 09:48
Volgens mij maak je hier een soort van onorthodoxe w/d/w setup ipv stereo.

Laat je G-force gewoon naar een stereo eindtrap gaan, en dan 2 cabs. Volgens mij ga je van je stereo effecten weinig horen over 1 in-ear of gewone monitor.

Over het al dan niet gebruiken van een mixer heb ik niet echt een mening. Nog nooit geprobeerd, maar ik zie het nut er niet van in.

Epic
29 september 2004, 10:09
Ik vind het ook een beetje een vreemde oplossing. Waarom ga je niet met je mic rechtstreeks naar de PA, en laat deze (via send/return of iets dergelijks) de effecten regelen. Of dit dan beslist een G-force moet zijn is dan ook de vraag.

Jimi Hendrix
29 september 2004, 10:48
Hee Niels, je gedachtengang kan ik goed volgen.
Op het moment laat ik een mixer bouwen die met micingang gaat werken en daarna powered monitors oid aanstuurt, een W/D/W rig dus.
Mike Landau doet het ook ongeveer zo.
Ik zou het echter niet aan de geluidsman van dienst overlaten om jou een mix te geven van je gitaargeluid + effecten... oftewel: je ontkomt niet aan gesjouw :razz: .

Of gaat het je specifiek om het gebruik van in-ears?

Alain
29 september 2004, 11:20
Landau stuurt volgens mij alles naar een Marshall eindtrapje: http://online-discussion.dhenderson.com/MikeLandau/photos/Sept0304/IMG_1188.jpg
en
http://online-discussion.dhenderson.com/MikeLandau/photos/Sept0304/IMG_1190.jpg

via line out van de Marshall head, naar de lexicon, en dan de Marshall eindtrap om de fx te verdelen over 2 CAE 2x12's

Maar ik ben geen Landau expert :oops:
http://online-discussion.dhenderson.com/MikeLandau/photos/Sept0304/IMG_1194.jpg
Hier zie ik niet dat hij via een mic voor zijn dry cab zou werken.

Jimi Hendrix
29 september 2004, 11:25
Dat 19" kastje bovenaan op de eerste foto is een aphex 107 micpreamp....
de output daarvan voert hij aan de mpx1 die 100% wet wordt aangesloten op de marshall eindtrap....
In de 107 zit een mute, zodat hij kan kiezen of er uberhaupt signaal komt door de wet cabs.

Alain
29 september 2004, 11:27
OK, dat kende ik niet van het geheel :lol:
Zoals ik al zei, ik ben geen landau-kenner.

Wat is eigenlijk het voordeel van via een mic/mixer te werken, en niet via line-out?

Jimi Hendrix
29 september 2004, 11:28
je kunt om het even welke versterker gebruiken, ook versterkers zonder fx loop + dat je de karakteristieken van speaker- +eindtrapvervorming op je wet channels krijgt zonder dat je die OEREND HARD moet zetten.

morris
29 september 2004, 12:21
Dat 19" kastje bovenaan op de eerste foto is een aphex 107 micpreamp....
de output daarvan voert hij aan de mpx1 die 100% wet wordt aangesloten op de marshall eindtrap....
In de 107 zit een mute, zodat hij kan kiezen of er uberhaupt signaal komt door de wet cabs.

helemaal goed. Vandaar ook de twee mikes op de dry cab. Een voor FOH en een voor de mike pre.

maestro_nl
29 september 2004, 12:30
Het idee is helemaal niet gek!
Heb wel gitaristen zo zien/horen spelen.
Ook ideaal in de studio om later dry/wet verhouding te mixen.
Je kunt trouwens ook met speakerfilters en 'powerzuigers' gaan werken.

robzilla
29 september 2004, 15:21
http://www.prosoundcommunications.com/english/video/brad_fernquist/index.html

die gast, die doet het net als Landau. Mic voor de amp en dan als echo door een aparte cab :)

charlie45
29 september 2004, 15:24
eric johnson doet dit ook, delay/reverb komt via zijn floor monitor

er is ook iets te zeggen voor het KISS principe.

Chiel
29 september 2004, 15:25
Het idee vind ik helemaal niet zo gek. Maar zoals Jimi al aangaf, hoe afhankelijk wil jij van je geluidsman zijn? :???:
Wanneer je de twee outputs ipv van naar de PA naar een tweetal speakers stuurt, heb je iig zelf altijd goed geluid. Of die speakers nu twee powered monitors zijn of een VHT eindtrap met een setje bogner 12” cabs is om het even :wink: . Je hebt zo iig alles zelf in de hand en het stereosignaal kun je vrij eenvoudig weer doorrouteren naar de PA (al dan niet direct of via een mic). Veel mogelijkheden dus! :) Maar ja, welke mixer :( ???

