PDA

View Full Version : Gelijkrichter in de POD 2.0???



Diedo
27 september 2004, 17:20
jaja... dat vraag ik me even af;

zit er binnenin de POD nou een gelijkrichter om de wisselspanning die de bijbehorende transformator levert om te zetten in gelijkspanning? of werkt het apparaat echt op wisselspanning...

in het geval van de gelijkrichter in de POD zelf: ik heb vernomen dat je er dan ook gewoon een gelijkspanningsadapter van 9v op aan kan sluiten (mits met de goede polariteit).
mijn vraag: klopt dat?

dit omdat ik morgen (als het goed is) mijn POD krijg, maar de gast waarvan ik em koop is de adapter kwijt, dus zou ik een peperdure Line6 adapter moeten aanschaffen. en als ie dus ook stiekem op gelijkstroom werkt zou het dus een vieze verkooptruc van line6 zijn omdat 9V AC adapter weinig voorkomen.

vast bedankt!

H.Manback
27 september 2004, 19:08
Nou, het lijkt me zeer stug dat zo'n POD op AC werkt, aangezien het een modeler is en digitaal werkt...

Als ie wel op AC werkt, zou je in principe inderdaad een dc adapter aan kunnen sluiten, maar echt aan te raden is het niet... Als ie al AC is, dan zou het best zo kunnen zijn dat ie een ander voltage dan 9v wil hebben, omdat er een spanningsval is in de gelijkrichter en gelijkrichters zowieso geen 100% spannings rendement halen.

Ik zou zeggen, probeer het maar niet tenzij anderen er ervaring mee hebben ofzo.

aad
27 september 2004, 19:33
jaja... dat vraag ik me even af;

zit er binnenin de POD nou een gelijkrichter om de wisselspanning die de bijbehorende transformator levert om te zetten in gelijkspanning? of werkt het apparaat echt op wisselspanning...

in het geval van de gelijkrichter in de POD zelf: ik heb vernomen dat je er dan ook gewoon een gelijkspanningsadapter van 9v op aan kan sluiten (mits met de goede polariteit).
mijn vraag: klopt dat?

dit omdat ik morgen (als het goed is) mijn POD krijg, maar de gast waarvan ik em koop is de adapter kwijt, dus zou ik een peperdure Line6 adapter moeten aanschaffen. en als ie dus ook stiekem op gelijkstroom werkt zou het dus een vieze verkooptruc van line6 zijn omdat 9V AC adapter weinig voorkomen.

vast bedankt!

Ja binnen in de POD zit een gelijkrichter die de AC spanning omzet naar DC. Alle effectapparaten en alle versterkers e.d. werken op gelijkspanning, tenzij ze voorzien zijn van een eigen voedingstrafo en dus op netspanning werken (110 of 240voltAC), maar dan zit er ook een netsnoer aan. Probeer NOOIT een netgevoed apparaat met gelijkspanning te voeden, de transformator brandt geheid door. :cry:

Aangezien de POD op AC aangesloten mag worden kun je ook DC aanbieden en aangezien AC staat voor wisselspanning kun je in principe ongestraft een DC aanbieden en het leuke is dat je niet om polariteit hoeft te denken, de gelijkrichter in de POD zorgt ervoor dat de + altijd naar de goede kant gaat.

Andersom gaat NIET goed. Als een apparaat DC (=gelijkstroom) vraagt sluit dan geen AC aan!!!!!!!

Diedo
27 september 2004, 19:44
kijk aan! ik vroeg me al af wat ik met de polariteit moest doen in het geval van "gewoon gelijkstroom toedienen aan de patient". maar dat is nu ook verholpen.

zouden er ook nog problemen kunnen optreden IVM piekspanning en effectieve spanning? of is die adapter van Line6 al zo gemaakt dat er uiteindelijk ook echt 9v gelijkspanning uitkomt?

Epic
29 september 2004, 10:19
www.line6.com[/url] Support]
Line6 POD and Modeler Pedals can both use the PX-1 power supply. The USA the part number is 99 PX 1 US.
The retail price is $24.99 US. Foreign price/availability varies per the local distributor.
The specifications are of the power supply are:
9VAC, 1200 milliamps, minimum. (Not DC voltage) The connector is called a DC power plug. The center pin diameter is 2.5mm. This dimension is very important since there are other sizes.

The Line6 expression pedal part # is 99 EX 1.
The retail price is $69.99 US. Foreign price/availability varies per the local distributor.
The internal workings of the Line6 expression pedal is a 10k mono pot of the correct polarity.
The Roland EV-5 expression pedal is not a substitute.

