PDA

View Full Version : KLassiek..... toch wel?



Nimrod
28 september 2004, 12:32
He peeps, ik speel nu al een tijdje elekctrisch (rock, metal > bandje) en begin me toch serieus af te vragen of het niet verstandig is om een klassieke gitaar te scoren en me eigen daar in te verdiepen. Een beetje muzikale vorming kan volgens mij nooit kwaad en noten lezen ken ik al

Zijn er hier veel mensen die klassiek spelen / gespeeld hebben?? en zo ja, is het de moeite waard om een poging te wagen?


:lp:

ZioN
28 september 2004, 12:58
Hey dude het is altijd goed om je horizon te verbreden. Blijven hangen inrock riffs is ook niet alles.

Peace

telecastermaster
28 september 2004, 14:02
Ik heb altijd rock gespeeld maar ben de laatste tijd bezig om wat klassieke dingen in te studeren. De eerste plaats om te zoeken is Bach. Zo ongeveer alles wat Malmsteen speelt is een voetnoot bij Bach. Vooral die pedaaltonen zijn geweldig.

succes.

telecastermaster
28 september 2004, 14:03
Bovendien is klassiek erg goed voor je techniek heb ik gemerkt. Vooral van je linkerhand: dan MOET je je pink wel gebruiken :) :)

Negative K3 fan
28 september 2004, 14:11
het kan geen kwaad nee, maar het is wel aan te raden een leraar te nemen, die kan je aan bladmuziek helpen en kent waarschijnlijk genoeg leuke klassieke dingen die hij jou kan leren. Ook kan hij je helpen met houding, toon etc.

ik speel zelf nu voor het 8e of 9e jaar klassiek (met leraar) en ik vind het wel leuk om te doen, hele andere insteek dan bij pop/rock achtig gedoe.

Nimrod
28 september 2004, 14:31
Bedankt voor de reacties!! Ik heb een tijd les gehad bij een klassiek-freak waar ik toen niet echt aan mijn trekken kwam. Daar kan ik iig altijd terecht voor een stevig stukkie klassiek. Het gaat mij vooral om die andere insteek waar Negative K3 fan het over heeft, muziek maken ipv stoer zijn met je gitaar :o


Vraag me af of je wat je op je klassieke gitaar leert terugziet in het spelen op je elctrisch??

sneez0r
28 september 2004, 16:59
@telecastermaster
Ik vind de invloed van barokmuziek op de muziek van Yngwie juist niet al te groot. Je noemde zelf 'pedaaltonen' (ik weet niet of dat een goede Nederlandse vertaling is), maar daar houdt de vergelijking wel zo ongeveer op. Renaissancekunst draait juist om stijlregels, en waar Bach's muziek overladen is met stijl- en vormregels lijkt de muziek van Malmsteen meer op een standaard metalsong. Het enige dat Yngwie op heeft gestoken van harmonieleer is het bestaan van de harmonische mineurtoonladder, maar die gebruikt hij totaal anders dan de klassieke componisten. Verder kan Yngwie trillers - tsja, ook niet al te bijzonder. De melodieën (en solo's) zijn ook totaal anders dan bijvoorbeeld in de pianowerken van Bach. Ik vind Malmsteen wel leuk om te beluisteren, daar niet van.

@Nimrod
Ik zou zelf eerst een paar niet-polyfone klassieke stukken opzoeken (www.sheetmusicarchive.net) en spelen. Misschien interesseert het volgende boek je ook:
'Classical Studies for Pick-Style Guitar' van William Leavitt [Berklee Press - http://www.berkleepress.com/catalog/product?product_id=11169&category_id=19 ]
Echt klassiek gitaar leren is hele andere koek en je zal er ook veel tijd in moeten steken en les nemen is noodzakelijk. Je begint (zeker wat betreft je rechterhand) ongeveer op nul. Ik zou eens kijken of je dat er voor over hebt.

Misschien is het leuker om ook jazz te proberen? Dat kan gewoon op je huidige gitaar. Het gaat veel meer van jezelf uit, en qua harmonie is het wel uitdagender (tenzij je zelf klassiek wil componeren). Klassiek en jazz hebben meer met elkaar gemeen dan je denkt. Je kan er veel meer kanten op - van bebop tot fusion.

telecastermaster
29 september 2004, 12:06
Misschien is dit wat?

http://www.melbay.com/bigcovers/97068BCD.jpg


Ik heb zelf deze wel eens gebruikt: (wel heel veel tapping overigens)


http://www.activemusician.com/images/store/full/HL_00000205.jpg

Nimrod
29 september 2004, 12:15
He cool! ff is dat notenschrift of tab?

telecastermaster
29 september 2004, 12:49
Beide. (noten en tabs). Bovendien met CD.

Ik ben zelf nog steeds aan het oefen op de Tocatta en Fuga in Dm van Bach uit dat boek van Celentano (rock around the classics). :-?

