PDA

View Full Version : Ik vind hem zelf wel mooi



Marcel2
27 september 2004, 23:51
Dit is de gitaar die ik afgelopen zomer heb gebouwd.

http://www.buildyourguitar.com/guitars/yourguit/besselink2.jpg

De body is van elzenhout, met een esdoorn top.
De hals is van esdoorn, met een wengé toets en abalone positiemarkeringen.
De elementen zijn Seymour Duncan Jazz humbuckers, die enkelspoels geschakeld kunnen worden. De brug is een Gotoh throug-body en de stemmechanieken zijn van Schaller. De gitaar is afgewerkt met olie.
Ik heb de gitaar in 5 dagen gebouwd, bij Mark Bailey in Schotland.
Het was een fantastische ervaring om een paar stukken hout in die dagen te zien transformeren tot een prachtige gitaar.

bert k
28 september 2004, 00:29
Hey Marcel2, dat is niet slecht! Strat met een Tele bediening :D Echt een mooi plankje. Die Mark Baily, was dat een cursus of zoiets?

Btw, welkom op het forum!

Marcel2
28 september 2004, 00:40
Ja, hij geeft cursussen waarbij je, afhankelijk van de constructie in 5 (geschroefde hals), 6 (gelijmde hals) of 8 dagen (doorlopende hals) een electrische gitaar bouwt.
Hij is dit jaar ook begonnen met een cursus waar je een acoestische gitaar bouwt. Die duurt 15 dagen.
Je bouwt echt een kwalitatief uitstekende gitaar waarbij heel veel aandacht aan de afwerking wordt besteed.
Mark heeft jaren lang bij Patrick Eggle gewerkt, waar hij verantwoordelijk was voor de kwaliteitscontrole.

Als je er meer over wilt weten is dit de link naar zijn website:

http://www.baileyguitars.co.uk/

De site blikt niet uit in professionaliteit, maar je krijgt wel een goe idee wat er mogelijk is.
Op de pagina "What do they look like" kun je zien wat er zoal voor gitaren door de cursisten gebouwd zijn.

Anavrin
28 september 2004, 01:29
mooi hoor!!!
Ik wil je meteen danken, want nu weet ik ook van wat voor hout mijn custom-bas is hehehe
Is dus ook elzen (tenminste het lijkt er wel verdacht veel op). Is best een zware plank als het hetzelfde hout is, of valt dat wel mee?

Marcel2
28 september 2004, 08:29
Integendeel, elzenhout is juist tamelijk licht van gewicht.
Er zit bij mij alleen een top van 6 mm (gevlamd) esdoorn op.

BramVersteeg
28 september 2004, 15:47
In 5 dagen! Dat doe je snel. Waren er al onderdelen voorbewerkt ofzo?
Of heb je echt alles zelf moeten zagen, schuren, frezen, enz.?
Wel een mooie gitaar trouwens! Hoe speelt ie en hoe klinkt ie?

Anavrin
28 september 2004, 17:08
Integendeel, elzenhout is juist tamelijk licht van gewicht.
Er zit bij mij alleen een top van 6 mm (gevlamd) esdoorn op.
ah, dan zal de mijne van esdoorn zijn...
http://members.home.nl/anavrin88/images/9.JPG
dat zou dan wel kunnen denk ik...

Jeroenvanhulsteijn
28 september 2004, 17:25
ik vind het ook best wel mooi gitaartje! en in 5 dagen :o dan heb je hard moeten doorpezen om dat allemaal af te krijgen. of werk je met halffabrikaten?

Marcel2
28 september 2004, 17:51
In 5 dagen! Dat doe je snel. Waren er al onderdelen voorbewerkt ofzo?
Of heb je echt alles zelf moeten zagen, schuren, frezen, enz.?
Wel een mooie gitaar trouwens! Hoe speelt ie en hoe klinkt ie?

Niets was voorbewerkt.
Alles zelf gezaagd, gefreesd en geschuurd. En als je gestructureerd te werk gaat, en op die manier is de cursus ook opgezet, dan lukt het
Hij speelt heerlijk, en klinkt erg goed. Dat komt natuurlijk ook omdat ik (zoals eigenlijk iedereen die de cursus doet) gekozen heb voor 1e kwaliteit materialen.
Op de cursus wordt heel veel aandacht besteed aan een perfecte afwerking. Zoals ik al schreef is Mark jarenlang verantwoordelijk geweest voor de kwaliteitscontrole bij Patrick Eggle.
Daarom gaat er bij hem geen gitaar de werkplaats uit die niet tot in de puntjes is afgewerkt.