You can order these accessories directly from Line 6.
On the web at www.line6.com
By phone, call (818) 575-3600.

Foreign distributors can be located by looking on the Line6 web site,
Here

For those you who are having a hard time with availability, here are a few tips that you might find useful:
The POD may be able to be operated by other product's power supplies that use 9VAC adapters with the proper Power Plug on the end of the supply cable. Plugging 9VDC into the POD, regardless of polarity, will not harm the POD. The POD will not function properly on DC power. The light may come on, but the audio signal will not be processed properly. The Modeler pedals can be operated on 9 to 12VDC. You must use a 2.5mm center pin DC Power Plug with positive on the pin. The minimum current that must be supplied is 200 ma. Radio Shack (Tandy) usually has a compatible supply. Boss pedals use 3.5mm plugs with the wrong polarity. If you make a custom cable with the correct plug size and polarity, it is possible to power a Line6 Modeler pedal with a Boss power supply. This may help you to integrate Line6 pedals with Boss pedal boards. Please be aware that it is easy create a ground loop situation, when mixing power supplies. This will give you hum in the guitar sound if things are not connected properly. Using a Line6 power supply with Line6 products is most likely to yield the safest and best sounding results.

Diedo
29 september 2004, 16:47
ah thanks! ik had al wat zitten zoeken daar, maar ik kon het niet vinden...

hmm het kan dus geen kwaad, maar hij zou niet goed werken (zou het echt waar zijn ?!)...
ik heb eens opgezocht hoe zoŽn gelijkrichter eruit ziet, en volgens mij zou het wel helemaal goed moetne werken...
TENZIJ: de effectieve wisselspanning van de Line6 adapter hoger is dan de 9v die ze vermelden... weet iemand of dit het geval is?

ik heb die pod trouwens nog niet binnnen... :( hij was maandag op de post gedaan, dus ik had em gister of vandaag verwacht, maar niet dus... :(

aad
29 september 2004, 17:39
ah thanks! ik had al wat zitten zoeken daar, maar ik kon het niet vinden...

hmm het kan dus geen kwaad, maar hij zou niet goed werken (zou het echt waar zijn ?!)...
ik heb eens opgezocht hoe zoŽn gelijkrichter eruit ziet, en volgens mij zou het wel helemaal goed moetne werken...
TENZIJ: de effectieve wisselspanning van de Line6 adapter hoger is dan de 9v die ze vermelden... weet iemand of dit het geval is?

ik heb die pod trouwens nog niet binnnen... :( hij was maandag op de post gedaan, dus ik had em gister of vandaag verwacht, maar niet dus... :(

In het (warrige) verhaal hierboven staat dat een adapter van 9~12volt goed zou moeten werken.
Het wordt niet duidelijk waarom DC niet zou werken. Kan me niet voorstellen waar zo'n apparaat AC voor nodig zou hebben.
Er wordt ook iets gezegd over een adapter die leverbaar zou zijn met de verkeerde polariteit. Hmmm polariteits problemen bij AC?????

Kwestie van gewoon proberen dus.

Antal
29 september 2004, 18:46
Kan me niet voorstellen waar zo'n apparaat AC voor nodig zou hebben.

Voor de 50Hz brom toevoeg optie natuurlijk!!! :-D

Diedo
29 september 2004, 19:20
ah thanks! ik had al wat zitten zoeken daar, maar ik kon het niet vinden...

hmm het kan dus geen kwaad, maar hij zou niet goed werken (zou het echt waar zijn ?!)...
ik heb eens opgezocht hoe zoŽn gelijkrichter eruit ziet, en volgens mij zou het wel helemaal goed moetne werken...
TENZIJ: de effectieve wisselspanning van de Line6 adapter hoger is dan de 9v die ze vermelden... weet iemand of dit het geval is?

ik heb die pod trouwens nog niet binnnen... :( hij was maandag op de post gedaan, dus ik had em gister of vandaag verwacht, maar niet dus... :(

In het (warrige) verhaal hierboven staat dat een adapter van 9~12volt goed zou moeten werken.
Het wordt niet duidelijk waarom DC niet zou werken. Kan me niet voorstellen waar zo'n apparaat AC voor nodig zou hebben.
Er wordt ook iets gezegd over een adapter die leverbaar zou zijn met de verkeerde polariteit. Hmmm polariteits problemen bij AC?????

