PDA

View Full Version : Aarding van een basgitaar



Tomek
27 september 2004, 15:49
Hoi,

de laatste tijd bromde mijn basgitaar nogal, dus heb ik vandaag de slagplaat er maar eens afgeschroefd om te kijken of er wellicht ergens iets mis is met de electronica.
Nu zat het condensatortje nog maar met 1 pootje vast, en 1 element zat niet meer aangesloten. Maar goed, ik die twee dus weer gesoldeerd en de bas ingeplugd, maar hij bromt nog steeds.

Schroef ik hem weer los, schiet het aardedraadje los. Deze loopt van de jackplug naar de onderkant van de brug toe. Nu heb ik even met de slagplaat eraf getest, en als ik dat aardedraadje tegen hun punt van de jackplug aanhou waar hij op gesoldeerd zat, en ik pak het draadje aan de andere kant vast, dan is de brom weg. Logisch lijkt me want dan is hij via mij geaard.
Maar normaliter zit hij dus aan de brug vast, maar hoe is hij dan eigenlijk geaard. Want volgens mij als ik dan bas inplug bromt hij alsnog. Als ik namelijk het draadje tegen de brug aan hou ipv dat ik hem vastpak dan is de brom er nog steeds.
Of kan dat komen omdat ik er nu geen snaren op heb zitten. Waarschijnljik als ik hem via de brug aard, en ik pak de snaren vast dan zal de brom wel weg zijn, maar volgens mij was dat eerder nooit zo.

Nou ja, ik snap er in ieder geval geen zak meer van :D
Iemand anders die hier misschien een lichtje op kan schijen?