Marcel2
28 september 2004, 17:57
ik vind het ook best wel mooi gitaartje! en in 5 dagen :o dan heb je hard moeten doorpezen om dat allemaal af te krijgen. of werk je met halffabrikaten?

Nee, geen halffabrikaten.
En dat doorpezen valt ook wel mee. Het scheelt natuurlijk heel veel dat Mark precies weet hoe elke klus gedaan moet worden.
We begonnen 's morgens rond half 10 en gingen gemiddeld door tot 's avonds een uur of 8.
De cursus is zo opgezet dat er voor elke dag een bepaald doel bereikt moet zijn. Dus de ene dag kan het zijn dat je al om 6 uur klaar bent en de andere dag pas om 9 uur.
En ik kan je verzekeren dat je eigenlijk elke dag alleen maar door wilt gaan.

The Mule
28 september 2004, 18:18
Effe semi-offtopic, het is toch als volgt:

els = alder
essen = ash
esdoorn = maple

:???:

En weer on-topic: cool ding 8-)

Moet echt super zijn om je eigen gitaar te bouwen... :)

Marcel2
28 september 2004, 21:00
Effe semi-offtopic, het is toch als volgt:

els = alder
essen = ash
esdoorn = maple

:???:

En weer on-topic: cool ding 8-)

Moet echt super zijn om je eigen gitaar te bouwen... :)

Dat is het ook.
Maar net als bij op vakantie gaan begint de pret eigenlijk al van tevoren, als je gaat bedenken wat je precies wilt gaan bouwen.
En inderdaad,
els = alder
essen = ash
esdoorn = maple

Anavrin
28 september 2004, 21:20
In 5 dagen! Dat doe je snel. Waren er al onderdelen voorbewerkt ofzo?
Of heb je echt alles zelf moeten zagen, schuren, frezen, enz.?
Wel een mooie gitaar trouwens! Hoe speelt ie en hoe klinkt ie?
voordeel is denk ik ook wel dat ie niet gespoten hoefde te worden (en dus geen dag hoeft te drogen tussendoor)

JvD.
29 september 2004, 14:41
hoe duur is het om mee te doen aan die cusus ?? IK WIL OOK !!

Morpheus
29 september 2004, 17:35
de prijs staat op die site.

maar je kan rekenen op ongeveer 1200 euro, zover ik t goed heb gelezen...

Marcel2
29 september 2004, 20:23
hoe duur is het om mee te doen aan die cusus ?? IK WIL OOK !!


De cursus voor gitaar met geschroefde hals kost £ 449 (de prijzen op de site zijn nog van 2003).
Dat is inclusief een standaardpakket aan hout en hardware.
Daar komt dus nog een meerprijs bij als je duurdere houtsoorten, hout voor een top, andere elementen, brug, stemmechanieken etc. wilt gebruiken.
£ 449 is ongeveer € 675.
De ervaring leert dat vrjwel iedereen gaat voor mooie topjes, topelementen en hardware. Dan wordt het al snel een stuk duurder.
Ik betaalde ± € 120 voor het hout voor de top en toets, *± € 240 voor de elementen en ± € 165 voor stemmechanieken, brug, straplocks en abalone positiestippen.
De gitaar zoals ik die gebouwd heb kostte alles bij elkaar ± € 1.200.

Marcel2
29 september 2004, 20:28
dubbel gepost, er ging iets verkeerd :oops:

Marcel2
30 september 2004, 09:40
dubbel

Morpheus
1 oktober 2004, 13:33
maar...de kwaliteit van de gitaren aldaar gebouwd.....is dat goed?? (ervan uitgaande dat je goed kan houtwerken.....en ik kán dus goed hout bewerken....)

heb je dan een echt GOEDE gitaar, of eentje die wel okay is??

is t epiphone-kwaliteit, of gibson-kwaliteit, om t zo maar uit te drukken?? (nogmaals, gerelateerd aan je eigen kwaliteit van houtbouw)...

Marcel2
1 oktober 2004, 14:46
maar...de kwaliteit van de gitaren aldaar gebouwd.....is dat goed?? (ervan uitgaande dat je goed kan houtwerken.....en ik kán dus goed hout bewerken....)

heb je dan een echt GOEDE gitaar, of eentje die wel okay is??

is t epiphone-kwaliteit, of gibson-kwaliteit, om t zo maar uit te drukken?? (nogmaals, gerelateerd aan je eigen kwaliteit van houtbouw)...