Kwestie van gewoon proberen dus.

dat van dat polariteits probleem is geen probleem: er wordt gezegd dat een 9v DC adapter gewoon gebruikt kan worden, ongeacht de polariteit (als dit klopt zit er dus een gelijkrichter in het apparaat).
het enige dat ik me nog afvraag is dat met piek/effectieve spanning die zoŽn ac adapter die POD nou geeft... zou de piekspanning hoger zijn, om er uiteindelijk toch 9v effectieven DC van te maken?? of zou dat niet het geval zijn, en dan zou er minder dan 9v in het apparaat rondfietsen. dat zou dan misschien de oorzaak kunnen zijn van de volgens line6 minder goed werkende pod icm de DC adapter....

wie helpt me uit de brand?

BTW: hoelang duurt het normaliter voordat een pakket bezorgd wordt? hij is maandag op de post gedaan, dus ik had em gister of vandaag verwacht... als ie er morgne nog niet is zal ik nog eens contact opnemen.

aad
29 september 2004, 19:37
dat van dat polariteits probleem is geen probleem: er wordt gezegd dat een 9v DC adapter gewoon gebruikt kan worden, ongeacht de polariteit (als dit klopt zit er dus een gelijkrichter in het apparaat).
het enige dat ik me nog afvraag is dat met piek/effectieve spanning die zoŽn ac adapter die POD nou geeft... zou de piekspanning hoger zijn, om er uiteindelijk toch 9v effectieven DC van te maken?? of zou dat niet het geval zijn, en dan zou er minder dan 9v in het apparaat rondfietsen. dat zou dan misschien de oorzaak kunnen zijn van de volgens line6 minder goed werkende pod icm de DC adapter....

wie helpt me uit de brand?

BTW: hoelang duurt het normaliter voordat een pakket bezorgd wordt? hij is maandag op de post gedaan, dus ik had em gister of vandaag verwacht... als ie er morgne nog niet is zal ik nog eens contact opnemen.

Verwarring in terminologie.
Piekspanning is een relatief kort durende spanning, hoger dan de aangegeven waarde.

Waar je het over hebt (denk ik) is de spanning die nodig is voor een goede stabilisatie van de voeding. Over het algemeen kun je stellen dat de meeste lineaire voedings regel IC's 2volt minimaal verschil tussen in-en uitgang moeten hebben voor een goede werking (-78dB (ongeveer)).
Er zijn er echter oiok die aan 1volt of minder al genoeg hebben (low-drop regelaars).

9volt AC is een goede waarde om bijv. 5volt uit te stabiliseren. 4volt overspanning.

Iets anders is de open klemspanning. Bij een trafo van 9voltAC, gelijkgericht maar niet belast (dus niets op aangesloten wat stroom verbruikt) meet je een gelijkspanning van zo'n 13,8 volt. Dit zakt weer in naar 9volt zodra je een apparaat erop aansluit. Op dit moment heeft de trafo de uitgangsspanning van 9volt, zoals die door de trafofabrikant gespecifieerd is namelijk 9volt bij maximale belasting. Die maximale belasting mag c.a. 80% van het vermogen van de trafo zijn om alles heel te houden zeg maar.

Ik hoop dat dit iets duidelijk maakt.

Diedo
30 september 2004, 14:08
het is wel een beetje duidelijk, maar om nou te zeggen dat ik het licht heb gezien: nee.
ik ga het denk ik gewoon proberen (als dat ding nou een keer komt...) met de 9v DC adapter die ik al heb. als het niet helemaal lekker werkt zal ik er alsnog een bijbehorende adapter bij kopen.

bedankt voor alle hulp/uitleg!!

harrie-beton
30 september 2004, 14:36
ik speel thuis veel op mijn podxt en heb 2 bandjes maar mijn stekkerdozen zitten thuis beetje weggestopt (dat wou de vrouw graag) en de pod voeding is onhandig te bereiken.

Ik heb een tweede pod voeding gekocht en zit in mijn case, gewoon wisselstroom want ik wou geen risico.
Kost geen drol.
Waarom moeilijk doen met andere voedingen?

hb

Diedo
30 september 2004, 15:13
wat is "geen drol" in euroŽs? als het een tientje is ofzo dan vind ik het ook geen probleem.

Augurk
8 augustus 2007, 21:32
Sorry om deze draad op te graven, maar...
de adapter voor mijn pod (de eerste versie) is dus kapot, nu begrijp ik uit de reacties dat ik het gewoon kan proberen met een 9VDC (300ma?) adapter, maar als een pod adapter 'geen drol' kost, waar zou ik er dan 1 kunnen kopen?
thnx
edit: de originele is dus 9vac 1200ma