PDA

View Full Version : SWR workingman (+ pics nieuwe aanwinst)



fördärvad
28 september 2004, 00:06
edit: (zie 10e post voor pics van nieuwe basgitaar)

Ik ben op zoek naar een nieuwe (eerste) basgitaar en versterker.
Ik heb totaal geen idee wat voor basgitaar het gaat worden, ik ga zaterdag een hoop gitaren uitproberen. (ik heb afgelopen zaterdag ook al wat gitaren bespeeld, waaronder diverse fretless bassen, en vooral daar was ik helemaal weg van (dat zal het dus wel worden: fretless)). Ik denk dat het Ibanez of Dean wordt.
Wat betreft de versterker: Feedback heeft de SWR Workingman 10 staan voor 399,-. Ik heb geen idee hoe het ding klinkt (ga ik ook nog proberen), maar ik ben tot nog toe enkel positieve uitingen over deze versterker tegengekomen (wat mij alleen maar nieuwsgieriger maakt :P).
Deze SWR heeft XLR outputs, waarmee ik 'm op mijn mixer aan zou kunnen sluiten. De vraag: klinkt dit? Ik heb het recentelijk met een gitaarversterker geprobeerd, en dat heb ik een paar minuten volgehouden. Slecht geluid.
Heeft iemand ervaring met het gebruik van de XLR outputs van de workman's versterkers? (dit overigens omdat ik op wil kunnen nemen, gebruik van een microfoon voor de amp is geen optie)

Laus
28 september 2004, 11:47
die XLR is gewoon een Di. Geeft je geluid na de preamp door aan het mengpaneel. Zeer geschikt voor opname of PA.

Bij gitaar moet je een microfoon pakken of een Di met speakersimulator. Anders heb je idd klotegeluid.

SWR heeft een bepaald geluid, vind je dat goed? Ga er dan gerust voor, voor de kwaliteit en kwanititeit hoef je het niet te laten. En het ding houdt z'n waarde.

Mr.Bluesbreaker
28 september 2004, 12:35
Ik wil me niet teveel in het basgedoe mengen, maar de bassist in mijn band (basswasp op het forum) heeft een workingman 4004, met zo'n DI voor PA/opname. Echter als je een bas hebt met niet al teveel output van de elementen wil hier nog wel es wat ongewenste brom en herrie doorkomen met doorversterking via de PA, dus het is niet even goed als een goede losse DI-box. Voor opname is het wel ok, maar ook niet echt supergeluid. Maar je kunt het er zeker mee doen, de soundclips op onze site www.flattyres.nl zijn ook via de 4004 uitgang opgenomen. We moeten nog wel het een en ander mixen :) maar dan kun je een beeld krijgen.

basswasp
28 september 2004, 19:33
De 'studio' samples zijn gewoon opgenomen door m'n bas zonder omhaal in een geluidskaart van goede kwaliteit te prikken. Daar zit geen SWR tussen...
De 'akoestische' dingen zijn dan weer wel opgenomen met de SWR, maar dat hoor je niet. De DI van de SWR doet namelijk helemaal niks met je geluid, je kan er ook niks aan regelen.

Bas via de DI opnemen kan prima, je krijgt niets meer en niets minder dan je bas te horen. Gitaar moet praktisch altijd met een microfoon, vooral met vervorming. Wat dat betreft is bas niet te vergelijken.

fördärvad
1 oktober 2004, 00:00
Bedankt voor de antwoorden.

Basswasp: je zegt dat de studio samples zijn opgenomen door je bas direct in een geluidskaart te prikken.
Ik zou dus, aangezien ik de bas toch alleen maar in de studio gebruik, de basgitaar ook direct in mijn mengpaneel kunnen prikken, en daarmee de toonregeling doen, toch? .. dat scheelt een hoop, kan ik weer meer uitgeven aan de nog te kopen basgitaar. :D
Maakt het dan nog uit of er actieve of passieve elementen inzitten (trekt een mengpaneel/geluidskaart beiden)?

basswasp
1 oktober 2004, 07:22
Als je mengpaneel het aankan, kun je natuurlijk je bas direct in het mengpaneel pluggen en daarmee wat toonregeling doen. Hoe dat zit actieve/passieve elementen zit, weet ik niet. Mijn bas is passief.

Het geluid is echter niet ideaal. In de mix valt het niet echt op, maar als je de bastrack afzonderlijk beluisterd, hoor je toch wel dat 't wat 'plat' klinkt. Dit kan natuurlijk ook gewoon mijn bas zijn, want dat is eigenlijk ook maar een goedkoop ding.

Als je je bas alleen hebt om in de studio op te nemen, zou ik gaan voor een losse pre-amp of DI met een buis/buizen erin. Dit geeft wat meer karakter en laat het geheel wat levendiger klinken.

bassopotmus
1 oktober 2004, 12:22
zeker gezien je een eerste set koop lijkt me dit een goed plan, de SWR heeft een bepaald geluid. Ikzelf houd er wel van, maar het is wat beperk. Maar wat eruit komt is gewoon goed.