Daar kan ik kort over zijn: een echt HELE GOEDE gitaar.
Mark Bailey is een enorm vakman en heeft oog voor elk detail. Er gaat bij hem echt geen gitaar de deur uit die niet tot in de puntjes is afgewerkt.
Ik heb mijn gitaar bij terugkomst door verschillende mensen laten bespelen en iedereen was zonder uitzondering superenthousiast.
Ikzelf had trouwens totaal geen enkele ervaring met houtbewerking, maar dat bleek geen probleem te zijn. Mark helpt daar waar het nodig is.
Zoals gezegd, mijn gitaar heeft ± € 1.200 gekoste en dat betaal je ook voor een USA Fender, en dan heb je "slechts" een massaproduct.
Mijn gitaar is uitgerust met alleen maar A-kwaliteit componenten. Ik heb zelf inmiddels mijn USA Fender Telecaster verkocht omdat ik er helemaal niet meer op speelde sinds ik mijn eigen gitaar heb gebouwd. En die speelt dus echt lekkerder dan die Fender.
Bovendien kun je je gitaar helemaal naar eigen inzicht ontwerpen en kom je dus uiteindelijk met een unieke gitaar die helemaal naar jouw eigen wensen is gebouwd weer thuis.
Het lijkt wel of ik aandelen Bailey heb, maar ik kan echt niet anders zeggen dan dat het beslist het geld meer dan waard is.
Ik ben zelf ook zeker van plan om volgend jaar weer te gaan en dan een bas te bouwen.

Dick Wolkendeck
1 oktober 2004, 19:50
Mooi mooi! Hoe heb je de afwerking gedaan? gelakt of geolied?

Marcel2
1 oktober 2004, 19:51
Olie

Dick Wolkendeck
1 oktober 2004, 19:53
Olie - Cool! Dat wil ik zelf ook gaan doen bij een Warmoth body (die ik wil bestellen), ik vind het resultaat erg mooi en oliën kan ik zelf (??) en lakken niet, scheelt weer 200 USD...

Welke olie heb je gebruikt?

Christiaan.

Marcel2
1 oktober 2004, 20:00
Danish oil.
Ik weet niet meer welk merk het was.

Morpheus
2 oktober 2004, 03:18
I am in heaven!! Ik heb de toko gevonden waar ik dus mn les paultje kan (laten) construeren!!!!!!

Ik heb een plaat(je) pokhout liggen.....t kost echt gruwelijk veel....maar t is echt t beste hout voor een fingerboard....harder dan ebbenhout, licht oliend, rot niet (wel SUPERZWAAR), en levert een lekker vettig geluid op....

[offtopic]
nog een vraagje over pickups: ik wil t geluid hebben van iron maiden, maar ook bv van zakk wylde en slash in een gitaar.....(kortom: mijn grote idolen....) iemand enig idee welke pickup ik moet nemen?? hier kunnen jullie gewoon kort over zijn, tis alleen als extra steuntje...

ik zat nl te denken aan die splitsbare (seymoore-duncan?)
humbuckers...maar goed, das nie echt belangrijk....

[ontopic]
@Marcel2
kan je je gitaar ook bv in honeyburst (laten) verven bij die toko?? vin ik zelf nl een stukje mooier dan olie....(of eigenlijk: lakken in die kleur..)

Marcel2
2 oktober 2004, 10:52
I am in heaven!! Ik heb de toko gevonden waar ik dus mn les paultje kan (laten) construeren!!!!!!

Ik heb een plaat(je) pokhout liggen.....t kost echt gruwelijk veel....maar t is echt t beste hout voor een fingerboard....harder dan ebbenhout, licht oliend, rot niet (wel SUPERZWAAR), en levert een lekker vettig geluid op....

[offtopic]
nog een vraagje over pickups: ik wil t geluid hebben van iron maiden, maar ook bv van zakk wylde en slash in een gitaar.....(kortom: mijn grote idolen....) iemand enig idee welke pickup ik moet nemen?? hier kunnen jullie gewoon kort over zijn, tis alleen als extra steuntje...

ik zat nl te denken aan die splitsbare (seymoore-duncan?)
humbuckers...maar goed, das nie echt belangrijk....

[ontopic]
@Marcel2
kan je je gitaar ook bv in honeyburst (laten) verven bij die toko?? vin ik zelf nl een stukje mooier dan olie....(of eigenlijk: lakken in die kleur..)

Ja, dat kan.
Alleen gaat daar aanzienlijk meer tijd overheen.

Morpheus
2 oktober 2004, 19:52
ik snap dat t bv meer geld kost, en eigenlijk, das ook niet n punt....

maar ik zou wel graag willen weten hoeveeeel tijd t dan extra kost....ik zit nl al bijna aan mn tax wat betreft vakantiedagen....(ik rekende tot nu toe op ongeveer 10 dagen bouwen voor een les paul-model, met die kleurenconfiguratie en een verlijmde nek+carved maple top.....klopt die schatting een beetje??)

