PDA

View Full Version : aarde probleem + stroom schokken



stewartfan
27 september 2004, 17:37
hey guys

een vraag:
ik heb veel last van aardings problemen ik heb vaak dat als ik mee zing dat ik regelmatig onder stroom sta.
de stroom komt dan uit de mic
hoe kan ik dit voorkomen
is dit slecht voor de mic
is dit slecht voor de amp kan er bijv iets doorbranden ofzo
en hoe kan ik dit echt tot het minimum beperken want het is niet lekker
licht dit nu aan de aarde

leg het me eens uit

dankje

IndiepoprockJesse
27 september 2004, 18:11
nou het is niet goed..

maar als je live speelt (of op je kamertje) moet je amp goed geaard zijn.. anders krijg je dus die schokken of hoor je gekraak enzo.. je moet de stekker van je amp in het goede contact steken, namelijk zo'n diepe met 2 van die dingetjes aan de zijkant.. :)

Jesse//

Wormaap
27 september 2004, 18:13
Voor dat mic probleempje zijn wel een paar oplossingen.
1. Afstand houden van de mic.
2. Een pandy OID rond de mic doen die in ieder geval niet geleidt
3. GEWOON DE HELE ZOOI AARDEN EN SNEL EEN BEETJE!

stewartfan
27 september 2004, 18:49
Wormaap Geplaatst: 27 Sep 2004 16:13 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Voor dat mic probleempje zijn wel een paar oplossingen.
1. Afstand houden van de mic.
2. Een pandy OID rond de mic doen die in ieder geval niet geleidt
3. GEWOON DE HELE ZOOI AARDEN EN SNEL EEN BEETJE!


jah dat afstand houden is nog makelijker gezecht dan gedaan vind ik
maar is het niet slecht voor de amp ?

Swan
27 september 2004, 18:59
aard gewoon alles. straks krijg je n keer 240 volt door je lichaampje.

Antoon
27 september 2004, 19:20
Toch moet dit niet kunnen. Is de versterker oud? Waarschijnlijk is er makkelijk iets aan te doen. Wat voor versterker is het?

stewartfan
27 september 2004, 20:12
ik heb een custom made holland amp
http://www.robdewinter.com/scwar/afbeeldingen/bevrijdingsfestival/images/P1010109.jpg
http://www.robdewinter.com/scwar/afbeeldingen/bevrijdingsfestival/images/P1010110.jpg
http://www.robdewinter.com/scwar/afbeeldingen/bevrijdingsfestival/images/P1010111.jpg

maar voornamelijk is het schadelijk voor je amp ik speelde de 26e in belgie en toen was er iets met bepaalde stroom groepen dus ik loop naar m,n mic toe om te testen brrrrmm stroom door m,n bek was niet lekker
dusjah das kut en ik weet zeker dat ie in een geaard contact zat

Wormaap
27 september 2004, 20:16
Dat kan ook komen doordat de zanginstallatie op'n andere groep zit als de gitaarversterker, en door faseverschil tussen de groepen kun je dan aardig wat leuke spanningen door je kneiter krijgen ('k geloof dat't zo zat, 't kan ook van het klokje en de klepel zijn)

Edit: Volgens mij is't niet slecht voor de amp, alleen irritant en mogelijk slecht voor jou ;)

Negative K3 fan
27 september 2004, 20:16
het zou heel misscihen kunnen dat de aarde in je amp ofzo niet goed zit ofzo, maar dat denk ik niet.

zorg er gewoon voor dat zowel de mic als gitaar goed geaard speelt, eis het van de plek waar je speelt en weiger anders te spelen want er zijn mensen echt aan overleden, laatst was er nog zon vrij bekende nederlandse gitarist op tv (of van een bekende band) die in de jaren 70 ofzo een keer 3e graads brandwonden had opgelopen en bijna de pijp uit was geweest omdat hij een halve minuut aan de mic vast zat geklampt ook door aardingsproblemen.

Als je draadloos speelt

stewartfan
27 september 2004, 20:21
tering jullie maken me bang :-? dadelijk kunnen ze me opschrapen hahahah

andy
27 september 2004, 20:23
Dat kan ook komen doordat de zanginstallatie op'n andere groep zit als de gitaarversterker, en door faseverschil tussen de groepen kun je dan aardig wat leuke spanningen door je kneiter krijgen ('k geloof dat't zo zat, 't kan ook van het klokje en de klepel zijn)


Nee zoiets is het.
Ik heb er idt ook last van gehad. Toen heb ik ook gitaaramp en zanginstallatie op hetzelfde stopcontact aangesloten en voila, probleem verholpen.

Negative K3 fan
27 september 2004, 22:12
eigenlijk zou dat toch niet mogen? een potentiaal verschil tussen aardes van verschillende groepen??

vester86
27 september 2004, 22:45
is dit slecht voor de mic
is dit slecht voor de amp kan er bijv iets doorbranden ofzo
ik denk dat het vooral slecht is voor jou. je zal niet de eerste zijn die dusdanig onder stroom staat dat ie ernstige fysieke schade oploopt...