Voor opnemen heb ikzelf ook wel een XLR gebruikt, en dan direct in mijn PC geluidskaart. Op zich goede opnames, je hoort de karaketer van je eigen bas goed naar voren komen. Ander emethodes heb ik nooit gebruikt dus daar kan ik dan weer weinig over zeggen.

fördärvad
1 oktober 2004, 20:48
hm.. ik zal morgen nog eens informeren bij de muziekwinkel. Ik heb, na het lezen van jullie antwoorden, en inwinnen van informatie bij een (andere) lokale muziekwinkel het idee dat de basgitaar direct naar mijn mengpaneel (eventueel met di) wel voldoet. De speaker van een amp zal ik toch vrijwel niet gebruiken.
Basswasp: ik heb de tracks van je site beluisterd, en vind het best goed klinken, ik denk dat zoiets wel zou voldoen. (oh ja, je schijnt een basgitaar gewoon op een mengpaneel aan te kunnen sluiten, actief of passief, maakt niet uit.)

Ik wil de kosten toch ook een beetje binnen de perken houden, 800 a 850 euro vind ik meer dan genoeg (voor het totaalpakket: basgitaar, versterker/di, gitaarstand, kabel). 399 voor een versterker waarvan ik de speaker/eq e.d. niet gebruik vind ik erg veel.

e_lukather
1 oktober 2004, 22:36
in onze repetitie ruimte hebben we een workinman 12 staan. er komt wel een hele gave sound uit icm de trbII 8-) Het geluid van een 10inch speaker zal wel degelijk uitmaken denk ik.

succes verder

fördärvad
2 oktober 2004, 19:20
.. even mijn nieuwe aanwinst laten zien :-D : een Ibanez SR700 WNF.

http://www.ibanez.com/parts/2003_PARTS/el_bass/spec/product_pict/SR700WNF.jpg

:-D * trots * :-D :razz:

capt. E
8 oktober 2004, 18:39
Mooie bas!!
De kosten voor een versterker kun je je mijns inziens best besparen. In de studio kun je elke bas gewoon rechtstreeks in het mengpaneel inprikken of eventueel een simpel voorversterkertje gebruiken. Dit is in elke studio zowat standaard aanwezig. Mijn ervaring is dat dit ook uitstekend klinkt, je krijgt puur de sound van je bas. Met de moderne studioapparatuur kun je daarna nog zoveel met je geluid doen, je zult een echte basversterker niet missen.
Ook live heb je in de meeste situaties geen versterker meer nodig vind ik. Er moet natuurlijk wel een fatsoenlijke P.A. aanwezig zijn dan en een D.I. boxje. In een van mijn bands doe ik dit ook altijd en het werkt prima, als monitor gebruik ik een drummonitor. Scheelt ook weer met sleepwerk!

Bleak
8 oktober 2004, 23:15
mjah, maar niet iedereen heeft de beschikking over al die dure aparatuur!

ik zelf speel altijd met mijn hartke stack als monitor...

capt. E
9 oktober 2004, 05:01
Dure apparatuur, waar heb je het over??? Mijn verhaal komt er (simpel gezegd) op neer dat je in veel situaties aan de volgende apparatuur genoeg hebt:
Basgitaar + Kabel
Dit heb je toch minimaal nodig om jezelf bassist te noemen meen ik. (en daar is dit forum toch voor). Welke dure apparatuur zie jij bleak?

MazeMouse
9 oktober 2004, 09:23
Persoonlijk vind ik het maar bagger als ik mezelf alleen door de PA heen gooi.
Ik mis toch de "rumble" die het bassist zijn zo leuk maakt. (aangezien PA monitoren die "rumble" vaak toch niet lekker kunnen geven)

Phyrexian
11 oktober 2004, 09:51
Persoonlijk vind ik het maar bagger als ik mezelf alleen door de PA heen gooi.
Ik mis toch de "rumble" die het bassist zijn zo leuk maakt. (aangezien PA monitoren die "rumble" vaak toch niet lekker kunnen geven)

+ 1.000.000

Er is niks, maar dan ook niks, wat een lampenversterker vervangt!!
Die sound, feel en 'rumble' heb'k nog niet kunnen vervangen door een simpele DI... ik heb nochthans al redelijk wat stage-ervaring en met de band hebben we redelijk wat tijd in studios doorgebracht...

MazeMouse
11 oktober 2004, 10:13
Persoonlijk vind ik het maar bagger als ik mezelf alleen door de PA heen gooi.
Ik mis toch de "rumble" die het bassist zijn zo leuk maakt. (aangezien PA monitoren die "rumble" vaak toch niet lekker kunnen geven)

+ 1.000.000

Er is niks, maar dan ook niks, wat een lampenversterker vervangt!!
Die sound, feel en 'rumble' heb'k nog niet kunnen vervangen door een simpele DI... ik heb nochthans al redelijk wat stage-ervaring en met de band hebben we redelijk wat tijd in studios doorgebracht...
Ja, leuk als je een basje staat te proberen en ze sluiten je aan op een dikke Trace Elliot all-tube versterker en alles klinkt zo iel.
En dat je dan aan die knoppen begint te pielen. Een keer aanslaat
*RUMBLE* En dat het plafond nog net niet naar beneden komt en je gelijk weer weet waarom je ook alweer basgitaar speelt :D