Marcel2
3 oktober 2004, 12:03
Ik heb hier nog een zgn. "design checklist" liggen. Dit is het formulier waar je alle specificaties van je te bouwen gitaar in moet vullen.
Daar staat dat een "full gloss spray" 6 tot 10 weken aan tijd kost.

Morpheus
3 oktober 2004, 18:57
:o :o :o :o :o

woowwwwww........

en ik moet dan dus die hele 6 tot 10 weken daar blijven??

of kan ik m "kaal" laten, en in nederland spuiten/lakken...????

of lak je m daar een keer, neem je 'm mee hier naar toe, en laat je m hier uitharden ofzo??

soup
3 oktober 2004, 19:33
wow strakke gitaar

Marcel2
4 oktober 2004, 08:44
:o :o :o :o :o

woowwwwww........

en ik moet dan dus die hele 6 tot 10 weken daar blijven??

of kan ik m "kaal" laten, en in nederland spuiten/lakken...????

of lak je m daar een keer, neem je 'm mee hier naar toe, en laat je m hier uitharden ofzo??

Nee, je hoeft natuurlijk niet daar 6 tot 10 weken te blijven.
Je kunt hem na die tijd ophalen.

Marcel2
9 oktober 2004, 15:26
Voor wie het interesseert is de bouw van mijn gitaar in vogelvlucht te zien op

http://www.home.zonnet.nl/m.besselink/Wengeocaster.htm

BramVersteeg
9 oktober 2004, 20:17
Interessant verslag hoor. Lijkt me een erg toffe cursus. Mocht je zelf eigenlijk ook precies kiezen wat voor gitaarvorm, electronica, stemmechanieken enz. enz.?
Maar de cursus lijkt me goed opgezet en de gitaar ziet er goed uit, zeker voor een gitaar die in 5 dagen is gemaakt!
Speel ze!
Oh ja, hoe bevalt te gitaar te opzichte van andere gitaren? Beter, slechter, anders?
Grz. Bram

Marcel2
10 oktober 2004, 12:11
Ja, de gitaar wordt geheel naar je eigen wensen gemaakt.
Je bent dus geheel vrij in het kiezen van het model, het hout, de electronica en hardware.
Hoe de gitaar bevalt? Geweldig!
Ik heb inmiddels mijn oude vertrouwde USA Fender Telecaster verkocht omdat ik er nooit meer op speelde.
Dat zegt denk ik genoeg.

hadv
13 oktober 2004, 01:49
Marcel,

Suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuper.......................... ............

Ik snap dat je blij bent met je zelfbouwgitaar, fantastisch & gefeliciteerd (ik mis alleen een geluidsfragmentje, maar ja, er moet wat te zeiken bljven, we zijn tenslotte gitaristen :razz: :razz: :razz: )

Je hebt me *** wel op een idee gebracht hoor, hoewel ik een paar prachtige 'fabrieks' gitaren heb (waar ik ook zeer tevreden over ben) maakt dit me wel een beetje gek :angry: :angry: :angry:, zeker omdat ik zoiets altijd al heb willen doen 8-)

Dankjewel voor de link en je verslag, ik heb de link helemaal bekeken en genoten. Je verslag vond ik zeer boeiend, vnl omdat het net die details geeft die de site van Mark niet biedt.

Als ik dit aan muh meissie laat zien heb ik al zo'n idee wat ze gaat zeggen (of 'je bent hardstikke gestoord' of 'als je dat wilt moet je het gewoon doen, ik ga gezellig mee').

Marcel2
13 oktober 2004, 15:48
Dankjewel voor de link en je verslag, ik heb de link helemaal bekeken en genoten. Je verslag vond ik zeer boeiend, vnl omdat het net die details geeft die de site van Mark niet biedt.

Als ik dit aan muh meissie laat zien heb ik al zo'n idee wat ze gaat zeggen (of 'je bent hardstikke gestoord' of 'als je dat wilt moet je het gewoon doen, ik ga gezellig mee').

Dat 2e natuurlijk :lol:

hadv
15 oktober 2004, 01:25
fout gegokt :razz: :razz: , een variant...ik hoef toch niet mee he :o

Marcel2
15 oktober 2004, 20:02
Nou, in dat geval is er ook geen vuiltje aan de lucht, lijkt me. :wink:

hadv
17 oktober 2004, 13:49
marcel2,

waar is het precies, in jouw verhaal kan ik het niet terugvinden, en op de website zie ik ook nix ?

