PDA

View Full Version : Soorten buizen?



imlikeajungle
28 september 2004, 14:34
Ik heb net de search gebruikt maar ik kom er niet helemaal uit: het clean uit mijn triamp is ene beetje verloederd en de overdrive klinkt metalig. de buizen zijn oud dus ik ga ervanuit dat die moeten vervangen worden. moet ik ook mijn preampbuizen vervangen? het is een reeks 12AX7's. zijn die allemaal hetzelfde? en mijn eindbuizen zijn el34's. weet iemand welke merken welke karakters hebben? kan ik er nu ook 6l6-en ingooien (bijvoorbeeld). iemand nog tips qua buizenkeuze? thx a lot!

Negative K3 fan
28 september 2004, 14:41
Ik heb net de search gebruikt maar ik kom er niet helemaal uit: het clean uit mijn triamp is ene beetje verloederd en de overdrive klinkt metalig. de buizen zijn oud dus ik ga ervanuit dat die moeten vervangen worden.


moet ik ook mijn preampbuizen vervangen?
[/quote]Het hangt er vanaf, volgens mij zijn ze nog niet versleten, maar je kunt experimenteren met verschillende merken/types


het is een reeks 12AX7's. zijn die allemaal hetzelfde?
Hetzelfde op wat gebied? 12ax7s zijn allemaal van bepaald type, dubbele triodes en zijn 'interchangable' met 12ay7s, 12at7s, 12au7s en 5751s die allemaal net wat andere eigenschappen hebbem, uit dat rijtje heeft de 12ax7 de meeste gain. Een andere naam voor 12ax7 is overigens ecc83, de ecc81/ecc82 zijn andere namen voor de at/au/ay zoiets dus ook interchangable.

Je zou bijvoorbeeld kunnen overwegen een 12at7 (een buis met minder gain) als faserdraaier (phase invertor) te gebruiken ipv de 12ax7, ik heb het zelf niet geprobeerd, maar het schijnt je sound heel veel goed te doen.



en mijn eindbuizen zijn el34's. weet iemand welke merken welke karakters hebben? kan ik er nu ook 6l6-en ingooien (bijvoorbeeld). iemand nog tips qua buizenkeuze? thx a lot!

el34s kun je niet zomaar vervangen door 6l6en, 6l6en zitten in een warmer bias gebied en ook de screen grid spanning is anders, maar dat zijn slecht minieme modificaties die elke amp tech voor je kan uitvoeren, mocht je dat willen. Kwa merken en verschil in klank zullen anderen je wel verder kunnen helpen. Zijn ook heel veel info sites van op internet te vinden.

imlikeajungle
28 september 2004, 14:45
Je zou bijvoorbeeld kunnen overwegen een 12at7 (een buis met minder gain) als faserdraaier (phase invertor) te gebruiken ipv de 12ax7, ik heb het zelf niet geprobeerd, maar het schijnt je sound heel veel goed te doen.

dus elke 12ax7 die daar zit heeft een andere functie?

en waar komt de meeste overdrive van? eind of pre-buizen?

Negative K3 fan
28 september 2004, 14:47
Je zou bijvoorbeeld kunnen overwegen een 12at7 (een buis met minder gain) als faserdraaier (phase invertor) te gebruiken ipv de 12ax7, ik heb het zelf niet geprobeerd, maar het schijnt je sound heel veel goed te doen.

dus elke 12ax7 die daar zit heeft een andere functie?

min of meer, om je signaal te versterken heb je er waarschijnlijk een paar van, daarvan is degene die het meest aan de buitenkant zit waarschijnlijk de buis die het eerste versterkt het belangrijkst, verder kunnen er ook 12ax7s zitten om je reverb of effects loop aan te sturen en in een push pull amp zit vaak ook een fase draaier (het dichtst bij de eindbuizen meestal). Ik weet zo niet welke buizen waarvoor in die amp van jou zitten.

ieme
28 september 2004, 16:52
Ik heb net de search gebruikt maar ik kom er niet helemaal uit: het clean uit mijn triamp is ene beetje verloederd en de overdrive klinkt metalig. de buizen zijn oud dus ik ga ervanuit dat die moeten vervangen worden.


moet ik ook mijn preampbuizen vervangen?
Het hangt er vanaf, volgens mij zijn ze nog niet versleten, maar je kunt experimenteren met verschillende merken/types


het is een reeks 12AX7's. zijn die allemaal hetzelfde?
Hetzelfde op wat gebied? 12ax7s zijn allemaal van bepaald type, dubbele triodes en zijn 'interchangable' met 12ay7s, 12at7s, 12au7s en 5751s die allemaal net wat andere eigenschappen hebbem, uit dat rijtje heeft de 12ax7 de meeste gain. Een andere naam voor 12ax7 is overigens ecc83, de ecc81/ecc82 zijn andere namen voor de at/au/ay zoiets dus ook interchangable.

Je zou bijvoorbeeld kunnen overwegen een 12at7 (een buis met minder gain) als faserdraaier (phase invertor) te gebruiken ipv de 12ax7, ik heb het zelf niet geprobeerd, maar het schijnt je sound heel veel goed te doen.



en mijn eindbuizen zijn el34's. weet iemand welke merken welke karakters hebben? kan ik er nu ook 6l6-en ingooien (bijvoorbeeld). iemand nog tips qua buizenkeuze? thx a lot!

el34s kun je niet zomaar vervangen door 6l6en, 6l6en zitten in een warmer bias gebied en ook de screen grid spanning is anders, maar dat zijn slecht minieme modificaties die elke amp tech voor je kan uitvoeren, mocht je dat willen. Kwa merken en verschil in klank zullen anderen je wel verder kunnen helpen. Zijn ook heel veel info sites van op internet te vinden.[/quote]

Nice post lennart!

