PDA

View Full Version : Philips Miniwatt ECC83



jpb
27 september 2004, 21:23
Nu heb ik dit buisje weer eens in de Carlsbro TR60 gestopt en jezus wat een toon!!! Klinkt zelfs veel beter dan de JAN Ph. 12AX7WA. Is er nog aan te komen??? Er staat op in vrij grote witte blokletters onder elkaar:

Philips
Miniwatt
ECC83
made in Holland (in kleine blokletters)

PeArLjAm
27 september 2004, 21:53
ha jpb!

ik heb een tijd terug van iemand een setje philips miniwatts (dezelfde die jij bedoeld incl doosjes enzo) gekocht voor in mijn preamp van mijn jcm800.. Verder ook nog een setje Siemens nos ecc83 gekocht van die man. Ik heb ze allebei getest, de miniwatts klonken iets donkerder dan de Siemens, die waren wat helderder en hadden ook iets minder gain volgens mij. Omdat die jcm800 in principe redelijk wat gain heeft heb ik de siemens erin gehouden. Ze gaven mij ietsje pietje meer dynamiek en een iets opener geluid zeg maar. Maar die miniwatts klonken ook inderdaad fantastisch. Ik weet nog wel, dat waren de eerste buizen die ik erin deed ( wat een verschil tov die marshall ecc83s... 8-) ) Maargoed ik heb dus die miniwatts over (3stuks) maar eerlijk gezegd denk ik er niet over om ze weg te doen, om toch nog een klein voorraadje te hebben liggen voor later.. MAAR! op marktplaats kom je ze volgens mij nog geregeld tegen dus ik zo daar eens een oogje in het zeil houden. succes..

Negative K3 fan
27 september 2004, 22:13
ik heb hier nog een phillips miniwatt ecc83, ecc82, ef86, 2 keer el86 en een ez81. Eigenlijk heeft alleen de ez81 al een bestemming, de eccs wil ik nog even beluisteren in mn peavey, de ef86 nog houden voor als ik later een ampje ga zelfklooien. Maar ik ben erg materialistisch ingesteld hehe.

Al
27 september 2004, 23:57
Nu heb ik dit buisje weer eens in de Carlsbro TR60 gestopt en jezus wat een toon!!! Klinkt zelfs veel beter dan de JAN Ph. 12AX7WA. Is er nog aan te komen??? Er staat op in vrij grote witte blokletters onder elkaar:

Philips
Miniwatt
ECC83
made in Holland (in kleine blokletters)

Rommelmarkten, in oude radio's. Of ebay Duitsland. Als je goed speurt is er nog wel wat te vinden maar het droogt op. Oud is goud is het dan ook steeds vaker.

Die JAN Philips buisjes (geen echte Philipsbuizen maar US buizen) mogen dan robuust zijn maar ik vind ze niet fantastich. Ze zijn wat hard van toon.

Al

jpb
28 september 2004, 01:05
[......]Die JAN Philips buisjes (geen echte Philipsbuizen maar US buizen) mogen dan robuust zijn maar ik vind ze niet fantastich. Ze zijn wat hard van toon.
Al
Daar kan ik me wel wat bij voorstellen nadat ik die miniwatt er in heb gezet. Ook wat 'dunner' karakter vind ik. Die miniwatt's hebben ook een mooi strak laag. toch maar eens op zoek gaan...

jpb
28 september 2004, 10:16
Op ebay.com worden ze idd wel eens aangeboden. De opdruk verschilt wel, en sommige worden aangeprezen als "long plates". Zijn dit allemaal dezelfde type buizen of moet je hier ook nog de juiste types van hebben?

jpb
28 september 2004, 12:53
Precies zo ziet hij eruit:
http://www.machmat.com/sales/images/ecc83phil.jpg

Al
1 oktober 2004, 00:02
Op ebay.com worden ze idd wel eens aangeboden. De opdruk verschilt wel, en sommige worden aangeprezen als "long plates". Zijn dit allemaal dezelfde type buizen of moet je hier ook nog de juiste types van hebben?

Dat zijn in principe allemaal goed bruikbare buizen. De longplates zijn vermoed ik van een oudere generatie en dus vrij zeldzaam. Verschillen in toon kan ik je zo niet zeggen want ik heb niet de kans gehad diverse longplates goed aan de tand te voelen.

De "shortplates" (om ze zo maar even te noemen) zijn de standaardbuizen van Philips die in de meeste dochterondernemingen werd doorgevoerd. Het zijn prima buizen. Er zijn er veeel gemaakt.

Al

Al
1 oktober 2004, 00:12
Precies zo ziet hij eruit:
http://www.machmat.com/sales/images/ecc83phil.jpg

Ziet er uit als de gestandaardiseerde buis.

Hier zie je een lange:

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=50598&item=5722342183&rd=1

Al

Toaster
1 oktober 2004, 09:51
I s het risico niet groot dat je versleten buisjes koopt???

Al
1 oktober 2004, 10:04
I s het risico niet groot dat je versleten buisjes koopt???

Risico is er. Meestal testen die oude buisjes nog goed en zijn ze nog prima te gebruiken. Vaak heeft een verkoper ze al getest. Als je wat scoort op een markt en niet kan testen is het gokken. Voor thuis geldt dan goed klinken = ok.

Al

jpb
1 oktober 2004, 10:10
Wat zijn de kenmerken van een voortrapbuisje dat begin te slijten? Ik bedoel dan vwb het geluid in de versterker?

Al
1 oktober 2004, 10:13
Wat zijn de kenmerken van een voortrapbuisje dat begin te slijten? Ik bedoel dan vwb het geluid in de versterker?

Gaat net als je snaren slapjes en dood gaan klinken, volumeverlies kan. Ook kunnen ze microfonisch worden.

Al

dejohan
22 november 2004, 12:24
Ik heb vorige week NOS Phillips miniwatts ECC83 gevonden, en WOW, dit zijn echt goeie buisjes. Vrijdag met gegigd en mijn amp klonk stukken lekkerder dan voorheen.

Mitch
22 november 2004, 23:03
Mede door dit topic ben ik aardig aan het inkopen en experimenteren geslagen qua pre-amp buisjes (bedankt hč Hans :razz:). De meeste verkopers hadden de testgegevens paraat, waarna ik zelf een klank-beoordeling maakte (subjectief natuurlijk, maar toch).
Nou heb ik inmiddels een aardige verzameling en een hoop ervaring en er zijn genoeg buisjes waar ik nog wel van af wil. Niet omdat ze slecht zijn, maar omdat ik er nu gewoon meer heb dan ik ga verslijten en niet elke buis goed klinkt in elke versterker....
Als er nog mensen zijn met specifieke geluidswensen (meer laag, meer headroom, eerder opbreken...): gooi maar een privé bericht mijn kant op !

dejohan
24 november 2004, 15:16
<scanderend> Reviewtje! Reviewtje! </scanderend>

jpb
24 november 2004, 15:20
<scanderend> Reviewtje! Reviewtje! </scanderend>
Heel goed idee, ben benieuwd...

Mitch
24 november 2004, 23:08
Ik zal wat ervaringen delen, maar dan ná de pedalendag als jullie het niet erg vinden :)

Negative K3 fan
28 april 2005, 13:10
ik heb in mn zelfbouw versterker ook een miniwatt ecc83 gestopt en wat een TOOONE, ik begin er haast aan te twijfelen of de TT die er eerst in zat kapot was, want het geluid wat er nu uit komt is haast goddelijk te noemen.

maar dat horen jullie wel op de meeting.