Soulflyhigh
29 september 2004, 15:12
@ telecastermaster
cool war kan je die boeken kopen?

telecastermaster
29 september 2004, 16:23
Ik heb ze beide uit de bibliotheek van Amsterdam geleent. Ik weet niet waar je ze in een winkel kunt kopen, maar vast wel via internet (Bol of zo of anders via Amazon.uk.co).

Wat nog slimmer is (want gratis :razz: ) is om de shareware versie van Guitar Pro 3 (of 4 inmiddels) te downloaden (zie alhier http://www.guitar-pro.com ) en om vervolgens van http://www.mysongbook.com/ de 151 tabs van J.S. Bach te downloaden en af te spelen. Een crack kan natuurlijk ook. :wink:

http://www.mysongbook.com/?msbp=eng%2Ctab%2Cartist_list&keyword=bach&imageField.x=8&imageField.y=13

Ik ben een erg groot van fan van GP3 :)

sneez0r
29 september 2004, 16:32
Zijn die werken niet oorspronkelijk tweestemmig?

AcousticFreak
19 oktober 2004, 00:54
Ik ben gewoon gepakt door het heldere geluid van een klassieke gitaar. Een klassiek nummer is in mijn oren zoveel mooier dan iets electrisch, maar de meningen verschillen. Ook ik heb een Fender aan de muur hangen.. shoot me... :lol:

Je kan vele malen makkelijker van klassiek naar electrisch dan andersom!

Wel is het soms frustrerend hoe moeilijke sommige simpel klinkende klassieke stukken zijn :o

delphiro
23 oktober 2004, 11:22
late reactie..

die boeken (met de plaatjes) zijn dus echt vreselijk (als ik dat even mag zeggen)

dat is klassiek op het niveau van Berdien Steunzool en Andre riool.

Neem nou zo'n toccato.. origineel geschreven voor orgel met ik weet niet hoeveel octaven en dan op de gitaar? onzinnig en muzikaal waardeloos omdat je de hele compositie uiteen trekt in enkel de leuke lijntjes. Dat is geen Bach. (alvast sorry voor de botte reactie :-) )

Ik heb zelf een jaar of 5-7 voornamelijk e-gitaar gespeeld om daarna definitief op klassiek over te stappen. Toen ik e-gitaar speelde leerde ik notenlezen en op een gegeven moment was ik gek van Harry Sacksioni muziek (erg toegankelijke pingelmuziek van een redelijk niveau). Dat is een leuke instapper. Daarna volgen al snel de standaard etudes van Sor / Guiliani en Carulli en als je dan nog verder wilt komt het echt leuke werk ala Villa Lobos, Brouwer, (echte!) Bach en Ponce etc, etc,.

Klassiek moet je overigens ook niet opvatten als klassiek in de zin van oud, de muziek kan veel vooruitstrevender dan pop en metal zijn. Je hebt echt muziek voor alle stijlen. (barok / bossa / 12 toons / etc) Ik zou nooit meer terugwillen naar de e-gitaar. Het enige dat ik wel jammer vind is dat ik niet zo goed kan improviseren (hooguit pentatonisch met af en toe een jazznoot). Dat is echter een keuze die je maakt. Je hebt een bepaalde hoeveelheid tijd en daarin wil je iets ontwikkelen / bijhouden. Nou met een gezin en fulltime baan is de speeltijd beperkt dus houd ik het bij klassiek. Tot nu toe geheel zonder spijt :D


toevoeging...

Vraag me af of je wat je op je klassieke gitaar leert terugziet in het spelen op je elctrisch
Bij mij niks ;-) maar bij een hele goede gitaarvriend van me. oouch.. die speelt e-gitaar (met zijn vingers) waar de vonken vanaf vliegen. Geweldig! Hij kan met zijn vingers heel goed 'strummen' en percusieve effecten maken. Verder kan hij met zijn vingers natuurlijk veel sneller van snaren wisselen en haalt hij een flinke snelheid die de gemiddelde e-gitarist niet haalt. De man waar ik het over heb speelt nu zo'n 25 jaar klassiek en pakt af en toe zijn jazztop op. Dat gaat gewoon vloeiend in elkaar over.

Oh ja, bij mij toch een heel klein dingetje.. de solo van Sultans of Swing kan ik erg makkelijk spelen :-D

(nog een kleine toevoeging .. Malmsteen is geen klassiek is geen Bach maar inderdaad zoals eerder gezegd harmonisch mineur en das alles.. de beste man zou zeer waarschijnlijk ruim onder de middenmaat presteren als hij op de klassieke manier een luitsuite van Bach zou moeten spelen (hetgeen natuurlijk niets afdoet op zijn e kwaliteiten)

The_RockeR13
23 oktober 2004, 11:59
tuurlijk kan geen kwaad, maar je zult ook nog soms ff je elec pakken anders kan je misschien niet meer met een plektrum spelen en moet je alles weer oppakken. :D Had ik laats andersom heel veel elec gespeeld alleen maar met plektrum en daarna had ik helemaal geen kracht meer in m'n vingers die ik toen wel had, kan je weer opnieuw beginnen :-( :D