Mitch
28 september 2004, 18:12
Om iets specifieker te worden (lens post was wel nice maar erg oppervlakkig, sorry :oops:) :
als je vindt dat je scheur geluid metaliger begint te klinken, test dan eerst eens of er veel verschil in zit of je veel gain op weinig volume (master) en test het ook eens andersom, meer volume en minder gain. Gain = de mate van versterking die de pre amp buizen geven, dus die rij kleine buisjes (12AX7's). Volume = meer de invloed van de power amp, dus de eindversterking die uit de grote buizen komt.
Zo testen zegt niet alles over de power amp, maar je krijgt een aardige indruk van de pre amp als geheel (dus ook weer niet van alle afzonderlijke buisjes)
Over het algemeen slijten eindbuizen wat harder, maar dat neemt niet weg dat ook voorbuizen behoorlijk in kwaliteit achteruit kunnen gaan; juist deze geven een belangrijke kleuring aan je toon en zeker aan je 'scheur'. Heb toevallig dit weekend eens zitten experimenteren met oude Engelse en Duitse ECC83's tegenover brandnieuwe JJ's en man, man, man, wat een verschil in toon ! Ieder merk buizen heeft weer andere klankmogelijkheid maar daarnaast ziten er per merk altijd weer betere en slechtere tussen.....maakt het allemaal lastig.

Overigens ben ik het niet helemaal eens met de uitwisselbaarheid van 12AX7, AU7 en AT7, is iets te kort door de bocht. Fase draaier oké, maar voor je pre amp stages kan het erg veel verschil maken of je een buis met 100% gain of 60% gain erin prikt....

Voor ik doorga: heb je de amp altijd zelf gehad ? Weet je wanneer welke buizen zijn vervangen of zitten de originele er nog in ?

Negative K3 fan
28 september 2004, 21:33
Overigens ben ik het niet helemaal eens met de uitwisselbaarheid van 12AX7, AU7 en AT7, is iets te kort door de bocht. Fase draaier oké, maar voor je pre amp stages kan het erg veel verschil maken of je een buis met 100% gain of 60% gain erin prikt....


ik bedoelde interchangeable meer als universeel inzetbaar. Tuurlijk maken ze wel veel verschil, maar je kunt ze erin stoppen en je amp zal werken. Dat is niet zo als je bv een ef86 (of heel extreem een gelijkrichterbuis) erin stopt.

imlikeajungle
29 september 2004, 13:34
Over het algemeen slijten eindbuizen wat harder, maar dat neemt niet weg dat ook voorbuizen behoorlijk in kwaliteit achteruit kunnen gaan; juist deze geven een belangrijke kleuring aan je toon en zeker aan je 'scheur'.

Het zijn waarschijnlijk de originele voorbuizen (er hangt een H&K sticker op), het ding haalt niet erg veel branduren...


Ieder merk buizen heeft weer andere klankmogelijkheid maar daarnaast ziten er per merk altijd weer betere en slechtere tussen.....maakt het allemaal lastig.

Kan iemand misschien een link geven of een duidelijk lijstje maken met de belangrijkste verschillen? Zou me erg helpen...


Overigens ben ik het niet helemaal eens met de uitwisselbaarheid van 12AX7, AU7 en AT7, is iets te kort door de bocht. Fase draaier oké, maar voor je pre amp stages kan het erg veel verschil maken of je een buis met 100% gain of 60% gain erin prikt....

Fase draaier??? Wat maakt het uit welke lamp daa zit als ie alleen de fase draait? En kan iemand kort de verschillende preamp stages uitleggen?


Voor ik doorga: heb je de amp altijd zelf gehad ? Weet je wanneer welke buizen zijn vervangen of zitten de originele er nog in ?

Nee, maar zoals ik al zei, hangen er H&K stickertjes op de lampen... Ik ga er van uit dat het de originele zijn. Toen ik hem kocht was ie een half jaartje oud.
Thx alvast en al bedankt voor alle uitleg...

Mitch
29 september 2004, 14:35
Ik heb hier een aardige link van Rivera over de verschillende pre amp stages, is natuurlijk wel van een specifieke versterker maar even voor het idee:

http://www.rivera.com/rivera.msmanual.html#Tube.Changes

Lees vooral even door, verder naar onder staat het globale schema.


Hier nog een andere link over de soorten en merken:

http://home.bellsouth.net/p/s/community.dll?ep=16&groupid=218298&ck=


In het kort komt het er op neer dat sommige buisjes voor het versterken en kleuren van de toon zorgen, andere de FX loop bufferen, reverb voeden of bij de fase draaiing betrokken zijn. De kwaliteit van de buis doet er hier wat minder toe, maar hier is het wisselen van 12AX7 voor een 12AT7 wel soms interessant, zoals NK3F al zei.

Heb je na het lezen van de links nog vragen: kom maar op ! :)

imlikeajungle
29 september 2004, 15:03
thx paul, die tweede link heeft heel wat opgelost!

Mitch
29 september 2004, 15:14
Het blijft een persoonlijke mening hoor, die site, maar naar mijn idee klopt het aardig (al vind ik EHX eerder wat scherper klinken dan wat donkerder).