Marcel2
17 oktober 2004, 16:30
marcel2,

waar is het precies, in jouw verhaal kan ik het niet terugvinden, en op de website zie ik ook nix ?

Je bedoelt waar de werkplaats van Mark Bailey, waar de cursus gegeven wordt is?
Dat is in de buurt van Ayr, wat aan de westkust van Schotland ligt.
Het is iets minder dan een uur met de trein vanuit Glasgow.

sietze
17 maart 2005, 11:10
Hey Marcel!
je staat in de gitarist met je verslag.
Het heeft me oook helemaal ge-inspireerd,
vandaar dat ik dit topic weer es naar boven haal
ik ga mischien in de zomervakantie van dit jaar.

Moet je speciaal een afspraak maken?
Denk et wel he?
Kun je me anders ff mailen of toevoegen op msn hoe jij
et allemaal geregeld hebt?
www.sietze_bouma@hotmail.com

en of et echt aardige mensen zijn? :razz:
En als ik in de zomer niet genoeg geld heb of het dan ook in de winter kan?

Snaar'n Bennie
17 maart 2005, 12:08
Marcel!

Ziet er zeker donders uit!!! Ik heb je verslag ook in de gitarist gelezen. Ook direkt een meeltje naar Mark Bailey gestuurd!

Wil er in de Zomer heen!

Als ik genoeg gespaard heb, ga ik daarna naar de Totnes School of Guitarbuilding in Devon (Zuidwesten ten opzichte van London). Daar ben je drie maanden bezig met gitaarbouw. Lijkt me echt zo gaaf om dat te doen!!! Maar best wel prijzig... Maar heb het er graag voor over!!!

"Ik ging lelijk de fout in. Ik boorde een mooi rond gat van 8 mm op een plaats waar het 3 mm moest zijn. Gelukkig had Mark een oplossing..." :razz: :-D

Snaar'n Bennie
17 maart 2005, 12:08
Marcel!

Ziet er zeker donders uit!!! Ik heb je verslag ook in de gitarist gelezen. Ook direkt een meeltje naar Mark Bailey gestuurd!

Wil er in de Zomer heen!

Als ik genoeg gespaard heb, ga ik daarna naar de Totnes School of Guitarbuilding in Devon (Zuidwesten ten opzichte van London). Daar ben je drie maanden bezig met gitaarbouw. Lijkt me echt zo gaaf om dat te doen!!! Maar best wel prijzig... Maar heb het er graag voor over!!!

"Ik ging lelijk de fout in. Ik boorde een mooi rond gat van 8 mm op een plaats waar het 3 mm moest zijn. Gelukkig had Mark een oplossing..." :razz: :-D

Nielsje
17 maart 2005, 19:39
verdraaid!

ik had de gitarist gekocht o.a. door dit artikel..

had ik me toch ff 5 euri kunnen besparen ;)

is een mooie gitaar geworden!

ennuhm... ga je binnenkort nog weer es heen? (volgens je artikel...)

silent g
17 maart 2005, 20:39
kun je daar ook een eigen basgitaar bouwen
als je die prijslijst nog hebt en er staan toevallig ook nog een prijzen op voor bassen, zou je dan even willen kijken wat een 5 snaar kost (of staat het op de site dat ik er helemaal langsaf kijk)

silent g
17 maart 2005, 20:39
kun je daar ook een eigen basgitaar bouwen
als je die prijslijst nog hebt en er staan toevallig ook nog een prijzen op voor bassen, zou je dan even willen kijken wat een 5 snaar kost (of staat het op de site dat ik er helemaal langsaf kijk)

Fumi SG
17 maart 2005, 22:19
Unique and hand crafted guitars and basses made to order.

Repairs and services.

BUILD YOUR OWN GUITAR/BASS/ACOUSTIC courses.


staat gewoon op de site :wink:

Marcel2
19 maart 2005, 19:54
verdraaid!

ik had de gitarist gekocht o.a. door dit artikel..

had ik me toch ff 5 euri kunnen besparen ;)

is een mooie gitaar geworden!

ennuhm... ga je binnenkort nog weer es heen? (volgens je artikel...)

Ja ik ga er in mei weer heen.
Deze keer ga ik een bas bouwen.

Marcel2
19 maart 2005, 19:56
Voor wie het interesseert:

Volgende week zaterdag zal Mark Bailey aanwezig zijn op de Vintage gitaarshow in Veenendaal.
Dus als je vragen hebt kun je ze daar direct aan hem stellen.