Wormaap
28 september 2004, 18:13
eigenlijk zou dat toch niet mogen? een potentiaal verschil tussen aardes van verschillende groepen??

Mits ik mij niet vergis is dat niet geheel vreemd als de groepen ook daadwerkelijk gescheiden fases zijn.

hadv
28 september 2004, 19:08
aarden moet natuurlijk, maar er blijven, zeker bij dit soort apparatuur en op verschillende groepen, altijd stroompjes lopen
die 240 volt is niet zo erg, de stroom is killing :o

Wormaap
28 september 2004, 20:08
Die 240V kan wel verrekte pijnlijk zijn anders :P

Toffe gozer
28 september 2004, 20:28
Er is zeker wat mis, onder normale omstendigheden moet het niet mogelijk zijn dat je een stroomstoot krijgt wanneer je, je microfoon aanraakt.

Dat ligt bijna zeker aan de aarde , en dat je over een op eerste gezicht via een geaard stopcontact speelt wil nog niet zeggen dat die stopcontact werkelijk geaard is, want tegenwoordig is het verplicht om alle (nieuwe)
stopcontacten te aarden, met als het resultaat dat je bijna geen ongeaarde stopcontacten meer tegenkomt. Dus wanneer er een stopcontact-deksel kapot gaat wordt er een geaarde stopcontact op gezet terwijl die stopcontact niet geaard is.

Ook is het normaal dat je bij grote vermogens met 3 fasen werkt , en dan kan er door een ongunstige belasting van de 3 fasen een stroom gaat lopen door de nul draad van de installatie.

Maar ook al is dit het geval dan zal je bij een goede aarding nooit een schok moeten krijgen.

Antoon
29 september 2004, 00:15
aannemende dat het net in orde was en het aan je versterker ligt moet je kijken waar hoge spanningen met een condensator aan de aarde/chassis van de versterker liggen (als je tenminste een flinke optater gehad hebt). Een lekkende condensator op die plaats geeft die spanning op het chassis.

ik begrijp dat het een buizenversterker is? op twee plaatsen kan dit gebeuren: sommige oudere versterkers hebben een 'ground switch' waarbij een van de netspanningspoten via een condensator aan de aarde ligt. Haal die condensator weg, heb je niet nodig en is gevaarlijk. andere mogelijkheid is dat de hoogspanning-filter condensatoren lekken. controleer die (bv door te kijken of er blaasjes of sporen van lekkage op de positieve pool te zien zijn). lekkende elco's vervangen.

Je kunt meten of de spanning op het chassis gelijk- of wisselspanning is (met een ongeaard stopcontact). Dat zegt je iets over waar het vandaan komt (wissel = net, gelijk = hoogspanning).

Er kan ook een andere oorzaak zijn: kortsluiting met het chassis door bijvoorbeeld een onderdeel dat per ongelijk iets anders raakt. In dat geval is er een goede kans dat je binnenin brandsporen ziet.

Succes

Al
29 september 2004, 01:00
ik begrijp dat het een buizenversterker is? op twee plaatsen kan dit gebeuren: sommige oudere versterkers hebben een 'ground switch' waarbij een van de netspanningspoten via een condensator aan de aarde ligt.

Ik durf te wedden dat Holland caps aan de power switches heeft gelegd..

Al

stewartfan
29 september 2004, 09:37
[/quote]Al Geplaatst: 28 Sep 2004 23:00 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Antoon schreef:
ik begrijp dat het een buizenversterker is? op twee plaatsen kan dit gebeuren: sommige oudere versterkers hebben een 'ground switch' waarbij een van de netspanningspoten via een condensator aan de aarde ligt.


Ik durf te wedden dat Holland caps aan de power switches heeft gelegd..

Al





ik snap je zin niet leg het ff uit aub

stewartfan
29 september 2004, 09:43
en wat ik ook niet snap is dat het gewoon een spik splinter nieuwe bak is waar ik zeer tevreden over ben overegens.
dus ik denk (hoop) dat het niet aan m,n versterker ligt.
maar wat ik wel al vaak heb gezien is dat die vieze stopcontacten in het bruine cafe ook niet bepaald betrouwbaar zijn denk ik.

maar zoals ik het nu begrijp is het dus zo dat je de gitaaramp en de zang amp op het zelvde stopcontact moet doen
geldt dit ook als je met meerdere muziekanten speelt zoals bas en nog een gitarist
moeten die ook allemaal op het zelcde stopcontact ??

Al
29 september 2004, 11:30
ik snap je zin niet leg het ff uit aub

Dat Holland aan de standby-switch en on/off switch condensatoren aan aarde heeft geplaatst. Ik heb eems meegemaakt dat die (nwe) condensatoren een aardlekschakelaar deden afgaan.

Al

Antoon
29 september 2004, 16:30
Als je op ieder willekeurig ongeaard stopcontact spanning op het chassis krijgt (kun je meten met een multimeter, wissel of gelijk spanning) en je kunt de berichten niet echt volgen dan moet je je versterker even naar een reparateur brengen.