Jimi Hendrix
29 september 2004, 19:55
Maar ja, welke mixer :( ???

Daarom laat ik Ernst Fliek een mixer bouwen die je mono, stereo en w/d/w kan gebruiken.
Overigens ga ik voor de wet kanalen van die Electro Voice SX actieve boxen gebruiken, kan ik door de kill dry uit te zetten op de mixer ook nog akoestisch/piezo gitaar gebruiken met dezelfde setup.

morris
29 september 2004, 22:12
Maar ja, welke mixer :( ???

Daarom laat ik Ernst Fliek een mixer bouwen die je mono, stereo en w/d/w kan gebruiken.
Overigens ga ik voor de wet kanalen van die Electro Voice SX actieve boxen gebruiken, kan ik door de kill dry uit te zetten op de mixer ook nog akoestisch/piezo gitaar gebruiken met dezelfde setup.

????
Dat moet je me eens uitleggen... :-?
Een mixer die je mono stereo en w/d/w kan gebruiken.. Dat kan toch elke mixer?
Hoe zet je een kill dry uit op een mixer?

Jimi Hendrix
29 september 2004, 22:33
Het is een nogal uitgebreid apparaat.
Een parallelle looper/preampswitcher/lijnmixer/output matrix in een.
O ja, ook nog een schakelbare micpre ingang.

morris
29 september 2004, 23:50
Nou weet ik nog niet hoe je een killdry uit zet op een mixer :-? :-?

:-D

niels5150
30 september 2004, 10:05
zo zat ik idd ook te denken jongens. Maar op deze manier hoeft de geluidman ook erg weinig te doen hoor. Want ik zou dan net als de toetsenist mijn geluid aanleveren via 2 di's. In de zaal ik het dus perfect stereo (zonde om een g-force mono in je effectsloop te stoppen toch? Plus het voordeel dat je effecten veel helderder klinken nadat je je gitaar gemict hebt. Eigenlijk hetzelfde wat er in een studio gebeurd. De gitaarspeakers gaan niet tot 20khz qau weergave, dus je galms en delays klinken nooit zo hifi als na de mic.

Jimi Hendrix
30 september 2004, 10:56
ja nou ja een delay van een signaal dat tot 5kHz gaat zal niet opeens tot 20kHz gaan uiteraard.
Ik zie vooral de voordelen van speaker- en eindtrapvervorming over je fx.
Alle (schnabbel)toetsenisten (die dus niet werken met vaste geluidsman)
waarmee ik heb gespeeld zorgen allemaal voor hun eigen monitoring.
Dat is het enige punt waar ik je op probeer te wijzen.
Maar goed, als je enkel delay en reverb als ambience achtig effect gebruikt en bijv. niet op z'n u2's mee wil kunnen spelen met je delay dan is het wellicht te doen zo.

morris
30 september 2004, 10:59
ik wacht nog steeds....

:o

niels5150
30 september 2004, 11:32
ja klopt, maar met mijn band heb ik een vaste geluids/monitorman. Dus wat dat betreft zit ik wel goed. Ik zou ook met een zachte (laag wattage) versterker kunnen werken, en alles met in ears doen toch? Het dry signaal is dan niet zo hard op het podium, en de rest kan mij over de monitor vragen incl effects. Tis maar een idee inderdaad, maar met een W/D/W systeem zeulen lijkt me echt niets.
Volgens mij werkt mijn systeem ook perfect voor studiowerk. Versterker op 10, mic ervoor, naar kleine mixer, naar effects, naar DI's en dan de tafel in.

Jimi Hendrix
30 september 2004, 11:33
Nou weet ik nog niet hoe je een killdry uit zet op een mixer :-? :-?

:-D

met CC's :razz: :evil:

Jimi Hendrix
30 september 2004, 11:35
ja klopt, maar met mijn band heb ik een vaste geluids/monitorman. Dus wat dat betreft zit ik wel goed. Ik zou ook met een zachte (laag wattage) versterker kunnen werken, en alles met in ears doen toch? Het dry signaal is dan niet zo hard op het podium, en de rest kan mij over de monitor vragen incl effects. Tis maar een idee inderdaad, maar met een W/D/W systeem zeulen lijkt me echt niets.
Volgens mij werkt mijn systeem ook perfect voor studiowerk. Versterker op 10, mic ervoor, naar kleine mixer, naar effects, naar DI's en dan de tafel in.
'tuurlijk, hoewel ik meestal de gitaar droog opneem (muv pedaaltjes etc. uiteraard) en daarna (in de mix) de effecten eroverheen zet (indien in mijn studio) of even met de technicus van dienst mogelijke effecten doorneem. Je zit toch altijd met de balans tussen effecten en direct signaal, je weet nooit wat er nog aan tracks bijkomt etc.
Bovendien is de kans groot dat een studio een betere micpreamp wil gebruiken dan in jouw mackie of tehringer mixtertje zal zitten....

kokeleko
30 september 2004, 12:54
Nou weet ik nog niet hoe je een killdry uit zet op een mixer :-? :-?

:-D

Wat is nou precies een killdry??

wimmeltje
30 september 2004, 13:12
Nou weet ik nog niet hoe je een killdry uit zet op een mixer :-? :-?

:-D

Wat is nou precies een killdry??

Het droge geluid muten en alleen de FX horen. Wordt gebruikt in WDW setups. Droog midden en FX over links en rechts, maar je hebt toch zelf een lex die je hebt gebruikt met een WDW setup en gebruik gemaakt van killdry??

Chiel
30 september 2004, 13:14
Op zich ben ik erg gecharmeerd van het idee, maar ik zit wel een beetje in mijn maag met de monitoring en de uitversterking in de zaal.

Niels, wil jij dan enkel de twee FX lijntjes naar de tafel sturen? Dan moet de balans tussen wet/dry wel super zijn afgesteld. De geluidsman kan immers enkel het compleet, gemixte signaal harder en zachter zetten in de zaal.

Dat zou overigens ook betekenen dat je zonder monitoring een ‘dry’ signaal op het podium hoort. Agree :???:

kokeleko
30 september 2004, 16:05
Nou weet ik nog niet hoe je een killdry uit zet op een mixer :-? :-?

:-D

Wat is nou precies een killdry??

Het droge geluid muten en alleen de FX horen. Wordt gebruikt in WDW setups. Droog midden en FX over links en rechts, maar je hebt toch zelf een lex die je hebt gebruikt met een WDW setup en gebruik gemaakt van killdry??

Ik heb geen gebruik gemaakt van "killdry" , ik heb altijd een droog geluid nodig, dat natte doen we aan de bar :D .

Jimi Hendrix
30 september 2004, 21:36
ik wacht nog steeds....

:o

OK Morris, je vraag heeft wat kunnen bezinken tijdens het lesgeven :cool:
Wat ik bedoel is dat je op de fx kanalen ook het droge geluid kunt krijgen, wat dus nodig is voor als ik met piezogitaar stereo ga spelen over die EV actieve monitors.
Bij W/D/W gebruik wil ik uiteraard geen droog geluid door de wet speakers, dat is wat ik bedoelde met killdry op de mixer.....

morris
30 september 2004, 21:43
ik wacht nog steeds....

:o

OK Morris, je vraag heeft wat kunnen bezinken tijdens het lesgeven :cool:
Wat ik bedoel is dat je op de fx kanalen ook het droge geluid kunt krijgen, wat dus nodig is voor als ik met piezogitaar stereo ga spelen over die EV actieve monitors.
Bij W/D/W gebruik wil ik uiteraard geen droog geluid door de wet speakers, dat is wat ik bedoelde met killdry op de mixer.....

Aaaahhh
Ik vat 'em... Gewoon een switcher dus?
Ga je dan met je piezo element rechtstreeks in de switcher en heb je een aparte mix voor je droge piezo signaal?
Interessant. Dit lijkt me ook wel wat. Wanneer is 'ie klaar? Ben zeer benieuwd naar de specs!

Later,
M.

Jimi Hendrix
30 september 2004, 23:11
Aaaahhh
Ik vat 'em... Gewoon een switcher dus?
Ga je dan met je piezo element rechtstreeks in de switcher en heb je een aparte mix voor je droge piezo signaal?
Interessant. Dit lijkt me ook wel wat. Wanneer is 'ie klaar? Ben zeer benieuwd naar de specs!

Later,
M.

Als micpre ga ik een tweekanaals unit gebruiken die ook een instrumentingang heeft.
De piezo sluit ik dus aan op het tweede kanaal van dat ding.
Het tweede kanaal gaat dan in de 2e ingang van de 'mixer'.
Je kunt op die mixer instellen of het dry geluid al dan niet aan de stereouitgangen moet worden aangeboden.
De micpreuitgang (voor electrisch gitaar) komt er halverwege dat apparaat in, de VCA en een aantal seriele loops post preamp gaan eerst terug naar de effectloop van de versterker.

Hierbij mijn blauwdrukje voor het ontwerp:
http://www.jurgenburdorf.nl/images/mixer.jpg

Er komen oa een TC1210, SPX90, MPX1 en d2 in, en een Amek micpreamp/DI voor akoestisch gitaar.